خیانتزوج و خانواده

علت خیانت به همسر | چرا همسرم به خیانت می کند ؟

علت خیانت همسر را باید از جوانب مختلف بررسی کرد. چرا که رفتار و باورهای ما تحت تاثیر اجتماع، تربیت، فرهنگ و… است. با افزایش آمار خیانت در طی سال‌های اخیر تحقیقات زیادی برای یافت علت خیانت های همسر ها انجام شد. تهاجم فرهنگی، ناآشنایی با فرهنگ درست استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نداشتن تعهدات اخلاقی، تربیت‌های غلط خانوادگی، نبود علاقه بین زوجین، مشکلات اقتصادی و موارد دیگر مهم‌ترین علت های خیانت به همسر شناخته شدند. با شناسایی این عوامل متخصصان آموزش زوجین و مشاوره های ازدواج را بهترین راه برای پیشگیری دانسته اند. اما برای زوج‌هایی که درگیر خیانت شده‌اند، دریافت خدمات مشاوره خیانت ضرورت بالایی دارد.

تفاوت انگیزه های خیانت در دو جنس

قبل از اینکه به دنبال یافتن علت خیانت همسر باشید، باید بدانید که زن و مرد انگیزه‌های متفاوتی برای خیانت دارند. در مردان بیشتر خیانت جنسی اتفاق می‌افتد. یعنی مردان غالبا با هدف سکس و رابطه جنسی به سمت خیانت می‌روند. آن‌ها به دلیل اینکه کلمات احساسی مناسبی برای ابراز عشق به همسر نمی‌یابند، به کمک رابطه جنسی به بیان عشق می‌پردازند. می‌توان گفت س.ک.س از نظر مرد به معنی دوست داشتن و علاقه است.

بنابراین اگر روابط جنسی در زندگی مشترک شما کاهش یابد یا مرد احساس رضایت جنسی نکند، پس درنظرش شما او را دوست ندارید و با حس ناامنی و طرد شدن، فکر خیانت به سرش می‌زند. ولی در زنان یک خلا عاطفی، بی‌توجهی شوهر، حس نادیده گرفته‌شدن توسط او و کاهش صمیمیت عاطفی در رابطه زناشویی علت خیانت می‌باشد. نزد زنان خیانت در اکثر موارد به معنی ترک زندگی مشترک است.

علت خیانت به همسر

متخصصان عواملی که موجب خیانت به همسر می‌شود را در سه دسته عوامل فردی و شخصیتی، مشکلات در رابطه زناشویی و عوامل ثانویه خارج از خانواده تقسیم‌بندی نمودند که به آن‌ها می‌پردازیم.

الف) علت های فردی و شخصیتی موثر در خیانت

علت خیانت همسران در زندگی مشترک همیشه ناشی از مشکلات موجود بین زوجین نیست. گاهی مشکلات و بیماری‌های شخصی و سابقه کودکی افراد، موجب ارتکاب خیانت می‌شود. برخی از این عوامل را در ادامه به طور کامل شرح داده‌ایم.

1- اعتیاد

کسانی که استفاده از مواد مخدر، اعتیاد به الکل، قمار و یا مانند این را در اولویت اصلی زندگی خود قرار می‌دهند، با یافتن فرصتی فورا به فکر خیانت می‌افتند. زیرا این افراد به خاطر وابستگی به اعتیاد، سطح هوشیاری پایین‌تری دارند و قادر به تفکر منطقی راجب زندگی زناشویی نیستند.

2- عزت نفس پایین

همسرانی که عزت نفس پایین در زندگی مشترک دارند، با برقراری رابطه خارج زناشویی احساس خوشایندی کسب می‌کنند. یعنی او با موفقیت در شروع یک رابطه جدید، احساس قدرت و جذابیت می‌کند؛ در نتیجه خیانت را راهی برای بالا بردن عزت نفس خود می‌داند.

3- سوابق کودکی فرد

گاهی اوقات کسی که در کودکی سو استفاده‌های جسمی، جنسی و عاطفی را تجربه کرده است. در بزرگسالی به مشکلات رفتاری متعددی دچار می‌شود. اگر مشکلات و ترس‌های درونی خود را درمان نکند، آن خاطرات تلخ کودکی منجر به خیانت به همسر در دوران بزرگسالی می‌شود.

4- تجربه خیانت والدین

کودکی که در گذشته خیانت والدین را دیده، در بزرگسالی احساس ناامنی در روابط دارد. این افراد قادر به پایبندی و تعهد به روابط با همسر نیست و احتمالا خیانت می‌کنند.

5- بیماری‌های روانی و روانشناختی

بعضی از اختلالات و بیماری‌های روانی مانند اختلال شخصیت دوقطبی نیز علت خیانت همسر هستند. این افراد باید زیر نظر روانشناسان به مدیریت روابط خود بپردازند. خودشیفته‌ها نیز برای کسب احساس تایید از دیگران دست به خیانت می‌زنند. فرد خود محور نیز احساس همدلی کمی دارند و از ارزش‌های زندگی زناشویی و همسرشان تشکر و قدردانی نمی‌نمایند.

6- اعتیاد جنسی

تحقیقات نشان می‌دهد کسی که در روابط قبلی خود خیانت کرده است، به احتمال بیشتری در زندگی جدید هم خیانت می‌کند. در واقع وقتی کسی یک بار خیانت کرد، این اشتباه برایش عادی می‌شود. البته اعتیاد به رابطه جنسی هم یک بیماری است که گاهی علت خیانت همسر می‌شود. این فرد تنها به رابطه جنسی با همسر خود راضی نیست و به دنبال سکس با افراد بیشتری است. او حتما باید تحت نظر روانشناسان درمان شود.

ب) مشکلات در رابطه زناشویی علت خیانت

در اکثر موارد علت خیانت همسر ریشه در مشکلات زناشویی دارد. شاید هم ترکیبی از دلایل فردی و رابطه‌ای به خیانت یکی از زوجین منجر شود؛ ولی به نظر می رسد مسائل مربوط به زندگی مشترک و رابطه، در انجام خیانت سهم بیشتری دارند. در ادامه رایج‌ترین مشکلات در رابطه که در خیانت زوجین موثر است را شرح می‌دهیم.

1- خشونت خانگی و سوء استفاده عاطفی

متاسفانه امروزه بسیاری از افراد در روابط اشتباهی درگیر هستند و به علت هزینه‌های طلاق و سایر خشونت‌ها‌ به اجبار به زندگی با همسر ادامه می‌دهند. در این موارد که فرد نمی‌تواند زندگی مشترک را ترک کند، سو استفاده‌های عاطفی یا رفتارهای خشونت‌آمیز همسر، او را به سمت خیانت سوق می‌دهد. علت خیانت در این شرایط اوضاع خانه را نابسامان می‌کند.

2- قطع ارتباط عاطفی یا جسمی

همانطور که گفتیم مهم‌ترین دلیل خیانت زنان خلاء عاطفیست و رایج‌ترین علت خیانت مرد هم سرکوب نیازهای جنسی است. اگر زوجین به هر دلیلی صمیمیت جسمی و عاطفی‌شان کم شود، موجب تقویت یکی از علت های خیانت همسر می‌شوند.

3- فشارهای مالی

فشارهای مالی موجود در خانواده نیز امکان دارد فرد را به رابطه با فردی مرفه تشویق کند و به این طریق امید گشایش مالی و انتظار کمک از او دارد. این نوع خیانت تاثیر منفی شدیدی در روابط زناشویی می‌گذارد؛ چرا که زندگی مشترک را نمی‌توان با هزینه رابطه نامشروع حفظ نمود.

4- کمبود ارتباطات

مهم‌ترین مهارتی که زوجین باید قبل از ازدواج یاد بگیرند، مهارت ارتباط درست با هم است. متاسفانه اغلب افراد جامعه نه تنها با این مهارت‌ها آشنا نیستند؛ بلکه برای یادگیری آن هم قدمی برنمی‌دارند. با داشتن مهارت ارتباط، زوجین چگونگی گوش دادن به یکدیگر و چگونگی بیان نیازها، خواسته‌ها و تفکرات خود را با روشی اصولی یاد می‌گیرند. بدون این مهارت، وقتی زوجین تلاش می‌کنند تا حرف خود را بفهمانند ولی طرف نفهمید، زود خسته می‌شوند و ارتباط بینشان کمتر می‌شود. کاهش ارتباط بین زوجین موجب از بین رفتن صمیمیت عاطفی و عشق می‌شود؛ درنتیجه خیانت همسر اتفاق می‌افتد.

5- فقدان احترام

زوجینی که احترامی برای هم قائل نیستند و کلمات رکیک و تحقیرآمیز به کار می‌برند، جایی برای عشق و عاطفه در روابطشان باقی نمی‌ماند. در نتیجه تنها می‌شوند و برای پرکردن انزوا به دنبال رابطه‌ای دیگر می‌روند.

6- سازگاری کم (ازدواج اشتباه)

دختر و پسری که به دلایل اشتباهی ازدواج می‌کنند، زندگی مشترک را آن‌گونه که تصور می‌کردند نمی‌یابند. به دنبال آن، عشق و صمیمیت بینشان ایجاد نمی‌شود؛ با افزایش ناسازگاری‌ها، علت های خیانت همسر هموار می‌شود.

7- احساس بی‌توجهی

احساس کم ارزشی یا بی‌توجهی به ویژه در زنان بیشتر است. زنان خانه‌دار با مشغولیت به کارهای خانه و بچه‌داری، انتظار قدردانی دارند. و به دنبال دریافت حس ارزشمندی از طرف شوهرشان هستند. از طرفی مردان هم معمولا به ابراز کلامی عشق عادت ندارند. بنابراین زن تصور می‌کند همسرش توجهی به او و زحماتش ندارد. اگر این رفتار مرد ادامه یابد، ممکن است زن نیازهای عاطفی خود را در جای دیگری بجوید.

8- عدم تعهد زوجین

تعهد اندیشه‌ای درونی است. آدم‌ها با ازدواج به رابطه زناشویی دو طرفه متعهد می‌شوند؛ اما ممکن است این تعهد در یکی از زوجین کم‌رنگ‌تر باشد. طبق مطالعات احتمال خیانت در این افراد بالاتر است. گویی علت خیانت همسر در این روابط از ابتدا وجودداشته، اما توجهی به آن نمی‌شده است.

9- خستگی از رابطه زناشویی

بی‌حوصله بودن نسبت به شریک زندگی و خستگی از رابطه زناشویی، شاید به نظر جزئی برسد. ولی علت اغلب خیانت ها در دنیای مدرن امروزی است. به گفته رواشناسان اکثر روابط زناشویی از دوره‌های بی‌حوصلگی رنج می‌برند. و غالبا با واکنش‌های غیرمنطقی مواجهند. برخی افراد دوست دارند همیشه روابط‌شان از شور و هیجان عشقی اوایل رابطه برخوردار باشد و به دنبال ماجراجویی‌های عاشقانه هستند. مسلما این افراد، با دیدن کسالت و خستگی همسرشان در زندگی زناشویی، به دنبال رابطه جایگزین خواهند رفت. این فرد حقیقتا همسر خود را هم دوست دارد و همیشه برایش سوال است که علت خیانت بع کسی که دوستش دارم چیست؟

10- تصویر ذهنی از بدن

این مورد به ویژه با بالا رفتن سن در روابط زناشویی ایجاد می‌شود. برخی زوجین وقتی میانسال و پیر می‌شوند، تصور می‌کنند هنوز مثل جوانی زیبا و جذاب هستند. این افراد برای اثبات این تصور ذهنی تصمیم می‌گیرند با جوان‌ترها وارد رابطه شوند.

11- تلافی خیانت

برخی زنان و مردان هم وقتی متوجه خیانت همسرشان می‌شوند. برای تلافی و انتقام‌جویی به او خیانت می‌کنند. اینگونه خیانت نه تنها نتایج مثبتی ندارد و به بهبود رابطه زناشویی نمی‌انجامد. بلکه فرد را دچار افسردگی و سردرگمی هم می‌کند.

ج) علت های ثانویه خیانت همسر

به دنبال گسترش روابط و جهانی شدن در جوامع پیچیده امروزی، پیشرفت تکنولوژی و تغییر در سبک زندگی افراد را شاهدیم، در این شرایط علت های نوینی هم برای خیانت همسر پیدا می‌شود. موقعیت‌های جدیدی برای خیانت فراهم می‌شوند که با شناختن این عوامل ثانویه و جدی گرفتن آن‌ها، باید چارچوب‌های مشخصی برای‌شان تعریف کنید تا به زندگی شما ضرر نزند. در ادامه این مطلب مهم‌ترین تاثیرات و علت های زندگی مدرن در پیدایش خیانت همسر را برشمردیم.

1- اینترنت

اینترنت و افزایش دسترسی به آن، معنای ارتباطات را تغییر داده است. خیانت آنلاین با گسترش فضای مجازی رایج‌ترین شکل خیانت دنیای مدرن است. در این حالت شاید افراد هرگز یکدیگر را از نزدیک نبینند، ولی به علت تجربه واقعیت‌های روانشناختی شاید حتی ارضا جنسی هم شوند.

به وسیله خیانت‌های آنلاین، دسترسی به معشوقه مجازی و ارتباط با او ساده و بدون دردسر است. در فضای مجازی، ارتباطات مانند دنیای بیرون، ساده مرزبندی نمی‌شوند و در اکثر موارد صحبت‌ها راجع‌به موارد جنسی است. از آنجایی که در جامعه امروز اینترنت را نمی‌توان از زندگی حذف کرد، زوجین باید با حفظ صمیمیت عاطفی با همسرشان، جلوی پنهان‌کاری‌های آنلاین او را بگیرند و در استفاده از اینترنت، قوانین مشترکی وضع کنند تا به زندگی مشترک لطمه‌ای نزند.

2- فرصت‌های پیش‌بینی نشده

گاهی ممکن‌است با غیبت همسر موقعیت‌هایی پیش بیاید. و افکار وسوسه‌انگیز خیانت را در وجود فرد تقویت کند. موقعیت‌هایی چون مهمانی‌ها، سفرهای کاری، ارتباطات خارج از چارچوب با همکاران و … .

3- پورنوگرافی

در سال‌های اخیر افزایش شدید دسترسی به پورنوگرافی را از طریق شبکه‌های اجتماعی شاهدیم. این عامل نیز منجر به خیانت در روابط زناشویی می‌گردد. افراد با تماشای فیلم‌های مستهجن، فانتزی‌های سکسی جدید و توهم‌گونه پیدا می‌کنند و آن را از همسرانشان توقع دارند. این محتواهای جنسی بسیار نامناسب‌اند و تعاریف ذهنی افراد را از روابط سالم، بدن زیبا و … تغییر می‌دهند. در حالی که این فانتزی‌ها اصلا در دنیای واقعی استفاده نمی‌شوند و چون همسرش نمی‌تواند برآورده کند، به دنبال رابطه با فردی دیگر و خیانت می‌روند. پورنوگرافی باعث رواج فساد و کمرنگ‌شدن خطوط قرمز روابط زناشویی می‌شود.

یافتن علت خیانت همسر و حفظ زندگی مشترک با کمک مشاور

با داشتن مشاوره زناشویی قبل از ازدواج، درک عمیق‌تری از جنسیت‌ها و نیازهای متفاوت هم کسب می‌کنید. بسیاری از افراد به تفاوت توقعات زن و مرد آگاهی ندارند و برای همین در زندگی مشترک دچار سوءتفاهم می‌شوند. مشاور به شما مهارت‌های ارتباطی را یاد می‌دهد. اینگونه مشکلات در رابطه را به حداقل می‌رسانید.

وقتی آگاهی لازم درباره نحوه بیان نیازها و خواسته هایتان را بدانید. چالش های کمتری با همسرتان خواهید داشت. مشاورین به زوجین روش‌های حل مساله را یاد می‌دهند. اینگونه آن‌ها به جای رفتارهای مخرب، علت خیانت را پیش بینی می‌کنند. و قادر به حل مشکلات در داخل خانه خواهند داشت.

کلام آخر

دانستید که خیانت دیدن از همسر برای برخی افراد اجتناب ناپذیر است و اتفاق می‌افتد. مهم این است که بعد از آن چه کنید؟ علت خیانت هر چه که باشد، احتمالا زندگی مشترکتان ویران می‌شود. در صورت میل به نگه داشتن آن، باید از نو ساخته شود. بازسازی رابطه بعد از خیانت فرایندی طولانی و سخت است که حتما باید با کمک روانشناسان و مشاورین این حوزه اقدام کنید. مشاورین کمک می‌کنند علت خیانت را بیابید و بر اساس آن، اعتماد از دست رفته را ترمیم نمایید. برای گذشتن از خیانت، هر دو طرف باید آماده تغییر باشند و با هم جهت بهتر شدن رابطه تلاش نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خیانت می توانید از طریق تلفن 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره