سلامت کودککودک

نوشابه خوردن کودک | پیامدهای نوشابه خوردن کودک

نوشابه خوردن کودک شاید برایش لذتبخش باشد اما پیامدهای زیادی دارد. نوشابه فاقد ارزش غذایی است که مصرف آن حتی برای بزرگسالان نیز توصیه نمی‌شود. با این حال با مصرف کم آن خود و فرزندتان را گول نزنید چرا که باز هم به او آسیب می‌زند. علاقه زیادکودک به خوردن نوشابه نباید موجب تسلیم شدن تان بشود. شما باید راه هایی برای پیشگیری از خوردن نوشابه کودک بکاربگیرید که بدون تنش موضوع رفع شود. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید همین حالا روی مشاوره کودک تلفنی کلیک نمایید. در ادامه درباره اثرات و راه های جلوگیری از این مساله توضیح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوشابه خوردن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

نوشابه خوردن کودک

شاید همه والدین از خطرات نوشابه خوردن کودک مطلع بوده و برای توقف آن تلاش کنند. اما در بیشتر موارد موفق نیستند. پیامدهای ناشی از نوشابه خوردن کودکان نه تنها در همان سن فرایند رشدی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بلکه عوارض بلند مدتی نیز دارد. از این رو والدین اگر تمایل دارند تا فرزندشان نوشابه مصرف نکند؛ آنان نیز باید تلاش کنند تا نوشابه مصرف نکنند.

همچنین رژیم غذایی سالم و متعادلی برای کودک خود در نظر گرفته و در این زمینه به او کمک کنند. منع کردن کودک از نوشابه خوردن کار دشواری است اما با انجام اینکار شرایط بهتری از نظر جسمانی و روانی در انتظار کودک خواهد بود. برای اطلاع از غذاهای سالم و ناسالم برای کودکان کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از نوشابه خوردن کودک

پیامدهای نوشابه خوردن کودک

مضرات نوشابه خوردن کودک تنها به خاطر میزان بالای قند آن نیست. در صورتی که مصرف این نوشیدنی عوارض دیگری نیز برای افراد ایجاد می‌کند. در این قسمت به توضیح این پیامدها خواهیم پرداخت. برای جلوگیری از پرخوری کودکان کلیک نمایید.

باعث کاهش مواد مغذی در بدن می شود

به دلیل قند و کالری زیاد نوشابه؛ اشتهای کودک کور شده و میلی به خوراکی های مغذی ندارد. از این رو مواد مغذی در بدن کودکان به شدت کاهش یافته و ارگان‌ها دچار مشکل می‌شوند.

چطور باعث اختلال در اشتها می شود؟

در کل همه نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، اشتها را از بین می‌برند. همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ کودکانی که زیاد نوشابه می‌خورند؛ کمتر از میزان توصیه شده ویتامین ها، کلسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی مصرف می‌کنند. در واقع یکی از اصلی‌ترین مشکلات ناشی از مصرف نوشابه همین موضوع است که اشتهای افراد را برای خوردن مواد دیگر از بین می‌برد.

تاثیر نوشابه بر عملکرد مغز

گلوکز سوخت اصلی مغز است. اما نوشابه دارای قند کاذب (فروکتوز) بوده و مغز این موضوع را تشخیص نمی‌دهد. از این رو مصرف نوشابه در طولانی مدت بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته و منجر به سردرد، بدخلقی و حتی اختلال در تمرکز و توجه کودک می‌شود. از طرفی به این دلیل که مغز کودکان در حال رشد است؛ این موضوع ممکن است جبران ناپذیر باشد.

موجب چاقی کودک می شود

یکی دیگر از پیامدهای ناشی از نوشابه خوردن کودک، چاقی و اضافه وزن است. در واقع پژوهشگران یکی از اصلی‌ترین دلایل چاقی‌کودکان در کشورهای توسعه یافته را مصرف نوشابه‌های گازدار می‌دانند. قند و کالری موجود در نوشابه بیش از حد بوده و زمانی که کودک به طور مکرر از آن استفاده می‌کند؛ از بدن دفع نمی‌شود. به همین دلیل تبدیل به اضافه وزن می‌گردد.

تاثیر بر سیستم قلبی وعروقی

از طرفی نوشابه خوردن کودک خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در آینده بسیار افزایش داده و در همین سنین کارکرد قلب را دچار مشکل می‌کند. چرا که بعد از مصرف نوشابه فشار خون افراد بالا رفته و قلب باید فعالیت بیشتری داشته باشد.

سلامت دندانها را به خطر می اندازد

طبیعی است که دندان های کودکانی که نوشابه می‌نوشند زودتر از کودکان دیگر پوسیده شود. قند و اسیدهای موجود در نوشابه مین های دندان را به مرور از بین می برند و دندان ها زودتر تخریب می شوند. از آنجا که کودکان زیاد به بهداشت دهان و دندان اهمیت نداده و به طور مرتب مسواک نمی‌زنند؛ سریعتر دندان های خود را از دست داده و دندان هایشان دچار پوسیدگی شود.

آیا نوشابه خوردن کودک تاثیری روی رفتار او دارد؟

پیامدهای ناشی از نوشابه خوردن کودک تنها محدود به مشکلات جسمانی نیست و افراد باید انتظار بروز اختلالات رفتاری را نیز داشته باشند. این موضوع بر سلامت روانی کودکان نیز تاثیر گذاشته و احتمال ابتلا به اختلالات رفتاری را به شدت افزایش می‌دهد. کافئین موجود در نوشابه به طور مستقیم بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و میزان انرژی کودکان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل با مصرف نوشابه به طور مکرر در کودکان باید انتظار پرخاشگری و اضطراب بالاتری را نسبت به سایر کودکان داشته باشید.

چطور مانع از نوشابه خوردن کودک بشویم؟

تقریبا بیشتر نوشیدنی هایی که برای کودکان جذاب هستند؛ حاوی قندهای مصنوعی، کالری بالا و کافئین‌اند که مصرف آنها برای کودکان مناسب نیست. اما نوشیدنی های سالمی نیز وجود دارند که بهتر است والدین آنها را در رژیم غذایی کودکان جایگزین کنند. آبمیوه های طبیعی، دوغ و شیر بادام بهترین گزینه هایی هستند که کودکان می‌توانند از آنها استفاده کنند. این نوشیدنی سرشار از کلسیم، ویتامین، مواد معدنی و پروتئین هستند که نه تنها به بدن کودک آسیب نمی‌زنند؛ بلکه فرایند رشد او را تسهیل نیز می‌کنند.

ارتباط نوشابه خوردن در کودکان با پرخاشگری آنها

نوشابه خوردن کودک و پرخاشگری

برخی از محققین معتقدند که در این مورد نمی‌توان به طور قطعی نظر داد. چرا که کودکان به طور طبیعی انرژی زیادی داشته و نمی‌توان مشخص کرد که آیا نوشابه این موضوع را تشدید می‌کند یا خیر. از طرفی انجام چنین آزمایشی بر روی کودکان اخلاقی نیست. اما چیزی که واضح است این است که در مقایسه بین کودکانی که نوشابه زیادی مصرف می‌کنند؛ با آنهایی که نوشابه نمی‌خورند، می‌توان پرخاشگری بیشتری را مشاهده نمود. البته عوامل دیگری نیز مانند محیط و خانواده نیز در این مورد موثر هستند؛ اما نوشابه نیز یکی از محرک هاست.

سخن پایانی

نوشابه خوردن کودک و علاقه آنها به انجام اینکار یک موضوع طبیعی است. اما نباید به آنها اجازه داد تا در این زمینه زیاده روی کرده و یا این نوشیدنی جزو رژیم غذایی شان شود. چرا که مصرف نوشابه، همانطور که مطالعه کردید؛ پیامدهای جسمانی و حتی رفتاری زیادی داشته و آینده کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو بهتر است والدین در این زمینه حتما با یک متخصص مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوشابه خوردن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره