انتخاب مهد و مدرسهکودک

مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه

مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه شامل انواع مختلفی از مهارت ها هستند که برای مستقل شدن و حضور کودک در چنین فضایی ضروری بوده و می‌توان به شکل های مختلفی آن‌ها را به کودک آموزش داد. با اینکه به مرور، کودک به حضور در این محیط عادت کرده و حتی بسیاری از مهارت‌ها را خودش به صورت خودجوش می‌آموزد؛ اما به هر حال والدین نباید از کنار این موضوع بی توجه رد شوند. وقتی کودک با مهارت‌های کافی در مدرسه حضور یابد؛ اعتماد به نفسش بیشتر شده و استرس و اضطراب کمتری را تجربه می‌نماید. والدین به راحتی می توانند با کمک روانشناس به وظایف شان عمل کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه کدام اند؟

انواع مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه

فراموش نکنید که مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه ، کارهای عجیب و سختی نیستند و یا حتی نباید در مورد آنها به کودک فشار وارد کرد. این مهارت تنها محدود به انجام کارهای ابتدایی و گاها شخصی هستند که برای حضور در مدرسه ضروری است. اگر کودکان از این موضوعات مطلع نباشند و به مدرسه بروند؛ بسیار احتمال دارد که مورد تمسخر واقع شده و یا مورد قلدری قرار گیرند.

از طرفی خودشان نیز دچار سردرگمی و گیجی می‌شوند. حضور در پیش دبستانی قبل از رفتن به کلاس اول و صحبت در این مورد به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند موثر باشند. در ادامه بیشتر در مورد انواع راهکارهای عملی در این زمینه توضیح خواهیم داد. برای جلوگیری از بروز استرس مدرسه کلیک نمایید.

توانایی استفاده از سرویس بهداشتی

یکی از اولین مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه ، توانایی استفاده از سرویس بهداشتی به تنهایی است. تا پیش از مدرسه معمولا شاهد این موضوع هستیم که کودکان برای رفتن به دستشویی از والدین خود کمک می‌گیرند. این موضوع بیشتر برای لباس پوشیدن و یا حتی شستن دست‌هاست. اما یک کودک سالم که قرار است به مدرسه برود؛ باید قادر باشد تا در مدرسه به دستشویی رفته و نظافت شخصی خود را رعایت نماید.

غذا خوردن و لباس پوشیدن به تنهایی از مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه

در این سن کودک باید بتواند تا به تنهایی غذا بخورد و یا لباس های خود را عوض کند. با اینکه شاید در مدرسه موقعیتی پیش نیاید که نیاز به لباس عوض کردن باشد؛ اما به هر حال این کار یک موضوع اصلی بوده و پیش زمینه بسیاری از مهارت دیگر است. برای مثال شاهد این موضوع هستیم که کودکان در سنین پیش دبستان یا حتی دبستان نمی‌توانند به تنهایی کفش بپوشند و یا بند کفش خود را ببندند. برای آشنایی با شرایط روز اول مدرسه برای کودکان کلیک نمایید.

شمردن اعداد

کودک پیش از ورود به مدرسه، حتی در صورت نرفتن به مهدکودک و پیش دبستانی باید با مفاهیم اعداد آشنا شده و کاربرد آن‌ها را تا حدودی بداند. در واقع او باید بتواند تا حداقل وسایل خود را شمرده و یا برای مثال ساعت را بخواند.

آشنایی نسبی به حروف و کلمات ساده | مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه

امروزه بسیاری از والدین پیش از شروع مدرسه، حروف الفبا را به فرزند خود آموزش داده و حتی خواندن و نوشتن را با آنها تمرین می‌کنند. اما حتی در غیر اینصورت، کودکان باید تا حدی با حروف و کلمات ساده آشنا باشند. این موضوع روی نحوه صحبت کردن آنها و یا حتی مهارت گوش دادن شان نیز تاثیر خواهد داشت.

آشنا شدن با نام خانوادگی و آدرس خانه

یکی دیگر از مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه ، آشنا شدن با نام خانوادگی خود و آدرس خانه در کودک است. در واقع کودک باید به نام خانوادگی خود عادت کند تا در صورتی که او را صدا کردند؛ برگشته و پاسخ دهد. همچنین اطلاع از آدرس نیز به کودک کمک می‌کند تا در صورت گم شدن و یا دیر کردن والدین، بتواند به خانه برگردد. والدین می‌توانند برای اطمینان در برگه ای نام و آدرس کودک را همراه او قرار دهند. برای جلوگیری از بروز مدرسه نرفتن بچه ها کلیک نمایید.

کنترل کردن احساسات و هیجانات | مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه

با حضور در مدرسه، کودک احتمالا با چالش ها و اتفاقاتی روبرو می‌شود که باید بتواند از پس آنها برآمده و بدون کمک خواستن از دیگران آنها را پشت سر بگذارد. برای اینکار باید قادر باشد که احساسات و هیجانات خود را کنترل کرده و آنها را بشناسد. با یادگیری این مهارت، دیگر اولین واکنش کودک به مسائل، گریه کردن نخواهد بود.

شناختن رنگ ها و اشکال هندسی

شناختن رنگ های مختلف و اشکال هندسی نیز یکی دیگر از مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه است. چرا که در این  سنین معمولا همه چیز برای کودکان رنگی بوده و شکل ها متفاوتی دارد. از این رو بهتر است کودک تا حدی آنها را بشناسد. این موضوع در تقویت هوش فضایی آنها و یادگیری درس ریاضی یا هنر موثر خواهد بود.

توانایی گرفتن مداد در دست | مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه

احتمالا تا قبل از ورود به مدرسه کودک تلاشی برای نوشتن چیزی نکرده است و یا اینکار را برای طولانی مدت انجام نداده. از این رو والدین باید روی مهارت دست ورزی آنها کار کرده و عضلات دست و انگشتان آنها را تقویت نمایند. کودک باید قادر باشد که حروف را به درستی نوشته و نقاشی کند. برای اطلاع از چگونگی فرستادن کودک به مهدکودک کلیک نمایید.

کسب مهارت های اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس

در مورد مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه هیچ چیز مهم تر از کسب مهارت های اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس نیست. کودک باید قادر باشد تا در مدرسه با دیگران صحبت کرده، سوالاتش را بپرسد و دوست پیدا کند. این موضوعات همگی به اعتماد به نفس نیاز دارند که بهتر است قبل از ورود به مدرسه در آنها ایجاد شود.

توانایی شرکت در گروه

احتمالا در مدرسه کودک مجبور خواهد شد تا در فعالیت های گروهی مختلفی شرکت نماید. در این شرایط او باید به اندازه کافی مسئولیت پذیر بوده و ایده پردازی کند.

برخی دیگر از مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه

برخی دیگر از مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه

اگر بخواهیم مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه را در چند دسته بندی مختلف قرار دهیم؛ می‌توانیم به شکل زیر اینکار را انجام دهیم.

آموزش بصری: آموزش های بصری می‌توانند به وسیله بازی های مختلف مثل بازی اعداد در گردش به دور شهر، نقطه بازی، تلفن بازی، شمردن همه چیز و… انجام شوند.

آموزش های جسمانی: برای آموزش مهارت های جسمانی نیز می‌توانید از تمرین هایی مثل شمارش و چیدن وسایل خانگی، جستجو به دنبال اشکال هندسی، بازی کردن با پازل های شکلی و آجره ها، ساختن کتاب، بازی اعداد با عصرانه و بازی های الگویی انجام شود

آموزش شنوایی: برای اینکه شنوایی کودک را تقویت نمایید؛ با او سرود و شعر بخوانید و یا تلاش کنید تا از روی یک دستور عمل کیک یا غذایی درست کنید.

سخن پایانی

برخی از والدین برای آموزش مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه، فشار زیادی به فرزند خود وارد می‌کنند؛ به شکلی که او دیگر تمایل خود را برای مدرسه رفتن از دست می‌دهد. اما تمرین کردن این مهارت ها باید برای کودک مانند بازی و تفریح کردن باشد. از این رو در این زمینه حتما اطلاعات لازم را کسب کرده و از یک مشاور نیز کمک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره