سلامت کودککودک

مصرف الکل در کودکان | اگر بچه الکل خورد چه کنیم؟

مصرف الکل در کودکان معمولا موضوع شایعی محسوب نمی‌شود. البته که امروزه آمار مصرف آن در بین کودکان تا حدی در مقایسه با گذشته افزایش داشته و این موضوع اصلا نشانه خوبی نیست. با اینکه خود کودکان در بیشتر موارد تمایلی به خوردن الکل نداشته و اصلا در مورد اطلاعاتی ندارند؛ اما در برخی موارد اینکار را انجام داده و حتی به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. شاید شنیدن چنین چیزی کمی عجیب به نظر برسد؛ اما در برخی از خانواده ها کاملا عادی بوده و یا به دلیل عدم اطلاعات در این زمینه، والدین ناخواسته فرزند خود را درگیر می‌کنند. از این رو بهتر است برای این موقعیت احتمالی خود را آماده کرده و حتی از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف الکل در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

مصرف الکل در کودکان

شاید به طور مستقیم شاهد مصرف الکل در کودکان نباشید؛ جنینی که مادر او به الکل اعتیاد داشته است؛ یک معتاد به الکل محسوب شده و نشانه های اعتیاد را به وضوح از خود نشان می‌دهد. از طرفی گاهی آنان به دلیل کنجکاوی از این نوشیدنی استفاده کرده و به مصرف آن عادت می‌کنند. در قسمت های بعدی مفصل دلایل این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما به طور کلی باید بدانید که تاثیرات الکل بر کودکان شدیدتر بوده و منجر به بروز مشکلات بیشتری خواهد شد. از این رو هرزمان که متوجه این موضوع شدید؛ باید آن را متوقف کرده و به فرزند خود کمک کنید. برای اطلاع از دلایل اعتیاد کودکان به مواد مخدر کلیک نمایید.

علت مصرف الکل در کودکان

علت مصرف الکل در کودکان

در ابتدا باید علت مصرف الکل در کودکان را مورد بررسی قرار دهیم تا در مراحل بعدی بتوانیم راحت تر به آنها کمک کنیم. در بیشتر موارد این اتفاق به صورت غیرعمدی افتاده و کودکان اصلا چنین قصدی ندارند. اما در صورت ادامه دادن اینکار باید در این زمینه اقدامات جدی انجام داد. برخی از دلایلی که کودکان به انجام چنین کاری روی می‌آورند؛ شامل موارد زیر هستند.

بزرگ شدن در محیطی نامناسب

محیطی که کودک در آن بزرگ می‌شود؛ خانواده و دوستان او در مورد مصرف الکل نقش اساسی بازی می‌کنند. چرا که وقتی کودک به صورت مداوم شاهد مشروب خوردن والدین و دوستانش باشد؛ او نیز گرایش پیدا کرده و اینکار را تکرار می‌کند. برای اطلاع از چگونگی تاثیر اعتیاد بر کودک کلیک نمایید.

کنجکاوی

علت دیگر مصرف الکل در کودکان ، روحیه کنجکاوی و مصرف اتفاقی الکل است. به این معنا که کودک در مورد نوشیدنی هایی که والدینش مصرف می‌کنند؛ کنجکاو شده و تمایل دارد که آنها را امتحان کند. معمولا در این شرایط کودکان به دلیل طعم الکل از آن زده شده و دیگر اینکار را تکرار نمی‌کنند. اما در برخی موارد نیز این حس در آنها ارضا نشده و بازهم به سراغ الکل می‌روند.

ابتلا به سندرم جنین الکلی

یکی دیگر از دلایل مصرف الکل در کودکان ، ابتلای آنها به سندرم جنین الکلی است. این کودکان در دوران جنینی به طور غیرمستقیم و توسط مادر در معرض مصرف الکل بوده اند و به همین دلیل زمانی که متولد می‌شوند؛ نشانه های اعتیاد را از خود بروز می‌دهند. این کودکان بیشتر احتمال دارد که زمانی که بزرگتر می‌شوند؛ دوباره مایل باشند که الکل را خودشان امتحان کنند. حتی ممکن است هنوز هم از طرف مادر شاهد مصرف الکل باشند. برای آشنایی بیشتر با دلایل اعتیاد نوزادان کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از مصرف الکل در کودکان

به طور کلی مصرف الکل چه در دوران کودکی و چه در دوران بزرگسالی آسیب زا بوده و پیامدهای مختلفی دارد. اما به این دلیل که کودکان از لحاظ جسمانی آسیب پذیرتر از بزرگسالان هستند؛ ممکن است عوارض مصرف الکل در آنها جبران ناپذیر باشد. در این قسمت به توضیح برخی از آنها خواهیم پرداخت.

لکت زبان

مصرف الکل حتی در بزرگسالان نیز منجر به بروز لکنت زبان می‌شود. چرا که الکل با تاثیر مغز واکنش های حرکتی را کند کرده و آنها را مختل می‌کند. کودکان در این شرایط یا به طور کلی صحبت نمی‌کنند و یا در حرف زدن دچار مشکل می‌شود. این لکنت زبان ممکن است برای مدت زمان طولانی در آنها ادامه یابد.

بروز مشکلات حرکتی

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ آنان در واکنش های حرکتی مانند راه رفتن و حفظ تعادل نیز دچار مشکل می‌شوند که این موضوع را به راحتی می‌توان در آنها مشاهده کرد.

مسمومیت و کاهش هوشیاری

اگر کودک در مصرف الکل زیاده روی کند؛ دچار مسمومیت و کاهش هوشیاری نیز خواهد شد. این حالت با کند شدن تنفس، سرگیجه و استفراغ همراه است. کودکان به این دلیل حتی ممکن است که جان خود را نیز از دست بدهند.

تشنج

یکی دیگر از واکنش های ناگهانی ناشی از مصرف الکل در کودکان ، تشنج است. که در آن کودکان به طور کامل هوشیاری خود را از دست داده و دچار بیهوشی می‌شوند. تشنج در کودکان می‌تواند آثار جبران ناپذیری از خود به جای بگذارد.

بروز مشکلات مغزی

تمام واکنش هایی که از قسمت های قبلی به آنها اشاره شد به دلیل تاثیر الکل بر مغز کودکان است. در واقع مصرف الکل در کودکان هم بر عملکرد و هم بر ساختار آن تاثیر می‌گذارد.

نشانه های مصرف الکل در کودکان

کودکان تمایل دارند که رفتارهای والدین و اطرافیان خود را تقلید کرده و مانند آنها رفتار کنند. به همین دلیل زمانی که در یک میهمانی شاهد مصرف این نوشیدنی توسط بزرگسالان هستند؛ ممکن است به صورت پنهانی به سراغ آن رفته اینکار را انجام دهند. اما در مورد کودکان این حقیقت وجود دارد که آنها سعی نمی‌کنند و یا نمی‌توانند که حالت مستی خود را پنهان کنند. حتی ممکن است خودشان به صورت مستقیم این موضوع را به شما بگویند. از این رو متوجه شدن این موضوع کار دشواری نیست. حالت چشم های آنها تغییر کرده، نمی‌توانند به درستی صحبت کنند و احتمالا بیش از اندازه می‌خندند. همچنین ممکن است دچار حالت تهوع شده و دمای بدن آنها نیز بالا رود. برای اطلاع از پیامدهای ناشی از مصرف الکل در بارداری کلیک نمایید.

اگر بچه الکل خورد چه کنیم

چرایی مصرف الکل در کودکان

اگر متوجه مصرف الکل در کودکان شدید؛ بهتر است به جای بروز واکنش های شدید و ترساندن آنها، دلیل آن را پیدا کرده و در مرحله بعدی، به آرامی در این زمینه اقدام کنید. برخی از اقداماتی که در این شرایط می‌توانید انجام دهید؛ شامل موارد زیر هستند.

  • الگوی خوبی باشید
  • به طور مستقیم به آنها هشدار دهید
  • این نوشیدنی ها را از دسترس او خارج کنید
  • از متخصص کمک بگیرید

مصرف الکل در کودکان در دوران کرونا

در دوران همه گیری ویروس کرونا، بسیار شاهد مسمومیت کودکان با الکل بودیم. چرا که والدین بیش از اندازه از الکل صنعتی و ضدعفونی کننده های استفاده می‌کردند. و یا بر این باور بودند که حتی مصرف الکل به صورت خوراکی نیز می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد. اما مصرف الکل های خوراکی هیچ تاثیری در این مورد نداشته و حتی سیستم ایمنی بدن را نیز تضعیف می‌کند. از طرفی الکل های صنعتی و پاک کننده سطوح نیز به سلامت ریه های آسیب می‌زنند.

سخن پایانی

در بیشتر موارد مصرف الکل در کودکان ناشی از احساس کنجکاوی و هیجانات آنان است و معمولا هم تکرار نمی‌شود. اما در صورتی که شاهد تکرار این موضوع بودید و یا خودتان عامدانه مصرف الکل را به یک کودک پیشنهاد کردید؛ باید بدانید که این موضوع عاقبت خوبی نخواهد داشت و مشکلات زیادی در انتظار کودک خواهد بود. از این رو حتما در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و از یک متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف الکل در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره