خانوادهزوج و خانواده

ترس از پدر (از پدرم میترسم چیکار کنم؟)

ترس از پدر و احساس فاصله از او به هر دلیلی می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در خانواده گردد. در بسیاری از خانواده ها شاهد این موضوع هستیم که فرزندان ترس زیادی از پدر خود دارند و این موضوع را احترام تلقی می‌کنند. خانواده ها تصور می‌کنند که فرزندان باید از پدر خود ترسیده و از او حساب ببرند. در غیر اینصورت پدر نمی‌تواند تسلط کافی را روی آنها داشته باشد و یا فرزندان دچار مشکل می‌شوند. اما در یک خانواده رابطه بین اعضا نباید بر پایه ترس از یکدیگر باشد. همه افراد باید بتوانند بدون هیچ گونه احساس ترس با یکدیگر صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل است که پیدا کردن علت موضوع ترس از پدر و از بین بردن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از پدر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از پدر به چه معناست؟

شاید تصور کنید که ترس از پدر برای فرزندان لازم است. در صورتی که در بیشتر خانواده‌هایی که فرزندان از پدر یا مادر خود می‌ترسند؛ شاهد بروز مشکلات بیشتری هستیم. چرا که این ترس، محدودیت زیادی برای آن‌ها ایجاد کرده و باعث می‌شود که بیش از حد وابسته و یا از آن طرف طغیانگر شوند. باوری که در بیشتر خانواده ها وجود دارد این است که پدران باید مدیر باشند و حرف آنها حرف اول و آخر است. همین موضوع از نظر روانی فشار زیادی به افراد وارد می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد دلایل شکل گیری این احساس نسبت به پدر و راه‌های غلبه بر آن توضیح خواهیم داد.

برای جلوگیری از این مساله به صورت الگوبرداری و تربیتی، حتما برای از بین بردن ترس از شوهر کلیک نمایید.

دلایل بروز ترس از پدر

دلایل بروز ترس از پدر

پیدا کردن علت ترس از پدر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع زمانی که علت این ترس را بدانید؛ راحت تر می‌توانید بر آن غلبه کرده و یا حتی اگر نتوانید کاری در این مورد انجام دهید؛ حداقل خود را به خاطر رفتارهای خود و یا عملکرد بدتان، بیشتر درک می‌کنید. برخی از دلایلی که منجر به بروز چنین ترسی می‌شوند؛ شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های مرد سالاری در یک خانواده کلیک نمایید.

بروز رفتارهای تند و پرخاشگرانه

یکی از شایع ترین دلایلی که در مورد ترس از پدر وجود دارد؛ بروز رفتارهای تند و پرخاشگرانه اوست. حتی اگر پدر دیگر چنین رفتارهایی از خود نشان ندهد؛ داشتن چنین خاطراتی از او نیز باعث می‌شود تا افراد از پدر خود بترسند. خاطرات ما بارهیجانی دارند و به همین دلیل حتی زمانی که در دوران بزرگسالی یاد خاطرات خود می‌افتیم نیز بازهم همان احساسات را تجربه خواهیم کرد.

شخصیت پدر

علت دیگر تجربه ترس از پدر ، ویژگی های شخصیتی اوست. برخی از مردان به طور طبیعی جدی تر و بداخلاق تر از دیگران هستند. حتی در صورتی که کاری هم نکنند؛ همین موضوع میان آنها با فرزندان فاصله ایجاد کرده و منجر به بروز احساس ترس می‌گردد. زمانی که نتوانید با پدر خود احساس صمیمیت کنید؛ دچار ترس و نگرانی در ارتباط با او خواهید شد.

ترس از پدر به دلیل مسائل فرهنگی و باورهای جامعه

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ بخش اعظم تجربه ترس از پدر مربوط به باورهای خانوادگی و مسائل فرهنگی در جامعه است. مخصوصا در جوامع مرد سالا بیشتر شاهد بروز چنین موضوعی در بین خانواده هستیم. چرا که برخی از افراد تصور می‌کنند که این موضوع طبیعی بوده و یا باید روابط بین پدر و فرزند اینطور باشد. در غیر اینصورت فرزندان سرپیچی کرده و رفتارهای اشتباهی از خود بروز می‌دهند.

سرکوب کردن خواسته های شما توسط پدر

یکی دیگر از دلایل ترس از پدر در خانواده، سرکوب شدن خواسته های دیگر اعضا در شرایط مختلف است. برخی از پدران تصور می‌کنند که تنها نظر آنها درست بوده و همه چیز باید مطابق با میل آنها پیش برود. به همین دلیل هیچکس در خانواده غیر از او حق مشارکت کردن ندارد؛ چرا که در هر صورت خواسته او رد می‌شود. همین موضوع اعتماد به نفس افراد دیگر را از بین خواهد برد.

برای از بین بردن ترس از پدر چه باید کرد؟

از آنجایی که ترس از پدر خانواده می‌تواند مشکلات زیادی را حتی برای دیگر اعضا ایجاد کند؛ افراد بهتر است در ابتدا دلیل این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی بر این ترس غلبه کنند. البته که از بین بردن چنین احساسی بسیار دشوار و گاها غیرممکن است. اما به طور کلی می‌توانید از این روش ها برای کنترل این احساس در خود استفاده نمایید. برای اطلاع از راه های برخورد با مادر و پدر سمی کلیک نمایید.

روبرو شدن با ترس از پدر

اصلی ترین دلیلی که باعث می‌شود ترس از پدر تا زمان بزرگسالی ادامه یابد؛ این است که با ترسمان روبرو نمی‌شویم. همواره آن را سرکوب کرده و یا تلاش می‌کنیم تا فراموش کنیم که از پدر خود می‌ترسیم. در صورتی که اگر یکبار احساسات و عواطف خود را در اولویت قرار داده و در مقابل خواسته های غیرمنطقی او نه بگویید؛ او نیز تا حدی متوجه رفتارهای اشتباه خود در ارتباط با شما خواهد شد.

صحبت کردن با او به طور مستقیم

برای غلبه بر ترس از پدر ، به طور مستقیم نیز با خود او صحبت کنید. از احساسات تان بگویید و تلاش کنید تا مشکلات خود را با او حل کنید. اینکار را در یک فضای آرام و دوستانه انجام داده و احترام را نیز رعایت کنید.

کمک گرفتن از مشاور

در این زمینه بهتر است حتما از یک مشاور نیز کمک بگیرید. با اینکه شاید پدرتان راضی نشود تا به روانشناس مراجعه کند؛ اما زمانی که شما بتوانید مسائل درونی خود را حل کنید، روابط سالم تری با پدر خود نیز خواهید داشت.

علت ترس از پدر شدن

علاوه بر ترس از پدر که فرزندان آن را تجربه می‌کنند؛ خود مردان نیز دچار ترس از پدر شدن می‌شوند. در واقع گاهی همین ترس در پدران قبل از تولد فرزندان شان است که منجر به بروز رفتارهای اشتباه در آنان می‌گردد. آنان به دلایل مختلفی تمایلی به داشتن فرزند نداشته و یا حداقل آمادگی لازم را برای آن ندارند. اما نباید این موضوع را به فرزند خود منتقل کرده و یا از این بابت به او احساس گناه دهند.

پیامدهای ناشی از ترس از پدر

پیامدهای ترس از پدر

متاسفانه تجربه ترس از پدر ، اثرات بسیار بدی بر روان فرزندان و عملکرد آنان می‌گذارد. بسیاری از بزهکاری ها و مشکلات خانوادگی تحت تاثیر همین موضوع است. زمانی که با مبتلایان به بیماری های روانی و یا مشکلات شخصیتی صحبت می‌کنیم؛ بیشتر آنها رابطه خوبی با پدر خود نداشته اند. از این رو غلبه بر این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

سخن پایانی

فراموش نکنید که موضوع ترس از پدر و مادر با احترام به آنها متفاوت بوده و افراد می‌توانند با پدر خود احساس صمیمیت و راحتی داشته باشند و در عین حال احترام آنان را نیز حفظ نمایند. از این رو بهتر است مسائل را از یکدیگر تفکیک کرده و میان ترس واحترام تمایز قائل شوید. از طرفی حتما در این زمینه از روانشناس نیز کمک گرفته و بر رابطه خود با پدر کار کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از پدر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره