اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از دلقک

ترس از دلقک یا کلروفوبیا یک ترس غیر واقعی از دلقک محسوب می‌شود که در آن افراد با دیدن دلقک و یا هر گونه از نشانه‌های آن دچار ترس شدید شده و از قرارگیری در چنین موقعیتی اجتناب می‌کنند. شاید از دیدگاه بسیاری از افراد بروز چنین ترسی کمی عجیب به نظر برسد. چرا که در باور عموم دلقک یک موجود خنده دار و سرگرم کننده و نمی‌تواند ترسناک باشد. در صورتی که دیدن این شخصیت، اصلا برای برخی از افراد خوشایند نبوده و منجر به نشانه های مختلفی می‌گردد. این حالت یک نوع فوبیاست که با اضطراب و پریشانی زیادی همراه است. از این رو اگر تمایلی به دیدن دلقک ندارید؛ بهتر است این موضوع را پیگیری کرده و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دلقک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

ترس دلقک به چه معناست؟

خوشبختانه امروزه در مورد فوبیاهای مختلف، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی زیادی شده و افراد بیشتری در مورد آنها اطلاع دارند. چرا که در این حالت ترس از دلقک و یا موجوداتی مثل مار و یا حتی فوبیا تاریکی و ارتفاع نیز آنها را متعجب نمی‌کند. در واقع این نوع ترس یک اختلال اضطرابی است و حتی در دسته اختلالات روانی دسته بندی می‌شود. این نوع ترس منجر به بروز نشانه های جسمانی و روانی مختلفی شده و در نهایت مشکلات زیادی را در زندگی شخصی و اجتماعی آنان ایجاد می‌کند.

با اینکه شاید آنها در طول عمر خود، زیاد در موقعیت دیدن یک دلقک قرار نگیرند؛ اما به هر حال فکر کردن به این موجود و یا حتی دیدن عکس های آن نیز آنها را می‌آزارد. در ادامه بیشتر در مورد عوامل به وجود آورنده این ترس و راه های درمان آن توضیح خواهیم داد. ‌ برای آشنایی بیشتر با انواع اختلالات اضطرابی کلیک نمایید.

عوامل محرک ترس از دلقک

محرک ترس از دلقک

برخی از عواملی که می‌توانند وجود ترس از دلقک را در وجود افراد برانگیزند و منجر به تحریک احساسات آنها شوند؛ شامل موارد زیر هستند.

  • حضور در مراسم های جشن تولد
  • مراسم و سنت های غربی مانند هالوین پارتی
  • حضور در سیرک
  • شرکت کردن در فستیوال های مختلف
  • افرادی که برای جذب رستوران ها مانند دلقک لباس می‌پوشند
  • دیدن دلقک در رسانه های مختلف

شیوع کلروفوبیا در میان افراد

تحقیقات اندکی در این زمینه انجام شده است؛ اما به طور کلی شیوع ترس از دلقک در میان افراد بسیار پایین است. حتی می‌توان گفت که از هر ده نفر، تنها یک نفر می‌تواند چنین حالتی را تجربه نماید. حتی در تحقیق دیگری که بر روی کودکان بستری شده در بیمارستان انجام شده است؛ مشخص گردید که از هر 1000 کودک، تقریبا 10 نفر نشانه های این ترس را تجربه می‌کنند که در بیشتر موارد نیز دختر هستند.

این دختران از دیدن دلقکی که برای خنداندن آنها به مراکز درمانی آمده بود؛ ترسیده و شروع به گریه کردند.

چه افرادی در معرض ترس از دلقک هستند

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به ترس از دلقک قرار دارند. به طور کلی افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند؛ بیشتر ممکن است که به سایر اختلالات نیز مبتلا شوند. با اینکه آمار مبتلایان زن به این نوع ترس بیشتر است؛ اما هیچ رده سنی خاصی نمی‌توان برای آن تعیین نمود. چرا که حتی در کودکان سه ساله نیز شاهد بروز نشانه های این نوع ترس بوده اند.

دلایل ایجاد کننده کلروفوبیا

از آنجایی که ترس از دلقک سن خاصی ندارد؛ پس نمی‌توانیم شکل گیری این نوع ترس را در اثر تجربیات تلخ در گذشته آنان بدانیم. چرا که حتی ممکن است کودکی در اولین مواجهه خود با موجود دلقک نیز از او بترسد.

🔸اما ژنتیک عاملی است که در شکل گیری اختلالات اضطرابی نقش داشته و ممکن است به این دلیل، ترس از دلقک بروز کند.

🔸برخی از دیگر از دلایلی که افراد برای این نوع ترس خود بیان کرده اند نیز، شامل موارد زیر است.

🔸افراد دلقک را یک موجود غیر انسانی می‌دانند

🔸چهره اغراق شده دلقک ها حس تهدید را به دیگران القا می‌کند

🔸گریم دلقک احساسات او را مخفی کرده و باعث شکل گیری احساس ایهام در دیگران می‌گردد

🔸رنگ آمیزی آرایش و لباس های آنان یادآور مرگ، بیماری و خون است که باعث احساس انزجار می‌گردد

🔸رفتارهای غیرقابل پیش بینی آنان برای دیگران ناراحت کننده است

🔸تصویر منفی از آنها در فرهنگ های مختلف وجود دارد

🔸این ترس از اعضای خانواده آموخته شده است

نشانه های ابتلا به ترس از دلقک

همانطور که گفته شد؛ افراد در مواجه با دلقک ها دچار نشانه های مختلفی می‌گردند. برخی از این نشانه ها را در این قسمت ذکر کرده ایم.

  • بالا رفتن ریتم تنفس و ضربان قلب
  • تجربه احساس وحشت
  • تغییر رنگ پوست
  • تعریق شدید
  • احساس حالت تهوع
  • لرزش بدن
  • گریه کردن

تشخیص کلروفوبیا

تشخیص ابتلا به ترس از دلقک باید توسط متخصص صورت گیرد. با اینکه با توجه به نشانه های این بیماری، تشخیص آن کار سختی نیست؛ اما به هر حال فرد باید دارای ملاک های مشخصی باشد. برای مثال نشانه ها زمانی بروز کند که فرد دلقک را در یک تصویر می‌بیند یا این موضوع باعث می‌شود تا از رفتن به مهمانی یا سرکار اجتناب کرده و کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این نشانه ها باید شش ماه یا بیشتر دوام داشته باشند و از طرفی پریشانی و اضطراب افراد در چنین موقعیتی با خطر واقعی همخوانی نداشته باشد.

درمان اختلال ترس از دلقک

درمان اختلال ترس از دلقک

برای درمان ترس از دلقک ، راه های مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند با کمک یک متخصص بر این موضوع غلبه کرده و ترس خود را کنترل نمایند. در بیشتر موارد، این روش ها بر روان درمانی متمرکز بوده و کمتر احتمال دارد که افراد به این دلیل نیاز به مصرف دارو داشته باشند. برای آشنایی با راه های مختلف درمان فوبیا ها کلیک نمایید.

استفاده از تکنیک های تنفس و آرام سازی عضلانی، مواجهه درمانی، درمان شناختی رفتاری و حساسیت زدایی تدریجی، روش های موثر در این زمینه هستند که افراد باید با کمک متخصص آنها را انجام دهند.

پیامدهای ابتلا به ترس از دلقک کدام اند؟

اگر ترس از دلقک به موقع درمان و پیشگیری نشود؛ می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد نماید. برخی از افراد به این دلیل مبتلا به حملات پنیک شده و از قرارگیری در موقعیت های مختلف اجتناب می‌کنند. از دیگر عوارض آن می‌توانیم به بروز نشانه های جسمانی اشاره کنیم که احتمالا برای مدت زمان طولانی دامه می‌یابند و زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از این رو بهتر است افراد برای درمان این اختلال اقدام نمایند.

سخن پایانی

شاید برخی تصور کنند که ترس از دلقک واقعی نبوده و به نشانه های آن در خود اهمیتی ندهند. اما این نوع ترس در واقع نشانه ای از مشکلی بزرگتر در افراد است که اختلالات اضطرابی است و می‌تواند مشکلات اساسی برای افراد ایجاد نماید. از این رو بهتر است افراد در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کرده و حتما از متخصص نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دلقک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره