انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

هوش درون فردی کودک

هوش درون فردی کودک همان توانایی و ظرفیت کشف دنیای درونی و شناخت خود است. بسیاری تصور می‌کنند که توانایی خودشنایی در دوران کودکی کاربرد و ضرورتی ندارد. اما زمانی که یک کودک از سنین کم بتواند از اهداف و همچنین استعدادهای خود آگاهی یابد؛ احتمال موفقیت او در بزرگسالی بیشتر بوده و به طور کلی واکنش درست تری در شرایط مختلفی دارد. کودکانی که هوش درون فردی بالاتری دارند؛ به طرز موثرتری می‌توانند با محیط خود نیز ارتباط گرفته و به طور کلی انعطاف پذیری بالاتری خواهند داشت. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش درون فردی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اهمیت افزایش هوش درون فردی کودک

هوش درون فردی همان نوع از هوش است که تقویت آن احتمال موفقیت و به طور کلی داشتن زندگی بهتر را برای افرد افزایش می‌دهد. لازمه شناخت جهان بیرونی و تغییر آن شناخت خود است. بسیاری از افراد سالها با این موضوع درگیر بوده و همچنان هم نتوانستند که به خودشناسی منسجمی برسند. اما زمانی که این ویژگی درون افراد از سن کودکی تقویت شود؛ افراد در بزرگسالی می‌توانند هدف مشخص تر و درست تری از زندگی خود داشته باشند. از این پرداختن به این موضوع از دوران کودکی حائز اهمیت است. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

مشخصه های افرادی با هوش درونی فردی بالا

مشخصه هوش درون فردی کودک

 

معمولا هوش درون فردی کودک با بروز نشانه هایی در او همراه است. والدین می‌توانند با دفت به این علائم به هوش درون فردی بالای کودک خود پی ببرند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با سایر انواع هوش در کودکان کلیک کنید.

این کودکان تنهایی را ترجیح می‌دهند

شهود بالایی دارند

نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسند اما بابت آنها به خود افتخار نمی‌کنند و یا شرمسار نیستند

از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند

در کنترل احساسات خود توانمند هستند

درونگرا هستند

در مورد احساسات خود صحبت نمی‌کنند

کار فردی را به کار تیمی ترجیح می‌دهند

از خلاقیت بالایی برخوردار هستند

واکنش های خود و یا دیگران را پیش بینی می‌کنند

مهارت های مورد نیاز برای تقویت هوش درون فردی کودک

فراموش نکنید که اگر برای تقویت هوش درون فردی کودک از متخصص کمک نمی‌گیرید؛ حتما باید از مهارت های مختلفی برخوردار باشید. اینکار ساده نیست و نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد. علاوه بر آن افراد باید از خودآگاهی فردی، نظم و انگیزه نیز برخوردار باشند. زمانی که والدین این روحیات را داشته باشند؛ فرزندان شان نیز در این مسیر همکاری بیشتری خواهند داشت.

نقاط ضعف و قوت افرادی با هوش درون فردی بالا

با اینکه میزان هوش درونی کودک به مقدار زیاد منجر به ارتباط بهتر او با دیگران و همچنین موفقیتش می‌شود؛ اما به دلیل اینکه باعث درونگرایی و فردگرایی بیشتر افراد می‌گردد نیز گاهی دردسرساز است. چرا که والدین تصور می‌کنند کودکان شان مهارت های ارتباطی لازم را نداشته و گاها به آنها فشار زیادی وارد می‌کنند. از این رو گاهی این نوع هوش پیامدهایی نیز مخصوصا برای کودکان دارد.

چگونگی سنجش هوش درون فردی کودک

سنجش میزان دقیق هوش درون فردی کودک برعهده متخصص است. برای سنجش این هوش تست هایی وجود داشته و همچنین روانشناس با توجه به نشانه های رفتاری کودک نیز می‌تواند به این موضوع پی ببرد. اصلی ترین  تست در هوش درون فردی کودک، تست گاردنر است که باید توسط روانشناس کودک انجام گرفته و مورد تفسیر قرار گیرد.

راه های تقویت هوش درون فردی کودک

تقویت هوش درون فردی کودک

برای تقویت هوش درون فردی کودک راه های مختلفی وجود دارد. خانواده ها می‌توانند از این راه ها با کمک روانشناس استفاده کرده میزان این هوش را در فرزند خود افزایش دهند.برای آشنایی با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

🔸نوشتن خاطرات

نوشتن خاطرات توسط کودک او را ترغیب می‌کند تا اتفاقات را از زاویه ای دیگر ببیند. همچنین در این دفتر می‌تواند احساسات خود را نیز بروز دهد. به طور کلی نوشتن برای کودکان فواید زیادی داشته و تقویت هوش درون فردی کودک یکی از آنهاست.

🔸داشتن وقفه فکری

داشتن وقفه فکری برای تقویت هوش درون فردی کودک به این معناست که ساعتی از روز را برای فکر کردن به موضوعی مشخص انتخاب کرده و سپس با یکدیگر در این مورد تبادل نظر کنید. انجام اینکار به همراه اعضای دیگر خانواده برای کودک بسیار لذتبخش خواهد بود.

🔸در نظر گرفتن همه انواع هوش

فراموش نکنید که علاوه بر هوش درون فردی کودک ، انواع دیگر را نیز در نظر گرفته تنها بر این مورد تمرکز نکنید. در واقع انواع دیگر هوش نیز باید در کودک تقویت شوند. از این رو بهتر است از در مورد انواع دیگر هوش نیز از نظر گاردنر اطلاعات کسب کرده و راه های دیگر را نیز امتحان کنید.

🔸بیشتر کردن سرگرمی های اجتماعی کودکان

از آنجایی داشتن هوش درون فردی کودک گاهی آنان را منزوی و دور از دیگران می‌کند؛ بهتر است بر مهارت های اجتماعی کودکان نیز تمرکز کنیم. به عنوان والدین و مربیان کودک اجازه دهیم که مهارت های درون فردی و بین فردی به طور همزمان شکل بگیرند. کودک را در جمع های مختلف حاضر کرده و او را ترغیب به مشارکت کنیم.

مشاهیری که هوش درون فردی بالایی داشته اند

همانطور که پیشتر هم به آن اشاره شد؛ افراد بزرگی در طول تاریخ هوش درونی فردی بالایی داشته اند. در واقع یکی از دلایل موفقیت آنها همین ویژگی بوده است. برخی از آنها سقراط، آلبرت انیشتین، گاندی، میشل اوباما، زاکربرگ و… هستند.

مشاغل متناسب با افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند

هوش درون فردی کودک به او کمک می‌کند تا در برخی مشاغل موفقیت بیشتری کسب کند. این بدان معنا نیست که این افراد نمی‌توانند هر شغلی داشته باشند. بلکه با توجه به ویژگی هایشان در برخی از مشاغل عملکرد بهتری خواهند داشت. برخی از این مشاغل شامل نویسندگی، شاعر، فیلسوف، کارآفرینی، کتابداری، روانشناسی، تاریخ شناسی، وکیل، سیاستمدار و… می‌شود.

تفاوت هوش درون فردی و میان فردی در کودک

گاهی افراد هوش بین فردی را با هوش درون فردی کودک یکسان دانسته و از روش های نامناسبی برای تقویت آنها استفاده می‌کنند. اما این دو کاملا از یکدیگر متفاوت بوده و باید از روش های متفاوتی برای تقویت شان استفاده کرد. هوش درون فردی همانطور که در مورد آن صحبت شد؛ کاملا در مورد خودشناسی و ارتباطی است که کودکان با خودشان دارند. اما در هوش بین فردی افراد می‌توانند ارتباط موثری با دیگران و جهان اطراف خود برقرار کنند. در واقع این دو نوع هوش لازم و ملزوم یکدیگر بوده و والدین باید تلاش کنند تا هر دوی آنها را در کودکان تقویت کنند. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

سخن پایانی

هوش درون فردی کودک یکی از انواع  مهم و تاثیرگذار هوش برای آینده آنهاست. به طور کلی والدین باید برای همه انواع هوش انرژی یکسانی بگذارند اما به هر حال افراد به طور ذاتی در یکی از انواع هوش بهتر از بقیه هستند. والدین باید روی همان یک نوع تمرکز کرده و با کمک روانشناس به کودک کمک کنند تا استعداد بالقوه خود را بالفعل نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش درون فردی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

هوش درون فردی چه اهمیتی دارد؟

هوش درون فردی به شما کمک می‌کند شناخت خوبی از خودتان داشته باشید و بتوانید احساس و رفتارتان را کنترل کنید.

چطور هوش درون فردی را افزایش دهیم؟

استفاده از تمرینات ریلکسیشن، ثبت خاطرات روزانه، اختصاص دادن زمانی به خود و همین‌طور بازخورد گرفتن از دیگران به شما در این مسیر کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره