ازدواجزوج و خانواده

اصول اخلاقی در ازدواج | 6 نوع اصول اخلاقی در ازدواج

اصول اخلاقی در ازدواج را هر دختر و پسری باید آموزش ببینند. ازدواج شاید مهم‌ترین پیوندی است که ما در زندگی شکل می‌دهیم. شما با این انتخاب متعهد می‌شوید که برای یک‌ عمر در کنار یک نفر زندگی کنید؛ و تقریبا می‌توانیم بگوییم که صمیمی‌ترین و نزدیک‌ ترین رابطه را با همسرتان خواهید داشت.

پس طبیعی است که نتیجه بگیریم شناخت و رعایت اصول اخلاقی در ازدواج می‌تواند تا حد زیادی به ما کمک کند که این رابطه را به شکل مطلوبی جلو ببریم. رعایت‌ اخلاقیات باعث خواهد شد که بسیاری از مشکلات میان شما و همسرتان هرگز پیش نیایند؛ و حتی صمیمیت میان شما را نیز چند برابر خواهد کرد. پس اگر توجه به اخلاق در ازدواج برایتان مهم است در ادامه همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول اخلاقی در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت رعایت اصول اخلاقی در ازدواج

اصول اخلاقی در ازدواج یعنی چه؟

قبل از هر بحث دیگری بهتر است این سؤال را پاسخ بدهیم که اصلاً اهمیت اصول اخلاقی در ازدواج چیست؟ چرا باید در یک رابطه عاطفی به جای بیشتر کردن عشق و صمیمیت به دنبال اخلاقیات باشیم؟ اولاً این نکته را به خاطر داشته باشید که ازدواج صرفاً یک رابطه عاطفی نیست. شما و همسرتان در تمام جنبه‌ های زندگی شریک یکدیگر هستید و می‌بایست تمامی این ابعاد را به‌ درستی جلو ببرید.

ثانیاً توجه‌ به اصول اخلاقی در ازدواج به‌ صورت غیر مستقیم کیفیت رابطه عاطفی شما را نیز تحت‌ تأثیر خودش قرار می‌دهد. وقتی شما احساس کنید همسرتان با صداقت و تعهد با شما در ارتباط است طبیعتاً بیشتر از زمانی که احساس خیانت کنید او را دوست خواهید داشت. یک نکته دیگر که خوب است به آن توجه کنید این است که دیگران از نوع برخورد شما می‌فهمند که چطور باید با خودتان رفتار کنند. پس اگر می‌خواهید دیگران در رفتارشان با شما به اخلاق و وجدان توجه داشته باشند بهتر است خودتان نیز این موضوع را در رفتارهایتان رعایت کنید. یادتان باشد که رفتار ما نخستین آموزگار دیگران در روابط اجتماعی است.

اصول اخلاقی در ازدواج

اصول اخلاقی در ازدواج چیست؟

حالا می‌خواهیم مهم‌ ترین اصولی که به‌ عنوان اخلاقیات باید در رابطه‌تان مورد توجه قرار دهید را با هم بررسی کنیم. یادتان باشد که اخلاقیات و حد و مرزها از یک نفر به نفر بعدی متفاوت خواهند بود. به همین خاطر شما می‌بایست با روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم اصول اخلاقی مربوط به خودتان را مشخص کنید. با این‌ حال بعضی از نکات بر اساس آمار سنگ بنای تمامی روابط هستند که ما در ادامه راجع به اصول اخلاقی در ازدواج صحبت خواهیم کرد.

📌 رعایت تعهد

وقتی صحبت از رعایت اصول اخلاقی در ازدواج می‌شود احتمالاً تعهد اولین چیزی است که به ذهن همه ما خواهد رسید. درست حدس زده‌اید! وفاداری و حفظ تعهد به همسر اولین و مهم‌ترین ویژگی است که باید آن را در نظر داشته باشیم. در ارتباط با خیانت و شکستن تعهد این نکته را به خاطر داشته باشید که بر خلاف تصور بسیاری از مردم خیانت تنها به معنای داشتن رابطه جنسی نیست.

بلکه هر عملی که شما می‌دانید همسرتان را ناراحت خواهد کرد و قطعاً از او پنهان نگه می‌دارید به‌ عنوان خیانت به حساب خواهد آمد. پس همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر دوست ندارید همسرتان در ارتباطش با جنس مخالف رفتار خاصی داشته باشد شما نیز نباید به خودتان حق بدهید که دست به آن رفتار بزنید.

📌 اختلاف‌ نظرهایتان را مدیریت کنید

بعد از خیانت دومین جایی که اصول اخلاقی در ازدواج اهمیت پیدا می‌کند دعواها هستند. در حقیقت یک چالش بزرگ در رابطه شما با همسرتان این است که بتوانید در زمان عصبانیت مناسب رفتار کنید. رفتار مناسب در زمان عصبانیت یعنی اینکه از داد زدن، استفاده از کلمات نامناسب، قهر کردن یا رفتارهایی از این‌ دست خودداری کنید. شما باید بتوانید وقتی از موضوعی ناراحت هستید در یک فضای آرام و منطقی راجع به ناراحتی‌تان صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید توانایی کنترل احساسات یا صحبت‌ منطقی را ندارید شاید بهتر باشد برای برطرف‌ کردن این مشکل از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی ازدواج کلیک کنید. 

 📌 صداقت داشته باشید

هیچ‌ کدام از ما دوست نداریم که از دیگران دروغ بشنویم و یا آنها چیزی را از ما پنهان نگه دارند. این موضوع به‌ خصوص در زمینه ازدواج اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شما می‌بایست همیشه در رابطه‌ با همسرتان واقعیت‌ها را با او در میان بگذارید. به خاطر داشته باشید که دانستن مسائل و امکان نظر دادن راجع به آنها یکی از حقوق همسرتان است که نباید زیر پا گذاشته شود. علاوه بر غیر اخلاقی بودن این مسئله به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر همسرتان از جای دیگری متوجه واقعیت بشود آسیب جدی به رابطه‌تان وارد خواهد شد که شاید هیچ جای برگشتی نداشته باشد.

 📌 به آزادی و انتخاب‌های هم احترام بگذارید

یکی از اشتباهات بسیار رایج در جریان ارتباطات این است که ما فکر می‌کنیم از این به بعد چیزی به نام حریم شخصی برای طرف مقابل وجود نخواهد داشت. در واقع انتظار داریم که او همه ساعت‌هایش را با ما بگذراند، ما را در جریان همه چیز گذاشته و تمامی تصمیم‌هایش را با نظر ما بگیرد. اما یادتان باشد که این کار در واقع زیر پا گذاشتن حق آزادی و استقلال طرف مقابل شماست. اگرچه در ارتباط با تمام مسائلی که به رابطه‌تان مربوط می‌شوند شما می‌بایست با هم تصمیم بگیرید.

اما در زمینه مسائل شخصی مثل اموری که به زندگی فردی همسرتان مربوط می‌شود باید اجازه بدهید که او صرفا بر اساس عقاید و خواسته‌های خودش جلو برود. یادتان باشد که شما به‌ عنوان همسر، باید اصول اخلاقی در ازدواج را رعایت کنید و بدانید که تنها بخشی از زندگی طرف مقابل هستید و قرار نیست تمامی زندگی او را تحت‌ تأثیر خودتان قرار بدهید. در نتیجه از انجام رفتارهای مستبدانه یا تحقیر و مسخره‌کردن عقاید طرف مقابل به‌ طور جدی خودداری کنید.

📌 احترام به خانواده یکدیگر

یکی دیگر از جاهایی که لازم است اصول اخلاقی در ازدواج را رعایت کنید؛ ارتباط با خانواده و اطرافیان همسرتان است. در ارتباط با این افراد همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که به همان میزانی که خانواده شما برایتان عزیز هستند، خانواده همسرتان نیز برای او مهم هستند. به همین خاطر شما می‌بایست با آنها به شکلی برخورد کنید که در درجه اول رضایت خاطر و آرامش را برای همسرتان به همراه داشته باشد. شما با این کار به وی نشان می‌دهید اشخاص و مسائلی که برای او با ارزش هستند به نظر شما هم مهم می‌آیند؛ و این پیام شما می‌تواند کیفیت ارتباطتان را تا حد زیادی تقویت کند.

📌 وظایف و حقوق برابر

یکی از اصول اخلاقی در ازدواج، وظایف و حقوق برابر است. هرگز سعی نکنید از امتیازها و شرایطی که دارید بر علیه یکدیگر و برای برنده‌ شدن استفاده کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که ازدواج مانند یک کشتی است و شما و همسرتان هر دو، مسافرهای آن هستید. پس اگر می‌خواهید این کشتی به سلامت به ساحل برسد می‌بایست هر دو به‌صورت برابر و هماهنگ فعالیت کنید. اگر قرار باشد همه وظایف یا قسمت بیشتر آن بر دوش یک نفر باشد یا یکی از شما حقوق و مزایای بالاتری در رابطه داشته باشد طبیعتا احساس بی‌ عدالتی و مورد ظلم قرارگرفتن در رابطه شما بروز پیدا خواهد کرد.

اگر این وضعیت ادامه یابد، مشکلات ریشه ای تر خواهد شد. اما برای جلوگیری از این مسئله روش های موثری وجود دارد. برای مثال شاید بد نباشد اگر گاهی در انجام کارها به همسرتان کمک کنید؛ یا با یک تشکر به او نشان بدهید که متوجه زحمت‌هایش هستید. اگر با این راه ها مشکلی حل نشد حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج موفق کلیک کنید. 

اصول اخلاقی خودتان را بسازید

همان‌طور که گفتیم اصول اخلاقی در ازدواج موضوعی نیست که در همه ما یکسان باشد. هرکدام از ما نگاه خاصی به مسائل داریم. شاید یکی از چیزهایی که به نظر شما اخلاقی و کاملاً عادی است از نظر همسرتان غیر منصفانه باشد. به همین خاطر بهترین راهکار این است که در ابتدای رابطه‌تان اصول اخلاقی مربوط به خودتان را بسازید.

برای این کار می‌توانید در یک زمان و فضای مناسب با همسرتان گفتگو کنید. یا حتی شاید بهتر باشد اگر قبل از این گفتگو هر کدام از شما نکاتی که به نظرش آمده را بنویسد و اصول اخلاقی‌اش را با خود به جلسه گفتگو بیاورد. شما می‌توانید روی هر کدام از مسائلی که نوشته‌اید با هم صحبت کرده و به یک نقطه مشترک برسید. این نقطه مشترک در واقع قرار دادی است که هردو شما بر اساس آن عمل کرده و در طول رابطه‌تان به آن متعهد خواهید بود.

اصول اخلاقی و اهمیت مشاوره

یکی از نکاتی که مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج به شما آموزش می‌دهد اصول اخلاقی در ازدواج است که باید در رابطه‌تان رعایت کنید. با توجه‌ به آنچه در این مطلب گفتیم احتمالاً شما متوجه اهمیت رعایت اخلاقیات در رابطه شده‌اید. پس بهتر است یادگرفتن آنها را جدی بگیرید. به‌ علاوه بسیاری از مواقع اختلاف‌ها بین ما و همسرمان به این خاطر پیش می‌آیند که یکی از طرفین یا شاید هردو ما به اصول اخلاقی یا حقوق دیگری احترام نگذاشته‌ایم.

در این شرایط چه باید کرد؟ چطور می‌توانیم همسرمان را متوجه رفتار اشتباهش و آسیب‌هایی که برای رابطه به همراه می‌آورد بکنیم؟ بهترین پاسخ به این سؤال‌ها این است که از یک مشاور خانواده در این زمینه کمک بگیرید. آنها رابطه شما را به‌ صورت فردی مورد بررسی قرار می‌دهند و بر اساس شرایط خاص رابطه‌تان بهترین مشاوره را برای شما انجام خواهند داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

کلام آخر

اصول اخلاقی در ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است. و بهتر است که قبل از ازدواج با این اصول آشنا شوید. مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرید و حتما معیارهای خود را در نظر بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول اخلاقی در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

همسرم در صحبت‌ با من اصلا به رعایت ادب و احترام توجهی ندارد. چطور باید این موضوع را حل کنم؟

بهتر است در یک فضای مناسب با همسرتان صحبت کنید. احساسی را که از رفتار او در شما ایجاد می‌شود برایش توضیح بدهید و با هم به دنبال یک راه‌حل مناسب باشید. اگر فکر می‌کنید این مسائل نمی‌تواند به شما کمک کند بهتر است از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره