خانوادهزوج و خانواده

عواقب دروغ به همسر (دروغ گفتن به همسر)

عواقب دروغ به همسر و تاثیراتی که بر رابطه دارد؛ برای همه زوجین مشخص است. اما با این حال برخی از زوجین اینکار را انجام داده و خود و دیگری را دچار مشکل می‌کنند.  همه در شرایطی قرار می‌گیریم که احساس می‌کنیم اگر واقعیت را نگوییم بهتر است. اما این موضوع در مورد ازدواج کمی متفاوت بوده و باید به فرد دیگر نیز فکر کرد. حتی اگر این دروغ به اصطلاح مصلحتی بوده نیت خوبی پشت آن باشد؛ بازهم پنهانکاری محسوب می‌شود. از این رو نباید انتظار داشت که بعد از این دروغ رابطه به درستی پیش رفته و زوجین بتوانند به خوبی با یکدیگر زندگی کنند. همه چیز از اولین دروغ آغاز شده و مسائل دیگر منتهی می‌گردد. از این رو بهتر است زوجین در این زمینه حتما از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ازدواج تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عواقب دروغ به همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

عواقب دروغ به همسر

نکته جالب در مورد عواقب دروغ به همسر این است که با وجود اینکه افراد از این موضوع مطلع هستند؛ بازهم اینکار را تکرار کرده دروغ را به گفتن واقعیت ترجیح می‌دهند. البته این موضوع از دلایل مختلفی ناشی می‌شود که باید آنها را بررسی نمود. در مواردی افراد به قدری به دروغگویی عادت کرده اند که حتی در مورد مسائل بی اهمیت و پیش پا افتاده نیز دروغ می‌گویند. و یا با وجود اینکه خود هم از این موضوع ناراحت هستند؛ اما نمی‌توانند از آن دست بکشند. برخی از دروغ به عنوان بیماری لاعلاجی یاد می‌کنند که هرگز درمان نمی‌شود.

حتی ممکن است در یک زندگی مشترک، طرف مقابل را نیز درگیر کند. از این رو پرداختن به این مسئله در ازدواج از اهمیت زیادی برخوردار است. برای شناخت بیشتر نشانه های خواستگار دروغگو کلیک نمایید.

چرا افراد در زندگی مشترک دروغ می‌گویند؟

دلیل عواقب دروغ به همسر

با اطلاع از علت دروغگویی در همسر، راحت تر می‌توانیم با این موضوع برخورد کنیم. افراد به دلایل مختلفی دروغ گفتن به همسر خود را ترجیح داده و یا حتی عواقب آن را به جان می‌خرند. برخی از دلایلی که منجر به دروغ گفتن در زندگی مشترک می‌شوند؛ شامل موارد زیر هستند.

🔽تربیت خانوادگی

🔽واکنش های شدید و افراطی همسر نسبت به همه چیز

🔽کمبود اعتماد به نفس

🔽جلب توجه

🔽نداشتن مهارت های ارتباطی

🔽مطلع نبودن از عواقب دروغ به همسر

🔽عوامل محیطی یا اقتصادی

🔽برقراری آرامش در زندگی و جلوگیری از تنش

نشانه های دروغگویی در همسر | عواقب دروغ به همسر

اما از کجا می‌توان متوجه شد که همسر در حال دروغ گفتن است؟ برخی از افراد به قدری ماهرانه اینکار را انجام می‌دهند که از ظاهر آنها اصلا نمی‌توان به چنین چیزی پی برد. اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که ماه هیچگاه پشت ابر نمانده و به زودی همه دروغ ها آشکار می‌شوند. برخی از نشانه هایی که با کمک آنها می‌توان تا حدی به این موضوع پی برد؛ شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های رفتاری زنان دروغگو کلیک نمایید.

  • اجتناب کردن از برقراری تماس چشمی
  • ارائه جزئیات کم در صحبت کردن
  • زبان بدن متناقض
  • غیر معمول بودن زبان بدن نسبت به همیشه
  • انکار و یا دفاع کردن به صورت مستمر
  • بالای ابروها عرق می‌کنند
  • داشتن آرامشی غیرعادی
  • عدم تمایل به لمس شدن در حین مکالمه

البته گاهی ممکن است همسر این نشانه ها را به دلیل اضطراب داشته باشد و به معنی دروغگویی او نیست. به همین دلیل در مورد این نشانه ها قطعیتی وجود ندارد.

تاثیرات دروغ در زندگی زناشویی

در زندگی مشترک، قبل از دروغگویی به عواقب دروغ به همسر فکر کنید. گاهی فکر کردن به همین موضوع مانع از انجام اینکار شده و از بروز مشکلات بزرگتر پیشگیری می‌کند. گاهی افراد از پیامدهای ناشی از دروغ های هرچند کوچک خود باخبر نیستند که اینکار را انجام می‌دهند. در این قسمت به توضیح این مشکلات خواهیم پرداخت.

کم شدن اعتماد زوجین نسبت به یکدیگر

طبیعتا زمانی که متوجه دروغگویی همسر خود شوید؛ نسبت به او بی اعتماد شده و دیگر هرگز نمی‌توانید حرف های او را باور کنید. چرا که این باور در شما شکل می‌گیرد که او در حال دروغ گفتن است.

شفقت و همدلی بین زوجین کاهش پیدا می‌کند | عواقب دروغ به همسر

با وجود بی اعتمادی، افراد همدلی و احساس شفقت را نسبت به یکدیگر از دست داده و رابطه آنها هرگز مثل سابق نخواهد شد. چرا که دروغ مانند دیواری بین زوجین ظاهر شده و آنها را از یکدیگر دور می‌کند.

صمیمیت کمتر می‌شود

کم شدن صمیمیت نیز یکی دیگر از عواقب دروغ به همسر است. حداقل تا مدتی تجربه این احساس طبیعی بوده و طرف مقابل نباید بلافاصله انتظار بخشش را داشته باشد.

افراد به دروغ گفتن عادت می‌کنند | عواقب دروغ به همسر

فردی که یکبار دروغ می‌گوید؛ بازهم احتمال دارد که اینکار را انجام دهد. از این رو از عواقب دروغ به همسر این است که او به انجام اینکار عادت خواهد کرد.

تاثیر بر فرزندان

فرزندان نیز دروغگویی را از والدین خود می‌آموزند. زمانی که آنها شاهد اینکار در بین والدین خود باشند؛ کاملا متوجه آن شده و از آنها الگوگیری می‌کنند. پس باید در مورد عواقب دروغ به همسر، فرزندان را نیز در نظر داشت.

چطور با همسر دروغگو برخورد کنیم؟

یکی دیگر از موضوعاتی که افراد را گیج و سردرگم می‌کند این است که چطور باید با چنین موضوعی برخورد کنند. آیا باید طرف مقابل خود را ببخشند و یا با اولین دروغ او را ترک کنند؟ در ادامه به این سوالات نیز پاسخ می‌دهیم. اما زمانی که متوجه این رفتار در همسر خود شدید؛ برای واکنش، از این راهکارها استفاده نمایید.

◀انتظارات سالم از یکدیگر داشته باشید

◀قبل از پاسخ دادن به همسر خود بیشتر تامل کنید

◀مستقیم سوال پرسیده و یا همسر خود را به چالش بکشید

مقابله کردن با همسر دروغگو کار درستی است؟

فراموش نکنید که مقابله به مثل با همسری که دروغ می‌گوید و یا جنگیدن با او چیزی را درست نمی‌کند. در واقع با این شرایط حتی احتمال دروغ گفتن همسر بیشتر هم می‌شود. از این رو اگر واقعا به همسر خود علاقه دارید؛ باید در این مورد هوشمندانه تر عمل کرده و از بروز واکنش های شدید پرهیز نمایید. برای اطلاع از انواع اشتباهات غیرقابل بخشش در زندگی مشترک کلیک نمایید.

باید بعد از دروغگویی همسر او را بخشید؟

بخشش دروغ و چشم پوشی از عواقب دروغ به همسر، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال این دروغ چقدر بزرگ بوده و یا آینده زندگی مشترک شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی اگر همسر شما تنها یکبار اینکار را انجام داد و بعد از آن دیگر هرگز شاهد دروغگویی در او نبودید؛ می‌توانید دوباره به او اعتماد کرده و او را ببخشید. در غیر اینصورت باید اقدامات دیگری انجام دهید.

آیا دروغ گفتن به همسر طبیعی است؟

نمی‌توان گفت که دروغگویی که به همسر رفتاری طبیعی است و همه افراد باید آن را انجام دهند. اما متاسفانه در بیشتر زوجین شاهد بروز این رفتار هستیم. از این رو تعجبی ندارد که در شرایط مختلف دروغ بگوییم و یا بشنوییم. اما باید اساس کار را بر صداقت گذاشته تا حد امکان به طرف مقابل خود دروغ نگوییم.

چه زمانی باید همسر دروغگو را ترک کنیم؟

امروزه شاهد از هم پاشیدن روابط زیادی به دلیل دروغگویی زوجین هستیم. زمانی باید در این مورد تصمیم قطعی خود را بگیرید که این رفتار به صورت مکرر تکرار شده و در مورد مسائلی مهم و اساسی است. در برخی موارد عواقب دروغ به همسر جبران ناپذیر است. در این شرایط بهتر است کمی بیشتر در مورد ادامه رابطه فکر کرده و یا حتی آن را تمام کنید.

مردان بیشتر دروغ می‌گویند یا زنان؟ | عواقب دروغ به همسر

عواقب دروغ به همسر و جنسیت

هیچ شواهد علمی مبتنی بر رابطه بین دروغگویی و جنسیت وجود ندارد. اما بر اساس تجربه و مشاهدات محققین مشخص گردید که معمولا مردان بیشتر رفتار غیرصادقانه دارند. همچنین تفاوت دیگری که در بین مردان و زنان در مورد دروغگویی وجود دارد این است که دروغ های مردان در بیشتر موارد خودمحور بوده اما در مورد زنان مبتنی بر طرف مقابل شان است.

برخی از دروغ های رایج در میان زنان

در بین دروغ هایی که زنان می‌گویند؛ برخی از آنها رایج تر هستند و از بیشتر آنها چنین حرف هایی را در رابطه با همسر می‌شنویم.

🔸تورو همین جوری که هستی دوست دارم

🔸دلم میخواد با اطرافیان تو معاشرت کنم

🔸انجام کارهای خانه را دوست دارم

🔸عاشق ورزش کردن هستم

🔸وقتی به من می‌گویی که چاق شده ام؛ ناراحت نمی‌شوم

🔸همیشه حق با توست

🔸اینکه به زنهای دیگر نگاه کنی برایم اهمیتی ندارد

🔸به پول اهمیت نمی‌دهم

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در بالا به آنه اشاره شد؛ در مورد عواقب دروغ به همسر باید به مسائل زیادی توجه کرد. در واقع دروغ شرایط را بین زوجین پیچیده کرده و باعث می‌شود تا به راحتی نتوانند تصمیم گیری کنند. از این رو بهتر است در این زمینه حتما از یک روانشناس کمک دریافت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عواقب دروغ به همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره