سلامت کودککودک

دندان در آوردن کودک

دندان در آوردن کودک یکی از مراحل دشوار در رشد او است. همواره خانواده ها نگران این مرحله از زندگی نوزاد خود هستند و در این دوران نیز چالش های زیادی را تجربه می‌کنند. خود نوزاد نیز در این مدت درد زیادی را تحمل کرده و دچار کلافگی می‌شود. از این رو والدین باید در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و حتما اقداماتی را بیاموزند. فراموش نکنید که همه دندان های نوزاد یک شبه در نمی‌آیند و تبدیل به لبخندی بی نقص و زیبا برای او نمی‌شوند. این فرایند مدت زمان زیادی به طول انجامیده و در این دوران هم والدین و هم خود کودکان دچار مشکلات زیادی می‌شوند. صحبت کردن با یک مشاور کودک در این مورد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دندان در آوردن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

چگونگی دندان در آوردن کودک

دندان در آوردن کودک به معنی بیرون آمدن جوانه دندان شیری از پوسته لثه است. این جوانه ها در دوران جنین در فک نوزاد شکل گرفته و از چهار ماهگی تا تقریبا یکسالگی بیرون می‌زنند. این دندان ها دائمی نبوده و بعد از مدتی می‌افتند. از طرفی عوامل مختلفی بر سرعت و چگونگی بیرون آمدن دندان ها موثر هستند. همه نوزادان در این زمینه مراحل یکسانی را طی نمی‌کنند.

بلکه آنها با توجه به وراثت و عوامل محیطی دچار تغییرات مختلفی می‌شوند. حتی گاهی ممکن است بعد از گذشت چند هفته بعد از زایمان کودک شروع به دندان در آوردن کند. این اتفاق بسیار نادر است؛ اما خطرناک نیست. از این رو والدین نباید در این دوران دچار استرس و اضطراب زیادی شوند.

زمان دندان در آوردن کودک

زمان دندان در آوردن کودک

یکی از مهم ترین مسائلی که در روند رشد کودکان باید به آن توجه داشته باشید؛ زمان دندان در آوردن کودک است. رشد اولین دندان ها تقریبا از چهارماهگی آغاز شده با دندان ها میانی فک پایین آغاز می‌شود. این دندان ها ممکن است در چهارماهگی خود را نشان دهند و یا حتی تا 13 ماهگی نیز بیرون نیایند. پس جای نگرانی نیست. ممکن است سفیدی دندانها از سه ماهگی نیز مشخص باشد؛ اما تا حداقل دوماه بعد این دندان ها بیرون نمی‌آیند.

دندان درنیاوردن کودک تا چه زمانی نگران کننده است؟

همه مادران بعد از مدتی نگران این موضوع می‌شوند که چرا فرزندشان دندان در نمی‌آورد. اگر کودک تا سن 18 ماهگی هیچ دندانی درنیاورده و یا حتی علائم آن را نیز ندارد؛ باید در این مورد نگران شد. در این حالت احتمالا کودک مبتلا به یک بیماری زمینه ای یا اختلال تغذیه ای می‌باشد که حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

مراحل دندان در آوردن کودک

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ همه دندان ها با هم در نمی‌آیند و این فرایند به صورت مرحله ای و با نظمی پیش می‌رود. البته این ترتیب در مورد اکثریت کودکان است. ممکن است برخی از کودکان از این قاعده پیروی نکنند. برای اطلاع از علت انگشت مکیدن نوزاد کلیک نمایید.

✨دو دندان در جلوی فک پایین در 6 تا 10 ماهگی رشد می‌کنند

✨دو دندان جلوی فک بالا بین 8 تا 13 ماهگی رشد می‌کنند

✨دندان های کناری فک پایین و بالا در محدوده 8 تا 16 ماهگی رشد می‌کنند. البته ممکن است دندان های فک پایین کمی سریعتر درآیند.

✨دندان های آسیاب هم در فک پایین و هم در فک بالا در فاصله زمانی بین 13 تا 19 ماهگی رشد می‌کنند

✨دندان های نیشی که در کنار دندان های جانبی هستند نیز در سن 16 تا 23 ماهگی رشد می‌کنند

✨و در نهایت دندان های آسیاب دوم در فک بالا و پایین نیز در 25 تا 33 ماهگی درمی‌آیند.

نشانه های دندان در آوردن کودک

دندان در آوردن کودک با نشانه های واضحی همراه است که والدین را از این بابت مطلع می‌کند. در این دوران نوزاد درد و یا تغییرات جسمانی خود را در این زمینه به شکل های زیر نشان می‌دهد

افزایش بزاق دهان به شکلی که نوزاد قادر به کنترل آن نبوده و مدام از دهانش بیرون می‌ریزد

تحریک پذیر شدن لثه ها

تورم و قرمز شدن لثه ها

کودک تمایل دارد که همه چیز را گاز بگیرد و به لثه های خود بزند. برای اطلاع از دلایل گاز گرفتن در کودک کلیک نمایید.

بی خواب شدن و اختلال در خواب نوزاد

بی قرار شدن نوزاد

در حالت شدید تر نوزاد ممکن است نشانه هایی مثل تب، استفراغ و اسهال را نیز از خود بروز دهد. در این حالت والدین باید نوزاد را به مراکز درمانی ببرند.

پیامدهای دندان در آوردن کودک

دندان در آوردن نوزاد با بروز پیامدهایی نیز همراه است. در این حالت بدن نوزادان ضعیف و آسیب پذیر شده و در معرض مشکلات مختلفی قرار می‌گیرند.

تغییر در خلق و خود

کودکان در این دوران به اصطلاح بداخلاق تر و حساس تر شده و به همین دلیل واکنش هایی را از خود نشان می‌دهند که برای والدین عجیب است. این حالت تنها به دلیل پیامدهای دندان در آوردن کودک بوده و هیچ علت دیگری ندارد. همچنین باید بدانید  که این تغییر خلق، ادامه دار نخواهد بود.

ابتلا به کیست رویشی

همه کودکان مبتلا به نوعی کیست رویشی در حین دندان در آوردن می‌شوند که کاملا طبیعی بوده و بعد از دندان در آوردن از بین می‌رود. اما نوع دیگری از کیست به نام دنتی ژروس وجود دارد که بعد از رویش دندان ها نیز از بین نرفته و نیاز به درمان وجود دارد.

سرماخوردگی

معمولا کودکان دچار به حالتی شبیه به سرماخوردگی می‌شوند. اما این در واقع سرماخوردگی نبوده و به دلیل دندان در آوردن کودک است. اما بهتر است والدین در این شرایط از متخصص کمک بگیرند.

ابتلا به مشکلات گوارشی و معده

ابتلا به سوتغذیه، ریفلاکس معده به صورت مداوم، بی اشتهایی و… نیز از دیگر پیامدهای دندان در آوردن کودک است که سختی های زیادی را برای کودک و خانواده او به همراه می‌آورد.

تسکین درد دندان در آوردن نوازد

در این دوران کودک درد و علائم مختلفی را تجربه می‌کند که کاملا طبیعی هستند و تا پایان دندان درآوردن هم از بین نمی‌روند. اما با استفاده از راه هایی می‌توان این درد را کاهش داده و به نوزاد کمک کرد. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود.

دادن خوراکی های جویدنی به نوزاد

دادن غذاهای سرد به او

ماساژ دادن لثه های کودک

مصرف دارو

عوامل موثر در تاخیر دندان در آوردن نوزاد

برخی از عواملی که می‌توانند دندان در آوردن کودک را تحت تاثیر قرار دهند؛ شامل عوامل ارثی و ژنتیکی، تغذیه نامناسب، کمبود ویتامین دی و کم کاری تیروئید است. با جود این مسائل ممکن است کودکان زودتر یا دیرتر از موعد دندان درآورند.

مراقبت های بعد از دندادن در آوردن

مراقبت های بعد از دندان در آوردن

زمانی که مراحل دندان در آوردن کودک به پایان رسید؛ باید برای حفظ سلامت دهان و دندان به آنها کمک کرده و آموزش هایی را نیز به آنها بدهید.

مصرف کربوهیدرات را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کاهش دهید

در روز دو بار دندان های کودک را به آرامی بشوئید

تا شش سالگی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به او آموزش دهید

بعد از هربار شیر یا غذا خوردن اطراف دهان کودک را نیز تمیز کنید

سخن پایانی

دندان در آوردن کودک یک چالش بزرگ برای والدین محسوب می‌شود. اما باید بدانید که این دوران موقت بوده و به زودی علائم کودک برطرف می‌شود. تنها باید در این دوران نشانه های کودک را زیرنظر داشته و در صورت بروز نشانه های غیرعادی و یا تشدید علائم دیگر از پزشک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دندان در آوردن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره