اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

سندروم سیندرلا چیست؟ (راه های درمان سندرم سیندرلا)

سندروم سیندرلا از انواع سندرم‌های روانی بوده که نام آن را از یکی از انیمیشن های معروف قدیمی اقتباس کرده اند. احتمالا شما هم کارتون سیندرلا را دیده اید که در آن سیندرلا دختر فقیری بود که با نامادری و خواهرهای ناتنی‌اش زندگی می‌کرد و زندگی فقیرانه ای داشت. اما او در نهایت با یک پرنس آشنا شد و به خوشبختی رسید. بسیاری از دختران با دیدن چنین انیمیشنی در سن پایین، تصور می‌کنند که اگر در زندگی وضع بدی دارند؛ در نهایت پسری پولدار به سراغ آن‌ها آمده و نجات‌شان خواهد داد. همین موضوع احتمالا پیش زمینه‌ای برای تلاش نکردن آن‌ها در آینده خواهد شد. از این رو بهتر است در مورد این سندروم اطلاعات بیشتری کسب کرده و حتی در صورت بروز نشانه‌های آن در فرزندتان از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم سیندرلا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سندروم سیندرلا

به طور کلی می‌توان گفت که رسانه ها و حتی انیمیشن های سرگرم کننده ای که کودکان می‌بینند؛ تاثیر زیادی در طرز تفکرشان خواهد داشت. البته که در سندرم سیندرلا ، مقصود ما تاثیر رسانه ها نیست. اما باید بگوییم که این طرز تفکر به قدری در دختران و یا حتی پسران شایع شده است که رسانه ها را متوجه خود کرده و دیگر کمتر شاهد چنین موضوعاتی در برنامه های کودک هستیم.

چرا که کودکان با دیدن چنین داستان‌هایی، احتمالا دیگر انگیزه خود را برای تلاش بیشتر از دست داده و همواره منتظر فردی هستند تا از راه برسد و زندگی آن‌ها را نجات دهد. شاید در دنیای واقعی روزی بر اثر اتفاقی، واقعا زندگی شان دگرگون شود. اما این موضوع قطعی نیست. چیزی که قطعیت دارد؛ رسیدن به موفقیت با تلاش است. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت وابسته کلیک نمایید.

تاریخچه این سندروم

اولین بار فردی به نام کولت داولینگ در کتابی با نام سندرم سیندلا در سالن 1989 در این مورد صحبت کرد. او در این کتاب، چنین عنوان می‌کند که دختران همیشه طوری تربیت می‌شوند که وابسته به دیگران بوده و بدون محافظت آن‌ها نمی‌توانند زندگی کنند. چنین دخترانی سخت کوشی خود را کافی ندانسته و یا حتی خود را باهوش نمی‌دانند. آن‌ها همواره به دنبال شخص دیگر و یا یک نیروی خارجی هستند تا از راه برسد و آن‌ها را نجات دهد.

نشانه های ابتلا به سندروم سیندرلا

نشانه های ابتلا به سندروم سیندرلا

ابتلا به سندرم سیندرلا در افراد با بروز نشانه‌هایی همراه است. در واقع با استفاده از این نشانه ها باید متوجه شویم که کودک مان احتمالا خود را کافی ندانسته و باید اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.

افراد مبتلا پیش از یک قدم بزرگ و رو به جلو در زندگی دچار ناامیدی شده یک درام تجربه می‌کنند

  • کارهای مهم خود مثل جلسات شان را فراموش می‌کنند
  • درست قبل از رسیدن به هدف ، نظرشان تغییر می‌کند
  • احساس نیاز و وابستگی شدیدی دارند
  • نسبت به از دست دادن یا مرگ شریک زندگی احساس وحشت یا استرس دارند
  • به شدت کمالگرا هستند و هیچ وقت احساس نمی‌کنند که چیزی کافی است
  • در زندگی خود احساس پوچی دارند

این افراد در زندگی شخصی خود ممکن است خود را باهوش و مستقل بدانند. اما زمانی که وارد یک رابطه می‌شوند؛ نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. نشانه های رفتاری آنها در رابطه شامل موارد زیر است.

✨روی اهداف شخصی تصمیم گیری نکرده و به خودشان اهمیت کمتری می‌دهند

✨همواره تلاش می‌کنند تا رضایت طرف مقابل خود را جلب نمایند

✨زندگی خود را کاملا وابسته به انتخاب ها و تصمیمات شریک زندگی شان می‌دانند

✨زمان بیشتری را صرف امور منزل مانند آشپزی و نظافت می‌کنند

✨سرگرمی و علائق خود را مهم ندانسته و تمام وقت خود را به شریک عاطفی خود اختصاص می‌دهند

✨معمولا با مشکلات مالی روبرو هستند

علت ابتلا به سندروم سیندرلا

ریشه اصلی ابتلا به سندروم سیندرلا به دوران کودکی افراد و شیوه های تربیتی والدین شان برمی‌گردد. همانطور که گفتیم؛ تماشای چنین انیمیشن هایی و الگوبرداری از آنها و یا حتی نحوه رفتار والدین و خواهر، برادرهای بزرگتر نیز در این زمینه نقش دارد. در واقع از همان ابتدا به گونه ای با کودک رفتار می‌شود که حتما باید مورد پسند مردان باشد. همچنین این باور به دختران القا می‌شود که بدون حضور یک مرد، هیچگاه نمی‌توانند به موفقیت برسند.

و یا در مورد پسران به این صورت است که آنها هر موفقیتی را وابسته به شانس می‌دانند که تصور می‌کنند فرصت کسب موفقیت یکبار برای آنها نیز ایجاد خواهد شد.

برخی از روانشناسان معتقدند که این سندروم مانند یک طیف است و همه ما در یک جایی از این طیف قرار می‌گیریم.

پیامدهای ناشی از این سندروم

طبیعتا با وجود داشتن چنین باورها و اعتقاداتی در دختران، آنها در زندگی شخصی و اجتماعی خود دچار مشکل خواهند شد. با وجود ابتلا به سندروم سیندرلا، زنان و دختران اعتماد به نفس و عزت نفس کافی نداشته و به همین دلیل در موقعیت های مختلف دچار احساس استرس و اضطراب می‌شوند. آنها احتمالا هیچگاه نمی‌توانند به تنهایی به اهداف شخصی خود دست یافته و با پیشرفت زیادی داشته باشند.

همچنین قدرت تصمیم گیری نیز نداشته و بعد از مدتی به طور کلی دچار احساس پوچی می‌شوند.

روش های درمانی سندروم سیندرلا

درمان سندروم سیندرلا

اما چطور باید بر سندروم سیندرلا غلبه کرد؟ از آنجایی که شکل گیری این سندروم ریشه در کودکی افراد دارد؛ کنترل و یا از بین بردن آن بسیار دشوار است. اما راه هایی وجود دارد که به وسیله آنها می‌توانیم نشانه های ناشی از این موضوع را کمی کاهش دهیم در این قسمت به توضیح این راهکارها خواهیم پرداخت.

خودشناسی: برای غلبه بر این ذهنیت، دختران در ابتدا باید به خوبی نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند.

افزایش اعتماد به نفس: همچنین اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به اندازه کافی احساس خود ارزشمندی داشته باشند.

بیشتر کردن میزان ارتباطات: با افراد بیشتر ارتباط گرفته  و دامنه ارتباطی خود را وسیع کنند.

مستقل شدن: زمانی که دختران از نظر مالی، عاطفی و روانی، مستقل باشند؛ دیگر کمتر احتمال دار که دچار چنین چیزی شوند.

کمک گرفتن از روانشناس: حتما باید برای درمان این سندرم از متخصص کمک گرفت و با استفاده از روش های مختلف روی موضوعاتی مثل اعتماد به نفس، میزان اضطراب، استقلال و… کار کرد.

پیشگیری از ابتلا به سندروم سیندرلا

با رعایت کردن نکاتی می‌توان از همان ابتدا از شکل گیری سندروم سیندرلا پیشگیری کرد. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند.

?به کودک خود اجازه شکست خوردن داده و در این مورد با او به صورت منطقی صحبت کنید..

?در سنین نوجوانی و جوانی به آنها در مورد شکست های خود بگویید.

?در مواجه با شرایط سخت، به عنوان والدین آرام بوده و آنها را نیز آرام کنید.

?به آنها توضیح دهید که در شرایط سخت به دنبال راهکار باشند

?آنها باید آمادگی این موضوع را داشته باشند که زندگی همیشه منصفانه نخواهد بود.

سخن پایانی

طبیعتا تلاشی نکردن برای موفقیت و تغییر شرایط و منتظر کسی ماندن برای خوشبختی کار ساده تری از تلاش کردن است. این تفکر از دوران کودکی در ما شکل گرفته و منجر به بروز مشکلات زیادی در بزرگسالی می‌گردد. خوشبختانه بروز این سندروم با نشانه هایی همراه است که با توجه به آنها به موقع می‌توان در این مورد اقدام کرد. تنها باید در این مورد از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم سیندرلا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره