روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

نظم در کلاس | راه های ایجاد

نظم در کلاس و حفظ آن یکی از دشوارترین کارهایی است که معلم، موظف به انجام آن است. شاید برخی تصور کنند که تدریس وظیفه خطیرتری محسوب می‌شود. اما بی‌نظمی مانع از تمرکز و یادگیری می شود. هرچه سابقه تدریس معلم بیشتر باشد؛ در این زمینه بهتر عمل خواهد کرد. معلمانی که در ابتدای مسیر کاری خود هستند؛ ممکن است در این زمینه به مشکل بخورند. درنتیجه بهتر است در این مورد اطلاعات کافی دریافت کرده و حتی از همکاران خود کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نظم در کلاس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

نظم در کلاس

فراموش نکنید که یادگیری در یک محیط آموزشی به عوامل مختلفی بستگی دارد که نظم در کلاس یکی از اصلی ترین آنهاست. این موضوع تا حد زیادی به ویژگی های شخصیتی دانش آموزان نیز بستگی دارد. در واقع همواره نمی‌توان از معلم انتظار داشت تا نظم را در کلاس برقرار کند. گاهی با اینکه معلم تمام تلاش خود را در این مورد می‌کنند؛ اما بازهم دانش آموزان شیطنت های خود را داشته و به رفتارهای خود ادامه می‌دهند.

به همین دلیل یکی از راهکارهای موثر در این زمینه این است که معلمین و مسئولین آموزشی، با توجه به خصوصیات هر دانش آموز با آنها رفتار کنند. اینکار دشوار بوده و حتی گاها امکانپذیر نیست. اما در صورت همکاری افراد با یکدیگر و برقراری ارتباط بین معلم و دانش آموز بسیاری از مشکلات به صورت خودجوش حل خواهد شد. برای جلوگیری از بیزاری نوجوان از مدرسه کلیک نمایید.

عوامل موثر در ایجاد نظم در کلاس

عوامل موثر بر نظم در کلاس

در صورتی که قصد برقراری نظم در کلاس را دارید؛ باید در ابتدا فاکتورهایی که در این زمینه نقش دارند را شناسایی کرده و در قدم بعدی در این راستا تلاش کنید. برخی از عواملی که در این زمینه موثر هستند؛ شامل موارد زیر می‌باشند.

  • سن دانش آموزان
  • مقطع تحصیلی آنها
  • نوع مدرسه
  • تعداد نفرات حاضر در کلاس
  • موضوع درسی
  • سطح هوشی دانش آموزان و حتی وضعیت انضباطی آنها

با در نظر گرفتن این موضوعات، کمی کار برای معلمین ساده تر شده و بهتر می‌توانند دانش آموزان را درک کنند و یا با آنها ارتباط برقرار نمایند. برای جلوگیری از بروز استرس مدرسه در کودکان کلیک نمایید.

راه های ایجاد نظم در کلاس

راه های ایجاد نظم در کلاس

ایجاد نظم در کلاس روش های مختلفی دارد که بهتر است معلمین در ابتدا به صورت ترکیبی از آنها استفاده نمایند تا متوجه شوند که کدام روش موثرتر است. البته انجام همه این روش ها در تمام بسترهای آموزشی امکانپذیر نیست. از این رو بهتر است معلمین و مسئولین آموزشی شرایط موجود را نیز در نظر بگیرند. در این قسمت به توضیح برخی از این روش ها خواهیم پرداخت.

نادیده گرفتن بی نظمی

یکی از ابتدایی ترین روش ها در زمینه ایجاد نظم در کلاس، نادیده گرفتن بی نظمی بچه هاست. فراموش نکنید که همیشه نباید نسبت به رفتارهای نادرست و بی نظمی کردن دانش آموزان واکنش نشان دهید. گاهی آنها دقیقا به دنبال همین موضوع هستند که توجه شما را جلب نمایند. از این رو نسبت به برخی حرف ها و یا رفتارها بی توجه بوده و سعی کنید آنها را تاحد امکان نادیده بگیرید.

پیدا کردن علائق دانش آموزان | نظم در کلاس

در قدم بعدی برای ایجاد نظم در کلاس ، علائق دانش آموزان را پیدا کرده و به این صورت موضوع درس را برای آنها جذاب کنید. برای مثال موضوع درس را به چیزی ربط دهید که برای آنها جالب است و یا به تازگی در مورد آن صحبت می‌شود. یک معلم به روز که از همه مسائل اجتماعی باخبر است؛ راحت تر می‌تواند با دانش آموزانش ارتباط گرفته و آنها را درک کند. و از همین طریق نظم را نیز در کلاسش برقرار می‌کند. گاهی معلمین تصور می‌کنند که استفاده از این روش منجر به حواسپرتی بین شاگردان می‌شود. در صورتی که اینکار اگر به شکل درستی صورت گیرد؛ نه تنها حواس آنها را پرت نمی‌کند؛ بلکه حضور در کلاس را لذتبخش تر خواهد کرد.

دادن مسئولیت به افراد بی نظم

یکی دیگر از راه های ایجاد نظم در کلاس ، دادن مسئولیت به افراد بی نظم و به اصطلاح شلوغ است. در این حالت، این دانش آموزان احساس مسئولیت بیشتری کرده و همه وتلاش خود را می‌کنند تا نظم را در کلاس برقرار نمایند. در واقع این روش باعث می‌شود تا دانش آموزان بی نظم انرژی خود را به شکل درستی تخلیه نمایند و بیشتر متمرکز شوند.

برخورد با دانش آموزان با لحنی آرام | نظم در کلاس

در صورت مشاهده بی نظمی در کلاس، بهتر است در ابتدا به آرامی واکنش نشان دهید. به طور کلی با لحنی آرام با دانش آموزان صحبت کرده و تا حد امکان از مشاجره کردن با آنها پرهیز نمایید. این موضوع باعث تاثیر بر دیگر دانش آموزان نیز خواهد شد. گاها شاهد این موضوع هستیم که با اینکه معلم از سطح سواد بالایی برخوردار است؛ اما به دلیل رفتار نادرست با دانش آموزان، نمی‌تواند به خوبی با آنها ارتباط برقرار کرده و در کلاس نظم را برقرار کند. برای اطلاع از دلایل مدرسه نرفتن بچه ها کلیک نمایید.

استفاده از روش های غیر عینی

استفاده از روش های غیرعینی برای برقراری نظم در کلاس ، به این معناست که از خلاقیت خود استفاده کرده و انتقادپذیر باشید. شاید دانش آموزان با بی نظمی خود تلاش می‌کنند تا اعتراض خود را به شما نشان دهند. از این رو بهتر است به حرف های آنها گوش داده و بین آنها تبعیض قائل نشوید. توجه کردن به این نکات شاید در ظاهر دیده نشوند؛ اما تاثیر زیادی داشته و منجر به بالارفتن کیفیت محتوای آموزشی و کلاس درس می‌شوند.

متوسل نشدن به دیگران | نظم در کلاس

سعی کنید تا حد امکان برای برقراری نظم در کلاس ، به دیگران متوسل نشوید. برخی از معلمین از همان ابتدا از مسئولین دیگر مدرسه مانند مدیر و یا معاون پرورشی کمک گرفته و باعث مداخله آنها می‌شوند. شاید انجام اینکار موثر باشد و منجر به برقراری نظم در کلاس گردد؛ اما در نهایت دانش آموزان دیگر به شما اعتماد نکرده و از نزدیک شدن به شما امتناع می‌کنند.

خودتان را برای پاسخگویی آماده کنید

بهتر است همواره به عنوان یک معلم، احتمالات مختلف را در نظر گرفته و خود را برای پاسخ دادن به حرف های دانش آموزان آماده کنید. اجازه ندهید که آنها شاهد استیصال و دستپاچگی شما باشند. این موضوع به مرور زمان و کسب تجربه بیشتر در تدریس، برطرف خواهد شد.

بیشتر از عبارات مثبت استفاده کنید تا منفی | نظم در کلاس

سعی کنید در صحبت های خود با دانش آموزان، بیشتر از عبارات مثبت استفاده کنید تا منفی. برای مثال برخی معلمین تصور می‌کنند که اگر به دانش آموزان توهین کرده و یا شخصیت آنها را تخریب کنند؛ تاثیر و نفوذ بیشتری بر آنها خواهند داشت. در صورتی که این موضوع منجر به بروز مشکلات بیشتری در ارتباط خواهد شد.

الگو بودن

در نهایت در زمینه ایجاد نظم در کلاس ، باید تلاش کنید تا الگوی خوبی برای آنها باشید. در واقع اگر شما به عنوان یک معلم در انجام کارهای خود نظم داشته باشید؛ دانش آموزان نیز از شما تقلید کرده و بازتاب آن را مشاهده خواهید کرد. برای مثال حضور به موقع سر کلاس و یا عمل کردن به وعده های خود باعث می‌شود تا دانش آموزان بیشتر به شما اعتماد کنند.

سخن پایانی

به طور کلی ایجاد نظم در کلاس درس کار ساده ای نبوده و منجر به بروز چالش های زیادی میان دانش آموزان و معلمین می‌گردد. در این زمینه معلمین نباید فشار زیادی به دانش آموزان وارد کرده و یا توقع زیادی از آنان داشته باشند. اما هردو باید با یکدیگر همکاری لازم را داشته و تلاش کننده تا از کلاس درس بیشترین استفاده را ببرند. همچنین در این مورد می‌توان از یک مشاور نیز کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه نظم در کلاس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره