اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به کوکائین در خانه

ترک اعتیاد به کوکائین در خانه امکان پذیر است ؟ با توجه به فرایند ترک اعتیاد که ناراحتی جسمی و روحی را برای فرد به همراه دارد؛ برخی از افراد به دلایل مختلف ترجیح می دهند تا فرایند ترک اعتیاد به کوکائین را در خانه انجام دهند. از جمله این دلایل می توان به بودن در کنار خانواده، شرایط کاری یا شغلی، شرایط زندگی و … را اشاره کرد. اگر قصد ترک اعتیاد به کوکائین در خانه را دارید. توصیه می کنیم حتما این کار را زیر نظر یک متخصص ترک اعتیاد انجام دهید و از انجام هر اقدامی به طور خودسرانه خودداری نمایید. در این مقاله به بررسی کامل این موضوع پرداخته شده است. 

کوکائین و نشانه‌های اعتیاد به آن

پیش از آنکه راهکارهای ترک کوکائین را با یکدیگر بررسی کنیم بهتر است کمی راجع به این ماده مخدر و نشانه‌های اعتیاد به آن صحبت کنیم. درصورتی‌که این نشانه‌ها را در فردی مشاهده کردید بهتر است برای اطمینان از مصرف کوکائین توسط وی و همچنین راهکارهایی که باید در این شرایط از آن‌ها استفاده کنید از یک روانشناس در حوزه ترک اعتیاد کمک بگیرید.

ماده مخدر کوکائین یک ماده اعتیادآور طبیعی است که از گیاه کوکا به دست می‌آید و از گذشته‌های دور برای ایجاد احساس لذت و شادمانی یا ایجاد حالتی از خلسه از آن استفاده می‌شده است. ورود این ماده به جریان خون فرد، مغز را به ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی ازجمله دوپامین و سروتونین وادار می‌کند و با توجه به نقشی که این مواد در احساس شادمانی و لذت دارند، فرد به دنبال مصرف این ماده لذت و احساس سرخوشی کاذبی را تجربه خواهد کرد. این احساس شادمانی و افزایش انرژی معمولاً عامل وسوسه کننده‌ای خواهد بود که فرد را به مصرف مجدد مواد مخدر سوق می‌دهد و به همین دلیل باعث عادت به مصرف یا اعتیاد وی می‌شود.

ازجمله نشانه‌های مصرف کوکائین می‌توان به افزایش انرژی و کاهش نیاز به خواب، احساس سرخوشی، پرحرفی و ضعف در تمرکز اشاره کرد. بااین‌حال همان‌طور که گفته شد این نشانه‌ها صرفاً می‌توانند زنگ خطری باشند که از مصرف ماده مخدر در فرد خبر می‌دهد اما برای اطمینان از اعتیاد فرد به کوکائین یا هر ماده دیگر بهتر است از روانشناسان حوزه اعتیاد کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد به کوکائین کلیک کنید.

بیشتر بخوانید :  تست اعتیاد به کوکائین

ترک اعتیاد به کوکائین در خانه

با توجه به اینکه فرد در طول مراحل ترک نیاز دارد تا به لحاظ شرایط جسمی و روانی مورد ارزیابی مداوم قرار داشته باشد و در صورت بروز مشکل اقدامات درمانی بلافاصله برای وی صورت بگیرد، معمولاً توصیه می‌شود که ترک اعتیاد را در مراکز درمانی و زیر نظر متخصصان در این زمینه انجام دهید. بااین‌حال برخی دلایل باعث می‌شود که فرد تصمیم به ترک اعتیاد در خانه بگیرد. در ادامه دلایل تمایل برای ترک اعتیاد به کوکائین در خانه را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد اما بهتر است پیش از تصمیم‌گیری قطعی دراین‌باره با یک متخصص مشورت نمایید.

1. ترک اعتیاد فرایند نسبتاً دردناکی است که باعث تجربه علائم جسمی و روانی ناخوشایندی خواهد شد و برخی افراد ترجیح می‌دهند این شرایط را در محیط آشنای خانه پشت سر بگذارند زیرا در این شرایط احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

2. بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد معمولاً باعث ایجاد قضاوت‌های نامناسب و برچسب‌های منفی خواهد شد که فرد ترجیح می‌دهد از آن‌ها دوری کند.

3. در برخی از موارد فرد در مراکز ترک اعتیاد با افرادی آشنا می‌شود که به هر دلیلی به‌غیراز تمایل و انگیزه شخصی برای ترک به این مراکز آمده‌اند و ممکن است باعث از بین رفتن انگیزه دیگران برای ترک شوند.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه  

نکات کاربردی ترک اعتیاد به کوکائین در خانه

درصورتی‌که تصمیم خود را برای ترک اعتیاد به کوکائین در خانه گرفته‌اید بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید. این راهکارها به شما کمک خواهد کرد تا فرایند درمان را با آرامش بیشتری پشت سر بگذارید:

1. اطلاعات خود را افزایش دهید

پیش از شروع فرایند ترک اعتیاد بهتر است با کمک گرفتن از کتاب‌ها و مقالات معتبر و یا مشورت گرفتن از روانشناسان و متخصصان، اطلاعات خود را راجع به ماده مخدر کوکائین و نشانه‌های ترک آن افزایش دهید. درصورتی‌که از قبل بدانید قرار است با چه مسائلی روبه‌رو شوید، طبیعتاً توانایی بیشتری در مدیریت این شرایط خواهید داشت.

2. ترک اعتیاد به کوکائین در خانه | از یک متخصص کمک بگیرید

از درمان‌های خودسرانه و یا قطع ناگهانی مصرف اجتناب کنید. با کمک گرفتن از متخصصین حوزه ترک اعتیاد و با توجه به مقدار مصرف و مدت‌زمان اعتیاد به ماده مخدر یک برنامه منظم برای کاهش تدریجی مصرف از متخصصین دریافت کنید و بر اساس این برنامه‌ریزی مراحل ترک را شروع نمایید. به خاطر داشته باشید که در فواصل زمانی مشخص، شرایط جسمی و روانی خود را به متخصص گزارش کنید تا از این طریق بتوانید احتمال بروز مشکلات فیزیولوژیکی یا روانی جدی را کاهش دهید.

3. جلسات مشاوره و بازپروری را جدی بگیرید

یکی از جدی‌ترین عناصر در فرایند ترک اعتیاد به کوکائین این است که از یک مشاور روانشناسی در این زمینه کمک بگیرید. اگرچه با انجام مراحل سم‌زدایی، بدن شما از وابستگی فیزیولوژیکی به ماده مخدر رها می‌شود اما بااین‌حال وسوسه روانی به مصرف مجدد معمولاً باعث می‌شود که بسیاری از افراد مجدداً مصرف ماده مخدر را شروع کنند. به همین خاطر بهتر است برای کنترل این وسوسه و همچنین بررسی سایر آسیب‌های روحی که به دنبال قطع مصرف برای شما پیش خواهد آمد، از یک مشاور کمک بگیرید. اگر احساس می‌کنید تمایلی به حضور در جلسات مشاوره ندارید می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد  

4. از حمایت اعضای خانواده استفاده کنید

چنانچه پیش‌تر نیز گفته شد حمایت اطرافیان یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در شرایط سخت از شما حمایت کنید. اگر برای ترک اعتیاد به کوکائین در خانه اقدام کرده‌اید توصیه می‌شود که از این سرمایه اجتماعی کمک بگیرید. درصورتی‌که در منزل شما کودک یا نوجوانی حضور دارد برای مدتی او را از محیط خانه دور نگه‌دارید زیرا ممکن است آن‌ها با شرایطی مواجه شوند که کنار آمدن با آن در این سنین برایشان دشوار باشد.

بهتر است سایر اعضای خانواده نیز از طریق مشورت با متخصصین حوزه ترک اعتیاد اطلاعات خود را راجع به فرایند ترک و آنچه شما تجربه می‌کنید، افزایش دهند. روانشناسان می‌توانند راهکارهای مناسبی را در جهت نحوه تعامل با فردی که در مراحل مختلف ترک قرار دارد، در اختیار اعضای خانواده شما قرار دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1.ترک اعتیاد به کوکائین در خانه چه مزایا و معایبی دارد؟

ترک اعتیاد در خانه سبب می شود تا دسترسی شما به خدمات تخصصی پزشکی و روانشناسی تا حدی محدود شود. با این‌حال شما می‌توانید با کمک گرفتن از حمایت اعضای خانه و در شرایط آرام‌تری برای ترک اقدام نمایید.

2.چطور می‌توانم در خانه از خدمات مشاوره برای ترک اعتیاد استفاده کنم؟

اگر تمایل ندارید که در جلسات مشاوره حضوری شرکت کنید، می‌توانید از مشاوره تلفنی استفاده کرده و با روانشناس موردنظرتان صحبت نمایید. برای شروع و دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

3. آیا حضور اعضای خانواده در خانه در روند ترک اعتیاد در خانه ایرادی دارد؟

درصورتی‌که کودک یا نوجوانی در خانه دارید بهتر است برای مدتی آن‌ها را از فضای خانه دور نگه‌دارید اما حضور سایر اعضا می‌تواند عاملی مفید برای افزایش انگیزه و قوت قلب شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره