زوج و خانوادهطلاق

طلاق در سن بالا

طلاق در سن بالا تصمیمی است که نیاز به فکر و مشورت بسیاری دارد. گاهی اوقات طلاق حتی در سن بالا می‌تواند شما را از یک شرایط بد نجات بدهد. اما بعضی مواقع هم با این کار پیامدهای منفی بسیاری را وارد زندگی خودتان می‌کنید. به همین خاطر لازم است که به‌دقت این وضعیت را بررسی کنیم. برای مثال نگاه منفی دیگران و قضاوت‌های اجتماعی منفی یا اضافه‌شدن وضعیت روانی فرزندان به نکاتی که باید به آن فکر کنید از معایب طلاق در سن بالا هستند. درعین‌حال داشتن هویت پخته‌تر و در نتیجه کنارآمدن بهتر با شرایط جدید از مزایای این موضوع هستند. به هر دلیلی که طلاق در سن بالا برای شما تبدیل به یک سؤال شده دعوتتان می‌کنیم تا در ادامه این مطلب همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق در سن بالا می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

طلاق در سن بالا

طلاق یا جدایی در هیچ قانون و فرهنگی سن خاصی ندارد. از هر زمانی که احساس کنید دیگر نمی‌توانید با همسرتان زندگی کنید می‌توانید برای جدایی اقدام کنید. بااین‌حال ما معمولاً از زوج‌هایی که سال‌ها با هم زندگی کرده‌اند انتظار تصمیم‌گیری برای طلاق را نداریم. نگاه اکثریت جامعه این است که این افراد به هر شکلی که بوده در طول سال‌های زندگی با هم سازگاری پیدا کرده‌اند و در نتیجه خبر طلاق و ناسازگاری می‌تواند شوکه‌کننده باشد. بااین‌حال هستند کسانی که در سنین بالاتر و پس از چندین سال زندگی تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند.

این شرایط همان‌طور که گفتیم مزایا و معایب خاص خودش را دارد. و تصمیم‌گیری برای آن نیاز به این دارد که شما تمام مزایا و معایب را با دقت بررسی کنید. در ادامه این مطلب راجع به خوبی‌ها و بدی‌های طلاق در سن بالا صحبت می‌کنیم و نهایتاً به این سؤال می‌پردازیم که طلاق در سن بالا خوب است یا بد. برای اطلاع از دلایل ترس از طلاق کلیک نمایید.

دلایل طلاق در سن بالا

دلایل طلاق در سن بالا

شاید بهتر باشد قبل از صحبت‌کردن راجع به نکات مثبت و منفی طلاق در سن بالا، از دلایل این وضعیت صحبت کنیم. اصلاً چه اتفاقی می‌افتد که بعضی‌ها تصمیم می‌گیرند پس از سال‌ها زندگی از یکدیگر جدا شوند؟ رسیدن به جواب این سؤال شاید بتواند کمکتان کند بفهمید در کجای مسیر ایستاده‌اید و چه باید بکنید. اگرچه دلیل طلاق می‌تواند باتوجه‌به زندگی هرکدام از ما متفاوت باشد بااین‌حال بعضی از رایج‌ترین دلایلی که باعث طلاق پس از چندین سال زندگی می‌شوند عبارتند از:

بحران دوباره هویت

همه ما فکر می‌کنیم وقتی به بزرگسالی رسیده‌ایم هویتمان کاملاً شکل گرفته است. انگار جوانی سال‌هایی از زندگی ما است که هرکس باید بداند از زندگی چه می‌خواهد. متأسفانه این اتفاق برای بسیاری از ما نمی‌افتد. خیلی از خانم‌ها و آقایان وقتی به سنین میان‌سالی می‌رسند تازه متوجه می‌شوند که اصلاً از زندگی چه می‌خواهند. این وضعیت بسیاری از مواقع اختلافاتی را در زندگی عاطفی شما به همراه می آورد.

برای مثال ممکن است احساس کنید ازدواج، شما را از اهدافتان دور می کند یا شاید این تصور را داشته باشید که همسرتان آن فردی که دلتان بخواهد زندگی را در کنارش بگذرانید نیست. درواقع تغییر کردن معیارها و ارزش های زندگی موضوع بسیار رایجی به خصوص هنگام ورود به میانسالی است؛ و گاهی اوقات باعث بروز طلاق عاطفی یا حتی جدایی قانونی بین دو نفر می‌شود. برای آشنایی با شرایط تصمیم برای طلاق کلیک نمایید.

بزرگ‌تر شدن بچه‌ها | سندرم لانه خالی

یکی از دلایل طلاق در سن بالا بزرگ‌شدن بچه‌ها است. بسیاری از خانم‌ها و آقایان از همان سال‌های اولیه زندگی احساس می‌کنند که باهم اختلاف دارند. بااین‌حال آنها به خاطر مسائلی مثل داشتن فرزند زندگی مشترک را ادامه می‌دهند. تصور این افراد این است که تا بزرگ‌شدن بچه‌ها و رسیدن آنها به شرایطی که بتوانند درک بهتری از تصمیم پدر و مادر برای جدایی داشته باشند نباید برای این کار اقدام کنند.

به همین خاطر زمانی که فرزندان اصطلاحاً از آب‌وگل درمی‌آیند و دیگر به سنی رسیده‌اند که طلاق والدین آسیب روحی بزرگی برای آنها نخواهد بود احتمال طلاق پدر و مادرها بیشتر می‌شود. زیرا دیگر نقطه اشتراکی که والدین را به هم پیوند می‌داد از بین رفته است.

ضعیف‌شدن کیفیت رابطه‌ها

تعداد زوج‌هایی که با طولانی‌شدن سن ازدواجشان باز هم رابطه صمیمی با هم دارند خیلی زیاد نیست. درواقع زندگی بسیاری از خانم‌ها و آقایان پس از چند سال درگیر عادت و روزمرگی می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها برای زندگی مشترک است. وقتی شما و همسرتان به‌تدریج احساس علاقه و تمایل به بودن در کنار یکدیگر را از دست بدهید دیگر چه دلیلی برای کنار هم بودنتان وجود خواهد داشت؟ این موضوع یکی از دلایل طلاق در سن بالا است.

در واقع بسیاری از مواقع خانم و آقا احساس می‌کنند دیگر انگیزه و میلی برای کنار هم بودن ندارند. در نتیجه ممکن است تصمیم بگیرند راهشان را از یکدیگر جدا کرده و پس از طلاق هرکدام شانسشان را در یک رابطه عاطفی دیگر امتحان کنند.

طلاق در سن بالا| ویژگی‌های مثبت و منفی

یکی از سؤالات بسیاری از خانم‌ها و آقایانی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند این است که بالاخره در سن بالا طلاق بگیریم یا نه؟ واقعیت این است که هیچ‌کس به‌غیراز خودتان نمی‌تواند به این سؤال جواب بدهد. هیچ جواب قطعی برای این وضعیت شما وجود ندارد. راه‌حل این است که ویژگی‌های مثبت و منفی این کار را بررسی کرده و در نهایت ببینید که کفه ترازو به کدام سمت می‌چربد. در این قسمت سعی می‌کنیم تا مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و منفی طلاق در سن بالا را باهم بررسی کنیم

پیامدهای مثبت طلاق

طلاق در سن بالا همیشه هم بد نیست. در واقع در برخی موارد جدایی گزینه بهتری است؛ چرا که ادامه دادن رابطه منجر به بروز صدمات بیشتری می‌گردد. از این رو همواره نباید خود و یا دیگری را به ادامه دادن مجبور کنید.

آرامش روحی

اگر واقعاً زندگی برایتان سخت شده طلاق‌گرفتن می‌تواند یک نقطه مثبت در دنیای شما باشد. شاید طلاق واقعیت تلخی باشد اما به این فکر کنید که آیا ادامه‌دادن این شرایط برایتان تلخ‌تر نیست؟ همه ما یک‌بار زندگی می‌کنیم و این حق را داریم که در همین یک‌بار از زندگی‌مان لذت ببریم. آیا ازدواج شما این امکان را فراهم می‌کند که از زندگی لذت ببرید؟ اگر پاسختان به این سؤال منفی است شاید بهتر باشد کمی بیشتر راجع به رفتاری که با خود و زندگی‌تان دارید فکر کنید.

کنارآمدن راحت‌تر

طلاق اتفاق تلخی است که شاید در زندگی هرکدام از ما پیش بیاید. کنارآمدن با این موضوع نیز طبیعتاً سخت خواهد بود. اما سن هرکدام از ما و میزان بلوغ و پختگی‌مان قطعاً در واکنشی که به این ماجرا نشان می‌دهیم تأثیر خواهد داشت. هرچه شما سن بالاتری داشته باشید قطعاً پختگی بیشتری برای روبه‌روشدن با سختی‌های زندگی دارید. به همین خاطر اثرات منفی طلاق شاید کمتر از خانم‌ها یا آقایانی که در سنین پایین‌تر هستند برای شما دردناک باشد و بهتر بتوانید با این موضوع کنار بیایید.

پیامدهای منفی طلاق

اما قبل از طلاق در سن بالا باید به پیامدهای منفی آن نیز فکر کنید. به طور کلی جدایی، آن هم در سنین بالا شرایط سختی را برای افراد ایجاد کرده که در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

فرصت کمتر برای جبران

یکی از موضوعاتی که برای بعضی از ما در طلاق آزاردهنده است فرصت کمی است که پیش روی ما باقی مانده؛ در حقیقت بسیاری از خانم‌ها و آقایان وقتی در سنین بالاتر از همسرشان جدا می‌شوند افسوس این را می‌خورند که چرا زودتر از این‌ها کاری برای این ماجرا نکرده بودند. این افراد با خودشان فکر می‌کنند که قسمت بیشتر زندگی و مهم‌تر از آن سال‌های جوانی را ازدست‌داده‌اند و حالا زمان کمتری برای آنها مانده است. شاید حتی این تصور به ذهنتان برسد که بهتر بود باقی این زمان را هم به هر شکلی که بود با همسرتان سر می‌کردید و خود را وارد چالش سنگینی مثل طلاق نمی‌کردید.

قضاوت منفی دیگران

یکی از نکاتی که راجع به طلاق در سن بالا باید به آن فکر کنید قضاوت‌های دیگران است. این نکته درست است که شما برای دیگران زندگی نمی‌کنید و اصلاً هم نباید تصمیم به این مهمی را بر اساس نظر آنها بگیرید. اما یادتان باشد که شما جدا از مردم نیز زندگی نمی‌کنید. آیا می‌توانید با قضاوت‌ها و حرف‌هایی که می‌شنوید کنار بیایید؟ شما باید در کنار تمام چالش‌ها و مشکلاتی که خودتان با آنها مواجه هستید فشار رفتارهای گاها منفی دیگران را هم تحمل کنید. پس بهتر است خودتان را برای این موضوع آماده کنید.

دوبرابر شدن مسئولیت‌ها

در یک زندگی مشترک مسئولیت‌ها بین شما و همسرتان تقسیم می‌شوند. امور خانه، نگهداری از فرزندان و همین‌طور مدیریت اقتصادی خانواده موضوعاتی هستند که بین هر دوی شما تقسیم می‌شوند. اما زمانی که از همسرتان جدا می‌شوید همه این‌ها بر عهده خودتان خواهد بود. آیا توانایی این را دارید که به‌تنهایی از پس تمامی این مسائل بربیایید و بتوانید زندگی‌تان را یک‌نفره اداره کنید؟

طلاق در سن  بالا و اهمیت مشاوره

طلاق در هر سنی که باشد می‌تواند استرس و آسیب‌های روحی بسیاری را برای ما به همراه بیاورد. به همین خاطر اگر برای این کار تصمیم گرفته‌اید بسیار مهم است که از سلامت روان خودتان مراقبت کنید. شما نیاز دارید مطمئن شوید که بهترین تصمیم برای زندگی‌تان چیست. چه مقدماتی را باید فراهم کنید که کمتر آسیب ببینید و چطور باید جنبه‌های مختلف زندگی‌تان را مدیریت کنید.

برای رسیدن به این اهداف بهترین راهکار این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تجربه و تخصصی که دارند به شما کمک می‌کنند تا بهترین تصمیم را بگیرید و همین‌طور در تمام لحظات سخت در کنارتان خواهند بود. پس اگر می‌خواهید راجع به طلاق در سن بالا تصمیم‌گیری کنید در اولین قدم از یک مشاور کمک بگیرید.

زنان در مورد طلاق در سن بالا دچار مشکلات بیشتری می‌شوند

زنان در طلاق در سن بالا

تحقیقاتی که در مورد طلاق در سن بالا انجام شده، مشخص می‌کند که زنان در این مورد دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. چرا که جنبه عاطفی طلاق برای آنان تشدید شده و ممکن است برای زندگی به طور مستقل، از لحاظ مالی دچار مشکل شوند. گاهی زندگی تنها زندگی مشترک است که هویت زن را تعریف می‌کند. از این رو زمانی که از همسر خود جدا می‌شوند؛ دچار سردرگمی شده و دیگر نمی‌دانند که برای ادامه زندگی خود باید چه کنند. از طرفی احتمال بروز افسردگی ناشی از طلاق نیز در آنان بیشتر از مردان است. به همین دلیل زنان باید بعد از جدایی به سلامت روان خود بیشتر اهمیت دهند.

تاثیر طلاق در سن بالا بر فرزندان

نباید تاثیر طلاق در سن بالا را بر فرزندان نادیده گرفت. برخی تصور می‌کنند زمانی که فرزندان شان بزرگ شده اند از یکدیگر جدا شوند؛ دیگر مشکلی متوجه آنها نیست. در صورتی طلاق در هر سنی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از نشانه هایی که فرزندان در این شرایط از خود بروز می‌دهند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

  • بی علاقگی نسبت به فعالیت های اجتماعی
  • تحریک پذیری و عصبانیت
  • داشتن احساس گناه
  • خود نیز مستعد جدایی شده و یا علاقه خود را نسبت به ازدواج کردن از دست می‌دهند.

سخن پایانی

گاهی بعد از گذشت سالیان زیادی از ازدواج و در سنین بالا افراد به این نتیجه می‌رسند که دیگر نمی‌توانند باهم زندگی کنند. اما حتی طلاق در سن بالا نیز مشکلات خاص خود را داشته نباید انتظار داشت که بعد از آن همه چیز به خوبی پیش رود. در کل افراد باید در مورد تصمیم خود فکر کرده و از دیگران نیز مشورت بگیرند. صحبت کردن با روانشناس نیز یکی از مهم ترین اقداماتی است که در این شرایط می‌توان انجام داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق در سن بالا می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چطور به فرزندانم بگویم می‌خواهم از پدرشان جدا بشوم؟

اگر شما و همسرتان به این نتیجه رسیده‌اید که می‌خواهید از هم جدا شوید بهتر است در یک فضای آرام و دوستانه با فرزندانتان صحبت کنید و هر دوی شما این خبر را به آنها بدهید. این شرایط بسیار بهتر از وضعیتی است که آنها خبر را از یکی از شما دو نفر بشنوند. دلایل خودتان بابت این موضوع را برایشان توضیح بدهید و بگویید که احساس آنها را درک می‌کنید اما توقع دارید که آنها نیز احساسات شما را درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره