انتخاب مهد و مدرسهکودککودک و سبک زندگی

استعدادیابی کودک سه ساله با بهترین روش ها

استعدادیابی کودک سه ساله یکی از بهترین و مهم ترین اقداماتی است که والدین می‌توانند در این دوران انجام دهند. چرا که دقیقا سن استعدادیابی کودکان از سه تا شش سالگی است. کودک در این سنین در دوران طلایی خود قرار داشته و راحت تر می‌توان به استعداد واقعی او پی برد. از این رو انجام اینکار به شکل درست از اهمیت زیادی برخوردار است. والدین با کمک متخصصین و حتی مربیان کودک می‌توانند از روش های مختلفی استفاده کرده اینکار را انجام دهند. فراموش نکنید که استعدادیابی کودکان نیاز به دانش و مهارت دارد و افراد باید در این زمینه حتما از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودک سه ساله می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت استعدادیابی کودک سه ساله

استعدادیابی کودک سه ساله از آنجایی اهمیت دارد که او در این دوران مانند لوح سفیدی است که تحت تاثیر هیچ آموزش و یا سوگیری خاصی قرار نگرفته است. از این رو راحت تر می‌توان به ظرفیت درونی او پی برد. همه کودکان با استعدادی درونی متولد می‌شوند و در حوزه ای دارای مهارت های خاصی هستند. از این رو نمی‌توان نسبت به این موضوع بی توجه بود و یا آن را به زمان دیگری موکول کرد. اگر استعداد کودک در این دوران شناسایی شده و به درستی پرورش داده شود؛ احتمال موفقیت او بیشتر شده و حتی ممکن است در زمینه های دیگری نیز عملکرد بهتری داشته باشد. برای اطلاع از سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

زمان استعدادیابی کودک سه ساله

والدین همواره به دنبال زمانی مناسب برای استعدادیابی فرزند خود هستند. اما گاهی زمان درست آن را از دست داده و دیگر نمی‌توانند به راحتی این موضوع را جبران کنند. همانطور که پیشتر هم به آن اشاره شد؛ روانشناسان و متخصصین این حوزه، بهترین سن برای استعدادیابی را سه تا شش سالگی در نظر گرفته و معتقدند که در این برهه راحت تر می‌توان بر این موضوع تمرکز کرد. همچنین خود کودکان نیز همکاری بیشتری دارند. از این رو این سن مناسب بوده و در واقع شروعی برای کشف استعدادهای کودک است. بهتر است والدین از این سن با کمک گرفتن از روانشناسان در این مورد دست به کار شوند. برای اطلاع از راه های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

چگونگی استعدادیابی کودک سه ساله

چگونگی استعدادیابی کودک سه ساله

اما استعدادیابی کودک سه ساله چطور انجام می‌شود؟ والدین باید بعد از پی بردن به زمان مناسب از روش های مختلفی در این زمینه استفاده کرده و استعدادیابی کودک سه ساله را انجام دهند. در این قسمت به توضیح این روش ها خواهیم پرداخت.

✨توجه کردن به فعالیت های روزانه او

یکی از موثرترین راه ها برای استعدادیابی کودک سه ساله ، توجه کردن به فعالیت های روزانه اوست. اینکه او در طول روز خود را با چه کارهایی مشغول کرده و بیشتر به چه مسائلی توجه می‌کرد. این فعالیت ها شامل بازی ها، محتوایی که کودک برای تماشا انتخاب می‌کند و حتی دوستانش است.

✨در نظر گرفتن عادات بازی او

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ توجه کردن به نوع و محتواهای بازی ها می‌تواند سرنخ بزرگی برای استعدادیابی کودک سه ساله باشد. همچنین در طول بازی ها بیشتر احتمال دارد که کودک علاقه واقعی خود را بروز دهد.

✨امتحان کردن انواع بازی های تفریحی

برای استعدادیابی کودک سه ساله نباید تنها به یک روش و یا یک بازی مشخص بسنده کرد. والدین باید بازی های مختلفی را در رابطه با فرزند خود امتحان کرده تا توانایی واقعی او پی ببرند. از طرفی بهتر است این بازی ها متناسب با سن و شرایط کودک انتخاب شوند.

✨ایجاد چالش هایی جدید

استعداد کودکان در مواجهه با چالش ها نیز بروز می‌کند. از این رو والدین باید برای استعدادیابی کودک سه ساله چالش های جدیدی برای او ایجاد کرده و به طور کلی او را در موقعیت های مختلفی قرار دهند. همچنین با اینکار والدین می‌توانند متوجه میزان پیشرفت فرزند خود نیز بشوند.

✨برچسب نزدن به کودک

برچسب نزدن به کودک نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد استعدادیابی کودک سه ساله است. زمانی که والدین ویژگی خاصی را به کودک خود نسبت می‌دهند؛ این موضوع بر ضمیر ناخودآگاه خود ثبت شده و باعث می‌شود تا در همان راستا عمل کند. در واقع در این حالت والدین هستند استعداد را برای فرزندشان مشخص می‌کنند.

✨دقت کردن به حرف های خود کودک

بهتر است والدین برای استعدادیابی کودک سه ساله به حرف های خود او نیز گوش دهند. در برخی موارد کودکان خود در این مورد صحبت می‌کنند که به چه  چیزی علاقه داشته و یا در چه زمینه ای عملکرد بهتری دارند. این موضوع به والدین کمک بزرگی می‌کند؛ اما گاهی والدین نسبت به آنها بی توجه بوده و می‌خواهند علاقه خود را به فرزندشان تحمیل کنند.

اقدامات متخصصین برای استعدادیابی کودک سه ساله

متخصصین نیز برای استعدادیابی کودک سه ساله ، اقدامات مشخصی را انجام می‌دهند. در واقع آنان باید در ابتدا نشانه های رفتاری او را مشاهده کرده و از والدین سوالاتی را بپرسند. در قدم بعدی از آزمون ها و تست های مختلفی در این زمینه استفاده کرده تا از تشخیص خود اطمینان حاصل کنند. استعدادیابی توسط متخصص معمولا با توجه به ضریب هوشی، سن عقلی و شناسامه ای صورت می‌گیرد. برای آشنایی با روش های تربیت کودک سه ساله کلیک کنید.

نکاتی برای والدین برای استعدادیابی کودک سه ساله

نکات دیگری در مورد استعدادیابی کودک سه ساله نیز وجود دارد که والدین با رعایت کردن آنها می‌توانند این فرایند را به شکل اصولی تری انجام دهند. برخی از این نکات شامل موارد زیر می‌شود.  

ریزبینی در مشاهده کودک

اختصاص زمان بیشتری برای بازی با کودک

داشتن نموداری از رشد کودک

محاصره نکردن کودک با اطلاعات بیش از حد

کمک گرفتن از روانشناس

اشتباهات رایج در مورد استعدادیابی کودک سه ساله

اشتباهات استعدادیابی کودک سه ساله

در بیشتر موارد والدین از سر نگرانی و دلسوزی آسیب هایی به فرزندان خود در زمینه استعدادیابی کودک سه ساله می‌زنند. چرا که آنها تصور می‌کنند با فشار می‌توانند استعدادی را در فرزند ایجاد کرده و یا آن را پرورش دهند. اما در این حالت همه چیز بدتر شده و کودک نیز علاقه خود را به یادگیری و حتی فعالیت از دست می‌دهند. عمل کردن مخالف استعداد کودک و یا تحمیل کردن چیزی به او می‌تواند اختلال بزرگی در فرایند استعدادیابی ایجاد کرده که آینده کودک را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سخن پایانی

به طور کلی سن مخصوص استعدادیابی از همین دوران آغاز شده و خود را به صورت نشانه هایی در رفتار بچه ها بروز می‌دهد. زمانی که والدین از این موضوع مطلع نباشند؛ نمی‌توانند  به فرزندان خود کمک کنند. از این رو بهتر است در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و با کمک از یک روانشناس به استعدادیابی کودک سه ساله یپردازند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودک سه ساله می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آیا استعدادیابی برای کودک 3 ساله زود است؟

خیر اکثر کارشناسان بر این باورند که سنین 3 تا 6 سال زمان بسیار مناسبی برای کشف استعدادهای کودکان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره