خانوادهزوج و خانواده

خشونت خانگی

خشونت خانگی و خانوادگی به معنی سواستفاده و سلطه گری یکی از اعضا نسبت به دیگران است. در واقع زمانی که در یک خانواده، یکی از اعضا از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار بوده و از این موضوع برای آسیب زدن به دیگران استفاده نماید؛ خشونت خانگی شکل می‌گیرد. این نوع خشونت به شکل های مختلفی بروز کرده و در رابطه با همه اعضا می‌تواند باشد. از طرفی پیامدهای بسیار سنگینی برای اعضای خانواده دارد. در برخی از موارد، افراد به این دلیل که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند و یا از آبروی خود می‌ترسند در مقابل آن سکوت کرده و اقدام موثری انجام نمی‌دهند. به همین دلیل باید در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و حتما از یک متخصص نیز کمک گرفت. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشونت خانگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

خشونت خانگی

طبیعی است که قرارگیری در معرض خشونت خانگی افراد را شوکه کرده و توانایی و واکنش درست را از آنها می‌گیرد. چرا که هیچکس از اعضای خانواده خود انتظار ندارد که به آنها آسیب بزند. این موضوع افراد را از یکدیگر دور کرده و روابط خانوادگی را مختل می‌کند. چرا که گاهی این نوع خشونت مسری شده و همه افراد به خود این اجازه را می‌دهند که پرخاشگری کنند. از طرفی گاهی هیچ راه فراری از این شرایط برای اعضا وجود نداشته و حتی صحبت کردن در این مورد با دیگران دشوار است. با اینکه در همه کشورها تمهیداتی در این زمینه وجود داشته و بستری برای نجات افراد از این شرایط فراهم است؛ اما با این اوضاع هنوز هم عده ای سکوت کردن در مقابل چنین چیزی را ترجیه می‌دهند. برای آشنایی با چگونگی تنبیه همسر کلیک نمایید.

گونه های مختلف خشونت

گونه های خشونت خانگی

وقتی از خشونت خانگی صحبت می‌کنیم؛ بیشتر افراد تنها به خشونت فیزیکی فکر می‌کنند. در صورتی که خشونت به شکل های مختلفی بروز کرده و حتی ممکن است آثار آن کاملا مشهود نباشد. در این قسمت به توضیح انواع مختلف آن خواهیم پرداخت.

فیزیکی: منظور از خشونت خانگی فیزیکی تجربه تنبیه بدنی، قطع کردن عضو و یا حتی قتل است.

جنسی: خشونت جنبه جنسی نیز داشته و می‌تواند به شکل تجاوز، سواستفاده جنسی و قوادی نیز بروز کند.

روانی: در برخی موارد اصلا شاهد آثار خشونت بر افراد نیستیم و این موضوع خود را به صورت باج خواهی، توهین، تحقیر، تهدید، حسادت و شک نشان می‌دهد.

محرومیت و محدودیت: حتی از بین بردن استقلال مالی افراد، مصادره کردن اموال آنها و از خودبیگانگی نیز خشونت خانگی محسوب می‌شوند.

چرخه خشونت خانگی

خشونت خانگی مانند یک چرخه عمل می‌کند. در واقع هیچگاه به طور کامل شاهد به پایان رسیدن آن میان افراد نیستیم. چرا که فردی که خود مورد این خشونت قرار گرفته است؛ به دنبال انتقام گیری از دیگران بوده و خود را مجاز به انجام آن می‌داند. حتی گاهی خود فرد نیز با وجود تلاش برای درمان شدن، تا پایان عمر نمی‌تواند از شر پیامدهای ناشی از آن خلاصی یابد. مراحل این چرخه، شامل موارد زیر هستند.

تنش: در مرحله اول فرد مهاجم عصبانی شده و شروع به تهدید و یا رفتارهای پرخاشگرانه می‌کند. این موضوع فرد قربانی را مجبور به سکوت کرده و شرایط سنگینی را ایجاد می‌کند.

بحران: در این مرحله است که خشونت جسمی، جنسی، کلامی و… بر قربانی اعمال می‌شود. طبیعتا در این شرایط قربانی احساس تحقیرشدگی و بی عدالتی خواهد داشت.

توجیه: یکی از واکنش های رایج در بین مهاجمین توجیه کردن رفتار خود است. آنها جوری رفتار می‌کنند تا طرف مقابل خود را مقصر جلوه دهند.

ماه عسل: و در نهایت مهاجم تلاش می‌کند تا عذرخواهی کرده و یا اظهار پشیمانی می‌کند. در مواردی حتی در مورد خودکشی صحبت می‌کند.

تاثیر خشونت خانگی بر فرزندان

در مورد تاثیر خشونت خانگی، نباید حضور فرزندان را نادیده گرفت. چرا که آنان یکی از قربانیان اصلی این ماجرا هستند. شاید به صورت مستقیم در معرض خشونت خانگی نباشند؛ اما حتی زمانی که شاهد اینکار می‌باشند نیز دچار ضربه های بزرگ عاطفی و روانی خواهند شد. آنها در آینده نزدیک یا چنین رفتارهایی را از خود بروز داده و یا منزوی شده و به طور کلی اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. بیشتر افرادی که معتاد به مصرف مواد مخدر و الکل هستند؛ و یا رفتارهای بزهکارانه از خود بروز می‌دهند در دوران کودکی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در معرض خشونت خانگی بوده اند. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای ناشی از مرد سالاری در جامعه کلیک نمایید.

آثار خشونت

در زمینه آثار خشونت خانگی با دو نوع از آثار مواجه هستیم که یکی از آنها را به طور واضح می‌توانیم مشاهده کنیم و بخش دیگر را نه. آثار جسمانی این رفتار شامل انواع شکستگی ها، ضرب دیدگی قسمت های مختلف بدن، کبودی، زخم، خراشیدگی، عفونت های واژینال و مقعدی است. اما آثار روانی بسیار گسترده تر بوده و شاید حتی برای مدت زمان طولانی تری ادامه داشته باشند. ابتلا به افسردگی، اختلالات اضطرابی، ناامیدی، از دست دادن اعتماد به نفس، احساس تنهایی و… همگی از پیامدهای روانی خشونت خانگی هستند.

چه زنانی بیشتر در معرض خشونت قرار دارند

نکته ای که در این مورد نباید فراموش کنید؛ این است که مردان نیز در معرض خشونت خانگی قرار می‌گیرند و این فقط مختص به زنان نیست. البته که آمار این خشونت در میان زنان بیشتر است و از طرفی گروه های مختلفی از زنان بیشتر احتمال دارد که چنین چیزی را تجربه کنند. زنان حامله، زنانی که از همسر خود جدا شده اند، زنانی که معلولیت دارند و زنانی که در برخی از مناطق دنیا هستند؛ مانند زنان استرالیایی و یا جزایر اقیانوس آرام،  بیشتر در معرض خشونت از طرف اطرافیان خود هستند.

حقایقی در مورد خشونت خانگی

در این مورد حقایقی وجود دارد که با اطلاع از آنها می‌توانید در این مورد واکنش بهتری داشته باشید. قصد داریم؛ برخی از آنها را شرح دهیم.

  • اغلب زنان توسط همسر سابق شان مورد خشونت قرار می‌گیرند.
  • مهاجمین در خارج از خانه افرادی بسیار جذاب و مهربان هستند و هیچکس باور نمی‌کند که آنها چنین رفتارهایی از خود نشان می‌دهند.
  • سواستفاده کنندگان در مورد رفتارهای خشونت آمیز خود دچار انکار هستند
  • افراد با گرایش ها و جنسیت های مختلف نیز در معرض این موضوع قرار دارند.

در مقابل خشونت خانگی چه کنیم؟

نشانه خشونت خانگی

اما اگر خودمان و یا یکی از اطرافیان مان در معرض خشونت خانگی قرار گرفتیم؛ باید چه کنیم؟ فراموش نکنید که یکی از بدترین واکنش هایی که می‌توان در این مورد نشان داد؛ سکوت کردن و یا نادیده گرفتن این موضوع است.

💠به همین دلیل حتما در مرحله اول با یک روانشناس و یا یک فرد مطمئن صحبت کرده و در شرایط بحرانی شده با اورژانس اجتماعی که شماره آن 123 است؛ تماس بگیرید.

💠به سلامت جسمانی خود اهمیت داده و به انجام فعالیت هایی بپردازید که استرس تان را کم می‌کند.

💠همواره وسایلی ضروری مانند یک تلفن همراه، مقداری پول، لباس، دارو و خوراکی آماده داشته باشید تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

💠اگر امکان قطع رابطه و دوری از شخص مهاجم را دارید؛ حتما اینکار را انجام دهید.

سخن پایانی

قرارگیری در معرض خشونت خانگی، شرایط سختی را برای افراد ایجاد می‌کند. بسیاری از افراد به این دلیل که شوکه هستند و یا اطلاعات کافی ندارند؛ در این مورد هیچ اقدامی نمی‌کنند. اما باید بدانید که این رفتارها ادامه داشته و سلامت جسمانی و روانی شما را به خطر می‌اندازند. به همین دلیل باید هرچه سریعتر از این چرخه باطل خارج شوید. در این مورد حتما به صورت تخصصی کمک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشونت خانگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره