سلامت کودککودک

غذاهای اشتها آور برای کودکان | 6 نکته درباره غذاها و میوه های اشتهاآور

غذاهای اشتها آور برای کودکان به خصوص آن هایی که بدغذا هستند باید در نظر گرفته بشود. تغذیه کودک باید کامل و حاوی تمام مواد مغذی باشد تا رشد او کامل شود. برای مثال با اصلاح رژیم‌غذایی در کشور ژاپن توانسته اند میانگین قدی شان را 2 سانتی متر افزایش دهند. از چنین گزارشاتی نتیجه میگیریم که تغذیه میتواند علاوه بر سلامت جسمانی روی ظاهر و قد نیز تاثیر بگذارد. بنابراین اگر فرزندی دارید که رغبتی به خوردن غذا نشان نمیدهد حتما باید از غذاهای اشتها آور برای کودکان خود استفاده کنید. در این خصوص می توانید از راهنمایی های مشاورا کودک نیز استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای اشتها آور برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

چه زمانی باید از غذاهای اشتها آور برای کودکان استفاده کنیم؟

انواع غذاهای اشتها آور برای کودکان

قبل از هر اقدامی باید دلیل بی‌اشتهایی فرزندتان را کشف کنید. تنش های پدر و مادر، استرس، اضطراب، کم خونی و … همگی دلیل برای بی اشتهایی و بدغذایی‌کودکان است. پس از درک علت اصلی این موضوع میتوانید راهکار مناسبی به کار بگیرید.

اگر میخواهید والد موثر و مثبتی باشید پس همیشه در برخوردبا کودک صبور و آرام باشید. با چنین ویژگی هایی روش هایی که در ادامه رایج ترین علت های غذانخوردن آن ها را شرح داده ایم.

  • مشکلات گوارشی و سندرم سوء جذب
  • حساسیت غذایی
  • کم خونی و کمبود ویتامین
  • استرس و تنش های روحی
  • یبوست
  • بیماری حاد یا عفونی از سرما خوردگی تا عفونت انگلی
  • استفاده از تنقلات ناسالم با ارزش غذایی کم
  • کم خوابی و مشکلات خواب یا بهم خوردن ریتم شبانه خواب
  • زمان بندی نامناسب برای صرف وعده های غذایی
  • غذا های تکراری
  • دستپخت نا مطلوب
  • غذا خوردن در زمان های نامناسب
  • کودک با مزاج گرم و خشک

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال نشخوار کودک کلیک کنید.

نکات مهم جهت صرف غذاهای اشتها آور برای کودکان

بیشتر موادغذایی شرکتی اعم از کیکها، تنقلات، پاستیل، خامه، ساندویچ، چیپس، و… حامی مواد نگهدارنده مضر هستند که به مرور موجب تغییر ذائقه و انباشت چربی در بدن کودک می شود. استفاده از این مواد به عنوان تشویق موجب شرطی شدن کودکان برای احساس شادی می شود. به طوری که آن ها در بزرگسالی نیز با مصرف این مواد مضر احساس خشنودی می کنند. پس به نکات زیر حتما توجه کنید.

صبحانه را فراموش نکنید (به آن تنوع بدهید)

شروع روز با یک صبحانه غنی و خوشمزه موجب حفظ انرژی و تمرکزکودک می شود. صبحانه باعث می شود که کودک بتواند تا زمان نهار انرژی لازم برای بازی و درس را داشته باشد. اگر کودکتان مدرسه‌ای است او را زودتر بیدار بکنید، تا صورتش را میشورد، صبحانه ای اشتها آور برایش آماده کنید. شاید او هر چیزی که سر میز میگذارید را نخورد اما تنوع و رنگ های مختلف روی میز باعث می شود که زمان بیشتری دور میز صبحانه صرف کند. از مرباهای فصل روی میز بگذارید. بچه ها معمولا به پنیر خامه ای، خامه صبحانه، خامه شکلاتی و عسل علاقه دارند.

غذاهایی حاوی آهن ، منیزیوم و روی را تبدیل به غذاهای اشتها آور برای کودکان بکنید

بر اساس گزارش ها، تقریبا یک کودک از هر 8 کودک قبل از سن دو سالگی به کم خونی مبتلا می‌شود. اما در مصرف آهن جهت غذاهای اشتها آور برای کودکان باید کوشا باشید. کودک زیر 9 سال به 7 تا 10 میلی گرم و کودک بالای 9 سال به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارد. از تخم مرغ (آبپز)، اسفناج و عدس برای جذب آهن کمک بگیرید.

از رنگ های مختلف برای تهیه غذاهای اشتها آور برای کودکان

هر چه شکل و ظاهر غذا جذاب تر باشد کودک علاقه بیشتری به خوردن آن پیدا می کند. برای مثال می توانید پنکیک او را به شکل قلب در بیاورید و رویش را با شهد مربا تزیین کنید. یا لقمه های او را توی بشقاب مثل یک اسب بچینید و از او بخواهید تمام قسمت های اسب را بخورد.

نوشیدن آب قبل از غذا را فراموش نکنید

نیم ساعت قبل از غذا به کودک آب بدهید. برای جلوگیری از هدر رفتن زحماتتان در تهیه غذاهای اشتها آور برای کودکان نیم ساعت زودتر به آن ها آب بدهید. نوشیدن آب به تحریک اشتهای کودک کمک می‌کند و باعث افزایش اشتها می‌شود.

به جای تنقلات بی ارزش به آن ها خوراکی های سالم بدهید

هر وعده غذایی برای سلامت‌کودک اهمیت دارد. برای مثال غذاهای اشتها آور برای کودکان باید حاوی روی باشد تا عملکردهای بدن تقویت شود. کمبود روی باعث کاهش وزن، کاهش اشتها، آسیب پذیری و اسهال می‌شود. مواد غذایی مانند تخمه کدو، آجیل، اسفناج، قاچ و لوبیا را در وعده های غذایی کودک قرار دهید.

ساعت غذایی را زیاد و حجم وعده را کم کنید | غذاهای اشتها آور برای کودکان

معده کودکان کوچک است و تحمل آن ها برای نشستن در یکجا پایین. پس برای آن که هم به بازی برسد و هم تغذیه اش کامل شود هر دو ساعت یکبار در حجم کم به او غذا بدهید. غذاهای اشتها آور برای کودکان را در این بازه ها مقابلش قرار دهید. با این کار اشتهای کودک را تحریک می‌کنید و به مرور کودک غذای بیشتری را میل می‌کند. در نهایت بی اشتهایی او به مرور زمان رفع می‌شود.

آماده سازی غذاهای اشتها آور برای کودکان

غذاهای اشتها آور برای کودکان

غذاهای اشتها آور برای کودکان باید عاری از چربی و مواد مضر باشد. پس از مواد اولیه سالم و روش پخت درست استفاده کنید. برای مثال تخم مرغ سرخ شده ارزش غذایی کمتری دارد. یا مرغ بخار پز ارزش بیشتری نسبت به مرغ آبپز دارد. اگر فرزندتان از خوردن غذاهای مقوی اجتناب کرد؛ در کنارشان خوراکی های باب میل او را بگنجانید. در ادامه به برخی از غذاهای اشتها آور برای کودکان اشاره کرده ایم.

  • پوره کدو حلوایی درست کنید.
  • آنبات ربی (1 قاشق رب سیب یا به را جهت لیسیدن به کودک بدهید، به شدت نشاط آور و مقوی برای معده است)
  • فالوده سیب درست کنید که برای رفع مشکلات خواب موثر است.
  • حریره بادام یا شیر بادام بدهید.
  • حریره نارگیل باعث چاق شدن کودک می‌شود که مناسب صبحانه است.
  • تخم بلدرچین و زرده تخم مرغ عسلی نیز فراموش نکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

میوه های اشتها آور برای کودکان

کودکان معمولا به رنگ و شکل ظاهری آنچه میخورند بیشتر توجه می کنند. بعضی از آن ها از میوه های ترش و بعضی دیگر از میوه های شیرین لذت میبرند. هر دسته ای که به آن علاقه نشان میدهد را در ظرفی بچینید و هنگام بازی، درس و کارتون دیدن در کنار او قرار دهید. این گونه هر وقت میلش بکشد از میوه ها برمی دارد.

کلام آخر

تهیه غذاهای اشتها آور برای کودکان با توجه به فرهنگ و ذائقه هر منطقه تفاوت هایی دارد. در کل این والدین هستند که باید ببینند فرزندشان چه طبعی دارد و به چه خوراکی هایی را بیشتر تمایل نشان میدهد. اما در کل شما باید نسبت به رنگ، ظاهر، بو، طعم غذاهایی که تهیه میکنید توجه داشته باشید. ذائقه کودکان بیشتر چیزهای شیرین را می پسندد. اما به دلیل مضرات شکر بهتر است از شیرین کننده ها طبیعی استفاده کنید. اما اگر با تمام تلاش های بالا هیچ تغییری در رفتار فرزندتان مشاهده نکردید حتما برای ارزیابی به متخصصین کودکان مراجعه نمایید. برای این منظور می توانید با شماره های درج شده در همین صفحه تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای اشتها آور برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره