خانوادهزوج و خانواده

رفتار با نامادری و 6 راه برای زندگی

رفتار با نامادری برای هر کودک یا نوجوانی می‌تواند سخت باشد. این موضوع برای خانواده‌هایی که تجربه چنین مسائلی را نداشته‌اند چندان قابل درک نیست و مبنای آن ها فیلم ها و داستان های سینمایی است. در حالی که موضوع به سادگی این داستان ها یعنی نامادری بدذات یا مهربان نیست. زندگی پر از پیچیدگی است. ارتباط مادر و فرزند خونی هم در دوره‌های مختلف سنی دچار تحولاتی می شود. بنابراین کودک یا نوجوانی که تا به حال در این شرایط قرار نگرفته؛ حتما باید آموزش های لازم را ببینند. چه بسا زن و شوهر هم نیاز به آموزش دارند. به همین دلیل در این شرایط مشاوره‌های خانواده به شدت توصیه میشود. می توانید از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نامادری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

رفتار با نامادری را کدام گروه سنی باید یاد بگیرند؟

به طور کلی حضور نامادری در محیط خانواده، یک تغییر اساسی محسوب می‌شود که افراد نسبت به آن واکنش‌های مختلفی دارند. ناسازگاری با نامادری فشار زیادی را به همه اعضای خانواده وارد می‌کند. حتی گاهی یکی از فرزندان متاهل است و با خانواده زندگی نمی‌کند؛ اما از حضور نامادری در جمع خانواده رضایت ندارد. رفتار با نامادری از جنبه های زیادی حائز اهمیت است و فرزندان باید در این مورد جنبه های مختلفی را در نظر داشته باشند. فراموش نکنید که همیشه نمی‌توانیم خواسته‌های خود را در خانواده اعمال کنیم و بهتر است احساسات دیگران را نیز در نظر بگیریم.

به بزرگتر ها توصیه می شود که حتما برای اطلاع از نحوه برخورد با بچه های طلاق کلیک کنید.

رفتار با نامادری چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟

مشکلات رفتار با نامادری

حتی گاهی با اینکه نامادری رفتار و شخصیت خوبی دارد اما بازهم حضور او کمی جو خانواده را متشنج کرده و منجر به بروز مشکلاتی می‌شود. مخصوصا اگر نامادری خود فرزندی نیز داشته باشد؛ احتمالا اوضاع پیچیده‌تر می‌گردد. البته به طور کلی تعامل و رفتار با نامادری، به نحوه رفتار خانواده نیز بستگی دارد.

برخی از افراد با این موضوع منطقی برخورد کرده و سعی می‌کنند تا حد امکان به طرف مقابل احترام بگذارند. اما گاهی سازگاری با شرایط جدید سخت بوده و افراد به راحتی نمی‌توانند این موضوع را بپذیرند. این موضوع اعضای خانواده را از یکدیگر دور کرده و منجر به مشاجراتی می‌گردد. برای جلوگیری از این مشکلات، افراد باید روحیه همکاری را در خود تقویت کرده و همچنین از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

علاقه به نامادری خوب یا بد است؟

برخی از فرزندان خود را مجبور به دوست داشتن نامادری خود می‌کنند؛ حتی اگر واقعا به او علاقه ای نداشته و یا اصلا او رفتار مناسبی ندارد. اما این موضوع از دلبستگی ناایمن افراد نشات گرفته و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. از طرفی اگر او واقعا شخص مناسبی است؛ دوست داشتن و تعامل با او، بسیار هم خوب است. اما برخی از افراد این موضوع را نادیده گرفته و حتی در صورت شرایط مناسب بازهم خود را از نامادری دور می‌کنند. برای مثال اگر در مورد موضوعی بدانند که او درست می‌گوید و یا حق با اوست؛ اما همچنان بر نظر خود پافشاری کرده و با او مخالفت می‌کنند.

نحوه رفتار با نامادری چگونه باید باشد؟

نحوه رفتار با نامادری

در واقع افراد به خاطر احساسات متناقض شان در مورد رفتار با نامادری دچار سردرگمی می‌شوند. همچنین گاهی  احساس خطر می‌کنند که مبادا فردی دیگر محبت و علاقه آنها را از سمت پدر سلب کند. اما همیشه هم این گونه نیست. آنها نیز هیچ علاقه ای به مورد نفرت واقع شدن ندارند. به همین دلیل بهتر است با در نظر گرفتن شرایط مختلف، واکنش صحیح از خود نشان دهید. در ادامه روش هایی برای مدیریت این رابطه شرح داده ایم.

کنترل احساسات و واکنش ها

اولین قدم برای رفتار درست با نامادری ، کنترل احساسات و واکنش‌هاست. مدتی زمان می‌برد تا دو نفر با یکدیگر آشنا شوند. به همین دلیل نباید با شناختی سطحی قضاوت و مقابله کرد. کنارآمدن با احساسات مختلف و پذیرش آنها می‌تواند تا حد زیادی در این مورد موثر باشد. اما نباید واکنش تان غیر واقعی باشد. برای مثال اگر از صحبت با نامادری لذت نمی برید؛ نگویید “وای سوسن جون چقدر تو خوب حرف می زنی دلم میخواد همش باهات درد و دل کنم” یا  نگویید “وقتی باهام حرف میزنی آروم میشم”. این دست واکنش ها باعث می شود که نامادری دچار تناقض شده و حس کند شما غرضی دارید. چرا که او از سایر رفتارها و واکنش های شما حس واقعی تان را درک می کند.

در عوض احساسات منفی تان را مدیریت کنید و واقعیت را بگویید. برای مثال به او بگویید “سوسن جون ممنونم که برای من وقت می زاری و می خواهی باهام صحبت کنی ولی من راحت ترم که تنها باشم”. با این سبک رفتاری می توانید در دعوا با مادر هم وضعیت را مدیریت کنید.

با پدر خود در مورد مسائل تان صحبت کنید

بهتر است در مورد هر موضوعی در رابطه با رفتار با نامادری، با پدر خود صحبت کنید. البته گاهی پدران بعد از ازدواج‌مجدد به طور کلی فرزندان خود را فراموش کرده و به آنها اهمیتی نمی‌دهند. در مورد این رفتارش نیز با او صحبت کنید. احتمالا پدر نیز برای برقراری تعادل میان فرزندان و نامادری، تلاش زیادی می‌کند اما گاهی نمی‌تواند اوضاع را درست کند.

نادیده گرفتن احساسات منفی

با اینکه گاهی نامادری دچار رفتارهای اشتباهی در خانواده شما می‌گردد؛ اما بهتر است آن را پای حضور در موقعیت جدید بگذارید و به او شانس دوباره دهید. با اینکه احتمالا خودتان دچار ناراحتی زیادی می‌شوید؛ اما بهتر است تا مدتی احساسات منفی خود را نادیده گرفته و به او نیز سخت نگیرید.

رفتار با نامادری را در اوقات مختلف تمرین کنید

زمان بیشتری را با نامادری خود بگذرانید تا بتوانید به شناخت درست نسبت به او برسید. اختصاص دادن زمانی به او هم برای او خوشایند است و هم برای پدر. با اینکه احتمالا در ابتدا احساس گناه در این مورد خواهید داشت. اما فراموش نکنید که او نیز قصد ندارد تا جای مادر شما را بگیرد. به او به چشم یک دوست جدید نگاه کرده و حتی گاهی به او کمک کنید.

انعطاف پذیری را در خود تقویت کنید

در مورد رفتار با نامادری و همچنین پذیرش شرایط جدید، از خود انعطاف پذیری نشان داده و فشار زیادی وارد نکنید. برخی تمام راه های ارتباط گرفتن نامادری با خود را می‌بندند و از دیگر اعضا نیز انتظار دارند تا به همین شکل با نامادری رفتار کنند. اما اینکار درست نبوده و باعث فشار بیشتر به خودتان می‌شود. داشتن ذهنی باز نسبت به این موضوع و همچنین همکاری کردن از بروز بسیاری از مشکلات در خانواده جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از بروز رفتار فرار از خانه کلیک کنید.

واقع بین باشید و غرض ورزی را کنار بگذارید

نسبت به شرایط ایجاد شده؛ واقع بین بوده و فاجعه سازی نکنید. باورهای اشتباه در مورد نامادری برگرفته از مسائلی است که دیگران و جامعه به ما القا می‌کند. اما شما شرایط خانواده خود را در نظر داشته باشید. شاید نامادری شما فردی بسیار مهربان و دلسوز بوده که حتی در موارد مختلف به شما کمک می‌کند. سعی کنید افکار خود را مدیریت کرده و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرید.

سخن پایانی

نامادری‌ها و روشی که آنها وارد خانواده می‌شوند؛ مختلف است. اما به طور کلی با توجه به شرایط پیش آمده و احساسات خودتان، رفتار با نامادری را مدیریت کرده و در این مورد منعطف باشید. این به معنی سرکوب احساسات و یا نادیده گرفتن رفتارهای اشتباه او نیست. پدر در این زمان می‌تواند بین اعضای خانواده تعادل برقرار کرده و شرایط را کنترل کند. از طرفی فرزندان نیز باید با والدین خود همکاری داشته باشند. خانواده‌ها می‌توانند در این مورد از یک مشاور خانواده نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نامادری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره