اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

عقده حقارت | 5 روش درمان عقده حقارت

عقده حقارت یا احساس خود کم بینی از عقده هایی است که در علم روانشناسی راجع به آن بحث شده است. که از جهت واکنش های علمی و رفتاری دارای دو گونه تاثیرات منفی و مثبت است. این عقده اغلب مواقع ناخودآگاه است و در اثر عوامل و انگیزه های گوناگون روان انسان پدید می‌آید. از منظر پیاژه هیچ مرد و زنی به طور کامل نمی‌تواند از عدم تعادلی که منجر به نشانه های روانی این عقده می‌شود؛ فرار کند. اما این عدم تعادل در برخی از مواقع موجب کسب موفقیت های بزرگ می‌شود. حتی ممکن است که برخی از موفقیت ها نتواند بدون محرک قوی عقده حقارت کسب شود.

این عقده به مرور زمان فرد را به اضطراب، استرس و عزت نفس پایین مبتلا می‌کند. برای درمان عقده حقارت می‌توان از روان درمانی، درمان های شناختی رفتاری و سایر درمان های روانی استفاده کرد. جهت کسب سلامت روان حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

عقده حقارت چیست؟

عقده حقارت چیست؟

یکی از مفاهیمی که در نظریه آدلر وجود داشت، عقده حقارت بود. در این نظریه عقده‌حقارت احساس بهنجار در نظر گرفته شده است اما یکی از عوامل ایجاد کننده مشکلات شخصیت و روانشناختی است. منظور از عقده‌حقارت، خود کم بینی است. اما از نظر پیاژه تا زمانی که این عقده وجود نداشته باشد، کسب موفقیت دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل همه افراد برای اینکه موفق شوند؛ نیاز به این عقده دارند.

در عقده حقارت فرد خود را پست و ناکافی می‌داند. و بی کفایتی های خود را در زمینه اجتماعی، ظاهر، مهارت های ارتباطی و … می‌داند. افرادی که به این عقده دچار هستند دائم به دنبال تائید از دیگران هستند و همیشه با عزت نفس پایین، اضطراب و افسردگی درگیر هستند.

تاریخچه عقده حقارت

عقده حقارت اولین بار توسط آلفرد آدلر، روانکاو اتریشی در قرن بیستم مطرح شود. او معتقد بود که احساس حقارت می‌تواند از تجربه های اولین دوران کودکی ناشی شود. برای مثال نادیده گرفته شدن یا انتقاد توسط والدین و بزرگسالان منجلب به این عقده می‌شود.

عقده‌حقارت آدلر با مفهوم فروید از ناخودآگاه متمایز بود. بر اعتقاد آدلر، افراد می‌توانند با ایجاد علاقه اجتماعی یا تمایل به کمک برای رفاه دیگران بر این عقده غلبه کنند. از آن زمان مفهوم عقده‌حقارت در روانشناسی گسترش یافت. در علم روانشناسی امروزه، برای توصیف طیف وسیعی از عزت نفس پایین، تجربیات، اختلالات اضطرابی و افسردگی استفاده کرد.

دلایل عقده حقارت

دلایل زیاد و متعددی در بروز عقده حقارت وجود دارد که در این بخش مقاله به این دلایل اشاره کرده ایم.

🔻 تروما: تجربیات آسیب زا، سو استفاده و از دست دادن عزیزان

🔻تجربه های دوران کودکی

🔻 ویژگی شخصیت مانند کمال گرایی

🔻مقایسه اجتماعی

🔻 عوامل فرهنگی و اجتماعی

نشانه های عقده حقارت

افرادی که به عقده حقارت دچار هستند از خود نشانه هایی بروز می‌دهند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در این بخش مقاله راجع به نشانه های عقده‌حقارت توضیح داده ایم.

🔹 جلوگیری از چالش ها

🔹نیاز شدید به اعتبار سنجی

🔹 انتقاد های افراطی از خود

🔹بی نقص جویی یا کمال گرایی

🔹 کناره گیری های اجتماعی

🔹حسادت

🔹 خودگویی منفی

🔹افسردگی

🔹 اضطراب

🔹 اعتماد به نفس پایین

در این خصوص می توانید رفتارهای مسخره کردن همسر را هم بخوانید.

عقده حقارت چه زمانی خطرناک می‌شود؟

به طور کل عقده حقارت زمانی خطرناک می‌شود که زندگی فرد را مختل کند. و آسیب های قابل توجهی را وارد کند. علائمی وجود دارد که نشان از عقده‌حقارت خطرناک است. در این بخش مقاله به این نشانه ها اشاره کرده ایم.

🔹 رفتارهای مخاطره آمیز مانند مصرف مواد مخدر، الکل و رفتارهای عجیب و غریب

🔹انزوای اجتماعی مانند کناره گیری از روابط و احساس تنهایی

🔹 خود آزاری مانند تنبیه خود برای رفتار های اشتباه

🔹افسردگی و اضطراب

🔹 افکار خودکشی

درمان عقده حقارت

درمان عقده حقارت

همانطور که گفته شد افراد مبتلا به عقده حقارت اگر تحت درمان قرار نگیرند با مشکلاتی مانند کمبود اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی دچار می‌شوند. به همین دلیل در صورتی که نشانه های این عقده همراه شما است. برای درمان از روانشناس کمک بگیرید. در این بخش مقاله راجع به روش های درمان عقده حقارت توضیح داده ایم.

🟠 درمان روان پویایی

یکی از روش های درمانی برای عقده حقارت، روان پویایی است. در این روش درمانی به افراد مبتلا کمک می‌شود تا علت های اساسی احساس خود را کشف کند. در واقع زمانی که فرد نسبت به رفتار خود بینش پیدا کرد، می‌تواند بر روی مسائل حل نشده بیشتر کار کند و خود پنداره مثبتی داشته باشد.

🟢 درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری از دیگر روش های درمانی برای عقده حقارت است. در این روش درمانی به افراد الگوهای فکری و باورهای منفی را آموزش می‌دهند تا فرد به شناسایی برسد. در نهایت به احساس حقارت کمک می‌کنند تا این رفتار خود را به چالش بکشد.

🔵 خود درمانی

یکی از راه های درمانی برای عقده حقارت، خود درمانی است. در این روش درمانی به مراجعه کننده آموزش داده می‌شود تا برای مراقبت از خود تمرین کند و اهداف واقع بینانه داشته باشد. حتی در فعالیت هایی حضور داشته باشد که باعث کسب موفقیت وی خواهد شد.

🟡 ذهن آگاهی

ذهن آگاهی روشی مفید برای درمان عقده حقارت است. در این روش درمان مدیتیشن به افراد کمک می‌کند تا نسبت به افکار و احساست خود بینش بیشتری داشته باشند. و از روش های سازنده برای پاسخ دهی استفاده کنند. این راه باعث کاهش شک و بهبود سلامت روان می‌شود.

🔴 دارو درمانی

یکی از روش های درمانی برای عقده حقارت، دارو درمانی است. در این روش از داروها برای کاهش افسردگی و اضطراب استفاده می‌کنند تا فرد کمتر با عقده‌حقارت درگیر شود.

کلام آخر

عقده حقارت یکی از مشکلات روانشناختی است که اگر درمان نشود زندگی فرد را مختل می‌کند. برای رهایی از روش های درمانی استفاده می‌شود تا فرد به بینش برسد و برای بهبود سلامت روان خود تلاش کند. جهت درمان حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره