انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

هوش ریاضی و منطقی چیست

هوش ریاضی منطقی یکی از مهم ترین نوع از انواع هوش است که در زمینه های مختلفی کاربرد دارد. در واقع برخی از افراد داشتن این نوع از هوش را به معنی باهوش بودن فرد می‌دانند. با اینکه این باور اشتباه است؛ اما بالا بودن میزان این هوش تاثیر زیادی در ضریب هوشی افراد دارد. بر اساس شواهد؛ افراد موفق در طول تاریخ همواره از میزان بالایی از این نوع هوش برخوردار بوده اند. همچنین این بخش از هوش تنها محدود به دانش ریاضی نیست. بلکه در مورد تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف به ما کمک کرده و همچنین بیشتر با مفاهیم واقعی و عینی سر و کار دارد. افراد در ابتدا اطلاعاتی در این مورد کسب کرده و با کمک یک روانشناس این بخش از هوش خود را تقویت نمایند. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش ریاضی منطقی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

هوش ریاضی منطقی

هوش ریاضی منطقی یکی از پرکاربردترین و همچنین اصلی ترین بخش های هوش است. هوش انسان تنها محدود به درک مسائل درسی و موفقیت تحصیلی نیست. در واقع بسیاری تصور می‌کنند که با داشتن ضریب هوشی بالا موفقیت آنها قطعی است. اما اینطور نیست. هوش ریاضی منطقی رابطه مستقیم با پیشرفت تحصیلی و موفقیت دارد؛ اما باید آن را تقویت کرد. جالب است بدانید که همه ما از این هوش برخودار هستیم؛ اما میزان آن در ما متفاوت است. به همین دلیل شناخت بخش های هوش و به کارگیری آنها ضرورت دارد. در واقع می‌توان تا حدی این هوش را در خود تقویت نمود و میزان آن را بالاتر برد. اینکار نیاز به تمرین داشته و افراد باید حتما از یک متخصص نیز کمک بگیرند. برای اشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

هوش ریاضی منطقی در نظریه گاردنر

هوش ریاضی منطقی در نظریه گاردنر

گاردنر یکی از اولین دانشمندی بود که هوش را به بخش های مختلفی تقسیم کرد. او تقریبا هشت نوع هوش معرفی کرده که همه آنها در همه انسانها وجود دارد. تنها میزان آنها متفاوت است. او تحقیقات زیادی در مورد استعدادها و توانمندی های افراد انجام داد و در نهایت به این دسته بندی رسید. هوش ریاضی منطقی، تصویری فضایی، کلامی زبانی، اندامی جنبشی، میان فردی، درون فردی، هوش طبیعت گرا و موسیقیایی. هر یک از افراد در سطح مشخصی از این دسته بندی قرار داشته و البته می‌توانن تا حدی این آن را تغییر دهند.

نشانه های برخورداری از هوش ریاضی منطقی بالا

اما به راستی افرادی که از هوش ریاضی منطقی بالایی برخودارند؛ چطور هستند و یا برتری نسبت به ما دارند؟ در واقع برخورداری از این هوش و یا بالاتر بودن میزان آن در افراد، در متمایز ساختن دیگران از هم نقش زیادی دارد. برخی از این مشخصه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

آنها قدرت ذهنی بالایی در حل مسائل ریاضی و پیدا کردن جواب آنها دارند

چنین افرادی علاقه زیادی به اعداد ارقام و هرچیزی که مرتبط به آنهاست؛ دارند

افرادی که هوش ریاضی منطقی بالایی دارند؛ به راحتی می‎توانند هرچیزی را تجزیه و تحلیل کنند.

آنها به استدلال کردن و نتیجه گیری علاقه زیادی دارند

به نظم و ترتیب اهمیت زیادی داده و همواره کارهای خود را در چهارچوب مشخصی انجام می‌دهند.

به انجام آزمایش های علمی نیز علاقمند هستند.

شغل های مناسب برای هوش ریاضی منطقی بالا

با توجه به ویژگی هایی که در قسمت قبلی ذکر شد؛ برخی از شغل ها برای این افراد مناسب تر است. در واقع در آنها بیشتر احتمال دارد که موفق شوند. این بدان معنا نیست که توانایی حضور در شغل های دیگر را ندارند و یا نمی‌توانند به طور درستی عمل کنند. اما حضور در مشاغل مشخصی، احتمال موفقیت را برایشان بیشتر می‌کند. برخی از این شغل ها شامل پژوهشگری، مشاغل مرتبط با علم شیمی و فیزیک، مدیریت مالی، تدریس ریاضی، حسابداری، برنامه نویسی، تحلیلگری، سرمایه گذاری، داروسازی و… است. این رشته ها نیاز به قدرت تحلیل و ریاضی زیادی دارند. برای آشنایی با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

راهکارهایی برای بالابردن هوش ریاضی منطقی

همانطور که گفته شد؛ می‌توان هوش ریاضی منطقی را تا حدی تقویت کرد. برای اینکار نیز راه های زیادی وجود دارد. افراد می‌توانند علاوه بر کمک گرفتن از روانشناس، تمریناتی را به صورت روزانه انجام داده و در این زمینه پیشرفت کنند. برای مثال:

از ماشین حساب استفاده نکرده و تا حد امکان محاسبات را به صورت ذهنی انجام دهید

به دنبال یادگیری مهارت هایی مانند برنامه نویسی باشید

تجزیه و تحلیل کردن را برای خود تبدیل به یک عادت کنید

کتاب خواندن، مشاهده برنامه های علمی و انجام تست های هوش نیز از دیگر روش های تقویت این نوع از هوش هستند.

بازی هایی برای افزایش هوش ریاضی منطقی

حتی می‌توانید این کار را برای خود تبدیل به یک سرگرمی کنید. به این صورت که برای تقویت هوش ریاضی منطقی خود از بازی های مختلفی استفاده کنید. این موضوع هم برای بزرگسالان و هم کودکان جواب داده و کمک زیادی به آنها می‌کند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها و تاثیرات شان می‌پردازیم.

یکی از بازی های مناسب در این زمینه حل کردن پازل است. پازل قدرت تجزیه و تحلیل افراد را در زمینه های مختلف بالا می‌برد.

سودوکو نیز یکی دیگر از بازی هایی است می‌توان در هرمکانی آن را انجام داده و علاوه بر سرگرمی قدرت تجزیه و تحلیل را در خود بالاتر برد.

فکر کردن به چیستان ها نیز روش دیگری است که قدرت استدلال را بالا می‌برد.

برای تقویت هوش ریاضی می‌توان از مکعب روبیک نیز استفاده کرد.

دومینو و شطرنج نیز به دلیل اینکه الگوی مشخصی دارند؛ در این مورد بسیار موثر هستند.

ویژگی های بالا بودن هوش ریاضی منطقی

بالا بودن هوش ریاضی منطقی

طبیعی است که با وجود بالا بودن میزان هوش ریاضی منطقی در افراد؛ این موضوع در رفتارهای آنان نیز آشکار می‌شود. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

واقع گرا بودن

مهارت داشتن در بازی های استراتژی

علاقه داشتن به اعداد

علاقمند به دقت و دوستی

معقول بودن

تمایل به واقعیت و حقیقت

منطقی بودن

تمایل به انجام تحقیق و پژوهش

چند نمونه از افرادی که هوش ریاضی منطقی ریاضی دارند

در طول تاریخ، افراد زیادی با وجود هوش منطقی ریاضی بالا ، به موفقیت های زیادی رسیده اند. این موضوع اهمیت پرداختن به انواع هوش را بیشتر نشان می‌دهند. آلبرت انیشتین، پال اردوش، بیل گیتس، نیوتن، زاکربرگ، برتراند راسل و شرلوک هولمز از این افراد بوده اند. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

کتاب های مناسب برای بالا بردن هوش منطقی ریاضی

علاوه بر بازی هایی که در این مورد ذکر کردیم؛ کتاب هایی نیز وجود دارند که خواندن آنها هم برای افرادی که هوش ریاضی منطقی بالایی دارند؛ مناسب است و هم برای افرادی که می‌خواهند این نوع هوش را در خود تقویت کنند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود.

کتاب هوش ریاضی و یاددهی یادگیری ریاضی

کتاب هوش ریاضی کودکان

تقویت هوش ریاضی در دانش آموزان

سخن پایانی

هوش ریاضی منطقی به افراد کمک می‌کند تا در زندگی شخصی و اجتماعی شان عملکرد بهتری داشته باشند. این نوع هوش تنها در مورد درک ریاضی نبوده و در زمینه های زیادی کاربرد دارد. از این رو بهتر است افراد در مورد آن اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین از روانشناس نیز در این مورد کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش ریاضی منطقی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

راه های تشخیص هوش ریاضی منطقی در کودک چیست؟

برای اطلاع دقیق از این موضوع می‌توانید به یک روانشناس مراجعه کرده و از وی بخواهید تا از فرزندتان تست هوش بگیرد. تست هوش گاردنر از جمله آزمون‌هایی است که می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره