ارتباط نوجوان با والدین و همسالاننوجوان

رفتار صحیح با نوجوان | بهترین نحوه برخورد با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان یکی از دغدغه های والدین است. احتمالا به دنبال نحوه برخورد با نوجوان خود هستید که با این مقاله برخورده‌اید. انسان ها در دوره نوجوانی شکننده تر، احساسی تر هستند. و با دغدغه های بیشتری رو به رو می‌شوند. والدین باید برای چگونگی رفتار با نوجوانان به آگاهی و بینش برسند. تا رابطه خوبی با فرزند خود داشته باشند و مانند یک دوست و همراه در کنارشان باشند. در ادامه مقاله در رابطه با نحوه رفتار، فواید رفتار درست و اشتباهات والدین صحبت کرده ایم. برای دریافت خدمات مشاوره نوجوان کلیک کنید.

رفتار صحیح با نوجوان

والدین برای بهبود روابط و چگونگی طرز رفتار با نوجوانان همیشه دغدغه داشته اند. در ادامه چگونگی رفتار با نوجوان را تعریف کرده ایم.

1. نوجوان خود را درک کنید

یکی از مشکلات نوجوانان ارتباط گرفتن با بزرگسالان است. نوجوانان هر صحبت بزرگسالان را نصیحت برداشت می‌کنند. و از صحبت کردن با والدین خود پرهیز می‌کنند. از کلمه “درکت می‌کنم” یا “حق با تو است” بیشتر استفاده کنید. نوجوانان به دنبال درک شدن و حق داشتن هستند. آنها را درک و هنگام مکالمه جبهه نگیرید.

2. رفتار صحیح با نوجوان | نوجوان خود را تشویق کنید

زمانی که نوجوان شما کارهای مناسب و باکیفتی انجام می‌دهد او را تشویق کنید. تشویق کردن باعث بهبود کیفیت رفتار و کارها می‌شود. و شما با این کار نوجوان خود را به کارهای خوب تشویق می‌کنید.

3. علاقه خود را ابراز کنید

هر انسانی از بدو تولد تا مرگ به دنبال توجه و ابراز علاقه است. به نوجوانان خود ابراز علاقه کنید. آن را در آغوش بکشید و از لفظ دوست دارم استفاده کنید. زیبایی های ظاهری او را بگویید و از خداوند بخاطر حضور فرزندتان شکر کنید. ابراز علاقه حس خوب، مهم بودن و اهمیت داشتن را در نوجوان شما زنده می‌کند.

4. رفتار صحیح با نوجوان | به نوجوانتان افتخار کنید

افتخار کردن به هر انسانی موجب پیشرفت او می‌شود. زمانی که نوجوانتان کار خوب و مناسبی انجام می‌دهد، به دنبال اهدافش قدم برمی‌دارد و در انجام کاری موفق می‌شود به او افتخار کنید. با افتخار کردن زمینه پیشرفت را برای نوجوان خود فراهم می‎کنید. و برای او راه رسیدن به اهداف را هموار می‌کنید.

5. علت پرخاشگری نوجوان خود را بپرسید

زمانی که نوجوان شما عصبی است یا پرخاشگری می‌کند. دلیل این رفتار را پرس و جو کنید. کنترل خشم را به او آموزش دهید. با او در رابطه با حل مسائل مشورت کنید. در واقع به نوجوان خود بفهمانید که در همه شرایط او را دوست دارید و در کنارش هستد.

6. رفتار صحیح با نوجوان | شنونده خوبی برای نوجوان خود باشید

با نوجوان خود مانند یک دوست باشید. زمانی که شما شنونده خوبی برای نوجوانتان باشید به دنبال گفتگو با دوستان نمی‌رود. و همین امر باعث به دست آوردن اطلاعات کافی از ویژگی های شخصیتی، افکار، عقاید و علایق از نوجوانتان می‌شود.

7. به نوجوان خود احترام بگذارید

به علایق، افکار و سلیقه نوجوان خود احترام بگذارید. نوجوانان در این دوره از جوامع تفاوت های فراوانی نسبت به نوجوانی والد دارند. والدین باید به علایق و خواسته های نوجوان خود احترام بگذارند. احترام گذاشتن باعث شکوفا شدن استعدادها و بهبود کیفیت والد و فرزند می‌شود.

8. رفتار صحیح با نوجوان | به او مسئولیت بدهید

نوجوانان به دنبال اثبات توانایی های خود هستند. احساس مسئولیت و اعتماد کردن را به نوجوانتان نشان دهید. به او مسئولیت کارهایی که برایش مناسب است را بدهید. تا آگاه باشد که شما به توانایی های او  اعتماد دارید. گاهی به نوجوان خود اجازه گردش با دوستانش را بدهید. اگر به دنبال کسب درآمد است به او کمک کنید. و بستر را برایش فراهم کنید.

9. نوجوان خود را آگاه کنید

در رابطه با خطرات احتمالی و اثرات نوع رفتار با توجوان خود گفتگو کنید. در رابطه با دوستی های ناسالم، ضربات روحی روابط عاشقانه و آسیب های روابط جنسی را توضیح دهید. با آن‌ها در رابطه با پاسخ رفتارهایش و عواقب کارها صحبت کنید. آگاه شدن نوجوان به واسطه شما صد مرتبه بهتر از آگاهی یافتن از فضای مجازی و همسالان خودش است.

10. رفتار صحیح با نوجوان | در کارهای مورد علاقه اش او را همراهی کنید

اگر شما از کارهای مورد علاقه نوجوانتان اطلاع دارید، او را همراهی کنید. برای مثال: اگر دختر شما به نقاشی یا آشپزی علاقه نشان می‌دهد، به او در انجام این کارها کمک کنید. یا هنگام آشپزی از او کمک بگیرید. با این کار نوجوان‌تان استعدادهایش را سرکوب نمی‌کند و با شما در رابطه با علایقش صحبت می‌کند.

11. اطلاعات خود را در رابطه با رفتارهای نوجوانی به روز کنید

والدین برای بهبود روابط با فرزندان نیاز به آموزش و یادگیری لازم دارند. والدینی که به دنبال بهبود کیفیت خود و نوجوانشان هستند، باید مطالعه داشته باشند. با روانشناس نوجوان در ارتباط باشند تا آگاهی و نوع رفتار با نوجوان را آموزش ببینند.

اهمیت رفتار صحیح با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان به چند دلیل اهمیت عمده‌ای دارد. تقریبا تمامی والدین به دلیل ترس از این عوامل به دنبال آموزش رفتار صحیح با نوجوان خود هستند. در ادامه به این چند عامل اشاره کرده‌ایم.

  • شکل گیری شخصیت
  • کنترل هیجان
  • اعتماد به نفس
  • رشد تحصیلی
  • دفاع از خود
  • چگونگی ارتباط با جامعه
  • افزایش مسئولیت پذیری
  • دفاع در برابر آسیب ها

اشتباهات رایج در رفتار با نوجوانان

والدین به اشتباه برخی از رفتارهای نامناسب را در رابطه با نوجوان خود انجام می‌دهند. در ادامه اشتباهات رایج رفتار با نوجوان را شرح داده ایم.

1.نداشتن مکالمه با نوجوان

نداشتن مکالمه با نوجوان و نپرسیدن علت ناراحتی، خشمگینی و پرخاش به رابطه بین والد و فرزند آسیب می‌زند. با نوجوان خود صحبت کنید تا دوست و همراه اصلی او در تمامی مراحلی زندگی اش باشید.

2.ایراد گرفتن از دوستان نوجوان

همانطور که می‎دانید، نوجوانان به دوستان خود حساس هستند. با پذیرش و ایراد نگرفتن از دوستان نوجوان خود، به انتخاب فرزندتان احترام گذاشته اید. اگر فرزند شما دوست مناسبی نداشت از عواقب دوستی با او فرزند خود را آگاه کنید.

3. تحقیر کردن

والدین آگاه باشند که اگر نوجوان خود را تحقیر کنند و از تمامی کارهای او ایراد بگیرند. نوجوانشان را از خود دور می‌کنند. با کنترل مستقیم، گرفتن حق انتخاب و سرکوب نیازهای نوجوانتان او را از خود دور می‌کنید.

4.پذیرفتن نکردن اشتباه

انسان جایز الخطاست. تمامی انسان ها در طول زندگی دچار اشتباه و خطا می‌شوند. با پذیرش اشتباه نوجوان خود به او می‌آموزید که خطاهای خود را بپذیرد و از اشتباهاتش درس بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله راهکار هایی در رابطه با نوع رفتار با نوجوان شرح داده ایم. اما بهترین نوع رفتار با نوجوان کمک از مشاور و روانشناس است. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره