دسته‌بندی نشده

اعتیاد به عشق (اعتیاد به یک شخص)

اعتیاد به عشق یا حتی اعتیاد به یک شخص برخلاف آنچه که تصور می‌کنید؛ بسیار آسیب زا است. در واقع افراد تصور می‌کنند که بسیار رمانتیک است که یک نفر به آنها معتاد باشد و یا به صورت افراطی دوست داشتن را تجربه کنند. اما این مشکلاتی را برای هر دو نفر به وجود می‌آورد. از طرفی کسانی نیز وجود دارند که خود مستعد این موضوع بوده و به دوست داشتن و دادن این حس به دیگران معتاد هستند. در واقع تصور می‌کنند که معنای زندگی در همین است و به همین دلیل تنها به دنبال فردی هستند تا او را دوست بدارند؛ اما ملاک‌های دیگری برای وارد کردن یک نفر دیگر به زندگی خود ندارد. از این رو برای اینکه از این موضوع جلوگیری نمایید؛ بهتر است از یک روانشناس کمک دریافت کنید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به عشق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اعتیاد به عشق یا اعتیاد به یک شخص؟

اعتیاد به عشق به این معنی است که یک نفر در عشق و دوست داشتن فردی دیگر به قدری غرق شود که کاملا فردیت خود را فراموش کرده و به انجام کارهای مخرب روی بیاورد. اما معتاد بودن به عشق با اعتیاد به یک شخص کمی متفاوت هستند. برای مثال فردی که معتاد به عشق است یک شخص را مانند یک بت برای خود در نظر گرفته و تصور می‌کند تا تمام ویژگی های مثبت و خوبی ها در او جمع شده است.

اصطلاح کور شدن از عشق در چنین موقعیتی معنا پیدا می‌کند که یک نفر به قدر در عشق و دوست داشتن یک غرق می‌شود که دیگر نمی‌تواند بدی های او را ببیند. در ادامه به بررسی جنبه های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت. برای آشنایی با نشانه های عشق اشتباه کلیک نمایید.

نشانه های اعتیاد به عشق

نشانه های اعتیاد به عشق

در ابتدا باید نشانه های اعتیاد به عشق را در خود و یا دیگری تشخیص دهیم. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که در صورت تشخیص این اختلال باید اقداماتی در این راستا انجام دهیم. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند.

  • نیاز به تایید شدن از طرف دیگران دارند
  • توجه و تمرکز آنها بیشتر بر محبت کردن به دیگران است تا خودشان
  • کنترلگر هستند
  • علایق دیگری را به علایق خود ارجحیت می‌دهند
  • احساسات دیگری را بهتر از احساسات خود ترجیح می‌دهند
  • بعد از پایان یک رابطه، سریعا رابطه دیگری را آغاز می‌کنند
  • در پایان دادن به روابط مشکل دارند
  • زمانی که از شریک عاطفی خود فاصله می‌گیرند؛ دچار احساس گناه می‌شوند
  • خشم منفعلانه دارند

پیامدهای ناشی از اعتیاد به یک شخص

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ برخلاف آنچه که تصور می‌شود، اعتیاد به عشق اصلا موضوع مفیدی در یک رابطه نبوده و پیامدهای زیادی را برای هر دو نفز ایجاد می‌کند. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی با شرایط عشق یک طرفه کلیک نمایید.

🔽افراد را دچار پرخاشگری و خشونت می‌کند.

🔽اعتماد به نفس افراد را گرفته و آنان در معرض ابتلا به بیماری های مختلف روانی مثل اضطراب و افسردگی و یا حتی افکار خودکشی قرار می‌دهد

🔽اعتیاد به رابطه جنسی

🔽اعتیاد به مصرف مواد مخدر و الکل

روش های ترک اعتیاد به عشق

اما چطور می‌توان بر این وضعیت غلبه کرد؟ تغییر دادن خود برای افرادی که اعتیاد به عشق دارند؛ کار دشواری است. چرا که آنان هیچ کنترلی روی احساسات خود نداشته و از طرفی افراد منطقی نیز نیستند. اما با کمک گرفتن از روانشناس و استفاده از این روش ها می‌توانند تا حدی بر این موضوع غلبه نمایند. برای اطلاع از راه های فراموش کردن عشق کلیک نمایید.

پیش زمینه ها را درمان کنید

در ابتدا باید دلیل اینکه مبتلا به اعتیاد به عشق شدید را پیدا کرده و آن را برطرف نمایید. با اینکه در بیشتر موارد این موضوعات ریشه در گذشته افراد دارند؛ اما تا حدی می‌توان بر آنها غلبه نمود. در ادامه در مورد عوامل ایجاد کنند اعتیاد به یک شخص، توضیح خواهیم داد.

اصلاح عادت های اشتباه

چنین افرادی معمولا عادت دارند تا از مشکلات خود و یا حتی مواجه شدن با دلیل این موضوع فرار کنند. اما این یک الگوی اشتباه است که باید آن را درمان کرده و به جای فرار کردن با آنها مواجه شوند.

مهارت مقابله با مشکلات را در خود بهبود بخشید

مشکل اصلی افراد مبتلا به اعتیاد به عشق مهارت حل مسئله است. با داشتن این مهارت افراد می‌توانند در روابط عاطفی خود بهتر عمل کرده و به جای وابستگی بیمارگونه به طرف مقابل، رویکردهای دیگری اتخاذ کنند.

افرادی که مستعد اعتیاد به یک شخص هستند

با اینکه همه افراد ممکن است در مقطعی از زمان اعتیاد به عشق یا اعتیاد به یک شخص را تجربه نمایند؛ اما برخی از شرایط بیشتر افراد را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهد. برای مثال سابقه خانوادگی آنها، وضعیت هورمونی، گذشته افراد در روابط پیشین و یا حتی تروماهایی که تجربه کرده اند. همه این موارد باعث می‌شود تا یک فرد بیشتر روابط عاطفی ناسالمی را تجربه نماید. برای پیشگیری از شکست عشقی کلیک نمایید.

چرا افراد اعتیاد به عشق را تجربه می‌کنند؟

علت بروز اعتیاد به عشق

همانطور که گفته شد؛ پیدا کردن دلیل این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی که افراد بتوانند دلیل اعتیاد به عشق را پیدا کنند؛ بهتر می‌توانند بر آن غلبه نمایند. البته که برای شناسایی دلیل آن باید حتما از یک روانشناس کمک بگیرند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر هستند.

  1. رها شدن در گذشته
  2. عزت نفس پایین
  3. مورد سواستفاده عاطفی یا جنسی واقع شدن در گذشته
  4. داشتن یک رابطه آسیب زا در گذشته
  5. تروماهای دوران کودکی
  6. تاثیر رسانه ها و فرهنگ

انواع اعتیاد به یک شخص

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ اعتیاد به عشق ، انواع مختلفی دارد. در واقع با الگوهای متفاوتی خود را بروز می‌دهد. این انواع، شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از شرایط عشق در نگاه اول کلیک نمایید.

🔸اعتیاد به عشق به صورت وسواسی اجباری

🔸اعتیاد به عشق تنها در قالب وابستگی

🔸معتاد به عشق به شکل خودشیفته

🔸اعتیاد به عشق به شکل دوسوگرا

اختلالات همزمان با اعتیاد به عشق

معمولا اعتیاد به یک شخص با اختلالات دیگر روانشناختی همپوشانی داشته و ممکن است به صورت همزمان بروز کنند. برای مثال ابتلا به اختلال وسواس فکری عملی و یا افسردگی از انواع اختلالاتی هستند که با این موضوع همزمان می‌شوند. اعتیاد به مواد مخدر یا الکل و ابتلا به انواع اختلالات اضطرابی نیز از این دست هستند.

سخن پایانی

باور نادرست این است که دوست داشتن زیاد یک نفر بسیار رویایی و جذاب است. اما در واقع افراد نمی‌دانند که این موضوع یک اختلال بوده و می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد نماید. از این رو زمانی که شاهد این موضوع هستند که یک نفر بیش از اندازه و به شکل افراطی آنها را دوست دارد؛ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند. به همین دلیل بهتر است در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و در صورت مشاهده نشانه های آن، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به عشق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره