روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

رفتار در مهمانی | کارهایی که نباید در مهمانی انجام دهیم

رفتار در مهمانی و رعایت کردن آداب معاشرت در جمع از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع چه زمانی که به مهمانی می‌روید و چه در حالیکه خودتان میزبان هستید باید اصولی را رعایت کرده و تلاش کنید تا رفتار درستی از خود بروز دهید. این بدان معنی نیست که تظاهر به چیزی کنید که نیستید. اما رفتار شما در جمع باید تفاوتهایی با تنهایی هایتان داشته باشد. لزومی هم به سخت‌گیری به خود و دیگران نیست. همین که احترام و ادب را رعایت کرده و سعی کنید تا دیگران اوقات خوشی را با شما داشته باشند؛ کافی است. در ادامه مواردی را آموزش داده‌ایم. برای آموزشهای بیشتر و کمک تخصصی روی مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار در مهمانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

.

رفتار در مهمانی باید چگونه باشد؟

چگونگی رفتار در مهمانی

یکی از اولین مفاهیم که از دوران کودکی به ما آموخته می‌شود؛ رفتار در مهمانی در جمع است. در واقع همه والدین تلاش می‌کنند تا فرزندشان رفتار درست و مناسبی در حضور دیگران از خود نشان بدهد. همچنین در ابتدا خود ما نیز بیشتر در این مورد حساس بوده و تلاش می‌کنیم تا این قواعد را رعایت کنیم. اما بعد از مدتی اهمیت این موضوع از یادمان رفته و دیگر شاید حتی برخی از آنها را نیز انجام ندهیم. اما از آنجایی که احتمالا باید مدام در جمع های مختلفی حضور یابیم؛ بهتر است خود را موظف به رعایت آنها کرده و حتی برخی از آنها را تمرین کنیم. در این قسمت به توضیح برخی از آنها خواهیم پرداخت. برای اطلاع از اصول رفتار در جمع کلیک نمایید.

در ابتدا به دعوت میزبان پاسخ دهید

اولین کاری که باید در مورد رفتار در مهمانی انجام دهید؛ این است که به شکل درستی دعوت میزبان را پذیرفته و خود را مشتاق حضور نشان دهید. برخی از افرادی به شکل تظاهر می‌کنند که انگار رفتن به این مهمانی خیلی هم برایشان مهم نیست و به صورت بی ادبانه ای واکنش نشان می‌دهند. برای اطلاع از چگونگی ارزش قائل شدن برای دیگران کلیک نمایید.

پوشیدن لباس مناسب را فراموش نکنید | رفتار در مهمانی

در مرحله بعدی برای حضور در مهمانی باید لباس مناسبی را انتخاب کرده و به ظاهر خود اهمیت دهید. لباس های شما اولین چیزی است که دیده می‌شوند؛ پس بهتر است آنها را هوشمندانه و متناسب با جمع انتخاب کنید. حتی در این مورد می‌توانید از میزبان نیز سوال کنید.

احترام گذاشتن به حریم خصوصی دیگران در جمع

پرسیدن سوالات خصوصی از دیگران ممنوع. زمانی که آنها در جمع حضور پیدا می‌کنند؛ به این معنا نیست که تمایل دارند تا در مورد شخصی ترین مسائل زندگی شان نیز صحبت کنند. به همین دلیل به حریم خصوصی دیگران احترام گذاشته و فاصله خود را با آنها حفظ نمایید.

برقراری ارتباط با دیگران و صحبت کردن | رفتار در مهمانی

نباید در مهمانی بیش از حد سکوت کرده و همواره از دیگران فاصله بگیرید. شما در جمع هستید تا با دیگران ارتباط برقرار کرده و معاشرت کنید. در مورد هر موضوع مشترکی که با افراد دارید؛ تلاش کنید تا مشارکت داشته باشید. برای اطلاع از روش بازکردن سر صحبت کلیک نمایید.

وقت شناسی را رعایت کنید

زمان را از یاد نبرید. زمانی که با جمعی احساس راحتی می‌کنید؛ ممکن است به زمان اهمیت نداده و منجر به آزار و اذیت دیگران شوید. از این رو به این نکته توجه کنید که هم در زمان مناسبی حضور یافته و هم به موقع مهمانی را ترک کنید.

بردن هدیه مناسب با خود | رفتار در مهمانی

بهتر است دست خالی به یک مهمانی نروید. نیازی هم به خریدن هدیه های گرانقیمت و ارزنده نیست. می‌توانید کمی شیرینی و یا حتی یک گل بخرید.

رعایت کردن آداب غذا خوردن

برای رفتار در مهمانی حتما به نحوه غذا خوردن خود توجه کرده و سعی کنید تا بهداشت را رعایت نمایید. چرا که در یک مهمانی دیگرانی نیز حضور دارند که ممکن است حساس باشند و طرز غذاخوردن شما آنها را آزار دهد.

ایرادگیر نباشید | رفتار در مهمانی

یکی دیگر از موضوعاتی که برخی از افراد در مورد رفتار در مهمانی رعایت نمی‌کنن؛ ایرادگیری بیش از حد است. شما اکنون در خانه فرد دیگری قرار داشته و باید به قوانین و شرایط آنجا احترام بگذارید. پس لزومی ندارد تا از همه چیز ایراد بگیرید و یا توقع داشته باشید که همه چیز مطابق میل شما باشد.

رعایت کردن احترام دیگران

احترام گذاشتن و رعایت ادب نیز از دیگر جنبه های رفتار در مهمانی است که باید آن را هم در صحبت کردن و هم در رفتارهای خود انجام دهید.

توجه کردن به نحوه صحبت کردن | رفتار در مهمانی

برای صحبت کردن در یک مهمانی یا جمع باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. برای مثال از کلمات و لحن درستی استفاده کرده، شوخی های قومیتی یا جنسی نکنید؛ قبل از بیان کردن هر حرفی به خوبی در مورد پیامدهای آن فکر کنید و…

در تعارف کردن تعادل را رعایت کنید

تعارف کردن یکی از اصول فرهنگ ماست و بهتر است که آن را چه زمانی که مهمان هستید و چه میزبان انجام دهید. اما تعادل را رعایت کرده و سعی نکنید با اینکار دیگران را معذب کنید. برای آشنایی با راه های برقراری ارتباط کلامی کلیک نمایید.

پیشنهاد دادن برای کمک به میزبان

به میزبان پیشنهاد کمک داده و سعی کنید او را همراهی کنید. فراموش نکنید که او احتمالا استرس و اضطراب زیادی دارد. پس در کنار او باشید.

لزومی به غیبت کردن، قضاوت و بدبینی وجود ندارد

در رفتار در جمع لزومی به غیبت کردن از دیگران، قضاوت آنها و یا بدبینی وجود ندارد. سعی کنید برای پیدا کردن موضوع، از دیگران استفاده نکنید.

نکاتی در زمینه رفتار در مهمانی خانوادگی

برای حضور در یک مهمانی خانوادگی احتمالا باید کمی محترمانه تر رفتار کرده و به قوانین بیشتری احترام بگذارید. این نکات تا حدی زیادی می‌توانند کمک کننده باشند.

  • حضور موثر داشتن و ارتباط گرفتن
  • احترام به سنت ها و عقاید دیگران
  • تقسیم وظایف و مسئولیت پذیری
  • اصلا مشاجره نکنید
  • عکس خانوادگی بگیرید
  • به صورت گروهی بازی کنید
  • در مورد کودکان صبور باشید

رفتار در مهمانی اگر شما میزبان هستید

رفتار در مهمانی به عنوان میزبان

اگر شما میزان این مهمانی هستید؛ بازهم نیاز به نکات رفتار در مهمانی داشته و باید خود را در مقابل مهمان هایتان مسئول بدانید. از این رو پیش از برگزاری مهمانی به این موارد فکر کرده، در مورد آنها از دیگران کمک گرفته و خود را آماده کنید. برخی از این موضوعات که در کیفیت میزبانی شما تاثیر خواهند داشت؛ شامل موارد زیر هستند.

📌رفتن به استقبال مهمان ها

📌توجه کردن به همه مهمان ها به یک اندازه

📌سرگرم کردن مهمان ها

📌خود را برای شرایط غیرقابل پیش بینی آماده کنید

کارهایی که نباید در مهمانی انجام دهیم چیست؟

خوب است در کنار آموزه های ذکر شده؛ به خودتان نگاهی بیندازید و کارهای زیر را در مهمانی انجام ندهید.

  • زودتر از ساعت مقرر به مهمانی نروید.
  • برای گرفتن شیرینی و میوه عجله نکنید صبر کنید نوبت تان بشود.
  • هنگام صرف شام یا نهار؛ حواستان به غذای خودتان باشد؛ لقمه های بقیه را نشمارید.
  • کسی را مسخره نکنید.
  • اگر چیزی از وسط سفره می خواهید خم نشوید؛ آن را درخواست کنید.
  • با دهان پر صحبت نکنید.
  • در خانه میزبان سرکشی نکنید.
  • تعارف بیش از حد نکنید.
  • در جمع از خلال دندان یا نخ دندان استفاده نکنید.
  • با تلفن همراه بیش از حد صحبت نکنید.

سخن پایانی

رعایت اصول رفتار در مهمانی مهم تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. چرا که این نکات به طور کلی به شما برای رفتار در جمع های مختلف کمک خواهد کرد. از این رو نسبت به آنها بی تفاوت نبوده و سعی کنید تا با استفاده از آنها شما فردی باشید که در جمع ها نظر دیگران را جلب می‌کند. در این مورد حتی می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار در مهمانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره