اختلالات روانیمشکلات خواب

علت خواب زیاد | چه بیماری هایی باعث خواب زیاد می شوند؟

علت خواب زیاد برای افراد مختلف متفاوت است. به طور کلی خواب یکی از نیازهای اساسی بدن است که افراد به اشکال مختلف به آن پاسخ می‌دهند. همچنین عوامل مختلفی نیز روی آن موثر است. همه ما از معایب کم خوابیدن مطلع هستیم. اما زیاد خواب نیز برای بدن پیامدهایی دارد که بهتر است که از آن مطلع شویم. در واقع بیولوژیک بدن به طور طبیعی به حداکثر هفت ساعت خواب در شببانه روز نیاز دارد. اما گاهی به دلیل شرایطی که ایجاد می‌شود افراد بیشتر از حد معمول می‌خوابند. این حالت اگر به صورت موقت بروز کند؛ طبیعی است. اما اگر فردی به صورت روزانه بیشتر از حد معمول می‌خوابد؛ باید علت آن را شناسایی کرده و همچنین در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. برای دریافت مشاوره آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خواب زیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

علت خواب زیاد

برای برخی از افراد خوابیدن جنبه تفریح داشته و به همین دلیل علت خواب زیاد خود را پیگیری نمی‌کنند. اما فراموش نکنید که خوابیدن زیاد مشکلاتی برای بدن ایجاد می‌کند که به راحتی قابل جبران نیستند. در واقع خواب شبانه انرژی بدن را برای انجام فعالیت های روزانه تامین کرده و نیازی به خواب بیشتر برای جبران نیست.

البته سن افراد نیز در این مورد بسیار اثرگذار است. برای مثال نوزادان بعد از تولد تقریبا 11 ساعت خواب هستند. اما تقریبا بعد از سی سالگی افراد نیاز کمتری به خواب دارند و حتی بیش از حد خوابیدن برای آنها خطرناک است. اما در دوران پیری به دلیل اینکه افراد انرژی کمتری دارند؛ مدت زمان بیشتری را استراحت کرده و حتی می‌خوابند.

علل مختلف خواب زیاد

انواع علت خواب زیاد

همانطور که گفته شد علت خواب زیاد، متفاوت بوده و البته نیاز به بررسی دارد. وضعیت سلامتی افراد متفاوت است. همچنین به طور کلی شناسایی علت این موضوع می‌تواند تا حد زیادی برای درمان آن نیز موثر واقع شود. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

تغییر در میزان هورمون ها

یکی از دلایل خواب زیاد، تغییر در میزان هورمون های بدن است. در واقع تنظیم ریتم شبانه روزی بدن ما برعهده غده صنوبری در مغز است که هورمون ملاتونین ترشح می‌کند. وقتی موقعیت جغرافیایی افراد به طور ناگهانی تغییر می‌کند و یا حتی دما و نور نیز می‌توانند تا حد زیادی در این مورد موثر باشند. هورمون های دیگری نیز در میزان خواب افراد موثر هستند.

همچنین تغییر در میزان هورمون ها نیز به صورت طبیعی و یا به صورت غیر مستقیم صورت می‌گیرد. برای مثال در دوران بارداری، بلوغ یا یائسگی که میزان هورمون ها به صورت طبیعی دچار تغییراتی می‌شوند؛ افراد معمولا به خواب بیشتری نیاز دارند. از طرف دیگر مصرف برخی از داروها نیز میزان هورمون ها را تغییر می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با قرص ملاتونین کلیک کنید.

تغییر فصل علت خواب زیاد

برخی از افراد در فصل بهار و پاییز به میزان بیشتری می‌خوابند. این موضوع به دلیل فرومون هایی است که در فصل بهار در هوا وجود دارند. همچنین در فصل پاییز نیز به دلیل کم شدن میزان نور که تاثیر مستقیم بر غده صنوبری دارد؛ پرخوابی اتفاق می‌افتد. علت زیاد خوابیدن در شروع فصل های بهار و پاییز، طبیعی بوده. اما اگر این شرایط برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ بهتر است افراد در این زمینه اقداماتی انجام دهند. برای آشنایی با نشانه های افسردگی فصلی کلیک کنید.

خستگی

یکی دیگر از دلایل زیاد خوابیدن افراد، خستگی مزمن است. برای مثال بعد از یک روز طولانی و پرمشغله، احتمالا شما نیاز بیشتری برای خوابیدن دارید. افرادی که در طول روز فعالیت بدنی بیشتری دارند و یا مشاغلی دارند که نیاز به تقکر و تمرکز زیادی دارد نیز به خواب زیادی نیاز دارند. البته این شرایط در ابتدا دشوار بوده و بعد از مدتی فرد به آن عادت می‌کند.

اختلالات خواب علت خواب زیاد

ابتلا افراد به اختلالات خواب نیز علت خواب زیاد است. برای مثال در بیماری آپنه، نفس فرد در خواب بند آمده و به صورت مکرر از خواب بیدار می‌شود. یا افرادی که خواب راه می‌روند و یا دچار وحشت خواب می‌شوند نیز به دلیل اینکه در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شوند؛ احتمالا باید مدت زمان بیشتری را بخوابند. به دلیل اینکه خواب زیاد باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود؛ بهتر است افراد این موضوع را پیگیری را درمان کنند.

بسیاری از افرادی که به چنین اختلالاتی مبتلا هستند؛ نخوابیدن را انتخاب می‌کنند. اما در این شرایط هم بازهم آسیب های زیادی به بدن وارد شده و افراد نمی‌توانند فعالیت های روزانه خود را به درستی انجام دهند. برای اطلاع از دلایل کابوس شبانه کلیک کنید.

ابتلا به اختلالات جسمی و روانی

از طرفی ابتلا به برخی از اختلالات جسمی و روانی نیز در مورد زیاد خوابیدن موثر هستند. برای مثال افرادی که به سندروم پای بیقرار مبتلا هستند؛ در طول خواب دچار گرفتگی عضلانی شده و درد در ناحیه پا می‌شوند که باید مدام بیدار شده، کمی راه رفته و دوباره به خواب روند. افرادی که مبتلا به افسردگی هستند نیز در طول شبانه روز یا بیشتر از حد می‌خوابند و یا اصلا نمی‌توانند به خواب روند. نشخوار فکری نیز بیماری دیگری است؛ که بر روی خواب افراد اثر دارد.

مصرف الکل و مواد مخدر

به طور کلی افرادی که مواد مخدر و الکل مصرف می‌کنند و یا به ان اعتیاد دارند؛ به دلیل احساس نشئگی، بیشتر از حد معمول می‌خوابند. در واقع مصرف میزان کم الکل موجب خواب آلودگی شده و مواد مخدر نیز افراد را بی حس می‌کند. افراد در چنین حالتی کنترلی بر رفتارها و فعالیت های ارادی خود نداشته و در بیشتر موارد خود خوابیدن را انتخاب می‌کنند. در واقع با مصرف الکل و مواد مخدر، نوعی از خواب به حرکات تند چشم معروف است، از چرخه حذف شده وفرد نمی‌تواند خواب عمیق داشته باشد. به همین دلیل برای جبران این موضوع، بیشتر می‌خوابد.

دوران پیری علت خواب زیاد

براساس تحقیقات انجام شده افراد در دوران پیری مدت زمان زیادی را در رختخواب می‌گذرانند اما کیفیت خواب آنها بسیار پایین است. در واقع کیفیت و همچنین میزان خواب عمیق با افزایش سن، کاهش می‌یابد. البته گاهی به دلیل داروهایی که افراد در این دوران مصرف می‌کنند؛ می‌توانند برای مدت زمان طولانی بخوابند. اما این خواب برای آنها لذت بخش نبوده و همواره احساس خستگی می‌کنند.

پیامدهای زیاد خوابیدن چیست؟

پیامد علت خواب زیاد

زیاد خوابیدن با هر شرایط و دلیل بازهم آثار منفی زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. در واقع بدن به مقدار مشخصی از خواب و استراحت، نیاز دارد. اما با بیشتر خوابیدن، افراد به بدن خود آسیب می‌زنند. کاهش فشار خون و ضربان قلب، اختلال در تمرکز، کمبود هشیاری، بی حوصلگی و کمبود انرژی و… همگی از آثار طولانی مدت زیاد خوابیدن هستند. با خواب زیاد، قدرت باروری، نیز کاهش یافته و ریسک چاقی نیز افزایش می‌یابد.

بهبود کیفیت خواب

بهتر است به جای زیاد خوابیدن، کیفیت خواب خود را بالا برده و به اندازه بخوابید. برخی تصور می‌کنند هر چه بیشتر بخوابند؛ کمتر احساس خستگی خواهند کرد. اما اینطور نیست. برای اینکار روش های مختلفی وجود دارد. سعی کنید در طول روز در معرض نور خورشید قرار گرفته و به اندازه کافی فعالیت بدنی داشته باشید.

در طول روز استراحت کرده اما نخوابید. قبل از خواب نیز ازخوردن نوشیدنی های محرک مانند قهوه، پرهیز کرده و همچنین فیلم های اکشن و هیجان انگیز نبینید. ذهن خود را قبل از خواب آرام کرده و در صورت نخوابیدن، رخت خواب را برای مدتی ترک کنید. همچنین در صورت لزوم به پزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کنید.

سخن پایانی

خواب یکی از بخشهای مهم روزانه است که افراد باید به آن توجه داشته باشند. همچنین سلامت خواب بر بخش های دیگری از زندگی تاثیر دارد. به همین دلیل بهتر است این موضوع را جدی گرفته و علت آن را پیدا کنید. خواب با کیفیت باعث آرامش روان وجسم شده و پیشبرد کارها را راحت تر می‌کند. بهتر است افراد در این زمینه با یک متخصص مشورت کرده و همچنین برای بهبود خواب خود تلاش کنند. امروزه روش های پیشرفته و زیادی برای درمان مشکلات خواب وجود دارد که در کنار انجام روش های دیگر مثل روان درمانی می‌تواند موثر واقع شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خواب زیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره