روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

مدیریت کلاس | روش های کاربردی برای مدیریت کلاس درس

مدیریت کلاس همواره با چالش‌های زیادی برای معلمین همراه می‌شود. چرا که انجام این مسئولیت به عهده آنها بوده و دانش آموزان نیز همکاری کمی با آنها دارند. اما اینکار تاثیر زیادی بر روند آموزشی و تربیتی دانش آموزان دارد.  پس در صورت همکاری دیگر مسئولین مدرسه و دانش آموزان این فرایند بهتر طی خواهد شد و تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. این موضوع نیاز به مهارت زیادی دارد که گاهی معلم‌های کم تجربه و تازه کار در مورد آن به مشکل برمی‌خورند. به همین دلیل موفق نبودن در این مورد تا حدی طبیعی است و نباید به معلم فشار زیادی وارد کرد. معلمین می‌توانند در این مورد از یک روانشناس نیز کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیریت کلاس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مدیریت کلاس

مدیریت کلاس به معنی برقراری نظم در این محیط و بالا بردن کیفیت راندمان آموزشی است. کلاس درس باید به شکلی باشد که هم دانش آموزان در آن احساس راحتی کرده و بتوانند با معلم خود ارتباط برقرار کنند؛ و هم چیزی را یاد بگیرند. گاهی برخی معلمین در این مورد دچار افراط شده و یا دانش اموزان را بیش از حد به حال خود رها می‌کنند و یا دچار سخت گیری بیش از حد می‌شوند. این موضوع نیاز به همکاری دانش آموزان نیز دارد و باید از آنها نیز درخواست کمک کرد. البته اگر آنها در سن مناسبی قرار داشته و یا از اهمیت درس مطلع باشند؛ همکاری بیشتری از خود نشان داده و در این زمینه با معلم خود همراه می‌شوند. برای اطلاع از دلایل بیزاری نوجوان از مدرسه کلیک نمایید.

اهمیت و ضرورت مدیریت کلاس درس

ضرورت مدیریت کلاس درس

پرداختن به موضوع مدیریت کلاس درس ، از این جهت اهمیت دارد که فرصت های یادگیری را برای دانش آموزان به بالاترین سطح ممکن می‌رساند. همچنین این این موضوع فواید دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر هستند. برای جلوگیری از بروز استرس مدرسه در دانش آموزان کلیک نمایید.

  • کمک کردن به ایجاد یک محیط آموزشی مناسب
  • جلوگیری از هدر رفتن وقت و انرژی معلم
  • کمک به بهتر شدن روحیه معلم
  • مشخص کردن ساختار و اهداف کلاس برای دانش آموزان
  • تبیین کردن انتظارات معلم از دانش آموزان
  • افزایش دادن زمان مفید کلاس و کاهش دادن رفتارهای مخرب دانش آموزان

مدیریت کلاس در گذشته و اکنون

اگر بخواهیم سبک های مدیریت کلاس را در گذشته و حال حاضر مقایسه کنیم؛ به تفاوت های چشمگیری برخواهیم خورد. این موضوع مخصوصا در فرهنگ ما بیشتر به چشم می‌خورد. چرا که در گذشته برای مدیریت کلاس معلمین و به طور کلی مسئولین آموزشی از روش های بسیار شدید و پرخاشگرانه ای مانند کتک زدن و تنبیه فیزیکی استفاده می‌کردند. در واقع در آن دوران روش های تربیتی در مدرسه بیشتر بر ایجاد ترس و واهمه متمرکز بود.

اما امروزه از روش های نوین تری برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان استفاده شده و تلاش معلمین برای یادگیری است و نه ایجاد استرس. در واقع معلمین در این دوران تسهیلگر و راهنما هستند و سعی می‌کنند تا حد امکان فشار مضاعفی بر دانش آموز وارد نکنند.

سبک های مختلف مدیریت کلاس درس

در مورد مدیریت کلاس سه سبک اصلی وجود دارد؛ که شامل روش رفتارگرایانه، تعامل گرایانه و غیرمداخله گرایانه است. روش رفتارگرایانه بر پاداش و تنبیه متمرکز بوده، روش تعامل گرایانه از شیوه حل مسئله استفاده شده و روش غیرمداخله گرایانه، معلم سعی می‌کند تا حد امکان از دخالت کردن پرهیز کرده و بیشتر مسائل را بر عهده خود دانش آموزان قرار دهد.

عوامل موثر بر ایجاد نظم در کلاس درس

همچنین عوامل مختلفی بر مدیریت کلاس درس موثر هستند. در واقع این فاکتورها باعث می‌شوند که اینکار راحت تر انجام شده و یا دانش آموزان با معلمین همکاری بیشتری داشته باشند. این عوامل شامل موارد زیر هستند.

📌شخصیت معلم

📌روش های تدریس

📌فنون مرتبط با تدریس

روش های مدیریت کلاس درس

روش های مدیریت کلاس درس

همانطور که گفته شد؛ برای مدیریت کلاس درس روش های مختلفی وجود دارد که هریک به تنهایی نمی‌توانند اثربخش بوده و ترکیبی از این راهکارها باید مورد استفاده قرار گیرند. در این قسمت به توضیح این روش ها خواهیم پرداخت. برای جلوگیری از مدرسه نرفتن بچه ها کلیک نمایید.

سازماندهی کردن همه چیز از قبل: بهتر است برای همه چیز از پیش برنامه ریزی داشته باشید. در واقع خود را برای احتمالات مختلف آماده کرده و سعی کنید آنها را پیش بینی نمایید.

شروع خوبی داشته باشید: هیچ چیز به اندازه یک شروع قوی و خوب، در مورد مدیریت کلاس مهم نیست. منظور از شروع خوب حتی نحوه ورود معلم به کلاس درس نیز می‌تواند باشد.

داشتن قوانین مشخص: همواره قوانین مشخص و واضحی برای کلاس خود داشته و در مورد آنها با دانش آموزان خود صحبت کنید.

برخورد با رفتارهای نامناسب: بسته به شرایط، نسبت به رفتارهای نامناسب واکنش نشان دهید. با اینکه در برخی موارد بهتر است که چنین رفتارهایی را نادیده بگیرید؛ اما گاهی واکنش نشان دادن بهتر بوده و باید ناراحتی و حتی عصبانیت خود را بروز دهید.

داشتن رفتاری مثبت و دلسوزانه: عشق و علاقه خود را نسبت به دانش آموزان نشان داده و اجازه دهید که آنها متوجه شوند که واکنش های شما از روی دلسوزی و محبت است.

استفاده از روش های مختلف: برای تکنیک روش های مختلف را امتحان کرده تا بهترین روش را پیدا کنید. سعی کنید نسبت به این موضوع انعطاف پذیر بوده و گشودگی داشته باشید.

تمرکز روی دانش آموزان شلوغ: تمرکز خود را بر دانش آموزان شلوغ متمرکز کرده و حتی به آنها مسئولیت هایی را واگذار کنید. در این حالت راحت تر می‌توانید با آنها تعامل داشته باشید.

مدیریت کلاس مجازی

به دلیل تغییراتی که در سالهای اخیر در نحوه برگزاری و ساختار کلاس های درس رخ داد؛ بهتر است معلمین همگام با این تغییرات پیش رفته و خود را با آنها سازگار کنند. امروزه بسیاری از کلاس های درس به صورت مجازی برگزار شده و رعایت و برقراری نظم در آنها نیز اهمیت دارد. با اینکه اغلب تصور می‌کنند که اینکار ساده تری است؛ اما به دلیل اینکه معلم با دانش آموزان خود در یک مکان قرار نداشته و ارتباط نزدیکی ندارد؛ نمی‌تواند به درستی ارتباط برقرار کرده و حتی مطمئن شود که یادگیری صورت می‌گیرد.

به همین دلیل برای مدیریت بهتر، معلمان باید پلتفرم مناسبی برای تدریس در نظر گرفته، پوشش و ظاهر مناسبی انتخاب کنند؛ به طور منظم از دانش آموزان واکنش گرفته و با والدین آنها نیز تعامل داشته باشند.

برقراری نظم در کلاس های خصوصی

در کلاس های خصوصی نیز به این دلیل که معلم با یک شاگرد تنهاست و یا تعداد دانش آموزان او بسیار کم است؛ گاهی ارتباط گرفتن سخت می‌شود. چرا که دانش آموز در این حالت فشار و استرس بیشتری بر خود احساس کرده و معلم نیز باید محتوای کافی برای آموزش آماده نماید. در این حالت بهتر است معلم برنامه کامل و دقیقی برای طرح درسی داشته و با آمادگی کامل در کلاس حاضر شود. همچنین فشار زیادی نیز به دانش آموز خود وارد ننماید.

سخن پایانی

مدیریت کلاس درس موضوعی است که نیاز به همکاری دوجانبه داشته و عوامل مختلفی بر آن موثر هستند. از طرفی همواره نمی‌توان همه عوامل را کنترل کرد. به همین دلیل بهتر است معلمین در این زمینه آمادگی های لازم را کسب کرده و در این زمینه با همکاران با تجربه تر خود صحبت کنند. همچنین علاوه بر روش های بالا از یک روانشناس نیز در این زمینه کمک دریافت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیریت کلاس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره