انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

استعدادیابی کودک دو ساله آیا امکان پذیر است؟

استعدادیابی کودک دو ساله و به طور کلی پرداختن به موضوع استعدادیابی از سنین پایین از اهمیت زیادی برخوردار است. استعداد در سنین پایین شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد. چرا که والدین در این مورد اطلاعات کافی را نداشته و همچنین کودک نیز همکاری لازم را نمی‌کند. اما باید بدانید که هرچه اینکار زودتر انجام شود؛ کودک آینده مشخص تری داشته و همچنین والدین نیز می‌توانند به طور موثرتری به کودک خود کمک کنند. امروزه تست های زیادی در این مورد طراحی شده و همچنین روانشناسان نیز بیشتر از هر زمان دیگری در این مورد مهارت کسب کرده اند. از این رو والدین باید از متخصصین کودک کمک گرفته و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودک دو ساله توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

استعدادیابی کودک دو ساله امکانپذیر است؟

گاهی والدین در این مورد دچار تردید می‎شوند که اصلا استعدادیابی کودک دوساله امکانپذیر است! در جواب به این سوال باید گفت بله. همه ما از دوران کودکی دارای استعدادهایی ذاتی هستیم که اگر به درستی شناسایی و پرورش داده شوند؛ می‌توانیم به موفقیت ها و پیشرفت های بزرگی برسیم. امکانپذیر شدن این مهم  نیز تنها با کمک روانشناس قابل انجام است. از این رو بهتر است در این مورد حتما با یک متخصص مشورت کرده و به درستی در این مورد گام بردارید. برای اطلاع از راه های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

اهمیت استعدادیابی کودک دو ساله

نکته جالب اینجاست که استعدادیابی کودک دو ساله بسیار ساده تر از استعداد یابی در سنین دیگر است. چرا که کودک در این دوران تحت هیچ گونه آموزشی قرار نگرفته و همچنین هنوز قادر نیست تا از والدین خود الگوبرداری کند. در این شرایط ذهن کودک کاملا بکر بوده و به راحت تر می‌توان به تمایل اصلی او پی برد. اگر والدین در این سن بتوانند به استعداد اصلی فرزند خود پی ببرند؛ در دوران تحصیل می‌توانند به طور هدفمندتری به او کمک کرده و امکاناتی را فراهم نمایند. برای اطلاع از بهترین سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

چگونگی استعداد یابی کودک دو ساله

از آنجایی که کودکان در این سنین هنوز قادر به صحبت کردن به طور کامل نیستند و یا اصلا صحبت نمی‌کنند؛ به همین دلیل باید از روش های دیگری برای استعدادیابی کودک دو ساله بهره برد. همچنین در این دوران نمی‌توان از آزمون های تخصصی هوش و استعداد نیز استفاده کرد. در چنین شرایطی معمولا روانشناسان از رویکرد مشاهده محوز استفاده کرده و از والدین نیز در این زمینه کمک می‌گیرند. چرا که متخصص قادر نیست تا به طور مداوم رفتارهای کودک را زیر نظر داشته باشد. همچنین در جریان بازی های مختلف نیز می‌تواند به استعداد کودک پی ببرد.

تست استعدادیابی کودک دو ساله

همانطور که گفته شد؛ تست های استعدادیابی اکثرا برای سنین بالای پنج یا شش سال هستند. از این رو اگر تستی هم با عنوان تست استعدادیابی کودک دو ساله وجود داشته باشد؛ باید با همراهی والدین صورت گرفته و یا مشاور به صورت عملی آن را اجرا کند. در این زمینه بهتر است حتما با متخصص کودک صحبت کرده و همچنین برای اجرای این آزمون ها به فرزند خود فشار زیادی وارد نکنید.

توصیه هایی در زمینه استعدادیابی کودک دو ساله

روش های استعدادیابی کودک دو ساله

برای استعدادیابی کودک دو ساله بیشتر از هر چیزی نیاز به شناخت او دارید. هرچه شناخت تان از فرزند بیشتر شود؛ بیشتر می‌توانید به استعدادهای درونی او پی ببرید. از این رو برای کسب شناخت بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید.

🔴در نظر گرفتن رفتارهای ساده کودک

از هیچکدام از رفتارهای کودک چشم پوشی نکنید. برای استعدادیابی کودک دو ساله تمام رفتارهای او را زیرنظر گرفته و به احساسات او در مواجه با مسائل مختلف توجه کنید. در واقع همین جزئیات هستند که در این سنین مشخص کننده استعدادهای کودکان می‌شوند.

🟢دقت کردن به ترجیحات کودک

یکی دیگر از راه های استعدادیابی کودک دو ساله توجه کردن به ترجیحات و سلائق منحصربه فرد اوست. برای مثال در هنگام گوش کردن به موسیقی، بیشتر به کدام نوع موسیقی واکنش نشان می‌دهد. در این سن ترجیحات کودک هیچ گونه سوگیری نداشته و کاملا تحت تاثیر علائق خود اوست.

🟠تحت فشار نگذاشتن او

برای استعدادیابی کودک دو ساله نباید هیچ گونه فشاری به او وارد کنید. برخی از والدین برای اینکه به استعداد کودک خود پی ببرند؛ او را مجبور به انجام رفتارهای غیر معمولی می‌کنند. اما اصلا لزومی به اینکار نبوده و نباید در این مورد عجله کرد. نمی‌توان به صورت اجباری از کودکان نابغه ساخت. هریک از کودک ظرفیت وجودی مشخصی داشته که بیش از آن نمی‌توان از آنها انتظار داشت. از این رو در این مورد به آنها سخت نگیرید.

🔵استعدادیابی کودک دوساله با توجه به شرایط رشدی

در مورد استعدادیابی کودک دو ساله باید حتما شرایط رشدی او را نیز در نظر گرفت. هر یک از کودکان شرایط متفاوتی داشته در زمینه های مختلفی رشد بیشتری دارند. برای مثال برخی از کودکان سریعتر راه رفتن را می‌آموزند و دیگران سریعتر صحبت می‌کنند. فراموش نکنید که استعدادیابی و یا حتی فرایند آموزش مهارت های مختلف باید با توجه به شرایط کودک صورت گیرد.

🟣کمک گرفتن از مشاور

یکی از اصلی ترین نکاتی که باید در مورد استعدادیابی کودک دوساله رعایت کنید؛ کمک گرفتن از روانشناس است. گاهی والدین و یا مربیان در این مورد اقدامات خودسرانه و نادرستی انجام می‌دهند که به طور کلی این فرایند را بهم می‌ریزد. این موضوع بسیار مهم و کلیدی بوده و بروز هرگونه اشتباهی در آن می‌تواند آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو بهتر است از همان ابتدا از یک متخصص کمک بگیرید.

اشتباهات رایج در استعدادیابی کودک دو ساله

اشتباهات استعدادیابی کودک دو ساله

همانطور که گفته شد؛ بسیار احتمال دارد که والدین در استعدادیابی کودک دوساله خود دچار اشتباهات مختلفی شوند. معمولا والدین به دلیل عجله ای که دارند؛ کودک خود را تحت فشار گذاشته و او را مجبور انجام کارهای غیرضروری می‌کنند. همچنین به دلیل باورهای نادرستی که در این مورد وجود دارد نیز والدین تصور می‌کنند بروز هرگونه رفتاری توسط کودک به معنی نبوغ و یا خنگی اوست. از این رو در این زمینه دچار حساسیت می‌شوند و یا کودک خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. اما با در نظر گرفتن این نکته که هر کودک شرایط متفاوتی از دیگری دارد؛ این موضوع برطرف می‌گردد.

استعدادیابی کودکان زیر دوسال

حتی استعدادیابی کودکان زیر دو سال نیز امکانپذیر است. اما بیشتر دانشمندان بر این باورند که اینکار لزومی ندارد. به هر حال در این زمینه تست هایی طراحی شده که بر اساس سرعت رشد نوزاد، واکنش های او نسبت به محیط، هماهنگی اعضای بدن برای انجام کاری، تولید صدا و همچنین حافظه، در این مورد تصمیم گیری می‌کند.

سخن پایانی

از آنجایی که مقوله استعدادیابی برای آینده کودک بسیار مهم تاثیرگذار است؛ والدین باید در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و تا حد امکان به فرزند خود کمک نمایند. از طرفی این موضوع امروزه بسیار شایع شده و گاها افراد از روش های نامناسبی در این مورد استفاده می‌کنند. اما خوشبختانه روانشناسان کودک می‌توانند در این مورد به والدین کمک کرده و روش درست را برای کودک استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودک دو ساله توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بهترین سن برای استعدادیابی کودک چه زمانی است؟

طبق نظر کارشناسان سنین 3 تا 6 سالگی بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان محسوب می شود.

آیا نتایج آزمون های استعدادیابی در گذر زمان تغییر می کند؟

استعداد امری است که به طور ذاتی و زیستی در انسان نهفته است، در نتیجه نتایج آن اغلب در سنین مختلف مشابه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره