ارتباط نوجوان با والدین و همسالاننوجوان

ترس از برادر | مقابله با ترس از برادر

ترس از برادر یکی از مواردی است که امروزه بسیاری از دختران و گاها پسران در خانواده ها آن را تجربه می‌کنند. این موضوع مخصوصا زمانی تشدید می‌شود که برادر سن بیشتری داشته باشد. اما به هر حال بروز این احساس در میان اعضای خانواده اصلا نشانه خوبی نبوده و افراد باید در مورد آن کاری کنند. چرا که اعضای خانواده باید به قدری به یکدیگر نزدیک باشند که در مورد مسائل مختلف به راحتی با یکدیگر صحبت کرده و هیچ چیز را از یکدیگر پنهان نکنند. این ترس اگر برطرف نشود؛ در وجود افراد ادامه پیدا کرده و مشکلات زیادی را برایشان ایجاد می‌کند. به همین دلیل بهتر است هم خود برادر و هم اعضای دیگر خانواده در این مورد آگاهی لازم را کسب کرده و در صورت لزوم کمک دریافت کنند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از برادر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ترس از برادر

به طور کلی برادرها در خانواده ایرانی نقش مهمی ایفا کرده و منجر به شکل گیری بسیاری از موضوعات می‌شوند. در برخی موارد این والدین هستند به پسر خود اجازه مداخله بیش از حد در امور را داده و حتی منجر به شکل گیری ترس از برادر در دیگر اعضا می‌شوند. باورهای سنتی در این مورد بسیار دخیل بوده و گاهی منجر به بروز مشکلات بسیاری در خانواده ها می‌گردد. به قدری که هنوز هم شاهد قتل ها ناموسی که توسط برادرها صورت می‌گیرد هستیم. حتی گاهی برادر به قدری قدرت می‌گیرد که در مقابل والدین خود نیز می‌ایستد. از این رو والدین باید این موضوع را کنترل نمایند.

علت بروز ترس از برادر

علت بروز ترس از برادر

توجه کردن به علت بروز ترس از برادر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در بیشتر موارد افراد از برادر خود می‌ترسند و تمایلی به برقراری راتباط با او را ندارند؛ اما در عین حال علتش را نیز نمی‌دانند. آنان به قدری از ابتدا از برادر خود دور شده اند که حال اصلا دلیل آن را به یاد نمی‌آورند. اما برخی از شایع ترین دلایلی که دوبرادر و یا خواهر و برادر را از هم دور می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شود.‌

  • برابری ارزش برادر با پدر
  • برادر عهده دار ادامه نسل است
  • علاقه بیشتر خانواده به فرزند پسر
  • فشارهای جامعه
  • امتیاز بیشتر برای پسران

برای کاهش ترس از برادر چه کنیم؟

اما چطور می‌توان از بروز ترس از برادر پیشگیری کرده و یا اصلا آن را از بین برد. گاهی این موضوع در خانواده به قدری شدید شده است که اصلا افراد تمایلی برای درست کردن آن ندارند. از طرفی سن آنها و یا شرایط خانوادگی اجازه چنین کاری را دیگر به آنها نمی‌دهد. اما به طور کلی استفاده از این روش ها می‌تواند روابط خانوادگی را ترمیم کرده و افراد را به یکدیگر نزدیک تر کند.

صحبت کردن با برادر

قدم اول در مورد غلبه بر ترس از برادر ، صحبت کردن با او در این مورد است. با اینکه احتمالا برادر به قدری درگیر غرور خود شده و مشغله های زیادی دارد که به این موضوع اهمیت نمی‌دهد؛ اما شما در این مورد پیشقدم شده و تلاش کنید تا به آرامی به او نزدیک شوید.

برقراری رابطه بر پایه صمیمیت و احترام

فراموش نکنید که روابط خواهر برادری همواره باید برپایه صمیمیت در کنار احترام باشد. خواهر و برادرها باید بتوانند با یکدیگر شوخی کرده و اما در عین حال بی‌احترامی نکنند. به طور کلی شوخی کردن رفتاری است که افراد را بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌کند. از این رو می‌توانید در ابتدا تلاش کنید تا با برادر خود شوخی های مودبانه ای بکنید.

تفاوت ها را بپذیرید

ترس از برادر گاهی به دلیل تفاوت های اساسی است که میان افراد وجود دارد. اما باید بپذیرید که دخترها و پسرها در هیچ جامعه ای شرایط برابری ندارند و مسئول این قضیه برادر شما نیست. در واقع نباید او را مقصر مشکلاتی بدانید که در حال تجربه کردن آنها بیرون از خانه هستید. وقتی چنین نگرشی داشته باشید؛ دیگر کمتر با برادر خود دچار مشکل خواهید شد.

درمیان گذاشتن احساسات با خانواده

در مورد ترس از برادر ، علاوه بر صحبت کردن با خود او باید با اعضای دیگر خانواده مخصوصا والدین نیز صحبت کنید. احساسات خود را با آنان درمیان گذاشته و آنان را از ناراحتی و استرسی که در حال تجربه اش هستید؛ مطلع نمایید. گاهی والدین اصلا از این موضوع خبر ندارند.

برقراری ارتباط با او

برای غلبه بر ترس از برادر باید سعی کنید که با او ارتباط برقرار کنید. نمی‌توانید بیکار بنشینید و انتظار داشته باشید که روابط بین تان بهبود یابد. سعی کنید وقت بیشتری را با برادر خود گذرانده، در مورد مسائل مختلف با او صحبت کرده و همچنین در امور خود او را دخیل کنید.

کمک کردن به برادر در زمینه های مختلف

گاهی دوری شما از برادر به این دلیل است که او مشغله های زیادی داشته و یا نمی‌تواند از شما کمک بگیرد. در واقع تمایلی به مطرح کردن مشکلش ندارد. در این حالت بازهم شما تلاش کنید که به او نزدیک شوید. به او اطمینان دهید که حتی اگر نتوانید به او کمک کنید؛ می‌توانید در کنارش باشید. اما به او نشان دهید که برای کمک کردن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهید کرد.

عذرخواهی کنید

یاد بگیرید که به شکل درست عذرخواهی کنید. گاهی این رفتارهای اشتباه خود شماست که منجر به ترس از برادر می‌گردد. از این رو اگر کار اشتباهی انجام می‌دهید؛ حتما معذرت خواهی کرده و سعی کنید تا اعتماد او را جلب کنید.

کمک گرفتن از روانشناس

اگر راه هایی را که در قسمت هایی قبلی به آن اشاره شد انجام دادید و نتیجه ای حاصل نشد؛ حتما در این مورد با یک روانشناس مشورت کرده و از او کمک بگیرید. متخصص در ابتدا دلایل شکل گیری این ترس را در شما پیدا کرده و با بررسی روابط خانوادگی به شما و دیگر اعضا کمک می‌کند که ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنید.

پیامدهای ترس از برادر

پیامدهای ترس از برادر

ترس از برادر که یکی از نزدیک ترین افراد در خانواده به افراد است؛ به مرور منجر به شکل گیری ترس از مسائل دیگر نیز می‌شود. فردی که از برادر خود می‌ترسد؛ معمولا ارتباط درستی با والدین خود نیز ندارد. از طرفی در برقراری روابط بین فردی با دیگران نیز به مشکل خورده و همواره سطح بالایی از استرس را تجربه می‌کند. بسیاری از افراد حتی تا زمانی که ازدواج می‌کنند و از خانواده خود مستقل می‌شوند نیز باز از خانواده خود می‌ترسند. برای جلوگیری از بروز تنفر ار خانواده کلیک نمایید.

سخن پایانی

در بیشتر موارد ترس از برادر در خانواده های ایرانی مسئله ای رایج است. حتی می‌توان در برهه ای از زمان آن را عادی تلقی کرد. مخصوصا وقتی که برادر سن بیشتری از دیگران فرزندان داشته باشد. اما زمانی که این مسئله برای مدت زمان طولانی ادامه یافته و منجر به شکل گیری احساسات دیگر در اعضا شود؛ باید حتما مورد بررسی درمان قرار گیرد. بهتر است خانواده ها در این مورد حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از برادر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره