اختلالات جنسیاختلالات روانی

مبدل پوشی | علت و درمان اختلال مبدل پوشی

مبدل پوشی از جمله اختلالاتی است که می تواند در سنین مختلف بروز پیدا کند. والدین معمولا رفتارهای مبدل پوشی فرزندشان را نادیده گرفته و با اجبار و انکار او را از این کار منع می‌کنند. اما در سنین بالاتر فرد در خفا و گاه در میان خانواده و حتی جامعه امیال خود مبنی بر پوشیدن لباس های جنس مخالف نشان می‌دهد. معمولا خانواده ها به مبدل پوشی دخترانشان اهمیت چندانی نمی‌دهند اما این رفتار پسران خود را بسیار ناشایست قلمداد می‌کنند. این تفاوت عقیده موجب تمرکز بیشتر این اختلال روی مردان شده است. در ادامه درباره راه های تشخیص و درمان اختلال مبدل پوشی توضیحات بیشتری داده ایم. در این باره می توانید از خدمات مشاوره جنسی نیز استفاده کنید.

مبدل پوشی

مبدل پوشی رفتاری است که هنوز به طور قطعی نمی‌توان واژه اختلال، انحراف یا حتی ملال جنسیتی را درمورد آن به کار برد. این رفتار بسیار نادر می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. سن وقوع این پدیده نیز اهمیت دارد. در این گرایش افراد که بیشتر هم شامل اقایون می شود لباس های زنانه را می‌پوشند و این موجب برانگیختگی برای مقاربت یا خودارضایی می شود.

هنوز علت دقیق به وجود آمدن این گرایش مشخص نیست، اما تجارب دوران کودکی ژنتیک و محیط می تواند در شکل گیری آن موثر باشد. مبدل پوشی می‌تواند در زیر مجموعه پارافیلیا یا یادگارپرستی قرار گیرد که فقط در حد یک فانتزی جنسی است یا در موارد شدیدتر خود می تواند به عنوان انحراف جنسی باشد.

تشخیص مبدل پوشی

برای تشخیص مبدل پوشی این افراد را به چهار دسته تقسیم می کنند. این تقسیم بندی نه برای نام گذاری بلکه برای استفاده از روش درمانی مناسب اهمیت دارد.

?افرادی که فقط برای لباس زیر از لباس های جنس مخالف استفاده می‌کنند که این کار می تواند در برانگیختگی آن‌ها موثر باشد.

?دسته بعدی افرادی هستند که دچار ملال جنسیتی‌اند (کسانی که درجامعه به عنوان افراد ترنس شناخته می شوند و هویت جنسی آن‌ها با اندام جنسی شان مطابق نیست). این اشخاص معمولا با پوشش جنس مخالف در جامعه ظاهر می‌شوند و حتی رفتارهای آنان نیز با جنسیت شان در تضاد است.

افراد ترنس علاوه بر مبدل پوشی بعد از انجام مراحل قانونی وهورمون تراپی، عمل تغییر جنسیت انجام می‌دهند. اما کسانی که به دلایل دیگر مبدل پوشی می‌کنند با جنسیت خود مشکلی ندارند.

?برخی افراد نیز این کار را فقط به این دلیل انجام می‌دهند که از عکس العمل اطرافیان لذت می برند و به اوج لذت جنسی می‌رسند مانند افراد عورت نما.

برای تشخیص اگر در طول یک دوره شش ماهه فردی که همجنسگرا نیست این رفتار را به طور مکرر انجام دهد و زندگی شخصی و اجتماعی او دچار اختلال شود؛ به او تشخیص مبدل پوشی تعلق می‌گیرد و می‌تواند با کمک روانشناس یا سکستراپیست این مشکل را کنترل و درمان کند.

در تشخیص مبدل پوشی این نکته نیز حائز اهمیت است که فرد در چه موقعیت‌هایی این گرایش را پیدا می‌کند یا این میل همیشه در او وجود داشته یا به تازگی شکل گرفته است!

در بعضی موارد افراد حتی در حضور دیگران یا جامعه این کار را انجام نمی‌دهند و فقط در مواقع تنهایی به ارضای این نیاز می‌پردازند.

همه این افراد احتمالا در دسته مبدل پوشان جای می‌گیرند، اما روش های درمانی آن‌ها متفاوت است.

انجام آرایش های زنانه، استفاده از بعضی از زیورآلات و گاها مدل موهای خاص هم جزو مبدل پوشی محسوب می‌شود.

تاثیر فرهنگ بر مبدل پوشی

از گذشته تاکنون تغییرات زیادی در زمینه پوشش مردان و زنان در دنیا ایجاد شده و خیلی از تابوهای جنسیتی از بین رفته است. به عنوان مثال خیلی از البسه کاربردهایی برای هر دو جنس دارند یا تقریبا همه رنگ ها در البسه هر دو جنس به کار می‌روند.

با این وجود هنوز در بسیاری از کشورهای جهان مبدل پوشی جرم محسوب می شود و غیرقانونی است.

معمولا در جوامع مرد سالار تعداد خانوم هایی که مبدل پوشی می‌کنند تا از مزیت های نقش مرد برخوردار شوند بیشتر است و گاه بر عکس.

در بعضی از فرهنگ ها در کتاب های کمیک یا فیلم های طنز از مبدل پوشی استفاده می‌کنند برای نشان دادن جلوه های دیگری از این موضوع؛ پس در این موارد نمی توان به آن اختلال گفت. یا گاها برای تحقیر شخصیت مرد از مبدل پوشی استفاده می کنند. همچنین ادیان مختلف مثل اسلام این عمل را در تضاد با شرع می‌دانند.

تفاوت پارافیلیا با مبدل پوشی

همانطور که قبلا هم اشاره شد مبدل پوشی خود می تواند جزو اختلالات پارافیلیا محسوب شود. اما تفاوت آنها در این است که افرادی که به اختلالات طیف یادگارپرستی مبتلا هستند معمولا فقط با همان یک شی یا رفتار خاص می توانند ارگاسم را تجربه کنند. اما خیلی از افرادی که رفتار مبدل پوشی دارند فانتزی های دیگری هم دارند و به روش های دیگر هم می توانند لذت جنسی را تجربه کنند.

روش درمان آن‌ها تقریبا مشابه است و بستگی به شدت آن‌ها دارد.

از اختلالات طیف پارافیلیا می توان به پدوفیلی، نکروفیلی، زئوفیلی و عورت نمایی اشاره کرد.

مبدل پوشی و خود زنخواهی

گاهی رفتار مبدل پوشی در اقایون با خیالپردازی درمورد رفتارهای زنانه همراه است. در این شرایط آن‌ها معمولا رفتارهایی مانند قاعدگی یا حتی شیر دادن را تقلید می‌کنند یا به رفتارهایی که به طور عمده توسط خانم‌ها انجام می‌شود علاقه پیدا می‌کنند.

این رفتارها ممکن است به دلیل رشد در یک خانواده زن سالار یا حتی بزرگ شدن توسط یک والد مجرد خانم تشدید شود.

درمان مبدل پوشی

درمان اختلالات جنسیتی به دلیل حساسیت این موضوع آسان نیست. معمولا افراد به جای صحبت کردن در این مورد پنهان کاری را انتخاب می‌کنند. درمان آن‌ها به این دلیل دشوار است که آن‌ها تصور نمی‌کنند مشکل حادی وجود دارد و به متخصص مراجعه نمی‌کنند.

گاهی درمان اختلالات همزمان با مبدل پوشی می‌تواند جلوی ادامه بروز این رفتار را بگیرد. پس بهتر است از سلامت جنبه‌های دیگر هم اطمینان حاصل کنیم.

روش های روانشناختی بسیاری برای آنها وجود دارد که شامل: شرطی سازی، حساسیت زدایی، دارو درمانی، درمان شناختی-رفتاری، روانکاوی و… می‌شود.

تاثیر سن برمبدل پوشی

معمولا کودکان در سن 3 تا4 سالگی هویت جنسی خود را باز می یابند. ممکن است مبدل پوشی در این سنین خود را به شکل علاقه زیاد به لباس ها یا اسباب بازی های جنس مخالف نشان دهد یا بعدتر در دوران بلوغ تماشای لباس های زنانه و خودارضایی رخ دهد.

این گرایش در بزرگسالی به اوج خود می رسد و فرد در مورد هویت یا گرایش جنسی خود مطمئن می شود. این در حالی است که شخص باید در مورد ازدواج و نقش جنسی خود در جامعه برنامه ریزی کند.

به طور کلی سن تعیین کننده خوبی برای این رفتار جنسی نیست و این گرایش می تواند در زمان های مختلف بروز کند.

حمایت خانواده و اطلاع رسانی دراین زمینه اهمیت ویژه ای دارد چراکه ممکن است این افراد در سنین پایین مورد تعرض جنسی قرار گیرند.

کلام اخر

اگر همسر شما این رفتار رو انجام داد در مرحله اول سعی کنید با او در این مورد صحبت کنید و در مورد آن سوال بپرسید. خشم یا اضطراب خود را در این موقعیت کنترل کنید و اجازه ندهید این موضوع برای شما تبدیل به یک بحران شود. اگر کسی در این مورد با شما صحبت کرد او را قضاوت نکنید و در مورد تاثیراتش تحقیق کنید.

افراد معمولا فانتزی ها و علایق متفاوتی در زمینه جنسی دارند که اگر آسیب زا نباشد و با رضایت دو طرف انجام شوند اختلال محسوب نمی‌شود و حتی به زوج هایی که سال های زیادی از ازدواج شان می‌گذرد یا برای مدتی از رابطه خود احساس رضایت نمی کنند پیشنهاد می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

درمان مبدل پوشی چیست؟

ترکیب دارو درمانی و روان درمانی موثر ترین روش است. روش های دیگر به طور مفصل در مقاله توضیح داده شده است.

تفاوت یادگارخواهی با مبدل پوشی چیست؟

مبدل پوشی جزو اختلالات یادگارخواهی است. ارگاسم افراد یادگار خواه فقط به یک شی یا رفتار خاص محدود می شود اما مبدل پوشان ممکن است فانتزی های دیگری نیز داشته باشند.

علاقه به پوشیدن لباس های زنانه از کجا نشات می گیرد؟

پاسخ این سوال با روان درمانی و مشاوره با فرد مشخص میشود.

ایا مبدل پوشی یک اختلال است؟

با توجه به علائم ذکر شده میتواند یک اختلال یا فقط در حد یک فانتزی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره