اختلالات روانیخشم و عصبانیت

زود عصبانی شدن | علت و درمان زود از کوره در رفتن

زود عصبانی شدن در برهه های زمانی مختلف، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. حتما شما هم افرادی را دیده اید که زود از کوره در می‌روند و کنترل خود را ازدست می‌دهند. با کوچک ترین محرک محیطی عصبانی شده و واکنش های گوناگونی از خود نشان می‌دهند. عصبی شدن گاهی یک بازخورد طبیعی نسبت به مسائل است اما این افراد در بیشتر مواقع در یک کشمکش دائمی با خود و دیگران هستند. آستانه تحمل این افراد بسیار پایین است.

زودعصبانی شدن

گرچه افراد عصبی، زیاد خشمگین می‌شوند؛ اما عصبی بودن با خشمگینی فرق دارد. ریشه هر دو آنها معمولا اضطراب است اما شدت آنها متفاوت است. افرادی که زود عصبی می‌شوند معمولا بسیار تحریک پذیرند. اغلب فکر کردن به عواقب عصبانیت برای آنان سخت است اما دانستن این نکته ضروری است که زود عصبانی شدن عوارض جسمی و روانی زیادی دارد.

علت زود عصبانی شدن

افرادی که زود عصبی می‌شوند برای این رفتار خود نیاز به دلیل خاص و بزرگی ندارند. آنان از مسائل بی اهمیت نیز، آزرده خاطر می‌شوند و شروع به پرخاش می‌کنند. عصبی شدن برای آنان مانند یک مکانیسم دفاعی عمل کرده که از آنان در مقابل مقصر شناخته شدن، پیشگیری می‌کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که آیا افراد به تازگی رفتار های عصبی از خود نشان می‌دهند یا به طور کلی از دوران بلوغ چنین رفتاری داشته اند؟ جالب است بدانید میزان بالای هورمون های مردانه در افراد باعث ایم موضوع نیز می‌شود. اختلال در ناحیه آمیگدال یا بادامه مغز نیز باعث خشمگینی دائمی افراد میشود. برای درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

زود عصبانی شدن کودکان

کودکان معمولا در سنین پایین به دلیل درک نکردن کامل مسائل، تحت فشار قرار می‌گیرند. آنان خشم را از اطرافیان خود نیز تقلید می‌کنند و فقط برای جلب توجه؛ این رفتار را از خود بروز می‌دهند. روش های تربیتی اشتباه و سخت گیری به کودک او را عصبی می‌کند. بازی ها و فیلم های خشن نیز روحیات بچه ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عصبانیت در بزرگسالی

مشکلات خانوادگی، اقتصادی، فشارهای روانی، تجارب دوران کودکی و… همگی از دلایل بروز خشم در دوران بزرگسالی است. با ورود به اجتماع، روزانه با مسائلی روبرو می‌شویم که سلامت روان ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. زندگی در جوامع بزرگ و سرعت بالای زندگی در شهرهای صنعتی، مخاطراتی مثل زودعصبی شدن دارد. امروزه یکی از معضلات جامعه ما نیز خشم کنترل نشده افراد است.

علائم زود عصبانی شدن

البته همیشه سرکوب کردن خشم و بروز ندادن احساسات، کار سالمی نیست؛ اما در شرایط استرس زا، بهتر است کمی صبر پیشه کنید. در این گونه افراد، خشم و عصبانیت مزمن است. به این معنی که همیشه و در همه حال عصبی هستند.

رفتارهای پرخطر

احساس ناراحتی و پشیمانی بعد از فروکش کردن عصبانیت

ناسزا گویی

بی حوصلگی و تحریک پذیری

داشتن افکار منفی

تهدید دیگران

افزایش ضربان قلب و ریتم تنفسی

تنش عضلانی

زودعصبانی شدن و اختلالات روان

زود عصبی شدن، به خودی خود اختلال محسوب نمی‌شود ولی اگر با علائم دیگری همراه شود، شاید باعث اختلالاتی مثل شخصیت مرزی یا ضداجتماعی شود. این رفتار بهتر است هر چه زودتر کنترل شود چرا که ممکن است تاثیرات بدتری برای خود و اطرافیان داشته باشد. برای اطلاع از علائم و نشانه های اختلال شخصیت مرزی کلیک کنید.

عواقب زود عصبانی شدن

همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد؛ زود عصبی شدن با بالا بردن سطح هورمون کوتیزول، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و شما را در معرض طیف وسیعی از بیماری های جسمی و روانی قرار می‌دهد. بیماری های قلبی، زخم معده، اختلال در خواب و درد های عضلانی از عوارض خشم مکرر است.

راه های کنترل زود عصبی شدن

گرچه عصبانی شدن در بعضی موقعیت ها اجتناب ناپذیر است اما اگر این روند ادامه پیدا کند؛ این رفتار برای شما تبدیل به یک عادت بد یا وسیله ای برای قدرت نمایی، خواهد شد.

دارودرمانی

احتمالا با مراجعه به روانپزشک، داروهایی برای کنترل اضطراب و آرام بخش تجویز خواهد شد. مصرف داروها کمک زیادی به کنترل خشم می‌کند. مخصوصا اگر نتوانید دلایل بروز خشم را کنترل کنید. اتفاقا این گونه افراد خشم خود را انکار می‌کنند یا آن را طبیعی می‌دانند. درمواردی دارو برای تنظیم میزان هورمون ها اختلالات مغزی نیز برای درمان استفاده می‌شود.

مراجعه به روانشناس

در کنار مصرف دارو ها بهتر است برای تثبیت اثرات دارو ها به یک روانشناس نیز مراجعه کنید. روانشناس با شناخت علل عصبی شدن شما، کمک خواهند کرد تا بر این مشکل فایق آیید و آنان را برطرف کنید. همچنین به شما روش هایی را خواهد آموخت تا بر خودتان مسلط شوید. اغلب، افرادی که زود عصبی می‌شوند؛ دوستان زیادی دارند. در مورد همین موضوع و پیداکردن دوستانی جدید و روابط گسترده تر، روانشناس به شما کمک خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با پروسه رواندرمانی کلیک کنید.

انجام تمریناتی برای کنترل خشم

مراقبه و مدیتیشن از روش هایی هستند در کنترل کردن بدن و واکنش های غیر طبیعی، بسیار موثر هستند. تمرین تنفس و تن آرامی، استرس شما را کاهش و از زودعصبی شدن جلوگیری می‌کنند. ورزشهای رزمی نیز روشی اسنت که باعث تخلیه صحیح خشم می‌شود. در هنگامی که حس کردید به نقطه جوش نزدیک هستید؛ مکان را ترک کنید. کمی راه بروید و نفس عمیق بکشید و دوباره به محل برگردید. به جای تندخویی، سعی کنید با ملایمت نظر خود را بیان کنید و در مورد احساسات خود صحبت کنید.

برای آشنایی با راه های کنترل خشم در زندگی کلیک کنید.

سخن پایانی

عوامل زمینه ساز، محرک و ماشه چکان در بروز خشم، عناصر اصلی هستند. با شناسایی و اقدام به موقع برای جلوگیری از آنها تا حد زیادی می‌توان در مورد زودعصبی شدن موثر بود. تا جایی که مقدور است باید از خشونت جلوگیری کرد اما نباید آن را سرکوب کرد. افراد عصبی، هیچ گاه از وضعیت خود راضی نیستند وهمواره به دنبال مقصر می‌گردند. این رفتار نشان دهنده هوش هیجانی پایین است چرا که افراد نمی‌دانند چه موقع، وقت مناسبی برای ابراز خشم است.

برای دریافت مشاوره در زمینه زود عصبانی شدن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

علت زود عصبانی شدن زنان چیست؟

برهم خوردن تعادل هورمونی در روزهای قاعدگی یا تخمک گذاری و عوامل محیطی از علل زودعصبی شدن در زنان است.

زودعصبانی شدن چه پیامد هایی دارد؟

اختلالات جسمی مثل فشارخون بالا، مشکلات قلبی،مشکلات تنفسی، زخم معده و اختلالات روانی مثل شخصیت مرزی و ضداجتماعی از عوارض زودعصبی شدن هستند.

آیا راهکاری برای کنترل خشم وجود دارد؟

بله دارو درمانی، روان درمانی، مراقبه، تمرین تنفس و تن آرامی از راه های موثر در کنترل خشم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره