خودشناسیروانشناسی فردی

درمان ای اف تی | عوارض تکنیک ای اف تی چیست؟

درمان ای اف تی یا همان رهایی هیجانی یکی از روش های درمانی برای از بین بردن انرژی های منفی از بدن است. این روش با تکنیک های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضربه درمانی یا طب فشاری روانشناختی از دیگر اسامی این روش درمانی هستند. معمولا از این نوع درمان در کنار روش های دیگر استفاده می‌کنند. از طرفی اثربخشی آن بسیار به اعتقاد فرد به کانال های انرژی و حتی چاکراها وابسته است. به طور کلی افرادی که به این روش ها معتقد هستند باور دارند که با به تعادل رساندن انرژی در بدن می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. طبق این نظریه تعادل در انرژی موجب سلامتی بالا رفتن کیفیت سلامتی شده و در صورت برهم خوردن تعادل، افراد دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان EFT می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

درمان ای اف تی

معمولا روش ای تی اف به سرعت عمل کرده و قدرتمند است. اما تاثیر ان نیز کوتاه مدت بوده و برای مشکلات اساسی کارساز نیست. از طرفی برخی از دانشمندان به طور کلی آن را رد می‌کنند. در این روش نقاط خاصی از بدن مد نظر هستند که با تحریک آنها دردهای جسمانی کاهش یافته و یا مشکلات روانی بهبود می‌یابند.

برخی طب سنتی را با ای تی اف یکسان در نظر می‌گیرند اما این روش کمی پیچیده تر و متفاوت تر است. این دو روش شباهت هایی به یکدیگر دارند اما روش های به کار رفته در آنها متفاوت است. این درمان ترکیبی از رفتارهای ذهنی و فیزیکی است که با اصول مشخصی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل درمان ای اف تی

نقاط ای اف تی

درمان ای تی اف شامل پمج مرحله می‌شود که باید برای هر کدام از مشکلات به صورت جداگانه مورد استفاده قرار گیرند. با کمک این تکنیک ها، به صورت اصولی و همچنین در کنار روش های دیگر می‌توان تا حد زیادی احساسات منفی را کاهش داد.

تشخیص

در قدم اول برای استفاده از درمان ای تی اف باید در مورد بیماری خود به تشخیص درست برسید. اگر این فرایند برایتان دشوار است؛ می‌توانید از یک متخصص کمک گرفته و در این زمینه قدم به قدم پیش روید. به طور کلی گفته می‌شود اگر هر بار تنها بر روی یک اختلال تمرکز کنید؛ به نتیجه بهتری خواهید رسید. برخی بعد از استفاده تنها یکبار از این روش درمانی انتظار دارند که تمام مشکلات شان برطرف شود. اما اینگونه نیست و باید برای هر مشکل، به صورت جداگانه اقدام کرد.

ارزیابی شدت

طبیعی است مشکلات مختلف، شدت های متفاوتی نیز داشته باشند. در واقع باید برحسب شدت، آنها را اولویت بندی کرده و از درمان ای تی اف کمک گرفت. با ارزیابی در مرحله اول، بهتر می‌توان میزان پیشرفت و بهبودی را نیز مورد بررسی قرار داد. از طرفی حتی در بکارگیری روش های درمانی نیز می‌توان تجدید نظر کرد.

جمله سازی

برخی توصیه می‌کنند که بهتر است قبل از استفاده از درمان ای تی اف و همچنین شروع ضربات به نقاط مختلف، افراد جمله سازی کنند. در اینجا منظور از جمله سازی، شخصی سازی جملات تاکیدی در زمینه مشکل است. بهتر است افراد جملاتی را به خود یادآوری کند که در آن به مشکل خود اعتراف کرده و با وجود آن خود را بپذیرد. برای مثال با اینکه من استرس زیادی را در طول روز تجربه می‌کنم؛ اما کاملا به آن آگاهی داشته و آن را می‌پذیرم. شما می‌توانید این جمله را به روش های مختلف تغییر داده و آن را با خود بازگو کنید. این مورد در فرایند درمان تاثیری زیادی خواهد داشت.

استفاده از ضربات

در این مرحله خود فرد و یا متخصص، ضربات را آغاز می‌کند. به طور کلی نقاطی در بدن وجود دارند که حساس تر بوده و تحریک آنها موجل راه اندازی پیام های عصبی مختلفی برای مغز می‌شود. در درمان ای اف تی، ضربات شدت های مختلفی داشته و همچنین در نواحی مختلفی به کار می‌روند. نقاطی مانند بالای سر، ابرو، گوشه چشم، زیربینی، چانه، ابتدای ترقوه، زیربغل و زیرچشم، مکان های مناسبی برای ضربات هستند. افراد می‌توانند از یک نقطه شروع کرده و همزمان جملات تاکیدی را نیز با خود تکرار کنند. همچنین افراد باید به نقاط ابرو، گوشه چشم، زیرچشم، زیر بینی، چانه، ابتدای ترقوه و زیربغل، به ترتیب هفت بار ضربه بزنند. این زنجیره را می‌توانید برای دو الی سه بار انجام دهید.

ارزیابی مجدد

در ارزیابی مجدد بعد از انجام مکرر روش های درمان ای اف تی بهتر است افراد وضعیت جسمانی و روانی خود را به دقت بررسی کنند و امتیازی به خود بدهند. برای مثال اگر قبل از انجام این روش میزان درد آنها 7 بود؛ بعد از این ضربات کاهش داشته است یا خیر! فراموش نکنید که برای نتیجه گرفتن از این روش باید آن را چندین بار تکرار کنید. چرا که اثربخشی آن با اولین بار مشخص نمی‌شود.

درمان ای اف تی مکمل یا درمان اصلی؟

در مورد درمان ای اف تی نظرات مختلفی وجود دارد. از طرفی نمی‌توان به طور قطعی این مورد را درمان اصلی بیماری های مختلف در نظر گرفت. در این زمینه پیشرفت های زیادی صورت گرفته است . برخی از درمانگران از این روش به عنوان تنها روش درمانی استفاده کرده و به نتیجه دلخواه نیز می‌رسند. اما نمی‌توان برای همه بیماری ها از این روش استفاده کرد. ای اف تی برای بیمارانی که دردهای مزمن دارند و یا نمی‌توانند با ترس های خود کنار بیایند، در بحران های شدید روحی قرار گرفته اند و… بسیار مناسب است. برای اطلاع از روش های درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

درمان ای اف تی برای چه اختلالاتی کاربرد دارد؟

کاربرد درمان ای اف تی

فراموش نکنید که درمان ای اف تی برای همه افراد مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است در این زمینه به صورت خودسرانه یا غیراصولی عمل نکنید. برای مثال بر اساس نتایج مشاهده شده این روش برای افرادی که مبتلا به استرس پس از سانحه و یا اضطراب فراگیر هستند؛ بسیار موثر است. در مواردی درمان مشکلات خواب نیز با این روش مشاهده شده است. اما به طور کلی در ابتدا باید علت بیماری و همچنین شدت ان مشخص گردد و در قدم بعدی برای درمان اقدام کرد.

سخن پایانی

استفاده از درمان ای اف تی به عوامل زیادی بستگی دارد. گاهی برخی از افراد در مورد استفاده از روش های انرژی درمانی زیاده روی کرده و برای همه مشکلات از آن استفاده می‌کنند. اما در این صورت، پیامدهای زیادی بروز می‌کند. به همین دلیل افراد باید در این زمینه از یک متخصص کمک گرفته و همچنین در کنار روش های مطمئن از آن استفاده کنند. برای برخی از مشکلات استفاده از روش های سنتی، اثربخشی بیشتری دارند. اما به طور کلی این روش برای بسیاری از بیماری های بسیار موثر بوده است. افراد می‌توانند از این روش استفاده کرده تا درد و ناراحتی کمتری را در شرایط مختلف تجربه کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان EFT می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره