کودککودک و سبک زندگی

دست کردن تو بینی کودکان | 6 راه ترک دست کردن تو بینی کودکان

دست کردن تو بینی کودکان چه دلایلی دارد؟ کودکان معمولا به دلیل اینکه بینی آنجاست دست در آن می‌کنند. کنجکاو می‌شوند که داخل این حفره چیست؟ یا برخی مواقع حوصله اش سر رفته است و از روی کسلی این کار را انجام می‌دهد. این کار استرس کودکان را کم می‌کند و به سپری شدن زمان کمک می‌کند.

اما برخی از نظریه ها دست‌کردن تو بینی‌کودکان را نوعی اضطراب می‌دانند. و آن را در دسته های خوردن ناخن، مو، دندان قروچه و … قرار می‌دهند. یا به دلیل مخاط خشک شده، آلرژی و احساس اینکه چیزی درون بینی شان وجود دارد؛ به بازرسی داخل بینی می‌پردازند. در صورتی که دلیل دست کردن تو بینی‌کودکان موضوع آلرژی و خشکی مخاط است، حتما از دستگاه رطوبت ساز برای رفع این مشکل استفاده کنید. و برای ترک این عادت از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست‌کردن توبینی کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دست کردن تو بینی کودکان

دست کردن تو بینی کودکان چه دلیلی دارد؟

دست کردن تو بینی کودکان بر خلاف ناخن جویدن عادتی نیست که تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. بیشتر کودکان به دلیل اینکه این رفتار را عیب و بد می‌دانند، خود به خود از بین می‌رود. برخی از افراد هستند که این رفتار کودک را نشان از اضطراب می‌دانند؛ اما این رفتار همیشه نشان از استرس نیست.

برخی از کودکان به دلیل آلرژی که دارند مخاط های بینی خشک دارند و این مخاط ها باعث اذیت کودک می‌شود. به همین دلیل کودک خود به خود دستش را داخل بینی وارد می‌کند. راه هایی برای کاهش و ترک این رفتار وجود دارد که در این مقاله توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

راه های ترک دست کردن تو بینی کودکان

راه های ترک دست کردن تو بینی کودکان

دست کردن تو بینی کودکان ظاهر خوب و جالبی ندارد. به همین دلیل والدین باید به نکاتی توجه کنند و از راهکارهایی برای ترک این رفتار کودک استفاده کنند. در این بخش مقاله راجع به راه های ترک دست‌کردن تو بینی‌کودکان صحبت کرده ایم.

از خود واکنشی نشان ندهید

یکی از کارهایی که والدین باید برای ترک دست کردن تو بینی کودکان استفاده کنند، بی توجهی به آن است. خیلی دشوار است که کودک شما چنین رفتاری از خود نشان دهد اما شما چیزی به او نگویید. اما دعوا و واکنش های تند نیز به ترک این رفتار کودک کمکی نخواهد کرد. در این راه از روش هایی مانند شکنجه و مجازات استفاده نکنید.

کودک را تحت فشار قرار دهید | دست کردن تو بینی کودکان

از دیگر راه های ترک دست‌کردن تو بینی‌کودکان، این است که کودک را تحت فشار قرار ندهید. زمانی که کودک را تحت فشار قرار دهید، کودک برای لجبازی هم که شده باشد؛ جهت مبارزه بر سر استقلال و قدرت با والد خود می‌جنگد. در این شرایط کودک متوجه آزار شما می‌شود و این رفتار را بیشتر برای اذیت والد انجام می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لجبازی کودکان کلیک کنید.

انگشتان دست کودک را مشغول کنید

برای ترک دست کردن تو بینی کودکان، انگشتان دست کودک را مشغول کنید. در این شرایط بهتر است که موقعیت ها و زمان هایی که کودک مشغول دست کردن تو بینی است را شناسایی کنید. مثلا اگر کودک هنگام تماشای تلویزیون به این کار مشغول می‌شود؛ به دست او خوراکی یا اسباب بازی دهید. در این شرایط انگشتان دست کودک مشغول می‌شود.

فین کردن را به کودک آموزش دهید

از دیگر کارهایی که برای ترک دست کردن تو بینی کودکان می‌توانید انجام دهید؛ آموزش فین به کودکان است. برای تخلیه مخاط بینی لازم است که به کودک خود آموزش دهید فین کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید.

موارد دیگر و ریشه ای را بررسی کنید | دست کردن تو بینی کودکان

گاهی دست‌کردن تو بینی‌کودکان مربوط به مشکلات و رفتارهای عصبی است. در این شرایط کودک به قدری انگشت خود را فشار می‌دهد که از آن خون سرازیر می‌شود. گاهی همزمان با دست کردن داخل بینی؛ کودک انگشت شست خود را هم میک می‌زند. در این شرایط اگر متوجه شدید که دست داخل بینی کودک در شرایط عصبی و استرسی است؛ حتما از روانشناس و متخصص در زمینه اطفال کمک بگیرید.

صبور باشید و این روند را ادامه دهید

روند ترک دست کردن تو بینی کودکان آسان و ساده نیست. به همین دلیل باید صبور باشید و کودک را مشغول کارهای دیگر کنید. ساختن قلعه، بازی با آب و خاک، گل بازی و … کودک را مشغول می‌کند تا دست خود را از بینی خارج کند. زمانی که این رفتار خیلی طولانی باشد، والدین باید از روانشناس برای تغییر رفتار کودک کمک بگیرند. حتی برای ترک این عادت کودکان همسن و همکلاسی ها نیز می‌توانند نقش مفیدی داشته باشند. زمانی که کودک در مدرسه این کار را انجام دهد؛ همکلاسی ها از او به عنوان بچه شلخته و کثیف یاد می‌کنند. که همین لقب باعث ترک و رفع عادت اشتباه او می‌شود.

برای درمان آلرژی اقدام کنید

همانطور که گفته شد، دست کردن تو بینی کودکان به دلیل آلرژی نیز می‌باشد. سرماخوردگی و آلرژی گاه باعث بروز این رفتار می‌شود. به همین دلیل برای درمان آن اقدام کنید و از پزشک در این زمینه راهنمایی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

بدن کودک را دهیدراته نگه دارید | دست کردن تو بینی کودکان

مخاط خشک باعث دست کردن تو بینی کودکان می‌شود. در این شرایط بهتر است که بدن کودک را دهیدراته نگه دارید و از مناطق خشک دوری کنید. از دستگاه تهویه هوا و مرطوب کننده در خانه استفاده کنید.

کلام آخر

دست کردن تو بینی کودکان یکی از رفتارها است که معمولا از سر کنجکاوی صورت می‌گیرد. اما در برخی از مواقع واکنش های آلرژیک، مخاط خشک، عصبانیت و … باعث بروز چنین رفتاری می‌شود. به طور کل این رفتار تا بزرگسالی ادامه نخواهد داشت. اما والدین باید موقعیت و زمان این عادت کودک را شناسایی کنند و از روانشناس برای درمان و ترک آن کمک بگیرند. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست‌کردن تو بینی‌کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره