اختلالات روانیاضطراب و استرسفوبیا و ترس

ترس از بی پولی (با بی پولی چه کنیم )

ترس از بی پولی در دنیای امروزی تبدیل به یکی از احساسات عادی در زندگی روزمره شده و افراد زیادی آن را تجربه می‌کنند. با توجه به مشکلات اقتصادی شدید و وضعیت نابسامان کشورها، شرایط کاری و شخصی بسیاری از افراد متزلزل شده و به همین دلیل به راحتی دچار کمبود اعتماد به نفس در این زمینه می‌شوند. شاید حتی بتوان گفت که با زندگی در این شرایطی، تجربه این نوع ترس، اجتناب ناپذیر است. اما باید بدانید که پول همه چیز نیست و باید به هرچیز بر اساس اولویتی که در زندگی تان دارد؛ بها دهید. همچنین از بروز بی پول شدن جلوگیری کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید. می‌توانید در این مورد با یک روانشناس نیز مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از بی‌پولی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از بی پولی به چه معناست؟

با توجه به وضعیت اقتصادی در جامعه، طیف وسیعی از افراد ترس از بی پولی را تجربه کرده و حتی می‌توان گفت که تبدیل به یکی از بزرگ ترین ترس های آنان شده است. برخی از افراد به جز این موضوع به چیزی دیگری فکر نکرده و تصور می‌کنند که در صورت بی پول شدن دنیا به پایان می‌رسد.

در صورتی که همواره راهی برای پول درآوردن وجود دارد و این یک وضعیت دائمی نیست. که اگر شما همواره احساس می‌کنید که بی پول هستید؛ پس احتمالا مبتلا به وسواس فکری شده اید و یا برنامه ریزی درستی برای سرمایه تان ندارید. از این رو خودتان نیز در شکل گیری و تداوم این افکار دخیل هستید. برای آشنایی بیشتر با دلایل بروز استرس مالی کلیک نمایید.

دلایل تجربه ترس از بی پولی

دلایل ترس از بی پولی

پیدا کردن علت این موضوع که افراد چرا دچار ترس از بی پولی می‌شوند نیز اهمیت دارد. در واقع با ریشه یابی این موضوع می‌توان از بروز آن جلوگیری کرده و یا تا حد زیادی آن را کنترل نمود. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل خواهیم پرداخت. برای آشنایی با مفهوم درد پرداخت کلیک نماید.

کم بودن عزت نفس افراد

یکی از دلایل بروز ترس از بی پولی، کم بودن عزت نفس افراد است. چرا که آنها ارزش خود را تنها به مقدار پولی که دارند؛ دانسته و احساس می‌کنن که اگر زمانی پول نداشته باشند؛ فرد ارزشمندی نخواهند بود.

منفی نگری | ترس از بی پولی

بدبینی و منفی نگری افراد نیز دلیل دیگری برای بروز ترس از بی پولی است. چنین افرادی معمولا امنیت روانی نداشته و به همین دلیل است همواره تصور می‌کنند که قرار است اتفاق بدی برایشان بیوفتد و پول های خود را از دست دهند.

کم بودن درآمد یا بیکار بودن

زمانی که درآمد افراد کم است و یا شغلی ندارند نیز دچار ترس از بی پولی می‌شوند. البته که طبیعتا این شرایط آنها را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد.

مقروض بودن و بدهکاری | ترس از بی پولی

زمانی که به دیگران بدهکار هستیم؛ همواره به این فکر می‌کنیم تا چگونه بدهی های خود را صاف کرده و از اینکه پول نداشته باشیم تا بدهی های آنان بدهیم؛ می‌ترسیم. از این رو بدهکاری نیز ما را در چنین شرایطی قرار خواهد داد.

برنامه ریزی درست نداشتن

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ گاهی این خود ما هستیم که با نداشتن برنامه ریزی صحیحی برای سرمایه مان، همواره بی پول بوده و یا این ترس را داریم.

تجربیات اطرافیان | ترس از بی پولی

یکی دیگر از دلایل بروز ترس از بی پولی ، مشاهده شکست اطرافیان مان در زمینه مالی است. برای مثال زمانی که شاهد ورشکسته شدن پدر خود هستیم؛ ترس از بی پولی درون ما نهادینه شده و همواره تصور می‌کنیم که این اتفاق برای ما نیز خواهد افتاد.

پیامدهای ناشی از ترس از بی پولی

اما ترس از بی پولی ، حتی اگر واقعی هم نبوده و هیچ مبنا و اساسی نداشته باشد نیز بازهم مشکلاتی برای ما ایجاد خواهد کرد. به دلیل اینکه این افکار منفی هستند و منجر به بروز استرس و اضطراب زیادی در افراد می‌گردند. برخی از این مشکلات، شامل موارد زیر می‌باشند.

ابتلا به افسردگی

زمانی که استرس و ترس از بی پولی بیش از حد گردد و فرد نتواند آن را کنترل نماید؛ دچار احساس استیصال و درماندگی شده و به مرور به افسردگی نیز مبتلا می‌گردد.

بروز مشکلاتی در روابط بین فردی | ترس از بی پولی

با وجود ترس از بی پولی ، افراد در روابط بین فردی خود نیز به مشکل خورده و پول و منفعت شخصی را مبنای همه چیز قرار می‌دهند.

ابتلا به اختلالات خواب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به قدری به مسائل مالی و آینده فکر کرده اید؛ که نتوانستید بخوابید و یا کیفیت خواب شما مطلوب نبوده است. این حالت در دراز مدت منجر به ابتلا به اختلالات خواب می‌گردد.

ابتلا به بیماری های سایکوسوماتیک | ترس از بی پولی

یکی دیگر از پیامدهای ناشی از ترس از بی پولی ، ابتلا به بیماری های سایکوسوماتیک یا روان تنی است. ریشه ابتلا به این بیماری ها اصلا جسمانی نبوده، بلکه تنها از وضعیت بد روانی افراد نشات می‌گیرد.

بروز افکار خودکشی

در طولانی مدت، ترس از بی پولی منجر به شکل گیری افکار خودکشی در افراد می‌گردد. وقتی از افرادی که تجربه اینکار را دارند؛ در مورد علت آن سوال می‌شود؛ در بیشتر موارد به دلایل مالی و اقتصادی اشاره می‌کنند.

منزوی شدن و فاصله گرفتن از جمع

از آنجایی که ترس از بی‌پولی ، اعتماد به نفس افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ به مرور منجر به فاصله گرفتن افراد از جمع ها شده و آنها را منزوی می‌کند.

مقابله با ترس از بی پولی

اما چطور باید بر ترس از بی پولی غلبه کرد؟ از آنجایی که این نوع مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می‌کند؛ بهتر حتما از آن پیشگیری کرده و یا در صورت بروز آن را کنترل نمایید. برای اطلاع از راه های درمان استرس و اضطراب کلیک نمایید.

بالا بردن احساس خودکارآمدی

زمای که شما اعتماد به نفس و ارزش خود را تنها به پول بدانید؛ از نداشتن آن دچار ترس و احساس بی ارزشی می‌شوید. از این رو بهتر است احساس خودکارآمدی خود را معطوف به ارزش های دیگری کرده و همواره نگران پول نباشید.

داشتن یک سیستم حمایتی

مطمئن شوید تا در زمان بی پولی، افرادی هستند که به کمک شما آمده و از لحاظ مالی و روانی از شما حمایت خواهند کرد.

استفاده از تکنیک های آرام بخش

با استفاده از تکنیک های مختلف کاهش استرس، میزان اضطراب خود را در این مورد کاهش داده و اجازه ندهید تا عملکردتان را مختل کند.

سخن پایانی

برای برخی از افراد به قدری ترس از بی‌پولی عادی می‌شود که دیگر به آن اهمیتی نداده و برای درمان نیز اقدامی نمی‌کنند. در صورتی که این نوع ترس نیز مانند سایر فوبیاها نیاز به درمان جدی دارد. از این رو حتما در مورد سرمایه خود محتاط بوده، از بروز این نوع ترس پیشگیری کرده و از یک روانشناس نیز کمک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از بی‌پولی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره