انگیزه و موفقیتروانشناسی فردی

چطور خوش بین باشیم؟ | راه های خوش بینی نسبت به دیگران

خوش بینی یکی از ویژگی های مثبت و سازنده محسوب می‌شود که برای افراد انگیزه و امید ایجاد می‌کند. البته به طور کلی دست یابی به چنین خصوصیتی و یا حتی داشتن چنین نگرشی نسبت به زندگی کار آسانی نیست. مخصوصا با توجه به مشکلات زندگی مدرن و دغدغه‌هایی که داریم؛ چنین چیزی ممکن نیست. گاهی افراد تصور می‌کنند که برای موفقیت درزندگی باید بدبین بوده و به همه چیز شک داشته باشند. این تفکر نه تنها درست نبوده؛ بلکه بسیار آسیب زننده نیز هست. همواره خوبی ها و زیبایی در زندگی هستند که با توجه و در نظر گرفتن آنها می‌توان آرامش بیشتری را تجربه کرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوش بینی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خوش بینی

داشتن ویژگی خوش بینی تا حدی ذاتی بوده و در موارد دیگر اکتسابی است. فراموش نکنید که بروز افکار منفی در ذهن، کاملا طبیعی هستند. همه ما سختی هایی در زندگی تجربه می‌کنیم که منجر به بروز بدبینی و بی حوصلی و یا حتی ناامیدی ما می‌شوند. اما نباید فراموش کنیم که این موقعیت ها موقتی بوده و به زودی همه چیز حل می‌شود. از طرفی با خوش بینی، می‌توان به شکل موثرتری فکر و برنامه ریزی کرد.

در واقع داشتن چنین خصوصیتی مانند نگاه کردن به نیمه پر لیوان در شرایط سخت است. البته نمی‌توان از این طرز تفکر در همه جا و هر شرایطی استفاده کرد؛ چرا که زیاده روی در آن نیز باعث بروز مشکلاتی می‌گردد.  برای اطلاع از راه های فراموشی خاطرات بد کلیک کنید.

تاثیرات خوش بینی بر زندگی

تاثیرات خوش بینی بر زندگی

خوش بینی در زندگی منجر به بروز اتفاقات مثبتب زیادی می‌گردد. شاید همه ما فقط به نتایج قابل مشاهده آن مثل موفقیت در کاری توجه کنیم. اما به طور کلی این موضوع در دراز مدت نیز باعث مسائل زیادی می‌گردد. برخی از این موضوعات، شامل موارد زیر می‌شوند.

  • ایجاد آرامشی عمیق در زندگی
  • افزایش اعتماد به نفس و اعتماد به توانایی های خود
  • جلوگیری از بروز بسیاری مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب
  • بالا رفتن تمرکز
  • داشتن آمادگی برای موقعیت های مختلف
  • بالا رفتن میزان انگیزه و انرژی برای انجام وظایف
  • افزایش طول عمر

خوش بینی سمی

از طرفی، برخی از افراد در خوش بینی و مثبت اندیشی زیاده روی کرده و دچار خوش بینی سمی می‌گردند. چنین افرادی معمولا همه چیز را به محیط و زمان واگذار کرده و هیچ تلاشی برای بهبودی اوضاع نمی‌کنند. فراموش نکنید که خوش بینی به تنهایی نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند. بلکه افراد باید علاوه بر داشتن چنین تفکری، تلاش نیز بکنند.

برای مثال شخصی که زودی امتحان مهمی دارد و اصلا برای آن آمادگی کسب نمی‌کند؛ چرا که معتقد است همه چیز به خوبی پیش رفته و او قطعا موفق می‌شود. این فرد درگیر نوع آسیب زننده خوش بین بودن، شده است. اما بدون تلاش کردن، موفقیت امکانپذیر نیست و افراد باید در کنار تلاش و کوشش، رویکرد مثبت نیز داشته باشند.

ویژگی های افراد خوش بین در زندگی

به طور کلی افراد خوش بین در زندگی دارای ویژگی های اخلاقی هستند که تمایز آنها با دیگران را مشخص می‌کند. چنین افرادی به زندگی و چالش های آن در هر شرایطی علاقمند هستند. از وجود حقیقت فرار نکرده و به وقوع اتفاقات خوب، دیر یا زود باور دارند. بعد از هر شکست و ناکامی دوباره تلاش را سر گرفته و به راحتی ناامید نمی‌شوند. از طرفی شاد و خوش رو هستند و هرگز گلایه نمی‌کنند. این افراد قطعا از سلامت جسمانی و روانی بالاتری برخوردار هستند.

چگونگی خوش بینی در زندگی

چگونگی خوش بینی

روش های زیادی برای تقویت خوش بینی در افراد وجود دارد. البته فراموش نکنید که نمی‌توان به طور ناگهانی افراد را تغییر داده و از یک آدم بدبین به فردی خوش بین تبدیل کرد. این دو، دو سوی یک پیوستار هستند که درون ما نهادینه شده اند. در واقع همه ما هر دو ویژگی ها را داشته و در مواقع مختلف از آنها استفاده میکنیم.اما برای دستیابی به خوش بینی، می‌توان از روش های زیر استفاده کرد. برای استفاده از روش اهمیت ندادن به حرف دیگران کلیک کنید.

◀بررسی افکار

در ابتدا بهتر است افراد، افکار خود را به شکلی واقع بینانه و دقیق بررسی کنند. در واقع این موضوع را در نظر بگیرند که آیا واقعا دیدگاه آنها درست منطقی است و یا افراطی است!؟ این موضوع شاید نیاز زمان و انرژی زیادی داشته و موضوعات زیادی را در زندگی افراد تغییر دهد؛ اما قطعا به نتایج خوبی منجر خواهد شد.

◀درمان نشخوار فکری

یکی دیگر از گامهای مهم در ایجاد خوش بینی، درمان نشخوار فکری است. در واقع مرور کردن و به یادآوردن مکرر است که افراد را در معرض بدبینی و حتی شکاکی سوق می‌دهد. به همین دلیل بهتر است افراد سرعت و همچنین محتوای افکار خود را کنترل کنند.

◀درس از گرفتن از گذشته

درس گرفتن و یا حتی فکر کردن به گذشته، می‌تواند باعث خوش بینی در افراد شود. چرا که افراد در چنین شرایطی به این موضوع فکر می‌کنند که در گذشته سختی های آنان به پایان رسیده و یا از مشکلات گذر کرده اند؛ پس این موضوع بر دیگر نیز ممکن است. برای جلوگیری از بروز نگرانی از آینده کلیک کنید.

◀استفاده از جملات و عبارات انگیزشی

کلمات، تاثیر زیادی بر سلامت روان ما دارند. استفاده از عبارات و جملات مثبت و یا حتی شنیدن آنها می‌تواند تا حد زیادی بر افکار ما تاثیر بگذارد. بهتر است خود را در معرض جملات مثبت و انگیزشی گذاشته و به عبارات منفی فکر نکنید.

◀تغییر محیط اطراف

محیط اطراف نیز می‌تواند تغییرات زیادی در روحیات ما ایجاد کند. از طرفی بهتر است برای مدت زمان طولانی در یک مکان ساکن نماند و به طور مداوم حرکت کرد. جابه جایی باعث می‌شود که موضوعات مختلفی فکر کنیم و همین افکار ما را از یکنواختی خارج می‌کند. همچنین اطلاعات ورودی به مغز خود را نیز محدود کنید.

◀معاشرت با افراد خوش بین

اینکه ما بتوانیم در معرض جملات و عبارات مثبت قرار گیریم؛ مستلزم حضور میان افراد خوش بین است. خوش بینی اطرافیان، می‌تواند ما را نیز خوش بین کرده و افکار ما را تغییردهد. اگر اطراف پر از اخبار بد و انرژی های منفی باشد؛ انرژی زیادی از ما می‌گیرد.

◀خودمراقبتی

از خودتان مراقبت کرده و خودتان را دوست داشته باشید. اگر می‌خواهیم نسبت به اطرافمان خوش بین باشیم؛ در ابتدا باید نسبت به خود خوش بین باشیم. این موضوع هم باید در مورد جسم و هم روان مان صورت گیرد. با انجام کارهایی مانند مراقبه، ورزش، اهمیت به تغذیه و… در ابتدا به خود احساس خوبی پیدا کرده و بعد به دیگران.

◀برنامه ریزی و هدفمندی

یکی دیگر از مسائلی که باعث تقویت خوش بینی در ما می‌شود؛ داشتن برنامه و هدف است. بهتر است افراد نسبت به آینده خود بی توجه نبوده و واقع بین باشند. در واقع اینجاست که خوش بینی سمی می‌تواند افراد را در معرض مشکلات زیادی قرار دهد. چرا که آنها هیچکاری نکرده و امید دارند که با خوش بینی آینده آنها پر از موفقیت باشد.

◀کمک گرفتن از یک مشاور

در نهایت افراد می‌توانند برای تغییر نحوه تفکر خود در مورد مسائل مختلف، از یک روانشناس کمک گرفته و اینکار را به صورت اصولی انجام دهند. همچنین از خوش بینی سمی نیز جلوگیری کرده و با جنبه های مختلف روان خود، آگاه شوند. پذیرش افکار و همچنین انجام اقداماتی در مورد آنها، تنها با کمک درمانگر امکانپذیر است.

سخن پایانی

خوش بینی نیاز به خودشناسی و همچنین کنترل افکار و احساسات دارد. از طرفی فراموش نکنید که از بین بردن افکار منفی به طور کامل امکانپذیر نیست. به همین دلیل باید در این مورد با کمک یک متخصص اقدام کنید. زمان و انرژی کافی به این موضوع اختصاص داده و تلاش کنید. قطعا فرایند تغییر کردن با سختی های زیادی همراه است. اما بعد از مدتی به شرایط جدید عادت کرده و همچنین تاثیرات آن را بر خود و حتی دیگران مشاهده می‌کنید. بهتر است فشار زیادی به خود وارد نکرده و همچنین واقعیت را نیز بپذیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوش بینی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره