سلامت کودککودک

استفراغ کودکان

استفراغ کودکان برای مادران مساله ای رایج است؛ پس تا حدودی جای نگرانی ندارد و با کمی رسیدگی موضوع رفع می شود. استفراغ و بالا آوردن از واکنش های دفاعی بدن در مقابل ورود بیماری ها و یا موادی است که برای بدن مضر هستند. پس گاهی استفراغ به نفع کودک است. اما اگر این وضعیت ادامه یابد و با علائم دیگری همراه شود؛ باید پیگیری شود. تشخیص این موضوع باید با کمک متخصص صورت گرفته و به صورت اصولی و کامل درمان شود. والدین باید در این زمینه با یک متخصص مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استفراغ کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

استفراغ کودکان

استفراغ کودکان به معنی دفع ناگهانی و غیرارادی محتویات معده از طریق دهان و گلویشان است. این حالت ممکن است در هر سنی رخ دهد. اما در مورد کودکان با سختی های بیشتری همراه است. چرا که آنها علت دقیق آن را ندانسته و بدن آنها نسبت به بزرگسالان حساس تر است. در بیشتر موارد بروز این حالت در کودکان طبیعی بوده و جای نگرانی برای آن نیست. اما در صورتی که استفراغ بسیار شدید بوده، به صورت مکرر اتفاق افتاده و با علائم دیگری همراه باشد؛ باید حتما این موضوع را پیگیری نمود.

فرق بین برگرندادن شیر با بالا آوردن

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در سنین پایین تر برگرداندن شیر با استفراغ کودکان متفاوت است. در واقع در این حالت کودک شیر را بالا نمی‌آورد. او تنها مایل به خوردن شیر نبوده و آن را در دهان خود نگه می‌دارد و یا ناشی از رفلاکس عادی معده در این دوران است. اما در مورد بالاآوردن کودک به طور کامل غذا را بلعیده و آن را قورت داده است و در حین بالا آوردن نیز فشار زیادی به او وارد می‌شود. برای درمان این حالت باید به این موضوع نیز توجه داشت. برای جلوگیری از پرخوری کودکان کلیک نمایید.

علل استفراغ کودکان

علل استفراغ کودکان

پیدا کردن علت استفراغ کودکان تا حد زیادی می‌تواند به والدین در پیشگیری از مشکل کمک نماید. با اینکه پیدا کردن این دلایل کار ساده ای نیست و بهتر است که والدین در این زمینه از متخصص کمک بگیرند؛ اما گاهی با بررسی شرایط محیطی و رژیم غذایی اخیر کودک می‌تواند متوجه این موضوع شد. در این قسمت به توضیح این دلایل خواهیم پرداخت. برای اطلاع از نشانه های دندان درآوردن کودک کلیک نمایید.

مشکلات تغذیه ای

در دوران نوزادی استتفراغ کودکان به دلیل مشکلات تغذیه ای آنهاست. تا زمانی که مادران عادات تغذیه ای کودک خود را پیدا کرده و با آن سازگار شوند؛ مدتی زمان برده و در این دوران ممکن است نوزاد به طور مکرر بالا بیاورد.

ابتلا به عفونت ویروسی یا باکتریایی

یکی دیگر از دلایل استفراغ کودکان ، ابتلا به عفونت ویروسی یا باکتریایی است. زمانی که کودک به آنفولانزای معده و یا بیماری های روده مبتلا شود؛ یکی از اولین نشانه های آن بالاآوردن خواهد بود.

مبتلا شدن به عفونت های دیگر

حتی مبتلا شدن به عفونت های تنفسی نیز می‌تواند منجر به استفراغ کودکان شود. به ویژه زمانی که در حاله سرفه کردن هستند. در این حالت عفونت های مجاری تنفسی راه تنفس را بسته و زمانی که کودک نمی‌تواند آن را تخلیه کند؛ بالا می‌آورد.

تنگی ناحیه پیلور

یکی دیگر از دلایل استفراغ کودکان ، تنگی ناحیه پیلور است که دریچه ای از معده به روده است. این حالت پیش از شش ماهگی رخ داده و تا حدی دریچه پیلور ضخیم می‌شود که غذا در نای باقی می‌ماند. معمولا کودکان در این شرایط دچار استفراغ های پرتابی می‌شوند.

ماشین زدگی

کودکان به دلیل ماندن برای طولانی مدت در ماشین نیز دچار استفراغ می‌شوند. این حالت به این دلیل اتفاق می‌افتد که ارتباط بین چیزی که کودک می‌بیند با آنچه که در بخش های حساس بدن او اتفاق می‌افتد؛ مانند گوش داخلی و برخی عصب ها، قطع می‌شود.

خوردن مواد سمی

کودکان در سنین پایین بسیار احتمال دارد که به سراغ مواد خطرناک و سمی رفته آنها را امتحان کنند. در این شرایط استفراغ کودکان خوب بوده و باعث خروج این مواد از بدن شان می‌شود.

به دلیل گریه زیاد

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ داشتن یک دوره طولانی گریه و یا سرفه نیز می‌تواند منجر به استفراغ کودکان گردد. این حالت آسیب فیزیکی به کودک نرسانده و نگران کننده نیست. اما بهتر است در حین گریه کردن او را سریعتر آرام کنید.

درمان های خانگی استفراغ کودکان

برای درمان استفراغ کودکان روش های مختلفی وجود دارد. از آنجایی که در بیشتر موارد نیازی به درمان جدی وجود نداشته و والدین می‌توانند در خانه نیز این حالت را درمان کنند؛ می‌توانند از این روش ها استفاده نمایند. برای آشنایی با راه های درمان دل درد نوزاد کلیک نمایید.

خوردن سرکه سیب: سرکه سیب خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری داشته و در صورت ابتلای کودک به این بیماری ها می‌تواند آنها را از بین ببرد.

زنجبیل و پیاز: این دو خوراکی به آرامش معده و کاهش حالت تهوع کمک می‌کنند.

استفاده از دمنوش میخک: این دمنوش با کمک به هضم غذا و کاهش نفخ و سوهاضمه به درمان استفراغ کودکان کمک می‌کند.

نعنا و دارچین:والدین می‌توانند با اضافه کردن نعنا و دارچین به غذاهای کودک به درمان این حالت کمک کنند.

خوردن هسته هل: خوردن هسته هل می‌تواند به درمان بیماری های گوارشی در کودکان کمک کند.

درمان مناسب برای کودکان شش ماهه تا یک ساله: برای درمان استفراغ کودکان در این سنین می‌توان از شیر مادر رقیق نشده و یا شیر خشک استفاده نمود. در غیر این صورت محلولی که حاوی قند و نمک هم باشد نیز موثر است.

درمان مناسب برای استفراغ کودکان وبالای یک سال: برای کودکان بالای یک سال نیز آب سیب رقیق شده و یا نوشیدنی هایی که حاوی گلوکز، الکترولیت ها و ویتامین باشند نیز می‌تواند موثر باشد.

دارودرمانی برای استفراغ کودکان

برای استفاده از دارو در زمینه استفراغ کودکان، والدین حتما باید به متخصص مراجعه کرده و با دستور پزشک به فرزند خود دارو بدهند. در این حالت متخصصین ایبوپروفن، استامینوفن و یا شربت ضد تهوع کودکان انداسترون را تجویز می‌کنند.

پیشگیری از استفراغ کودکان

با اینکه استفراغ کودکان موضوعی عادی است و به نیازی به درمان ندارد؛ اما والدین با رعایت کردن نکاتی می‌توانند احتمال بروز این حالت را در فرزندان خود به حداقل برسانند. والدین نباید اجازه دهند که کودک بیش از حد از غذاهای آماده استفاده کرده و یا از رستوران های معتبر غذا تهیه کنند. همچنین نکات بهداشتی را رعایت کرده و به رژیم غذایی کودک توجه داشته باشند. مصرف ویتامین های مختلف و مواد مغذی نیز برای افزایش توان معده ضروری هستند.

چه زمان برای استفراغ کودکان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان استفراغ کودکان

همانطور که بارها به آن اشاره کردیم؛ در بیشتر موارد در حین استفراغ کودکان نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد. اما در صورتی که حالات زیر برای کودک ایجاد شود؛ باید حتما او را به مراکز درمانی رساند.

  • اگر استفراغ کودک بیش از یک روز کامل طول بکشد
  • حجم ادرار او کاهش یابد
  • مبتلا به خشکی دهان و مخاط گردد
  • گریه او بدون اشک باشد
  • دچار بی حالی و یا خواب آلودگی شود
  • سرگیجه داشته باشد
  • دچار تشنج شود
  • اگر کودک تب بالا دارد
  • اگر استفراغ او خونی یا سبز رنگ است
  • اگر تنفس او دچار مشکل شده است

سخن پایانی

استفراغ کودکان همیشه به معنای ابتلا به بیماری نیست. گاه یک غذای نامناسب میتواند دلیل این مساله باشد. مادر و پدر از دوران نوزادی با کودک در ارتباطند و نسبت به مزاج و گوارش او آگاهی دارند. با آزمون و خطا بارها متوجه حساسیت های غذایی کودک می شوند. پس والدین با توجه به اطلاعتشان بهترین فرد برای تشخیص علت استفراغ کودکان می باشند. متخصص با دریافت اطلاعات از پدر و مادر تشخیص میدهد که این وضعیت ریشه جسمانی دارد یا روانی. پس اگر هنوز دلیل این موضوع را درک نکرده اید حتما با مشاوران مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استفراغ کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره