روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

برخورد با کسی که تهمت میزنه (عاقبت تهمت زدن به دیگران)

برخورد با کسی که تهمت میزنه کار دشواری است. چرا که با صحبت کردن و توضیح دادن هرچه بیشتر با این فرد، احتمالا بیشتر آرامش روانی خود را از دست خواهید داد. البته که در برخی موارد توضیح دادن ضروری است و با ادله محکم و قوی می‌توانید به این موضوع پایان دهید. اما به طور کلی متهم کردن فردی دیگر نشان از ضعف روانی طرف مقابل داشته و کار منطقی نیست. چرا که جایگزین های بهتری برای اینکار وجود داشته و اینکار وظیفه دیگران است. از طرفی احتمالا همه ما در چنین موقعیتی هرچند کوچک قرار می‌گیریم. از این رو باید اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده و به شکل درستی برخورد کنیم. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کسی که تهمت میزنه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

روش برخورد با کسی که تهمت میزنه چگونه است؟

روش برخورد با کسی که تهمت میزنه

بیشتر افراد معمولا زمانی که در چنین موقعیتی قرار می‌گیرند؛ دچار استرس و دستپاچگی شده و نمی‌دانند که باید چه واکنشی از خود نشان دهند. حتی اگر واقعا کاری انجام نداده باشند. چرا که مورد تهمت واقع شدن شرایط سختی را برای افراد ایجاد کرده و اعتماد به نفس آن‌ها را خدشه دار می‌کند. در مقابل عده ای بسیار راحت اینکار را انجام داده و حتی تقصیرات خود را گردن دیگران می‌اندازند. در صورتی که افترا زدن، نه تنها کار اخلاقی نیست؛ بلکه تبعات قانونی نیز دارد. از این رو نباید در این مورد احساسی عمل نمود.

در این قسمت به توضیح روش هایی می‌پردازیم که با آن‌ها می‌توانید خود را تبرعه کرده و از بروز مجدد این حالت نیز جلوگیری نمایید. برای آشنایی با راه‌های کسب مهارت جرات ورزی کلیک نمایید.

در ابتدا معنی درست تهمت را درک کنید

برای اینکه بتوانید واکنش درستی در مقابل فردی که تهمت میزنه داشته باشید؛ در ابتدا باید بدانید که چه حرفی تهمت محسوب شده و یا در چه زمانی باید از خود دفاع کنید. در برخی موارد افراد عجولانه و از روی احساس تصمیم می‌گیرند و به همین دلیل رفتار بدی داشته و بیشتر خود را متهم می‌کنند.

اما زمانی که بدانید چه زمانی دقیقا مورد تهمت قرار گرفتید؛ این موضوع راحت تر خواهد شد. برخی از شایعه ها با نیت بدی در مورد شما ساخته نشده اند و یا فردی که این موضوع را با شما بیان می‌کند؛ قصد کمک کردن به شما را دارد و نمی‌خواهد تهمت بزند. از این رو در ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و رفتارهای خود را بررسی کنید.

از اینکه در موضع تهمت باشید؛ جلوگیری نمایید | برخورد با کسی که تهمت میزنه

گاهی افراد با رفتارهای اشتباه، خودشان را مظان اتهام قرار داده و از دیگران هم توقع دارند که به آنها تهمت نزنند. طبیعتا برخی از رفتارها شک برانگیز بوده و باعث می‌شود تا دیگران دچار سوتفاهم شوند. به همین دلیل بهتر است از همان ابتدا به سراغ کارهایی نروید که دیگران را مشکوک می‌کند.

این موضوع را خودتان حل کنید

در مرحله نخست خودتان در برخورد با کسی که تهمت میزنه عمل کنید. این بدان معناست که نیازی نیست دیگران را از همان ابتدا درگیر کرده و این موضوع را به همه بگویید. بلکه تلاش کنید خودتان به دنبال عامل سوتفاهم بوده و اجازه ندهید تا افراد زیادی درگیر این موضوع شوند. برای اطلاع از راه‌های برخورد با کسی که مسخره میکنه کلیک نمایید.

در مرحله بعدی از دیگران کمک بگیرید | برخورد با کسی که تهمت میزنه

اگر احساس کردید که برای کنار آمدن با چنین موضوعی و حل آن نیاز به کمک دیگران دارید؛ حتما اینکار را انجام دهید. البته که احتمالا در مرحله ای قطعا به آنها نیاز پیدا کرده و حتی باید از آنها به عنوان شاهد استفاده کنید. البته که با اینکار آنها را تا حدی نیز درگیر می‌کنید. اما به طور کلی باعث می‌شود تا این موضوع سریعتر حل شود.

اهمیت برخورد با کسی که تهمت میزنه

فارغ از اینکه دقیقا چطور نسبت به کسی که تهمت میزنه واکنش نشان می‌دهید؛ برخورد با او از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که با اینکار نه تنها خود را نجات می‌دهید؛ بلکه از بروز این اتفاق به صورت مجدد و اتفاقات بزرگتر نیز جلوگیری خواهید کرد. گاهی یک تهمت کوچک و ساده و چنان بزرگ شده و تبدیل به مشکل اساسی می‌گردد که خود فرد تهمت زننده نیز انتظارش را ندارد. و در نهایت همه متوجه خواهند شد که این تنها از ضعف وجودی فرد تهمت زننده نشات می‌گیرد. به همین دلیل برخورد درست و به موقع با چنین فردی حائز اهمیت بوده و بهتر است نسبت به آن بی تفاوت نباشید. برای اطلاع از راه های شناخت دوست و دشمن کلیک نمایید.

چرا یک نفر به دیگران تهمت میزنه؟

اهمیت برخورد با کسی که به دیگران تهمت میزنه

بررسی کردن دلیل این موضوع که چرا یک نفر به دیگران تهمت می‌زند نیز مهم است. چرا که گاهی با اینکار می‌توانیم از این موضوع خارج شده و حتی به طرف مقابل کمک کنیم تا او نیز دیگر اینکار را تکرار نکند. در این قسمت به توضیح دلایلی می‌‌پردازیم که باعث می‌شوند یک فرد به دیگران تهمت بزند. برای اطلاع از راه های برخورد با آدم های نمک نشناس کلیک نمایید.

خودش متهم است

گاهی کسی که تهمت میزنه ، خودش متهم بوده و با اینکار قصد دارد تا توجه ها را به سمت فرد دیگری معطف کند. به اینکار در روانشناسی، فرافکنی می‌گویند که یک مکانیسم دفاعی است. در این حالت فرد کاری را که خودش انجام داده است را به دیگران نسبت می‌دهد.

ابتلا به اختلالات روانی مختلف می‌باشد | برخورد با کسی که تهمت میزنه

بیشتر به این موضوع اشاره کردیم که فردی که افترا زنی می‌کند؛ خود مبتلا به اختلالات روانی مختلف است. برای مثال افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند؛ تلاش می‌کنند تا به دیگران آسیب بزنند.

درک درستی از پیامدهای تهمت زدن ندارد

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود تا یک نفر به دیگران تهمت بزند؛ این است که نمی‌داند دقیقا در حال انجام چه کاری است و این رفتار چه پیامدهایی در پی دارد. برای اطلاع از پیامدهای ناشی از حسادت به دیگران کلیک نمایید.

به دنبال زیرآب زنی است | برخورد با کسی که تهمت میزنه

یکی از واضح ترین اهدافی که این افراد دارند؛ این است که در فضاهای مختلف زیرآب زنی کرده و خودشان به موقعیت بهتری دست یابند. برای مثال فردی که در محیط کار به همکارش تهمت دزدی می‌زند؛ به دنبال ترفیع درجه است.

سخن پایانی

شاید بتوان گفت که تهمت و افرا زنی به دیگران کار دشواری است. اما برخورد با کسی که تهمت میزنه و خارج شدن از این موقعیت به سادگی اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل اهمیت دارد که خود را برای چنین موقعیتی آماده کرده و از حق و حقوق خود نیز آگاه باشید. شما در صورت اثبات شدن بی گناهی تان می‌توانید قانونی در این مورد اقدام نمایید. همچنین بهتر است از یک روانشناس نیز کمک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کسی که تهمت میزنه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره