اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد با تغذیه مناسب

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد از اهمیت زیادی برخودار است. چرا که در دوران اعتیاد صدمات زیادی به بدن وارد شده و افراد پیامدهای زیادی را حتی بعد از ترک نیز تجربه می‌کنند. در واقع برخی از افراد به این دلیل که بعد از اعتیاد مراقبت های لازم را در دوران نقاهت انجام نمی‌دهند؛ دوباره مصرف را آغاز کرده و یا مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. انجام این اقدامات می‌تواند فرایند ترک اعتیاد را بسیار سریعتر و راحت تر کرده و عوارض جانبی این دوران به حداقل برساند. از این رو خود فرد و خانواده ها باید اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده و اقدامات لازم را در این دوران انجام دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

به طور کلی اعتیاد برنامه غذایی افراد را بهم ریخته و منجر به شکل گیری عادت های جدید مخرب غذایی می‌گردد. از طرفی حتی اگر فرد عادات غذایی خود را حفظ کند؛ مواد مخدر و حتی سیگار مانع از رسیدن مواد معدنی و مفید به بدن می‌گردد. در واقع این مواد نه تنها خود به بدن آسیب می‌زنند؛ بلکه از طریق کم کردن اشتهای افراد و همچنین از بین بردن خاصیت خوراکی ها، مشکلات بیشتری برای بدن ایجاد می‌کنند.افراد می‌توانند با اصلاح رژیم غذایی و تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد با روش های مختلفی بر عوارض ناشی از اعتیاد غلبه کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

نقش رژیم مناسب در تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد با رژیم

فراموش نکنید که تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد باید با اصول انجام شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که در این دوران هرچه بیشتر غذا بخورند؛ بهتر است. اما باید میزان مصرف هر خوراکی را در هر وعده متعادل نگه داشت. همچنین علاوه بر روش های خوراکی، افراد باید برنامه ای مشخص برای ورزش نیز داشته باشند. بسیاری به دلیل پایبند نبودن به رژیم غذایی در این دوران، دچار اضافه وزن شده و به همین دلیل خوراک خود را به طور ناگهانی و خودسرانه کم می‌کنند. اما این کار اشتباه بوده و همین موضوع می‌تواند وضعیت جسمانی آنان را در حالت خطرناکی قرار دهد.

افزایش وزن در تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

همانطور که در قسمت قبل هم به آن اشاره شد؛ اضافه وزن در دوران تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد طبیعی است. البته این اضافه وزن بعد از یک دوره لاغری بیش از حد رخ می‌دهد. افراد بعد از دوره سم زدایی وزن زیادی از دست داده و حتی پوست آن شل می‌شود. زیر چشم شان گود شده و در برخی موارد پیرتر نیز به نظر می‌رسند. بعد از این دوره اشتهای آنها بیشتر شده و حتی شروع به پرخوری می‌کنند. از این رو بعد از مدتی دچار اضافه وزن می‌شوند. بهتر است در این دوران رژیم خود را متعادل نگه داشته و حتما از یک متخصص کمک بگیرند. برای اطلاع از نحوه مراقبت های بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.  

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد در مواد مخدر مختلف

با اینکه ماهیت روش های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد معمولا مشابه است؛ اما گاهی با توجه به ماده ای که فرد مصرف می‌کند نیز متفاوت می‌شود.

🔽الکل

افراد برای ترک الکل و استفاده از روش های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد باید روزانه از آب زیادی استفاده کرده وهمچنین رژیمی سرشار از ویتامین و مواد معدنی استفاده نمایند. از طرفی خوردن مواد غذایی و یا مکمل هایی که ویتامین ب نیز دارند برای ترک الکل بسیار موثر هستند.

🔽مواد مخدر

برای ترک مواد مخدر مختلف نیز افراد باید رژیم متعادلی از تمام خوراکی ها در برنامه خود داشته باشند. بیماران باید در این دوران از فیبر، چربی های سالم، پروتیئن های بدون چربی و… برای تقویت قوای جسمانی خود استفاده کنند. همچنین در کنار رژیم غذایی افراد باید از یک روانشناس نیز کمک گرفته و وضعیت روانی خود را نیز در شرایط پایداری نگه دارند.

خوراکی های مناسب برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

در این دوران نمی‌توان به طور مشخصی گفت که کدام ماده بهتر است و یا تاثیر آنی دارد. در واقع افراد می‌توانند از همه خوراکی های سالم به صورت متعادل استفاده کنند. اما برخی از خوراکی ها خواص بیشتری داشته و حتی درد افراد را نیز به طور چشمگیری کاهی می‌دهند. برخی از آنها شامل مواد زیر می‌شوند.

اسیدهای چرب و امگا3: به بهبود عملکرد مغز و کاهش التهاب سیستم عصبی کمک می‌کند.

مارچوبه: این ماده آنتی اکسیدان بوده و در دوران سم زدایی بسیار موثر است.

سبزیجات با رنگ تیره و برگ دار:سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و کاهو همگی می‌توانند منبع خوبی برای اسید فولیک و بتاکاروتن باشند.

پروتئین ها: پروتیئن را در این دوران می‌توان از طریق منابع حیوانی و گیاهی تامین نمود.

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان: غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند؛ بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارند.

سبزیجات روشن: برای تامین ویتامین سی ، افراد باید فلفل دلمه ای، پاپایا، توت فرنگی، آناناس و گریپ فروت استفاده نمایند.

کربوهیدرات: مواد کربوهیدرات دارد مانند سیستم در تامین انرژی بدن موثر هستند.

لبنیات: لبنبات نیز در تامین کلسیم بدن در این دوران نقش دارند.

ویتامین های مناسب برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

در بیشتر موارد، معتادان از کمبود ویتامین های B1,B5,B6,CوE رنج می‌برند. این ویتامین ها برای کارکرد طبیعی بدن ضروری هستند. از این رو بهتر است افراد با روش های مختلف آنها را تامین کنند. مهم ترین ویتامین ها و یا مواد معدنی که بیماران باید در این دوران آنها را تامین کنند؛ شامل ویتامین سی، اسیدها چرب، ویتامین دی، منیزیم، روی و کلسیم است.

نوشیدنی ها

همانطور که گفته شد؛ بیماران در این دوران باید مایعات زیادی مصرف کنند. خوردن مایعات تنها محدود به آب نشده و افراد می‌توانند در این دوران از دمنوش های گیاهی نیز استفاده نمایند. بابونه، قاصدک، سنبل الطیب، کلاه جمجمه، نعناع، شاه پسند آبی، قهوه و آب انار از نوشیدنی های سالم و طبیعی هستند که افراد می‌توانند آنها را در رژیم غذایی خود جای دهند.

مکمل های مناسب برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

اگر مواد مغذی لازم از طریق خوراکی های طبیعی تامین نشد؛ افراد باید از مکمل هایی غذایی و دارویی استفاده نمایند. برخی از این مکمل ها شامل فنیل آلانین، گلوتامین،تورین و گلایسین هستند که افراد باید برای مصرف آنها حتما با متخصص مشورت نمایند.

خوراکی های ممنوعه برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

اما بیماران در این دوران باید از چه خوراکی هایی استفاده نکنند؟ مصرف این خوراکی ها مخصوصا در دراز مدت منجر به بروز مشکلات زیادی برای معتادین می‌شود. از طرفی این مواد حتی برای افراد سالم نیز مضر هستند. بدن معتادین در آسیب پذیرترین حالت بوده و به همین دلیل آنها باید در تغذیه خود دقت زیادی داشته باشند.

شکر و مواد قندی

خوراکی های حاوی افزودنی و نگهدارنده

آرد سفید

کافئین

زمان و میزان تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

زمان تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد، هر روز صبحانه میل کرده و برای میان وعده ها از پروبیوتیک و آجیل ها استفاده کنید. بهتر است تعداد وعده های غذایی بیشتر شده اما از میزان آنها کاسته شود. در واقع بیماران در این دوران همواره باید احساس سیری داشته باشند. انرژی بدن آنها باید تامین شده و همچنین به زمان خواب و بیداری شان نیز اهمیت دهند.

سخن پایانی

داشتن یک برنامه مشخص و اصولی برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد ، کار ساده ای نیست. اما با داشتن نظم در این مورد همه چیز بهتر پیش رفته و این فرایند با موفقیت به پایان می‌رسد. افراد تنها نیاز دارند که در این زمینه با متخصص مشورت کرده و همچنین دیگران نیز با آنها همکاری نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

راه های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد چیست ؟

داشتن ورزش و تفریحات سالم، قرار گرفتن در معرض هوای پاک و نور آفتاب و داشتن وضعیت روانی سالم

آیا می‌توان بعد از ترک مولتی ویتامین مصرف کرد؟

بله اما به شرطی که تحت نظر پزشک و به مقدار کافی باشد. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که ویتامین‌ها و مولتی ویتامین‌ها هرگز جایگزین خوبی برای ویتامین موجود درون مواد غذایی تازه و سالم نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره