ازدواجزوج و خانواده

ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی یا ازدواج با غریبه کدام بهتر است؟ در بیشتر پژوهش ها مشخص گردید که در جوامع بسته بیشتر شاهد بروز ازدواج های فامیلی هستیم. اینکه کدام علت و کدام معلول هستند؛ هدف ما برای بررسی در این مقاله نیست. اما به طور کلی باید بدانید که موانع زیادی بر سر این ازدواج خواهد بود که باید به آن‌ها فکر کنید. شاید شما فامیل خود را بهتر از هر فرد دیگری بشناسید؛ اما در مورد ازدواج همه چیز متفاوت خواهد بود. از این رو باید برای ازدواج به چیزی بیشتر از احساسات و یا روابط خانوادگی تان فکر کنید. همچنین حتما از یک متخصص نیز کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج فامیلی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ازدواج فامیلی در روانشناسی

ازدواج فامیلی در روانشناسی

در بررسی موضوع ازدواج فامیلی در روانشناسی باید ابعاد گسترده تری مانند اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و حتی مالی را در نظر داشته باشیم. علم روانشناسی این نوع از ازدواج را منع نمی‌کند و یا نمی‌گوید که در صورت شروع این رابطه حتما مشکلاتی ایجاد می‌شوند. اما پیشنهاد می‌کند که فارغ از رابطه خانوادگی خود با طرف مقابل باید به طور جداگانه به هریک از این موضوعات فکر کرد. همچنین بهتر است زوجین پیش از تصمیم گیری قطعی در این مورد حتما از مشاوره پیش از ازدواج استفاده کرده و برای این موضوع به اندازه کافی زمان بگذارند. برای آشنایی بیشتر با انواع ازدواج کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از ازدواج فامیلی

پیامدهای ازدواج فامیلی

در ابتدا بهتر است به پیامدهای ناشی از ازدواج فامیلی و مشکلاتی که احتمالا در انتظارتان خواهد بود؛ فکر کنید. با اینکه هیچ یک از این شرایط قطعی نیستند و به این معنا نیست که در صورت ازدواج فامیلی قطعا این مشکلات به وجود خواهند آمد. اما در هر صورت باید این احتمالات را در نظر گرفت و به آنها فکر کرد. در این قسمت به توضیح برخی از این مشکلات خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با مفهوم روانشناسی ازدواج کلیک نمایید.

بروز مشکلات ژنتیکی برای فرزندان

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مورد ازدواج فامیلی وجود دارد؛ مشکلات ژنتیکی هستند. چرا که در صورت ازدواج با فامیل شباهت های ژنتیکی بین افراد بیشتر شده و احتمال اینکه فرزندان دچار مشکلات مختلف شوند؛ 30 درصد بیشتر از ازدواج های فامیلی است.

دخالت های بیشتر خانواده ها | ازدواج فامیلی

در حالت عادی یکی از چالش هایی که زوجین تجربه می‌کنند؛ دخالت های خانواده هاست. حال آنکه با ازدواج فامیلی، خانواده دو طرف نیز ارتباط نزدیک تری با یکدیگر داشته و حتی با خود زوجین نیز فامیل هستند. از این رو بیشتر به خود این اجازه را می‌دهند که در مورد مسائل مختلف مداخله کرده و به حریم خصوصی زوجین وارد شوند. از طرفی کنترل کردن این موضوع نیز سخت تر از ازدواج غیر فامیلی است.

توهم شناخت

در صورت ازدواج فامیلی ، افراد مخصوصا پیش از ازدواج این توهم را دارند که به خوبی یکدیگر را شناخته و همه چیز را در مورد یکدیگر می‌دانند. در صورتی که قبل تر هم گفتیم که شناخت برای ازدواج چیزی بیشتر از اطلاعاتی است که از دوران کودکی از طرف مقابل خود داشته اید. به همین دلیل نباید تنها به رابطه خونی و یا غیر خونی که با طرف مقابل خود دارید؛ اتکا کنید و زمان کافی برای شناخت یکدیگر اختصاص ندهید.

کمتر شدن پذیرش میان افراد | ازدواج فامیلی

یکی از نتایج تحقیقات در مورد ازدواج فامیلی، این است که پذیرش میان افراد کمتر شده و همواره یکی از طرفین فکر می‌کند که می‌تواند همه چیز را در مورد طرف مقابل خود پیش بینی کند. از این رو رفتارهای جدید را از او نپذیرفته و حتی دچار شوک می‌شود. این موضوع بیشتر به دلیل همان توهم شناخت، میان افراد ایجاد می‌گردد.

حل اختلافات سخت تر می‌شوند

به دلیل تنیدگی خانواده ها در ازدواج فامیلی با یکدیگر، و احتمالا دخالت های بیشتر آنان، حل اختلافات و تعارضات بسیار سخت تر خواهد شد. چرا که به غیر از دو نفر، افراد دیگری هم هستند که باید در مورد موضوع پیش آمده نظر داده و یا حتی مداخله کنند. به همین دلیل یک مشکل کوچک و پیش پا افتاده بسیار سخت تر از حالت عادی به نظر می‌رسد. برای اطلاع از چگونگی نقش خانواده در ازدواج کلیک نمایید.

جدایی سخت تر خواهد بود | ازدواج فامیلی

بیشتر افراد تصور می‌کنند به این دلیل میزان طلاق در ازدواج های فامیلی کمتر است که خانواده ها یکدیگر را شناخته و زوجین راحت تر باهم کنار می‌آیند؛ در صورتی که معمولا در چنین ازدواج هایی به این دلیل که افراد برای جدایی از فشارهای اطرافیان می‌ترسند و یا ترس از آبرو دارند؛ طلاق را انتخاب نمی‌کنند. در این حالت یکی از طرفین فداکاری بیمارگونه را انتخاب کرده و سعی می‌کند رابطه را به هر قیمتی ادامه دهد.

مزایای ازدواج فامیلی

اما ازدواج فامیلی همیشه هم بد نیست. گاهی یک ازدواج فامیلی دوام و کیفیت بسیار بیشتری نسبت به ازدواج با غریبه دارد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر هستند.

شناخت بیشتر افراد از یکدیگر: طبیعتا در ازدواج فامیلی دوره آشنایی سریعتر طی می‌شود؛ چرا که افراد شناختی نسبی از یکدیگر دارند.

بروز مشکلات فرهنگی کمتر: احتمالا فرهنگ های دو خانواده بیشتر به یکدیگر نزدیک بوده و از این لحاظ کمتر دچار مشکل خواهند شد.

اشتراک بیشتر افراد از نظر مالی: در یک خانواده، وضع اقتصادی افراد نیز به یکدیگر شباهت های زیادی دارد. به همین دلیل باید انتظار مشکلات کمتری را از این لحاظ هم داشت.

ازدواج فامیلی| درست یا غلط؟

با تمام این تفاصیل، آیا با فامیل ازدواج بکنیم یا خیر؟ این سوالی است که روزانه از بسیاری از افراد می‌شنویم. اما باید بگوییم که این سوال هیچ جواب قطعی ندارد. چرا که خانواده ها و یا حتی خود زوجین با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل پیش از تصمیم گیری قطعی در این مورد و یا حتی دلبسته شدن به یکی از اقوام حتما احتمالا مختلف را در نظر گرفته و به خوبی در این مورد فکر کنید. چرا که نمی‌توان در مورد ازدواج تنها به این دلیل که یک نفر را از دوران کودکی می‌شناسید؛ تصمیم گیری کرد. زمان کافی را به این موضوع اختصاص داده و با دیگران نیز مشورت کنید.

سخن پایانی

این نکته را فراموش نکنید که اگر مایل به ازدواج فامیلی هستید؛ هیچ مانعی از نظر قانونی و اخلاقی بر سر راه شما نیست. حتی در صورتی که آزمایشات ژنتیکی شما با یکدیگر مطابقت نداشته و خبر از وجود خطری بدهد؛ بازهم به این معنا نیست که نمی‌توانید ازدواج کنید. از این رو باید به مسائل عمیق تری در این مورد فکر کنید. برای تصمیم گیری در زمینه ازدواج فامیلی حتما از یک مشاوره ازدواج نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج فامیلی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره