سلامت کودککودک

نمک در غذای نوزاد | علت ممنوعیت نمک در غذای نوزاد

نمک در غذای نوزاد و به طور کلی اضافه کردن سدیم به رژیم غذایی او ریسک بالایی دارد. در واقع از زمان تولد اصلا نباید به نوزاد خوراکی هایی داد که حاوی نمک و یا ادویه های دیگر هستند. حتی اگر مقدار نمک در این خوراکی ها بسیار هم پایین باشد. اصلا نباید چنین کاری را انجام داد. تقریبا تا یک سالگی نمک مورد نیاز بدن نوزادن از طریق شیر مادر و یا شیر خشک تامین می‌شود نیاز به مقدار اضافه تری از این ماده نیست.

هرچند که نمک به طور کلی سم سفید بوده و حتی برای بزرگسالان نیز ضرر دارد. البته بدن به طور طبیعی به میزان کمی از نمک نیازمند است که با خوردن خوراکی های طبیعی نیز تامین می‌شود. اما برخی از افراد با خوردن مقدار اضافی از نمک خود و یا فرزندشان را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهند. والدین می‌توانند برای اطلاع از میزان مورد نیاز نمک برای نوزادان ، از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نمک در غذای نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

نمک در غذای نوزاد

برخی از والدین برای درست کردن غذاهای کمکی برای نوزاد از کمی استفاده کرده و یا حتی خوراکی هایی ها را به فرزند خود می‌دهند که نمکی هستند. اما اینکار می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در نوزادان گردد. مخصوصا اگر نوزاد ارث ابتلا به فشار خون را نیز داشته باشد. در برخی موارد شاهد بروز مشکلات جدی حتی با یکبار مصرف نمک در نوزادان هستیم؛ به حدی که نوزاد نیاز به مداخلات اورژانسی خواهد داشت. در این مقاله به طور ویژه به این موضوع خواهیم پرداخت که نوزادان به چه مقدار نمک نیاز داشته و از چه سنی می‌توانند مصرف نمک را آغاز نمایند. برای آشنایی بیشتر با غذاهای اشتها آور برای کودکان کلیک نمایید.

سن اضافه کردن نمک در غذای نوزاد

سن نمک در غذای نوزاد

تقریبا از سن یک سالگی نوزاد مجاز است که نمک استفاده نماید. البته بازهم رسیدن به این سن به این معنا نیست که کودک می‌تواند از هرمقدار نمک که بخواهد استفاده کند. والدین باید در حین آشپزی برای کودک خود این موضوع را در نظر گرفته و در غیر این صورت اگر از خوراکی هایی مانند سس کچاپ، سوسیس و کالباس، ماکارونی، غذاهای کنسروی و یا سویا استفاده می‌کنند؛ دیگر نیازی به اضافه کردن نمک نمی‌باشد. چرا که این غذاها خود حاوی نمک لازم هستند. برای اطلاع از انواع غذاهای سالم و ناسالم برای کودکان کلیک نمایید.

مقدار مورد نیاز نمک در غذای نوزاد

اما حتی بعد از یک سالگی نیز کودک باید به میزان مشخصی از نمک استفاده نماید. پس از یک سالگی و تقریبا تا سه سالگی مقدار مورد نیاز نمک برای کودک به طور روزانه 800 میلی گرم است. یعنی نصف یک قشاق چای خوری یا به طور کلی 2 گرم. به همین دلیل است که توصیه می‌شود والدین غذای کودک خود را به طور جداگانه آماده کرده و از غذای خود به نوزاد ندهند. چرا که در غذای بزرگسالان مقدار بیشتری نمک وجود دارد.

دلیل محدود کردن یا حذف کردن نمک در غذای نوزاد

محدود کردن مصرف نمک در غذای نوزاد از زمانی که او شروع به مصرف غذای جامد می‌کند؛ از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که معمولا والدین برای اینکه غذای فرزند خود بی طعم نباشد؛ کمی به آن ادویه اضافه می‌کنند. این نکته را فراموش نکنید که کلیه کودکان هنوز به طور کامل تکامل پیدا نکرده است و به همین دلیل نمی‌تواند مقدار اضافی نمک را دفع کند. از این رو سدیم در بدن آنها انباشته شده و منجر به بروز بیماری های مختلفی می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از نمک در غذای نوزاد

همانطور که بارها در قسمت های قبلی به آن اشاره شد؛ اضافه کردن نمک به غذای نوزاد منجر به بروز مشکلات زیادی می‌گردد که در این قسمت به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

بالا رفتن فشار خون

یکی از اولین واکنش هایی که بدن نوزاد به خوردن نمک نشان می‌دهد؛ بالا رفتن فشار خون در اوست. حتی اگر این اتفاق به صورت بلافاصله نیوفتد؛ با اضافه کردن نمک به غذای نوزاد، بیشتر احتمال دارد که در دوران بزرگسالی آنها به این بیماری مبتلا شوند.

ابتلا به نارسایی کلیه

ابتلا به نارسایی کلیه بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد از غذاهای فرآوری و بسته بندی شده استفاده نماید. در این شرایط نه تنها این غذاها حاوی مقدار زیادی از نمک هستند؛ بلکه مواد نگهدارنده زیادی نیز دارند.

ضعیف شدن سیستم ایمنی

اضافه کردن نمک به غذای کودک باعث می‌شود تا کلیه ها بیشتر از حالت عادی کارکرده و فشار زیادی به آنها وارد شود. به همین دلیل سیستم ایمنی نوزادان ضعیف شده و احتمال ابتلا به بیماری های دیگر نیز افزایش می‌یابد.

تغییر کردن طبع نوزاد

یکی دیگر از پیامدهای ناشی از اضافه کردن نمک به غذای نوزاد ، تغییر طبع آنها نسبت به غذاهای شور است. این موضوع به تنهایی مشکلی ندارد. اما زمانی که کودک بیش از حد از غذاها و خوراکی های شور استفاده نماید؛ بدن او آسیب زیادی خواهد دید.

چطور بفهمیم که نمک در غذای نوزاد بیش از حد است؟

در ابتدا باید به این موضوع پی ببریم که مقدار نمک در غذای نوزاد بیش از حد است تا در قدم بعدی بتوانیم آن را کاهش دهیم. نوزادان که تا قبل از سن دوسالگی نمی‌توانند در این مورد صحبت کرده و این موضوع را به والدین خود بگویند. اما علائمی از خود نشان می‌دهند که می‌توان متوجه این موضوع شد. تشنگی شدید، خمیری و نرم شدن غیر طبیعی پوست از نشانه های این موضوع هستند. همچنین ممکن است که نوزاد با خوردن اولین لقمه غذا شروع به گریه کردن یا جیغ زدن بکند.

راه های کاهش نمک در غذای نوزاد

کنترل نمک در غذای خود کار سختی نیست. برای اینکار تنها باید از دادن خوراکی های آماده و فرآوری شده به نوزاد خود پرهیز کرده، غذای او را به طور جداگانه از غذای خود بپزید و به طور کلی نمک مصنوعی را در اختیار کودکان قرار ندهید. با استفاده از این روش ها نوزاد به طور طبیعی نمک مورد نیاز بدن خود را با مواد طبیعی دریافت خواهد کرد.

غذاهای پرنمک برای نوزادان

کاهش نمک در غذای نوزاد

برخی از مواد غذایی که نمک زیادی برای بدن یک نوزاد دارند؛ شامل موارد زیر هستند:

  • غذاهای آماده و فست فود برای بزرگسالان یا کودکان بزرگتر
  • کیک و بیسکوییت
  • کراکر
  • سوپ های حاوی نمک
  • آب گوشتی که با نمک پخته شده است
  • انواع سس ها
  • پیتزا
  • سوسیس و کالباس
  • چیپس و پفک

برخی از غذاهای کم  نمک برای نوزادان

در مقابل غذاهایی که حاوی نمک کمی هستند و نوزادان می‌توانند از آنها استفاده کنند؛ نیز شامل میوه، سبزیجات و سالاد، گوشت بدون نمک، مرغ و ماهی تازه، تخم مرغ، حبوبات مثل عدس و نخود، شیر و برنج و پاستای بدون نمک هستند.

سخن پایانی

به طور کلی اضافه کردن نمک به غذای نوزاد به هیچ شکلی توصیه نمی‌شود. حداقل تا سن یکسالی والدین باید این موضوع را رعایت کرده و بعد از آن نیز نباید در این مورد زیاده روی کنند. به طور کلی اگر از سنین پایین والدین نمک کمی در برای رژیم غذایی فرزند خود در نظر بگیرند؛ عادت غذایی او به همین صورت شکل گرفته و در بزرگسالی نیز از نمک استفاده نمی‌کند. از این رو انجام اقداماتی در این زمینه از سنین پایین ضروری است و والدین می‌توانند از متخصص نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نمک در غذای نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره