انتخاب مهد و مدرسهکودککودک و سبک زندگی

استعدادیابی کودک چهار ساله چرا ضرورت دارد؟

استعدادیابی کودک چهار ساله به شکل درست از اهمیت زیادی برخوردار است. همواره تشخیص سن استعدایابی برای کودکان یکی از چالش های والدین محسوب می‌شود. برخی از والدین در این مورد بسیار حساس بوده و از همین رو فشار زیادی را به فرزند خود وارد می‌کنند. از طرفی خود نیز پول و وقت زیادی را صرف اینکار کرده و در نهایت متوجه می‌شوند که راه را اشتباه رفته اند. البته این بدان معنا نیست که والدین به طور کلی فرزند خود را به حال خود رها کرده به استعدادهای او توجهی نکنند. اما باید این نکته در نظر بگرید که کشف استعداد به صورت اشتباه بسیار بدتر است کشف نشدن استعداد به طور کلی است. از این رو بهتر است والدین در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و حتما از یک روانشناس کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودک چهار ساله می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ضرورت استعدادیابی کودک چهار ساله

استعدادیابی کودک چهار ساله از این جهت مهم و ضروری است که کودک در این سن هم می‌تواند صحبت کرده و هم راه برود. از این رو کاملا آماده دریافت آموزش های مختلف و همچنین تقلید کردن است. زمانی که کودکان در معرض این موضوعات قرار می‌گیرند؛ دیگر به سختی می‌توان استعداد آنها را به درستی شناسایی کرده و پرورش داد. همچنین هرچه استعدادیابی در سن پایین تری صورت گیرد؛ کودک زودتر می‌تواند در راستای هدف و علاقمندی خود حرکت کند. شرایط نیز برای والدین ساده تر است. برای آشنایی بیشتر با سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

زمان استعدادیابی کودک چهار ساله

اما آیا واقعا زمان استعداد یابی کودک چهار ساله فرارسیده است؟ در جواب باید گفت بله. طبق نظر متخصصین بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان بین 3 تا 6 سالگی است. از همین رو والدین باید از این سنین دست به کار شده و به صورت اصولی و با کمک متخصص استعداد فرزند خود را پیدا کنند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که شما به عنوان والد و یا حتی مربی قادر به شناسایی همه استعدادهای فرزند خود نخواهید بود. در برخی موارد این خود فرزند است که در سنین بالاتر استعداد خود را کشف می‌کند. و یا برخی از استعدادها به طور کلی تا پایان عمر کشف نمی‌شوند.

اقدامات لازم برای استعدادیابی کودک چهار ساله

بهترین و موثرترین کار برای استعدادیابی کودک چهار ساله مراجعه به یک مرکز روانشناسی است. در چنین مراکزی با حضور متخصص، استعدادیابی کودک به درست ترین شکل ممکن انجام می‌شود. متخصص در ابتدا نشانه های رفتاری کودک را مورد بررسی قرار داده و در قدم بعدی با مشاهده رفتار و یازی های کودک و همچنین انجام تست هایی استعدادیابی کودک چهار ساله را انجام می‌دهد. برای اطلاع از راه های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

تست استعدادیابی کودک چهار ساله

برای استعدادیابی کودک چهار ساله از برخی از تست ها و آزمون های متناسب با سن کودکان نیز استفاده می‌شود. این تست ها باید به صورت کلامی و غیرکلامی انجام شوند؛ چرا که کودکان در این سنین قادر به خواندن و نوشتن نیستند. تشخیص نوع تست، اجرا و نمره گذاری تماما برعهده متخصص روانشناس می‌باشد.

نکاتی برای والدین در مورد استعدادیابی کودک چهار ساله

روش ها استعدادیابی کودک چهار ساله

از آنجایی که کودک بیشتر زمان خود را با والدینش می‌گذراند؛ بهتر است والدین در این مورد نکاتی را رعایت کرده و به طور کلی به فرزند خود کمک کنند. در این قسمت به توضیح این موارد می‌پردازیم.

🔴زمان گذاشتن برای بازی با بچه ها

برای استعدادیابی کودک چهار ساله مهم ترین نکته ای که وجود دارد؛ این است که به اندازه برای او زمان او بگذارید. با اختصاص زمان کافی برای کودکان و محبت و توجه به اندازه، کودکان نیز با والدین خود احساس راحتی و امنیت کرده و در مورد استعدادیابی نیز با آنان همکاری می‌کنند.

🟢دقت کردن به هیجانات آنها

همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشید که چه موضوعی کودک را بیش از هرچیزی شگفت زده کرده و احساسات او را تحریک می‌کند. در واقع این موضوع می‌تواند نشانه ای برای استعداد و علائق کودک باشد.

🟠سلیقه خود را در مورد سرگرمی های کودک دخیل نکنید

برخی از والدین تمایل دارند تا کودکشان آن کاری را انجام دهد؛ که آنها نتوانسته و یا همواره دوست داشته اند که انجام دهند. اما اینکار استعداد کودک را سرکوب می‌کند. در واقع حتی اگر کودک در آن کار موفق هم باشد؛ اما بازهم استعداد خودش نیست. بلکه تمایلات والدینش است.

🔵مطالبی متناسب با سن کودک ارائه دهید

یکی دیگر از راه های استعدادیابی کودک چهار ساله ارائه مطالبی به او متناسب با سنش است. کودکان در این سنین آماده مسائل سخت نیستند. کارهای آسان نیست منجر به شکوفایی استعدادشان نمی‌شود. از این رو در این مورد بسیار دقت کنید که محتوایی که به کودک ارائه می‌دهید؛ متناسب با سنش باشد.

🟣کمک گرفتن از یک مشاور

در مورد استعدادیابی کودک چهار ساله حتما با یک روانشناس مشورت کرده و اینکار را به صورت تخصصی انجام دهید. استعدادیابی موضوعی است که آینده کودکان را تضمین می‌کند. از این رو اگر به طور اشتباهی انجام شود و یا جدی گرفته نشود؛ آسیب های زیادی به کودکان وارد می‌کند.

🟡شناخت نقاط قوت کودک

یکی از عوامل زمینه ساز استعدادیابی کودک چهار ساله، شناخت نقاط قوت اوست. برای این منظور والدین باید کودک را زیر نظر گرفته و به واکنش های او توجه داشته باشند. از طرفی کودکان معمولا از این سنین است که نقاط قوت و ضعف خود را در زمینه های مختلف نشان می‌دهند. از همین شناسایی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

نشانه های استعداد داشتن کودک چهار ساله

نشانه های استعدادیابی کودک چهار ساله

تقریبا می‌توان گفت که اولین قدم استعداد یابی کودک چهار ساله توجه به نشانه های رفتاری اوست. کودک در این سنین استعداد خود را به شکل های زیر نشان می‌دهد. برای اطلاع از راه های استعدادیابی کودک 2 سال کلیک نمایید.

  • علاقمند به طبقه بندی اشیا
  • حرف زدن بدون وقفه
  • دستکاری کردن همه چیز
  • خیالبافی کردن
  • علاقمندی به حل کردن پازل
  • مسئولیت پذیری
  • جنب و جوش داشتن به صورت مداوم

اشتباهاتی در استعدادیابی کودک چهار ساله

گاهی والدین در مورد استعدادیابی کودک چهار ساله دچار اشتباهاتی می‌شوند که معمولا هم جبران پذیر نیستند. آنان تصور می‌کنند که موفقیت و استعداد تنها در مورد مسائل درسی است. از این رو از سنین پایین برای یادگیری مفاهیم درسی فشار زیادی به کودکان وارد می‌کنند. اینکار نه تنها استعداد کودک را از بین می‌برد بلکه حتی او را از درس و مدرسه نیز دلزده می‌کند. از طرفی گاهی والدین نسبت به نشانه های رفتاری کودکانشان بی توجه بوده و به طور کلی او را به سمت دیگری هدایت می‌کند. اما این اقدامات صدمات زیادی به کودک وارد می‌کند.

سخن پایانی

استعدادیابی کودک چهار ساله از مسائل مهمی در زندگی کودک است که اگر به درستی و به موقع صورت نگیرد؛ مشکلات زیادی را به همراه دارد. البته گاهی فرد سالها بعد متوجه استعداد خود می‌شود. که دیگر در این دوران فایده ای نداشته و نمی‌توان در مورد آن کاری کرد. به همین دلیل والدین باید در این مورد در زمان مناسب خود اطلاعات کافی را کسب کرده و با کمک یک روانشناس استعداد فرزند خود را کشف کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودک چهار ساله می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

تست های هوش چه کمکی به استعدادیابی کودکان 4 ساله می کنند؟

تست های هوش نظیر تست هوش گاردنر جنبه های مختلفی از استعدادهای ذاتی انسان را مورد سنجش قرار می‌دهند. در نتیجه استفاده از آن‌ها برای کودک به والدین کمک می‌کنند تا بدانند باید فرزند خود را در چه مسیری هدایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره