خانوادهزوج و خانواده

قوانین خانه

قوانین خانه در هرخانواده ای تعیین کننده مسائل مختلفی هستند. افراد خانواده با توجه به شرایطی که دارند قوانینی برای خانه خود وضع می‌کنند که همیشه هم در مورد تقسیم وظایف نیست. با اینکه شرایط هر خانه ای متفاوت بوده و قوانین آنها نیز مختلف هستند؛ اما برخی از قوانین در بین همه خانواده ها و در همه خانه ها مشترک هستند. پایبندی به این قوانین و حتی وضع کردن آنها تاثیر زیادی در نحوه رفتار افراد دارد. البته که گذاشتن قانون های سختگیرانه و زیاد تاثیر کاملا معکوس دارد. به همین دلیل اعضای خانواده پیش از انجام اینکار باید در این مورد فکر کرده و از یک مشاور نیز در این زمینه کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین خانه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اهمیت و ضرورت قوانین خانه

وجود قوانین در هر خانه ای از این جهت اهمیت دارد که باعث می‌شوند تا هریک از اعضا درس های مهمی را آموخته و از طرفی حتی در خارج از فضای خانه نیز رفتار درستی با یکدیگر داشته باشند. برخی تصور می‌کنند که تاثیر این قوانین تنها بر فرزندان است و باید برای آنها وضع شود. اما اینکار نظم و ثابت قدمی را به بزرگسالان نیز آموخته و آنان را موظف می‌کند تا حساسیت بیشتری نسبت به برخی از مسائل داشته باشند. این موضوع در نهایت باعث می‌شود تا اعضای خانواده و آرامش بیشتری در کنار یکدیگر زندگی کرده و لذت ببرند. برای اطلاع از نحوه برخورد با دیر آمدن نوجوان به خانه کلیک نمایید.

ویژگی های قوانین خانه

قوانین خانه باید ویژگی هایی نیز داشته باشند. در واقع با وجود این قوانین است که می‌توان متوجه شد که قوانین درست بوده و منجر به نتایج مثبتی خواهند شد. برخی از این خصوصیات شامل موارد زیر هستند. برای جلوگیری از چند تربیتی شدن کودک کلیک نمایید.

  • اعضا بیان می‌کنند که دقیقا از یکدیگر چه انتظاری دارند
  • این قوانین برای کودکان هم قابل فهم هستند
  • قوانین درست به کودکان می‌گویند که چه کاری باید انجام دهند؛ نه اینکه چه کاری را انجام ندهند
  • همچنین در مورد بزرگسالان این قوانین به طور واضح به آنه می‌گویند که چه کاری را نباید انجام دهند
  • همچنین این قوانین باید با توجه به سن افراد شرایط شان وضع شوند

قوانین خانه باید در چه زمینه ای باشند؟

اهمیت قوانین خانه

برخی از خانواده ها در این مورد دچار سردرگمی می‌شوند که اصلا در چه زمینه هایی باید برای فرزندان قانون وضع کرد. گاهی آنها تصور می‌کنند که اگر چنین کاری انجام دهند؛ به فرزند خود سخت گیری کرده و یا به آنها فشار وارد می‌کنند. اما در صورتی که بدانند در چه حوزه هایی باید قانون وضع کنند و یا این قوانین باید به چه صورت باشند؛ نه تنها برای افراد مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه تاثیرات آنها را به راحتی مشاهده خواهند کرد. به طور کلی در همه خانواده ها باید قوانینی در حوزه نحوه رفتار با یکدیگر، امنیت، آداب معاشرت، کارهای روزمره، احترام به دیگران و استفاده از تلویزیون و تبلت وضع شود. برای اطلاع از نحوه برخورد با استقلال طلبی نوجوان کلیک نمایید.

چه افرادی را در قانونگذاری دخالت دهیم؟

اما دقیقا چه افرادی قوانین خانه را وضع می‌کنند؟ فراموش نکنید که این اتفاق تنها نباید از سمت والدین و افراد بزرگتر اتفاق بیوفتد. فرزندان نیز باید در این زمینه مشارکت داشته و همه اعضا با یکدیگر در این مورد صحبت کنند. زمانی که از خود فرزندان در مورد قوانین مشورت می‌گیرید؛ آنان خود را بیشتر موظف می‌دانند که به آنها عمل کنند و یا پذیرش این قوانین و دلیل آنها برای شان راحت تر می‌شود. آنها در چنین شرایطی مسئولیت بیشتری احساس کرده و به قوانین احترام بیشتری می‌گذارند. به همین دلیل بهتر است در مورد وضع کردن یک قانون جدید، با همه اعضا در این مورد صحبت کنید.

تا چه حد از فرزندان انتظار احترام و پایبندی به قوانین را داشته باشیم؟

این نکته را در نظر داشته باشید که نمی‌توان از همه فرزندان در مورد احترام به قوانین خانه انتظارات یکسانی داشت. مثلا در مورد کودکان پیش دبستانی نمی‌توان قوانین سخت گیرانه ای وضع کرد و انتظار داشت که کاملا آنها را به درستی انجام دهند. کودکان تقریبا در سن 8 تا 10 سالگی می‌آموزند که بدون کمک دیگران به قوانین احترام بگذارند و یا آنها را بپذیرند. در نوجوانی، افراد کمی سرکش شده و دیگر تمایلی به احترام به قوانین ندارند. اما بعد از این دوران هیجانات در آنها فروکش کرده و به این موضوع اهمیت بیشتری خواهند داد. برای اطلاع از سن تنها بیرون رفتن فرزندان کلیک نمایید.

در صورت عدم تبعیت از قوانین؛ چه کنیم؟

در مورد احترام به قوانین خانه و یا سرپیچی کردن از آنها نیز باید به موضوع دیگری نیز توجه کرد. مثلا اینکه اگر افراد به این قوانین احترام نگذاشته و آنها را زیرپا گذاشتند؛ چطور؟ باید به این نکته در حین قانونگذاری فکر کنید. یعنی زمانی که در حال وضع یک قانونی هستید؛ برای افراد دیگر مشخص کنید که در صورت نقض کردن آنها چه جریمه و یا تنبیهی خواهند داشت. البته این موضوع نباید به شکلی باشد که منجر به بروز ترس و پنهانکاری در خانواده گردد. از این رو در صورتی که یکی از اعضا قوانین را زیرپا گذاشت؛ در مرحله اول به او تذکر داده و در مرحله بعدی مجازات را عملی کنید.

چه قوانین باید برای فرزندمان بگذاریم

قوانین خانه برای فرزندان

اگر بخواهیم به طور مشخص تر در مورد قوانین خانه صحبت کنیم؛ باید به مسائل زیر اشاره کنیم که بهتر است خانواده ها برای هریک چهارچوب هایی داشته باشند. برخی از آنها شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی با راه های ایجاد آرامش در خانواده کلیک نمایید.

🔸قوانینی در زمینه خوابیدن: خواب کافی و با کیفیت، سلامیت روان و جسمانی افراد را تضمین می‌کند. از این رو حتما در مورد ساعت خواب و یا رفتارهایی که افراد باید قبل و بعد از خوابیدن داشته باشند؛ صحبت کنید.

🔸خرید کردن: حتی اگر سن فرزندان کم است؛ اما بازهم باید در مورد اصول خرید کردن، مسائلی را به آنها آموخته و اجازه دهید تا به طور مستقل خرید کنند.

🔸تلویزیون دیدن: قوانین مربوط به تلویزیون دیدن مخصوصا در مورد کودکان در خانه از اهمیت زیادی برخوردار است. نباید به آنه اجازه داد تا بیش از اندازه تلویزیون ببیند و یا به آن خیلی نزدیک شوند.

🔸برای غذا خوردن در جمع: این موضوع یکی از آداب معاشرت است که افراد باید در رابطه با دیگران آن را رعایت کنند.

🔸کسب اجازه: اجازه گرفتن از والدین در مورد برخی از مسائل به سن ارتباطی ندارد. بلکه افراد باید همیشه در مورد استفاده از وسایل دیگران و یا قبل از ورود به حریم خصوصی آنها اجازه بگیرند.

🔸سپاسگذاری و عذرخواهی کردن: همه افراد باید بیاموزند تا از یکدیگر در شرایط مختلف عذرخواهی کرده و یا سپاسگذاری کنند.

🔸همه چیز سرجای خود: اهمیت دادن به مکان و زمان مناسب، فقط در مورد وسایل افراد نیست. در این زمینه هم باید به بهداشت و نظم در خانه اهمیت داده و هم نکته سنجی کرد.

سخن پایانی

قوانین خانه از قوانین نانوشته ای محسوب می‌شوند که در همه خانه ها و خانواده ها بوده حتی اگر اعضا به طور واضح در مورد با آنه با یکدیگر صحبت نکنند. اما این بدان معنا نیست که باید به همان ها اکتفا کرده و دیگر قانون جدید اضافه نکرد. حتی قوانین نیاز دارند که بعد از مدتی تغییر کنند. از این رو بهتر است خانواده ها در این زمینه با یکدیگر حرف زده و حتما از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین خانه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره