روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

اخراج از مدرسه | قوانین و شرایط اخراج از مدرسه

اخراج از مدرسه ، دانش آموز و والدین او را در شرایط بدی قرار می‌دهد. این دانش آموزان حتی اگر مجدد برگردند، سختی های زیادی خواهند کشید. هر چند امروزه کمتر چنین اتفاقی می افتد اما باز هم باید اقدامات لازم صورت بگیرد. شخصیت و کوشش دانش آموز و نحوه اجرای نظم در مدارس تاثیری زیادی در اخراج از مدرسه دارد. با روش های متنوع آموزشی و تربیتی میتوان جلوی این مساله را گرفت. پس بهتر است در این خصوص دچار نگرانی نشده و از روانشناسان و متخصصان کمک بگیرید. همین حالا برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیلی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اخراج از مدرسه

طبیعتا اخراج از مدرسه برای همه دانش آموزان اضطراب آور بوده و حتی گاهی به همین دلیل از آن به عنوان یک تهدید استفاده می‌شود. با اینکه حتی مسئولین مدرسه هم تمایلی به انجام اینکار و محروم کردن یک فرد از تحصیل ندارند؛ اما گاهی شرایط دانش آموز به قدری بغرنج است که چاره ای به جز اخراج وجود ندارد. از طرفی حضور چنین دانش آموزی در مدرسه بر عملکرد دیگر دانش آموزان تاثیر خواهد گذاشت. پس برای جلوگیری از چنین وضعیتی، مسئولین مدرسه و والدین باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

در میان دانش آموزان پسر، بیشتر شاهد چنین موضوعی هستیم. چرا که آنها بیشتر روحیه سرکشی و هیجان طلبی داشته و حتی ادامه تحصیل برای آنها اولویت نیست. اما این بدان معنا نیست که دختران از مدرسه اخراج نمی‌شوند. از این رو مداخلات پیشگیرانه باید در مورد هر دو جنس صورت گیرد. برای اطلاع از دلایل بیزاری نوجوان از مدرسه کلیک نمایید.

قوانین مربوط به اخراج از مدرسه

قوانین اخراج از مدرسه

در ابتدا دانش آموزان و حتی والدین باید از قوانین مربوط به اخراج‌از مدرسه مطلع باشند که بتوانند آنها را رعایت نمایند. اغلب مدارس قوانین مشترکی در مورد اخراج دارند. اما برخی از مدارس نسبت به موضوعاتی حساس‌تر از بقیه هستند. برای مثال بعضی از مدارس در مورد فروش کالای خاصی در مدرسه، رعایت نکردن پوشش مناسب، حضور به موقع، احترام به مسئولین مدرسه و… حساس هستند و برای برخی دیگر وضعیت درسی دانش آموزان حائز اهمیت است. در واقع اگر دانش آموز به خوبی درس بخواند؛ در صورت تخلف از قوانین دیگر از آن چشم پوشی می‌شود. داشتن غیبت های متعدد غیرموجه منجر به اخراج از مدرسه می‌گردد. برای اطلاع از دلایل دعوای بچه ها در مدرسه کلیک نمایید.

شرایط اخراج از مدرسه ابتدایی

در مقطع ابتدایی کمتر احتمال اخراج از مدرسه وجود دارد. چرا که در این دوران دانش آموزان هنوز در سنی نیستند که فعالیت های ناهنجار داشته باشند. در این مقطع، اخراج بیشتر در صورتی اتفاق می‌افتد که دانش آموزان از لحاظ درسی و هوشی در وضعیت مناسبی نباشد. همچنین داشتن غیبت های مکرر نیز در این دوران می‌تواند منجر به اخراج گردد.

شرایط اخراج از مدرسه متوسطه

بیشترین آمار اخراج‌از مدرسه مربوط به مقطع متوسطه است. در این دوران افراد در سنین نوجوانی و بلوغ قرار داشته و بیشتر از خود رفتارهای نامناسب بروز می‌دهند. البته در مقطع متوسطه، مدارس دولتی به هیچ عنوان حق اخراج کردن دانش آموز را ندارند. اما به طور کلی می‌توانند برای چند روزی او را تغلیق نمایند. همچنین این بدان معنا نیست که دانش آموز مجاز است تا هر رفتاری داشته باشد. برای اخراج دانش آموز، در ابتدا باید به او تذکر داده و حتی او را تنبیه کنند و در مرحله بعدی برای اخراج اقدام نمایند.

دلایل اخراج از مدرسه

با اینکه تقریبا همه دانش آموزان در مورد دلایل اخراج از مدرسه مطلع هستند؛ اما در برخی موارد بازهم از آنها سرپیچی کرده و دردسرساز می‌شوند. در این قسمت به بررسی برخی از این دلایل می‌پردازیم.

نمره: در مدارس دولتی، اخراج به دلیل نمره پایین به صورت مستمر امکانپذیر نیست. اما در مدارس نمونه دولتی شرط معدل وجود دارد و در صورتی که دانش آموز نتواند به معدل تعیین شده برسد؛ احتمالا اخراج خواهد شد.

غیبت: بر اساس قوانین تعیین شده از طرف خود آموزش و پرورش ، غیبت نمی‌تواند دلیل اخراج دانش آموز از مدرسه باشد. حتی در صورت غیبت در امتحانات نهایی نیز بازهم نمی‌توان دانش آموز را اخراج کرد.

مسائل اخلاقی: در مورد مسائل انضباطی معمولا پس از اخطار دادن به دانش آموز و یا تعلیق او به صورت موقت امکان اخراج او هست. اما والدین می‌توانند در این مورد به وزارت آموزش و پرورش اعتراض نمایند.

پس از اخراج از مدرسه

فراموش نکنید که همواره شرایطی که پس از اخراج از مدرسه برای دانش آموز ایجاد می‌شود؛ بیشتر اهمیت دارد. در این دوران احتمالا فشار زیادی از طرف والدین به فرد وارد شده و مشکلات زیادی را تجربه خواهد کرد. والدین باید نسبت به دریافت پرونده از مدرسه اقدام کرده؛ حتی اگر دانش آموز دیگر قصد ادامه تحصیل نداشته باشد. همچنین می‌توانند این موضوع از طرف آموزش و پرورش نیز پیگیری نمایند. همچنین بهتر است پس از اخراج از مدرسه، دانش آموز و خانواده او حتما از مشاور کمک گرفته و تلاش کنند تا اشتاباهات گذشته را اصلاح نمایند. از طرفی دوباره در دانش آموز انگیزه ای برای ادامه تحصیل ایجاد کنند.

پیامدهای ناشی از اخراج از مدرسه

پیامدهای اخراج از مدرسه

مطلع شدن از پیامدهای ناشی از اخراج از مدرسه، باعث می‌شود تا دانش آموزان در دوران تحصیل رفتار بهتری داشته و همچنین مسئولین مدرسه نیز کمتر با این موضوع دانش آموزان را تهدید کنند. برخی از پیامدها و مشکلات شامل موارد زیر هستند.

احساس سرخوردگی

طبیعی است که با اخراج از مدرسه، دانش آموز احساس سرخوردگی زیادی کرده و حتی تصور کند که نباید دیگر تحصیل کند هیچگاه در این زمینه موفق نخواهد شد. اما نباید اجازه داد که این احساسات در او ادامه دار شود. چرا که با هر شرایطی، همه افراد حق تحصیل داشته و نباید از آن محروم شوند.

بزهکاری

بعد از اخراج از مدرسه، احتمال بروز رفتارهای بزهکارانه در دانش آموزان بسیار زیاد می‌شود. در این حالت دانش آموز خشم زیادی داشته که توانایی تخلیه آن به شکل درست را ندارد. از این رو به انجام چنین کارهایی رو می‌آورد.

ترک تحصیل

با یک بار اخراج از مدرسه ، بسیار احتمال دارد که دانش آموز به طور کلی ترک تحصیل کرده و دیگر تمایلی به درس خواندن نداشته باشد. به همین دلیل است که انجام اینکار تا حدامکان توصیه نمی‌شود.

سخن پایانی

با توجه به مشکلات زیادی که بعد از ترک تحصیل برای افراد ایجاد می‌شود؛ بهتر است خانواده ها و حتی مسئولین مدرسه اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه انجام داده و همواره برای ادامه تحصیل دانش آموز انگیزه ایجاد کنند. در صورت حل شدن مشکلات دانش آموز و فراهم کردن آزامش برای او، نه تنها احتمال اخراج شدن او به حداقل می‌رسد؛ بلکه پیشرفت تحصیلی هم اتفاق می‌افتد. از این رو حتما برای رفع مشکلات احتمالی از روانشناس کمک گرفته و با او مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیلی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره