خصوصیات روانی نوجواننوجوان

پرخاشگری نوجوان چه درمانی دارد | رفتار با نوجوان پرخاشگر

پرخاشگری نوجوان برای همه رده های سنی رخ داده است. زمانی که فرد به دوره بلوغ وارد می‌شود، پرخاشگری او نیز افزایش می‌یابد. پرخاش نوجوان بخشی از رشد طبیعی است. اما اگر این پرخاش همواره ادامه داشته باشد و به شیوه ای باشد که باعث آزار خانواده و اطرافیان باشد، عواقب خوبی به همراه نخواهد داشت. خانواده ها باید از روش های اصولی و نوین تربیت آگاه شوند و برای رشد شخصیت کودک از روش های مناسب استفاده کنند. و باید فوری در رابطه با درمان و نحوه برخورد آن از متخصص روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

پرخاشگری نوجوان چیست؟

پرخاشگری نوجوان چیست؟

پرخاشگری نوجوان زمانی بروز می‌یابد که نوجوان در راه رسیدن به اهداف خود با مانع روبرو شود. در واقع پرخاشگری، واکنش و پاسخ به ناکامی ها می‌باشد. نوجوان با رفتار پرخاشگرانه به طور موقت آرام می‌شود اما پس از مدتی با احساس پشیمانی مواجهه می‌شود. اما همیشه به خاطر داشته باشید که پرخاش نوجوان یک امر طبیعی است. زمانی که والدین فرزندان پرخاشگر دارند، باید روش های برخورد با آنها را بدانند و در جهت بهبود شرایط اقدام کنند. بهتر است که والدین برای جلوگیری از پرخاش حتما از روانشناس نوجوان کمک بگیرند تا از روش های نوین تربیت آگاه شوند.

دلایل پرخاشگری نوجوان

پرخاشگری‌نوجوان به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. برای ریشه یابی، حتما باید از دلایل پرخاش نوجوان اطلاع داشته باشید. و سپس به درمان آن بپردازید. در این بخش مقاله راجع به دلایل پرخاشگری‌نوجوان توضیح داده ایم.

🔴 پرخاشگری از دوران کودکی

یکی از دلایل پرخاشگری نوجوان، به دوران کودکی او باز می‌گردد. در این شرایط نوجوان از دوران کودکی همراه با خود رفتارهایی دارد. که در سن نوجوانی با شدت بالاتری خود را نشان می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سرکشی نوجوان کلیک کنید.

🟣 تغییر در سطح هورمون های جنسی

تغییر در سطح هورمون های جنسی از دیگر دلایل پرخاشگری نوجوان است. تغییرات هورمونی روند طبیعی رشد هستند و به راحتی بر خلق و خو تاثیر می‌گذارد.

🟡 سوء استفاده جنسی

سوء استفاده جنسی از دلایل مهم پرخاشگری نوجوان است. نوجوانانی که در معرض آزار جنسی و تجاوز قرار گرفته اند، خشم و پرخاش بیشتری نسبت به دیگر نوجوانان نشان می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات نوجوان کلیک کنید.

🟠 ضربه به سر

گاهی اوقات پرخاشگری نوجوان به دلیل ضربه به سر نوجوان است. و این پرخاش ریشه در آسیب های مغزی دارد. همچنین تنبیه جسمی، تنبیه فیزیکی و فاکتورهای ژنتیکی از موارد بروز پرخاش در نوجوان هستند.

🟢 حساسیت غذایی

حساسیت غذایی یکی از دلایل پرخاشگری نوجوان است. حتی حساسیت های غذایی در بیش فعالی، تحریک پذیری، اضطراب و خستگی نوجوان دخیل هستند. مواد غذایی مانند ترکیبات آلرژی زا مانند گلوتن، شکر، لبنیات و … موثر هستند.

🔵 مصرف مواد مخدر و الکل

مصرف الکل و مواد مخدر در بروز پرخاشگری‌نوجوان دخیل است. مصرف این مواد اثرات منفی به دنبال دارد و باعث تصمیم گیری های ضعیف در نوجوان می‌شود.

🟤 دیگر علل ایجاد پرخاشگری نوجوان

🔹 وجود پارامترهای ژنتیکی

🔹 سابقه پرخاشگری خانواده

🔹توهین به نوجوان

🔹 نادیده گرفتن علایق

🔹 صحبت با لحن تحکم آمیز

🔹اجبار به نوجوان برای انجام فعالیت های مختلف

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

درمان پرخاشگری نوجوان

درمان پرخاشگری نوجوان

درمان پرخاشگری نوجوان با درصد بالایی به رفتارها خانواده بستگی دارد. زمانی که والدین از خود رفتارهای مناسب نشان نمی‌دهند، پرخاش نوجوان شدید تر می‌شود. به همین دلیل برای برخورد با نوجوان حتما باید به آگاهی برسید و روش های اصولی را پیاده سازی کنید. در این بخش مقاله راجع به روش های برخورد و درمان پرخاشگری‌نوجوان توضیح داده ایم.

✨ صبور باشید | پرخاشگری نوجوان

یکی از راه های مهم و اصلی در برخورد با پرخاشگری نوجوان، صبر است. والدین باید با صبوری با نوجوان خود برخورد کنند. اگر مانند نوجوان پرخاش داشته باشند، هرگز صلح و آرامشی بین آنها رخ نخواهد داد. بنابراین اولین و مهم ترین اقدام، صبوری کردن است.

✨ گوش شنوا داشته باشید

همه نوجوانان به دنبال درک هستند. به همین دلیل باید گوش شنوا داشته باشید. برای اینکه پرخاشگری نوجوان را کاهش دهید؛ باید به حرف ها و خواسته های او گوش دهید. اگر همچین کاری را همیشه انجام دهید، به مرور زمان نوجوان آموزش خواهید دید که به جای پرخاشگری، با شما به صورت مسالمت آمیز صحبت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل خشم کلیک کنید.

✨ او را تنها بگذارید | پرخاشگری نوجوان

اگر والدین به این درک برسند که نوجوانان نیاز به تنهایی دارند؛ میزان پرخاشگری‌نوجوان نیز کاهش می‌یابد. به همین دلیل لازم است که نوجوان را تنها بگذارید و در شراط عصبانیت از او بخواهید که به تنهایی به رفتارهای خود فکر کند.

✨ زمان آرامی، با نوجوان صحبت کنید

زمانی که فرزندتان از تنهایی خود بیرون آمد، برای کاهش پرخاشگری نوجوان حتما با او صحبت کنید. صحبت با نوجوان به مرور زمان او را متوجه خواهد کرد که شما با پرخاشگری حرف های او را متوجه نمی‌شوید و تنها راه ممکن، مکالمه آرام است.

✨ هرگز از تنبیه استفاده نکنید

اگر قصد دارید که با نوجوان به شیوه تند برخورد کنید، باید آماده پرخاشگری شدیدتر او باشید. برای کاهش پرخاشگری نوجوان هرگز نباید او را تنبیه کنید. تنبیه نوجوان مساوی با افزایش تند خویی اوست. نه تنها نوجوان در این شرایط بهبود نمی‌یابد. بلکه شرایط روحی او آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

✨ هرگز نوجوان را تحقیر نکنید | پرخاشگری نوجوان

یکی از راه های کاهش پرخاشگری‌نوجوان، عدم تحقیر اوست. والدین باید شرایط نوجوان را درک کنند و برای کمک به او تلاش کنند. اگر نوجوان درک نشود و مورد تحقیر قرار بگیرد؛ با شدت بالاتری از خود پرخاش نشان خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل نوجوان کلیک کنید.

✨ از روانشناس نوجوان کمک بگیرید

یکی از مهم ترین کارهایی که والدین باید برای پرخاشگری نوجوان انجام دهند، کمک از روانشناس است. روانشناس نوجوان با بررسی دلایل این رفتار نوجوانان، به والدین کمک خواهند کرد تا از روش های نوین و اصولی برای برخورد با نوجوان استفاده کنند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، نوجوانی دوران حساسی است. و پرخاشگری نوجوان یکی از طبیعی ترین روند های رشد است. به دلیل تغییرات هورمونی و دوران بلوغ، نوجوانان حساسیت های شدیدی از خود نشان می‌دهند که باعث نگرانی والدین می‌شود. به همین دلیل برای رهایی از این نگرانی ها، حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخاشگری نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره