سلامت کودککودک

دل درد نوزاد | 11 دلیل دل درد نوزاد

دل درد نوزاد یکی از مسائل نگران کننده برای والدین است. دلایل مختلفی در بروز این دردها وجود دارد که اصلی ترین دلیل آن، معده درد است. این موضوع زمانی مشخص می‌شود که نوزاد 3 ساعت بی وقفه گریه کند. سیستم گوارش نوزاد در حال رشد است و هر تغییراتی موجب بروز چنین مشکلاتی می‌شود. دل ‌درد نوزاد اغلب به دلیل رفلاکس، نفخ، یبوست و اسهال است. و والدین باید برای کاهش این دردها، روش های مختلفی را بدانند. اما بهترین راه برای رفع درد؛ کمک از متخصصین سلامت است. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل ‌درد نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دل درد نوزاد چرا رخ می‌دهد؟

دل درد نوزاد چرا رخ می‌دهد؟

یکی از شایع ترین مشکلاتی که والدین با آن سر و کار دارند؛ دل درد نوزاد است. این دل درد ها دلایل مختلفی دارد و عمده ترین دلیل آن در زمینه معده است. اما به عنوان والد، تصمیم درباره این موضوع که درد نوزاد طبیعی است یا خیر اندکی دشوار است. این دل درد ها در کودکان زیر 12 سال شایع است و در اکثر مواقع بدون درمان بعد از چند روز از بین می‌رود. در این مقاله تمامی جوانب مختلف دل‌ درد نوزاد را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

نحوه تشخیص دل درد نوزاد

شاید برای والدین این سوال پیش بیاید که چگونه باید دل درد نوزاد را تشخیص داد. زمانی که روده های نوزاد از گاز پر می‌شود؛ شکم حالت متورم به خود می‌گیرد و در برخی موارد کمر کودک خم می‌شود. نشانه های دیگری برای تشخیص دل ‌درد نوزاد وجود دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

? ناتوان در خوابیدن

? کودک شکلک در آورده و محکم پلک هایش را به هم می‌فشارد.

?غذا نخوردن

? اسهال

? بد خلقی

?گریه بیش از حد

? استفراغ

? به خود پیچیدن

?پاهای خود را به داخل جمع می‌کند

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال نشخوار کودک کلیک کنید.

دلایل دل درد نوزاد

دلایل دل درد نوزاد

دل درد نوزاد به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که اغلب بعد از چند روز بدون درمان به صورت خود به خودی از بین می‌رود. در این مقاله عمده ترین دلایل دل‌ درد نوزاد را توضیح داده ایم.

مصرف بیش از اندازه غذا

دلیل دل درد نوزاد گاهی مصرف بیش از اندازه غذا است. اگر بیش از اندازه به کودک غذا بدهید؛ باید انتظار مشکلات گوارشی، درد نفخ، فشار روی شکم و استفراغ را داشته باشید.

تغذیه اشتباه | دل درد نوزاد

یکی از دلایل دل درد نوزاد، تغذیه اشتباه است. اگر نحوه قرار دادن بطری شیر یا پستان مادر را ندانید؛ امکان دارد هوای بسیار زیادی را وارد معده فرزند کنید که همین موضوع درد را افزایش می‌دهد. تعداد زیادی از کودکان با تغذیه اشتباه دچار دل درد های شدید می‌شوند.

بالا رفتن لاکتوز

از دلایل دل درد نوزاد، بالا رفتن لاکتوز است. افزایش لاکتوز زمانی رخ می‌دهد که بیش از اندازه به کودک شیر غنی شده از لاکتوز بدهید. این موضوع باعث می‌شود که فرزند شما به درستی شیر را هضم نکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترفند بچه داری کلیک کنید.

نفخ که از مادر به کودک منتقل شده

یکی از دلایل دل درد نوزاد، نفخی است که از مادر به کودک منتقل شده است. مادرانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند باید در تغذیه بسیار دقت کنند و غذاهای نفخ دار نکنند. مثلا اگر یک مادر گل کلم، پیاز، لوبیا و کلم بخورد؛ ممکن است از راه شیر این نفخ را به فرزند منتقل کند.

سیستم گوارش توسعه نیافته

دستگاه گوارش توسعه نیافته از دیگر دلایل دل درد نوزاد می‌باشد. نوزادان هنوز نحوه غذا خوردن را نمی‎‌دانند و فرایند گوارش کاملی هم ندارند که باعث هضم غذا شود. به همین جهت سیستم گوارش توسعه نیافته دلیل بر دل درد آنها می‌شود.

گاز شکم | دل درد نوزاد

یکی از عمده ترین دلایل دل درد نوزاد، گاز شکم است. این بیماری اغلب در کودکان 1 تا 4 ماه شایع است و به دلیل سیستم گوارش توسعه نیافته ایجاد می‌شود. این گاز ها به تغذیه مشخصی مربوط نیست و در هر دو روش تغذیه (شیر مادر یا شیر خشک) بیماری رخ می‌دهد.

کولیک

کولیک از عمده ترین دلایل دل درد نوزاد می‌باشد که در صورت انسداد روده و باد بیش از اندازه به وجود می‌آید. زمانی که هوای زیادی وارد معده کودک شود و راهی برای دفع این هوا وجود نداشته باشد؛ حجم بالایی از معده را باد تشکیل می‌دهد که در نهایت منجلب به کولیک و دل درد می‌شود.

حساسیت غذایی

حساسیت غذایی از دیگر دلایل دل درد نوزاد می‌باشد. برخی از کودکان به برخی از غذاها یا شیر خشک ها حساسیت معده نشان می‌دهند. که اگر والدین از این موضوع مطلع نباشند و تغذیه اشتباه به کودک بدهند، آلرژی کودک عود کرده و درد بیشتری را تحمل خواهد کرد.

مواد سمی

دل درد نوزاد گاهی به دلیل مواد سمی است. زمانی که فرزند شما دارو، گیاه مواد شیمیایی و از این قبیل موارد را بخورد؛ باید انتظار دل درد را داشته باشیم. و این موضوع حتی در افراد بزرگ سال نیز دل درد به همراه دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گریه کودک کلیک کنید.

مدفوع سفت و خشک | دل‌ درد نوزاد

مدفوع سفت یا یبوست یکی از دلایل دل درد نوزاد می‌باشد. زمانی که در رژیم غذایی، عادات غذایی کودک تغییر ایجاد شود و یا میزان آب مصرفی آن به شدت پایین باشد؛ باید انتظار یبوست و در نهایت دل درد در کودکان را داشته باشیم.

رفلاکس معده

یکی از دلایلی که باعث دل درد نوزاد می‌شود؛ رفلاکس معده است. کودکان بین 1 تا 3 ماه بخشی از غذایی که مصرف می‌کنند را به بیرون تف می‌کنند. دلیل این رفتار وجود دریچه توسعه نیافته بین لوله غذا و معده است. در این حالت گاهی بزاق به گلو و دهان باز می‌گردد که با خود دل درد به همراه دارد.

برای رفع دل ‌درد نوزاد چه کاری باید انجام داد؟

برای رفع دل درد نوزاد روش هایی وجود دارد. این روش ها از درمان های خانگی تا دارو درمانی وجود دارد. اما برخی از این دل درد ها خود به خودی رفع می‌شود و حتی نیاز به درمان ندارد. روشی مانند ماساژ نوزاد نیز به خوبی این درد ها را تسکین می‌دهد و کودک را راحت می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که این درد ها اگر پی در پی و دائمی بود حتما از پزشک راهنمایی کنید تا ریشه اصلی درد پیدا شود.

کلام آخر

در این مقاله به طور کل راجع به دل درد نوزاد صحبت کرده ایم. 11 دلیل برای درد دل گفته شد که اگر فرزند شما دچار گریه های شدید بود؛ این دلایل بررسی شود. دل درد از عمده ترین مشکلاتی است که هر پدر و مادر حداقل یک بار به آن درگیر شده اند. در این زمینه برای درمان حتما از پزشک راهنمایی بگیرید و به صورت خود سر از روش های درمانی استفاده نکنید.

توصیه می‌کنیم همانطور که برای سلامت جسم کودک تلاش می‌کنید؛ برای سلامت روان او نیز قدم بردارید. جهت کمک به تربیت و سلامت روانی کودک از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل‌ درد نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره