بلاگ

اختلال نعوظ | نشانه های انواع اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ مشکلات جدی در روابط زناشویی ایجاد می‌کند. روابط جنسی میان زوجین یکی از مهم‌ترین پایه‌های زندگی زناشویی است. عدم رضایت از رابطه جنسی و اختلالات جنسی جزو پنج علت اصلی طلاق به شمار می‌روند. اختلال نعوظ نوعی ناتوانی جنسی است که مرد نمی‌تواند به نعوظ دست پیدا کند یا قادر نیست حالت نعوظ خود را حفظ کند. عوامل متعددی در به وجودآمدن اختلال نعوظ نقش دارند و یکی از این عوامل، علل روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب و … است. درمان اختلال نعوظ به عامل به وجود‌آورنده آن بستگی دارد. در مواردی که مشکلات روانی منجر به ناتوانی جنسی شده‌اند، می‌توانید از مشاوره و مراجعه به روانشناس بهره ببرید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

نعوظ چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

به افزایش سایز و سفت شدن آلت تناسلی مردان نعوظ گفته می‌شود. شرایط لازم برای ایجاد نعوظ شامل تحریک و برانگیختگی جنسی، سیستم عصبی سالم و خونرسانی کافی به اندام تناسلی است. اگر یکی از این عوامل مشکل پیدا کند، ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ پدید می‌آید. این اختلال کیفیت زندگی افراد و همسرانشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای ایجاد نعوظ جریان خون وارد شده به آلت تناسلی افزایش یافته و دو بافت اسفنجی درون آلت پر از خون می‌شوند. بنابراین آلت تناسلی مرد بزرگ و سفت شده و نعوظ رخ می‌دهد. حفظ حالت نعوظ طی رابطه جنسی و تا خروج مایع منی ادامه دارد.

در طول این مدت دریچه‌های وریدی که موجب خروج خون از آلت می‌شوند، بسته هستند. در حالی که خونرسانی به آلت ادامه دارد. دریچه‌های وریدی پس از خروج مایع منی باز شده و با خروج خون از آلت، نعوظ نیز به پایان رسیده و اندام تناسلی به حالت اولیه بازمی‌گردد.

نعوظ صبحگاهی

بیشتر مردان در طول خواب و صبحگاه به طور طبیعی و به صورت غیر ارادی دچار نعوظ می‌شوند که به آن نعوظ صبحگاهی یا NPT گفته می‌شود. لازم به ذکر است نعوظ صبحگاهی نشانه‌ی عملکرد صحیح اندام تناسلی و میزان کافی هورمون‌های جنسی است.

اختلال نعوظ

اختلال در به نعوظ رسیدن و یا ماندن‌در حالت نعوظ منجر به ناکارآمدی عملکرد جنسی مردان می‌شود. در این حالت فرد باید برای رفع این مساله به متخصص مراجعه نماید.

عوامل ایجادکننده اختلال نعوظ

علل متعددی منجر به اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی در مردان می‌شوند. برخی از علل به وجود‌آورنده‌ی اختلال نعوظ شامل موارد زیر می‌شود.

مشکلات روحی و روانی

مهم‌ترین علت ایجاد اختلال نعوظ مشکلات روانی است. اضطراب، افسردگی، ترس از بارداری شریک جنسی، سابقه زود انزالی، هم‌جنس‌گرا بودن مرد، انحرافات جنسی، ترس از عدم رضایت جنسی فرد مقابل و … می‌توانند منجر به اختلال‌نعوظ و ناتوانی جنسی شوند.

اختلال نعوظ بدلیل ناهنجاری‌های هورمونی

کمبود یا افزایش برخی هورمون‌ها بر توانایی جنسی مردان موثرند. کاهش مقدار تستوسترون، هورمون‌های تیروئیدی و هیپوفیزی، افزایش میزان پرولاکتین از جمله عوامل موثر در بروز اختلال نعوظ هستند.

اختلالات عروقی

عروق بدن نقش بسیار مهمی در خونرسانی کافی به آلت داشته و در ایجاد نعوظ موثر است. اختلالات عروقی به علل مختلفی رخ می‌دهند. عوامل ایجادکننده اختلالات عروقی شامل بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی، سیگارکشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر، جراحی لگن، ضربه به لگن، چاقی، افزایش سن و … است.

داروها و ناهنجاری‌های سیستم عصبی

مصرف برخی داروها مثل داروهای ضد افسردگی، داروهای پایین‌آورنده‌ی فشارخون، الکل، آلداکتون، متادون و … می‌توانند درجات مختلفی از ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ را ایجاد کنند.

ناهنجاری‌ها و مشکلات مغز و نخاع مانند قطع نخاع، دیگر آسیب‌های عصبی و … از عوامل ایجاد اختلال‌نعوظ هستند.

رفع اختلال نعوظ

انتخاب بهترین روش درمان اختلال‌نعوظ به علل به وجود‌آورنده آن بستگی دارد. اصلاح سبک زندگی، دارو درمانی، شرکت در جلسات روانشناسی از جمله مهم‌ترین روش‌های درمان ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ به شمار می‌روند. روش‌های درمان اختلال‌نعوظ موارد زیر را شامل می‌شود.

دارو درمانی

تادالافیل، سیلدنافیل یا همان ویاگرا از رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان اختلال‌نعوظ تجویز می‌شوند. مکانیسم اثر این داروها به صورت افزایش خونرسانی به آلت تناسلی است. تجویز و استفاده از این داروها به عهده پزشک است و نباید به صورت خودسرانه از آن‌ها استفاده نمود. بهترین زمان مصرف این داروها، یک تا دو ساعت قبل از شروع رابطه است.

اصلاح سبک زندگی

همان‌طور که اشاره کردیم بسیاری از عواملی که باعث به وجود آمدن اختلالات عروقی می‌شوند، ناشی از بیماری‌هایی چون دیابت، فشارخون و … است که نتیجه روش زندگی نادرست می‌باشد. شما با اصلاح سبک زندگی خود، ورزش‌کردن، تحرک داشتن، عدم مصرف سیگار و الکل و سایر دخانیات، رژیم غذایی سالم مشکل نعوظ را برطرف کنید.

روان درمانی

منظور از روان درمانی مراجعه به روان‌شناس و شرکت در جلسات مشاوره است. معمولا مراجعه به روان‌شناس و مشاور یکی از روش‌های درمانی ثابت برای اختلالات جنسی است. هم‌چنین زمانی که اختلال نعوظ به علت استرس، افسردگی، ترس و … باشد، تنها به کمک روان درمانی قابل رفع است.

وکیوم و پروتز

دستگاه وکیوم نوعی مکش در اطراف آلت تناسلی ایجاد می‌کند که موجب افزایش ورود جریان خون به آلت می‌گردد. پس از پر شدن آلت از خون، کشی در انتهای آن قرار گرفته که مانع خروج خون از آلت خواهد شد.

پروتز آخرین روش درمانی اختلال نعوظ است. و در کسانی ‌که به سایر روش‌های درمانی پاسخ نداده‌اند، به کار گرفته می‌شود. بعد از تخریب بافت‌ها، پروتزهای درمانی در آلت فرد کار گذاشته‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره