کودککودک و سبک زندگی

فرق گذاشتن بین بچه ها | فرق گذاشتن بین فرزندان

فرق گذاشتن بین بچه ها یا تبعیض در فرزندپروری تاثیرات بسیار مخربی بر فرزندان دارد. معمولا خانواده هایی که دارای چند فرزند هستند باید در این مورد بسیار دقت کرده و به همه فرزندان اهمیت دهند. همه والدین بیان می‌کنند که فرزندان خود را به یک اندازه دوست دارند و برای آنها وقت می‌گذارند. اما همیشه اینگونه نیست. کنترل احساسات در مقابل فرزندان، تا حد زیادی از این مورد جلوگیری می‌کند. اما به طور کلی این موضوع به دلایل زیادی اتفاق افتاده و مسائل متفاوتی بر آن موثر هستند. بچه ها فارغ از هر چیزی نیاز به محبت و توجه والدین داشته و این یکی از نیازهای ضروری آنهاست. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرق گذاشتن بین بچه ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

فرق گذاشتن بین بچه ها

معمولا همیشه والدین یکی از فرزندان را بیشتر دوست دارند و این طبیعی است. حتی اگر هیچ گاه آن را به زبان نیاورند. اما شدت آن در خانواده ها متفاوت است. اختلاف سنی بچه ها و همچنین خصوصیات اخلاقی آنها تاثیر زیادی در این مورد دارد. اما به هر حال خانواده ها باید در این مورد بسیار مراعات کنند.

در واقع بسیاری از رفتارهایی که کودکان در آینده از خود نشان می‌دهند از فرق گذاشتن بین بچه ها در کودکی نشات می‌گیرد. از طرفی طبق تحقیقات، در بیشتر موارد این آسیب ها ماندگار نیستند. بهتر است خانواده علت این رفتار را در خود شناسایی کرده و با راهکارهایی از بروز آن جلوگیری کنند. برای آشنایی با انواع سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

علت فرق گذاشتن بین بچه ها

علت فرق گذاشتن بین بچه ها

معمولا والدین از فرزندانی که شباهت بیشتری به خودشان دارند بیشتر استقبال کرده و حتی علاقه بیشتری نشان می‌دهند. این موضوع هم از لحاظ اخلاقی و هم از نظر ظاهری برای خانواده ها مهم است. اما نوعی سوگیری محسوب شده و تاثیرات بدی بر دیگر فرزندان دارد.  برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با نشانه های والدین سخت گیر کلیک کنید.

تبعیض جنسیتی

برخی از خانواده ها به طورکلی به جنس دختر یا پسر، بیشتر علاقه داشته و این موضوع را به وضوح نشان می‌دهند. این مورد تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ است و در برخی از خانواده ها تمایل بیشتر به داشتن پسر است. این شرایط احتمالا تا پایان عمر فرد ادامه داشته و همواره احساس ناکافی بودن به جنس مخالف می‌دهد. این یکی از اشتباهات تربیتی بودن که از فرق گذاشتن بین بچه ها ناشی می‌شود.

عدم برخورداری از مهارت های فرزندپروری

برخی از والدین حتی بعد از بچه دار شدن نیز آمادگی لازم برای فرزند پروری دارند. آنها به طور دقیق نمی‌دانند که چطور با فرزندان خود برخورد کنند. به همین دلیل فرق گذاشتن بین بچه ها اتفاق افتاده و آنها آسیب های ناشی از این موضوع را تجربه می‌کنند. نگهداری از فرزندان نیاز به مهارت های مختلف دارد که والدین باید قبل از به دنیا آوردن فرزندان به آنها فکر کرده و حتی آنها را بیاموزند. برای اطلاع از تاثیرات بی توجهی مادر به فرزند کلیک کنید.

فرزند همسر

فرق گذاشتن بین بچه ها گاهی به دلیل متعلق بودن کودک به همسر فرد است. برای مثال وقتی فردی با همسرش که بچه دارد؛ ازدواج می‌کند و بعد از آن خودش بچه دار می‌شود؛ اهمیتی بیشتری به فرزند خود داده و احتمالا باعث بروز مشکلات زیادی در خانواده می‌شود. والدین باید این مورد را مدیریت کرده و به همه افراد به صورت عادلانه اهمیت دهند. فراموش نکنی که وقتی به عنوان یک خانواده همه باهم زندگی می‌کنید؛ باید نیازها و خواسته های همه افراد را در نظر بگیرید.

شباهت بچه ها به والدین

گاهی روحیه انتقام گیری در والدین برانگیخته شده و با فرق گذاشتن بین بچه ها آن را بروز می‌دهند. وقتی یکی از فرزندان به والدین خانواده ها شباهت داشته باشد؛ برای آنها یادآور مشکلات گذشته و سختی های آنان است. برای مثال کودکی که مانند پدربزرگ یا مادربزرگ دخود رفتار می‌کند؛ بیشتر احتمال دارد که مورد شماتت والدین خود قرار گیرد. از طرفی وقتی یکی از آنها به مادر یا پدر خودش شبیه تر باشد؛ آن والد احتمالا توجه بیشتری نسبت آن کودک نشان می‌دهد.

خصوصیات فرزند

گاهی این خصوصیات اخلاقی و رفتاری کودک است که باعث فرق گذاشتن بین بچه ها می‌شود. برای مثال یکی از فرزندان بی ادبی می‌کند و یا رفتارهای ناهنجار از خود نشان می‌دهد. این موضوع احتمالا خانواده را دچار دردسرهای زیادی کرده و آنها را نسبت به کودک بی علاقه می‌کند. فراموش نکنید که تبعیض این رفتارها را تشدید می‌کند. حتی گاهی کودکان این رفتارها را به علت گرفتن توجه از والدین خود نشان می‌دهند. والدین باید این موضوع را در نظر گرفته به او نیز محبت و توجه داشته باشند.

راهکارهایی برای جلوگیری از فرق گذاشتن بین بچه ها

جلوگیری از فرق گذاشتن بین بچه ها

از آنجایی که فرق گذاشتن بین بچه ها آثار و پیامدهای زیادی برای آنان دارد؛ به همین دلیل والدین باید هر چه سریعتر علت این موضوع را شناسایی کرده و از بروز آن جلوگیری کنند. همچنین خانواده ها می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

انصاف داشتن در تنبیه و تشویق

استفاده از تنبیه و تشویق، یکی از پایه های اصلی فرزندپروری است. از همین روی والدین باید در استفاده از آنها محتاط باشند. مخصوصا تنبیه که می‌تواند تاثیرات بلند مدتی در روان فرزندان داشته باشد. والدین باید در مورد همه فرزندان از یک روش و حتی با شدتی یکسان از تنبیه یا تشویق استفاده کنند.

فرق گذاشتن بین فرزندان | پذیرفتن احساسات

در قدم اول والدین باید این موضوع را بپذیرند؛ که نسبت به یکی از فرزندان، علاقه بیشتری دارند. به دلیل اینکه آنها مدام این موضوع را انکار می‌کنند. اگر والدین بتوانند این احساس خود را قبول کنند؛ بهتر می‌توانند در این زمینه اقدام کنند. همچنین کنارآمدن با این موضوع برای فرزندان نیز آسان تر خواهد شد.

اختصاص زمان برای همه فرزندان

والدین باید برای همه فرزندان شان زمان مشخصی را در نظر بگیرند و با آنها وقت بگذرانند. طبیعی است که بچه ها نیاز به زمان زیادی دارند. اما گاهی والدین تعادل را رعایت نکرده و زمان بیشتری را به یک نفر اختصاص می‌دهند. اینکار در ابتدا از شما انرژی زیادی را می‌گیرد؛ اما به مرور به آن عادت کرده و می‌توانید برنامه ریزی کنید.

فرق گذاشتن بین بچه ها | مقایسه نکردن

یکی از رفتارهایی که در مورد فرق گذاشتن بین بچه ها بسیار شایع است؛ مقایسه کردن است. والدین فرزندان خود را با یکدیگر و حتی با دیگران مقایسه می‌کنند به شکلی که آنها احساس سرخوردگی کرده و نمی‌توانند تلاش زیادی در این زمینه بکنند. باید این نکته را به عنوان والد در نظر داشته باشید که ظرفیت افراد متفاوت بوده و هیچ دو نفری شرایط کاملا یکسانی ندارند.

عدم اجبار آنها و احترام به حریم خصوصی

بهتر است فرزندان خود را مجبور به کاری که علاقه ای به انجام آن ندارند؛ نکنید. با اینکار فرق گذاشتن بین بچه ها محسوس تر شده و آنها خلا بیشتری را احساس می‌کنند. همچنین به حریم خصوصی آنها احترام گذاشته و تلاش نکنید تا از همه جنبه های زندگی آنها مطلع شوید. این موضوع این حس را به آنها القا می‌کند؛ که هیچ کنترلی بر روش زندگی شان ندارند.

جانب داری نکردن و عدم دخالت

یکی دیگر از جنبه های فرق گذاشتن بین بچه ها، طرفداری والدین از یکی از آنها در حین بروز اختلافات است. اما اجازه دهید آنها مشکلات را به شیوه خود حل کرده و جانب داری نکنید. به طور کلی بهتر است در روابط بین آنها دخالت نکرده و به فرزندان خود فضا بدهید.

سخن پایانی

فرق گذاشتن بین فرزندان یکی از رفتارهای آسیب زننده میان والدین است. در واقع بیشتر والدین این موضوع را احساس می‌کنند؛ اما به شکل های مختلفی آن را بروز می‌دهند. بهتر است برای فرزندان خود محیطی آرام و صمیمانه در خانواده فراهم کرده و به آنها احساس ارزشمندی بدهید. بهتر است تاثیرات این موضوع را بر فرزندان خود در نظر داشته و تا حد امکان احساسات خود را مدیریت کنید. از طرفی برای فرزندپروری و همچنین جلوگیری از بروز این موضوع می‌توانید از یک روانشناس کودک و یا حتی مشاور خانواده کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرق گذاشتن بین بچه ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره