سلامت کودککودک

راه های افزایش وزن کودک

افزایش وزن کودک در صورت لاغری بیش از حد و کمبود ویتامین ضروری است. البته در صورتی که والدین نظارت کافی به تغذیه کودک نداشته باشند به راحتی ممکن است به اضافه وزن کاذب دچار شوند. پس توجه به رژیم غذایی درست بسیار اهمیت دارد و به جای بستنی، پفک، نوشابه، شیرین، کیک، شیرکاکائو از مواد غذایی مغذی مثل شیر، سبزیجات (نخودفرنگی، کلم، هویج، ترب، کدو و…)، انواع مغزها (گردو، پسته، بادام)، عسل طبیعی و… استفاده شود. در ادامه راه های درست برای افزایش وزن کودک را شرح داده ایم. اگر در این زمینه فرزندتان همکاری لازم را ندارد و هر پیشنهادی را پس می زند حتما از مشاوران کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های افزایش وزن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

تشخیص لاغر بودن کودک

در ابتدا باید از لاغر بودن غیر طبیعی کودک اطمینان حاصل کنیم تا از راه های افزایش وزن کودک استفاده نماییم. چرا که در صورتی که وزن کودک طبیعی باشد و از این روش های استفاده نماید؛ دچار چاقی مفرط شده و مشکلات بیشتری را تجربه خواهد کرد. البته ژنتیک در این زمینه حرف او را زده و در صورت لاغری کودک به دلایل ارثی، هرچه از این روش ها استفاده شود؛ بازهم تاثیری نداشته و دوباره وزن کودک به حالت عادی برمی‌گردد. تشخیص این موضوع به سادگی انجام شده و والدین می‌توانند با اندازه گیری وزن کودک خود و یا رصد فیزیکی او و همچنین مقایسه با سیار کودکان، به این موضوع پی ببرند. البته بهتر است از یک متخصص نیز در این زمینه کمک بگیرند.

اهمیت استفاده از راه های مناسب برای افزایش وزن کودک

به طور کلی همه کودکان باید از رژیم غذایی متعادل و مناسبی برخوردار بوده و به اندازه کافی مواد مغذی را به بدن خود برسانند. استفاده از راه های افزایش وزن کودک از آنجایی اهمیت دارد که در صورتی که کودک مبتلا به کمبود غیرعادی وزن باشد؛ منجر به رسیدن مواد مغذی لازم و ضروری به بدن شده و نیازهای بدن را تامین می‌کند. همچنین در فرایند رشد او نیز تاثیر داشته و به سلامت جسمانی او کمک بزرگی خواهد کرد. از این رو همیشه هم وزن اضافه کردن در مورد کودکان بد نیست. اگر اینکار به روش درستی انجام شود؛ می‌تواند در آینده کودک نیز موثر باشد. برای آشنایی بیشتر با غذاهای سالم و ناسالم برای کودکان کلیک نمایید.

راه های افزایش وزن کودک

انواع راه های افزایش وزن کودک

راه های افزایش وزن کودک بسیار متنوع بوده و والدین می‌توانند بسته به شرایط کودک خود از آنها استفاده نمایند. البته استفاده خودسرانه از این روش ها کار درستی نبوده و باید ترکیبی از این روش ها استفاده نمود. در این قسمت به توضیح این روش ها خواهیم پرداخت. برای اطلاع از راه های تشویق کودک به غذا خوردن کلیک نمایید.

بیشتر کردن مصرف کالری

یکی از اولین اقداماتی که باید در زمینه استفاده از راه های افزایش وزن کودک انجام داد؛ بیشتر کردن مصرف کالری است. کالری ها باید به تمام مواد غذایی که کودک مصرف می‌کند؛ اعم از نوشیدنی، میان وعده، غذای اصلی اضافه شوند. کالری ها منبع انرژی در بدن هستند و منجر به شادابی بیشتر کودک نیز می‌گردند.

خوردن منابع پروتئینی | راه های افزایش وزن کودک

برای افزایش وزن کودک از منایع پروتئینی بیشتر استفاده کرده و آنها را به وعده های غذایی کودک اضافه کنید. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات مختلف سرشار از پروتئین هستند که باید به صورت متعادل به وعده های مختلف اضافه شوند. البته مصرف بیش از حد از منابع پروتئینی نیز می‌تواند آسیب زا باشد. از این رو بهتر است افراد در این زمینه حتما از متخصص کمک بگیرند.

آب، میوه، سبریجات

برخی تصور می‌کنند که برای افزایش وزن کودک حتما باید از غذاهای چرب و پرکالری استفاده نمود. در صورتی که اگر آب، میوه و سبزیجات مختلف نیز به اندازه مصرف  شوند؛ می‌توانند منجر به بیشتر شدن وزن افراد گردند. از طرفی مصرف این خوراکی ها هیچ پیامدی نداشته و خطری برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

استفاده از غذاهای سالم | راه های افزایش وزن کودک

منظور از غذاهای سالم برای افزایش وزن کودکان، غذاهایی هستند که میزان کالری، چربی و شکر در آنها متعادل بوده و نمک آنها نیز کم باشد. برای مثال خوراکی هایی مثل نخود، لوبیا، برنج، آرد گندم، کره بادام زمینی و روغن زیتون هم سالم بوده و هم منجر به اضافه وزن می‌شوند. در مواد غذایی مختلف باید به میزان ویتامین ها، مینرال و فیبر نیز توجه داشت.

اضافه کردن کالری به میان وعده ها

نباید کالری را تنها در وعده های اصلی افزایش داد. بلکه میان وعده ها نیز باید حاوی مقدار مشخصی از کالری باشند تا کودک با خوردن آنها وزن بگیرد. از این رو در مورد میان وعده ها نیز باید به میزان کالری توجه داشت. حتی گاهی استفاده از برخی چاشنی ها نیز در وعده های غذایی می‌تواند تامین کننده کالری باشد.

قطع نکردن خوردن میان وعده ها | راه های افزایش وزن کودک

با اینکه در برخی شرایط کودکان خوردن میان وعده ها را به خوردن غذای اصلی ترجیح می‌دهند؛ اما در زمینه راه های افزایش وزن کودک نباید خوردن میان وعده ها را برای کودکان ممنوع کرد. آنها باید حتما میان وعده های سبک و سالمی استفاده کرده تا بتوانند وزن خود را افزایش دهند. برخی از ساندویچ ها، میوه، سیب زمینی، برخی از شیرینی ها و… می‌توانند میان وعده های خوبی برای کودکان باشند.

برخی از میان وعده های سالم برای کودکان

والدین گاهی در مورد مصرف میان وعده ها برای کودکان دچار سردرگمی شده و نمی‌دانند که خوراکی به آنها بدهند که هم سالم باشد و هم وزن آنها را افزایش دهد. برخی از این میان وعده ها شامل موارد زیر هستند.

  • ماست یونانی
  • کرده بادام زمینی
  • میوه خشک
  • پنیر
  • اسموتی
  • آووکادو
  • تخم مرغ
  • خوردن نان سبوس دار
  • میلک شیک ها
  • گرانولا

خوردن تمام وعده های اصلی | راه های افزایش وزن کودک

فراموش نکنید که مصرف هیچ یک از وعده های اصلی نباید حذف شود. کودکان باید برای افزایش وزن همه وعده های غذایی را به طور کامل مصرف نمایند.

کمک گرفتن از متخصص تغذیه

همچنین در این زمینه حتما از یک متخصص تغذیه نیز کمک گرفته شود و راه های افزایش وزن کودک به صورت اصولی مورد استفاده قرار گیرند. متخصص در ابتدا شرایط بدنی کودک را مورد بررسی قرار داده و در مرحله بعدی یک رژیم غذایی برای بازه ای محدود به او می‌دهد. همچنین در این مدت به طور مرتب شرایط او را مورد بررسی قرار می‌دهد.

توجه کردن به میزان فعالیت بدنی کودک

میزان فعالیت بدنی کودک نیز در مورد راه های افزایش کودک حائز اهمیت است. چرا که در صورتی که کودک تغذیه مناسبی داشته باشد اما فعالیت بدنی بالایی داشته باشد؛ وزن او اضافه نمی‌شود.

استفاده از مکمل های غذایی

استفاده از برخی داروها و مکمل های غذایی نیز می‌تواند موثر باشد. در صورتی که کودک برای خوردن خوراکی های مختلف همکاری لازم را نداشته باشد و یا مصرف خوراکی های باعث افزایش وزن در او نشود؛ باید از این روش استفاده کرد.

نکاتی در زمینه افزایش وزن کودک

نکات راه های افزایش وزن کودک

نکاتی در مورد راه های افزایش وزن کودک وجود دارد که در صورت رعایت کردن آنها این موضوع سریع تر و راحت تر اتفاق می‌افتد. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند.

📌نیازهای تغذیه ای هرکودک با کودک دیگر متفاوت است و در مورد رژیم غذایی باید این موضوع را در نظر داشت.

📌در صورت مدرسه رفتن کودک اطمینان حاصل کنید که او همه وعده ها و میان وعده ها را می‌خورد.

📌خوردن مایعات و نوشیدنی های مختلف را از یاد نبرده حتما کودک را برای خوردن آنها تشویق کنید

هشدارهایی در مورد افزایش وزن کودک

استفاده از راه های افزایش وزن کودک به این معنی نیست که کودک را مجبور کنید تا بیش از اندازه از غذاهای پرچرب و غیرسالم، نوشیدنی های شیرین و نوشابه ها ومکمل های غذایی بدون تجویز پزشک استفاده نماید. برای جلوگیری از پرخوری کودکان کلیک نمایید.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید؛ راه های افزایش وزن کودک بسیار متنوع بوده و والدین می‌توانند از آنها استفاده نمایند. اما بهتر است از ترکیبی از این روش ها و همچنین با مشورت یک متخصص، استفاده نمود. چرا که کودک در سن رشد بوده و باید در مورد رژیم غذایی او بسیار محتاط بود. از این رو حتما با یک مشاور کودک در این زمینه مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های افزایش وزن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره