خانوادهزوج و خانواده

مرد سالاری | 3 علت بروز مرد سالاری

مرد سالارى یا ماسکولیسم اعتقاد به برتری جنس مرد است. اين افراد زنان را در موقعيت و رده دومی در جامعه قرار می‌دهند. خانواده های مرد سالار هنوز وجود دارند. تمامی تصمیم گیری ها را بر عهده مرد خانه می‌گذارند. بدون نظر او آب از آب تکان نخواهد خورد. قدرت تصمیم گیری، هسته اصلی خانواده و مسئول تمامی تامین نیازهای اعضای خانواده برای جنس مذکر است.

خانواده‌هایی که بر اساس مرد سالاری بنا شده است، هرگز به زن و دختر خانواده بها نمی‌دهند. ارج دهی به زنان را زیر سوال رفتن مردانگی تعبیر می‌کنند. علل مختلفی در بروز چنین موضوعی وجود دارد که می‌توان به تربیت خانوادگی، اثبات مرد بودن و اعتمادبه نفس‌پایین اشاره کرد. برای غلبه و کاهش مرد‌سالاری در خانواده، از روانشناس و مشاور خانواده راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره خانواده کلیک ‌کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مردسالاری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

مرد سالاری چیست؟

مرد سالاری چیست؟

مرد سالاری از واژه هایی است که اغلب افراد فارغ از جنسیت نسبت به آن سوگیری دارند. این واژه به معنای قدرت و مسئولیت های بیش از اندازه ای است که به مردان داده می‌شود. جدا از اینکه به مردان قدرت بسیار زیادی می‌دهد، باعث فشارهای روانی و استرس زیاد نیز می‌شود. از سوی دیگر خانم ها به دلیل قدرت طلبی افراطی آقایان در این زمینه، از موضوع مردسالاری بیزارند. به دلیل اینکه قدرت در دست آنها است و اجازه اظهار نظر به خانم ها داده نمی‌شود.

همیشه اولویت بودن مردان و دریافت امکانات بیشتر از خانم ها پیامدهای این موضوع است. نظام مردسالاری توجه خود را به نیازهای مردان گذاشته است. برای مثال در جامعه مردسالار مشاغل، تحصیلات عالیه، قوانین، حقوق و دستمزد و… همگی به نفع مردان است. برای آشنایی بیشتر با این پدیده اجتماعی خانوادگی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نشانه های مرد سالاری

بر اساس مطالعات، نشانه های متعددی از مردسالاری در خانواده مشاهده شده است. براساس این تحقیقات همیشه ظاهر این پدیده نمود یکسانی ندارد. در ادامه برخی از این نشانه های را شرح داده ایم.

  • مردان خانه به شدت در حال محدود کردن خانم های خانه هستند.
  • تصمیم مهم خانوادگی توسط مرد انجام می‌شود.
  • استقلال مالی در خانه برای این خانم ها ممکن نیست.
  • مسئولیت برطرف کردن نیازهای خانواده تنها بر عهده مردان است.
  • خانم ها حق اظهار نظر در مدیریت و اداره خانه ندارند.
  • فشار روانی زیادی بر این مردان وارد می‌شود.
  • قوانین خانه توسط مردان تنظیم می‌شود.
  • زورگویی و ظلم مرد به زن بسیار مشاهده می‌شود.
  • خشونت های خانگی در این خانواده ها بیشتر است.

توجه: نوع خشونت‌آمیز این پدیده آسیب های جدی تری وارد می کند. به همین دلیل باید اقدامات لازم برای توقف این موضوع هر چه سریع تر صورت بگیرد. برای آشنایی با راه های جلوگیری از کتک زدن همسر کلیک کنید.

مرد سالاری مدرن چگونه است؟

شاید در بسیاری از کشورهای غربی هم اکنون در ظاهر برابری جنسیتی وجود داشته باشد. اما وقتی ماهیت قوانین این کشورها نیز توجه بکنید می بینید که هنوز در حال سوء استفاده از زنان هستند. برای مثال برخی از کشورها صنعت پورنوگرافی را به رسمیت شناخته و دولت ها مالیات خودشان را دریافت می‌کنند. غافل از اینکه زنان حاضر در این صنعت چه تبعاتی را تحمل می کنند و اصلا چگونه وارد آن شده اند.

و یا برخی دیگر از قوانین باعث شده ماهیت زنان به طور کامل فراموش شود. زنان که باید محور عشق و محبت خانواده باشند، مجبور شده اند که به مانند مردان در جامعه حضور یافته و برای آن که قدرتمند شوند زنانگی خود را به طور کل کنار بگذارند.

علت مرد سالاری چیست؟

علت مرد سالاری

علل متعددی در بروز مرد سالاری وجود دارد. اما فرهنگ بیشترین و بارز ترین نقش را در بروز این رفتار دارد. در این بخش مقاله راجع به علل مرد ‌سالاری توضیح داده ایم.

تربیت خانوادگی

بارز ترین و مهم ترین علل مرد سالاری، تربیت خانوادگی است. در خانواده هایی که پدر نقش اساسی و پر رنگی در اداره و مدیریت منزل داشته باشد؛ فرزند یاد می‌گیرد که این روند رشد و تربیتی را آموزش ببیند. در این خانواده ها اظهار نظر وجود ندارد و مشکلات ارتباطی والد فرزندی به شدت مشاهده می‌شود.

ضعف شخصیتی مرد

یکی از علل بروز مرد سالاری، ضعف شخصیتی مرد است. این مردان از اعتماد به نفس کمی برخوردارند، و سعی دارند تا با این رفتار ها، خود به عنوان جنس برتر نشان دهند. همین موضوع سبب ایجاد مرد سالاری در خانواده می‌شود.

کلیشه های جنسیتی و رسانه ها

یکی از عوامل مهم در بروز مرد سالاری، کلیشه های جنسیتی و رسانه ها می‌باشد. اگر الگویی که رسانه ها از خانم ها به نمایش می‌گذارند نقش اجتماعی نداشته باشد؛ حق اظهار نظر نداشته باشد و هیچ نقشی در مدیریت منزل ندارد؛ باید منتظر شکل گیری مرد سالاری در خانواده باشید.

آیا مرد سالاری بد است؟

به طور کل مرد سالاری به معنای برتری مرد نسبت به زن است. اگر بخواهیم از جنبه برابری نگاه کنیم؛ بله مرد سالاری بد است. در واقع مفید و کار آمد نیست. زیرا علاوه بر اینکه آسیب ها و فشار های روانی زیادی به مردان وارد می‌کند؛ باعث سرخوردگی خانم ها در جامعه می‌شود.

حق طبیعی هر انسانی است که نظرات خود را ارائه دهد و به شیوه و سبک مورد نظر خودش زندگی کند. بنابراین بهتر است که زن و مرد با کمک یکدیگر مرد سالاری را کاهش دهند. و چرخه ارتباطی سالمی را پیش بگیرند. در این راه می‌توانید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید.

برای اطلاع از پارامترهای برقراری یک خانواده سالم کلیک کنید.

چگونه با مرد سالاری می‌توان مقابله کرد؟

برای مقابله با مرد سالاری روش هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در اقدام اول بهتر است که به این نکته توجه کنید؛ معیار برتری انسان ها به جنسیت آنها خلاصه نمی‌شود. این تفاوت فیزیولوژیکی و روانشناختی که بین زن و مرد وجود دارد؛ هرگز نشان از برتری مردان نمی‌باشد.

برای اینکه با مرد سالاری مقابله کنیم؛ بهتر است که وظایف زن و مرد، نقش ها و روش های رفتاری آنها را شناسایی کنیم. و با بررسی مسئولیت های زن و مرد در جامعه و حتی عضو کوچکتری مانند خانواده، در حد بالایی از آسیب و پدید ای به نام مرد سالاری جلوگیری کنید.

کلام آخر

با پیشرفت علم و افکار مردم، پدیده مرد سالاری نسبت به گذشته کمتر مشاهده می‌شود. اما همچنان این پدیده وجود دارد و در برخی از خانواده ها مشاهده می‌شود. گاهی این روش زندگی به دلیل عدم آگاهی و تربیت اشتباه والدین است. و زوجین نیز بر اساس آموزه های خود این روند را پیش گرفته اند. بهتر است که برای جلوگیری از این آسیب ها؛ از روانشناس و مشاورین متخصص در زمینه خانواده راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرد سالاری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره