رشد و مراقبتکودک

گذاشتن کودک پیش مادربزرگ و پیامدهای آن

گذاشتن کودک پیش مادربزرگ یکی از اقداماتی است که بیشتر والدین به دلایل مختلف انجام می‌دهند. معمولا هم کودکان با مادربزرگ خود ارتباط بهتری گرفته و مایل به اینکار است. پدر بزرگ و مادر بزرگ ها برای نگهداری از فرزند، در بیشتر موارد، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. اما گاهی با اینکار، فرزند از بسیاری از امتیازات محروم می‌گردد و یا به اندازه کافی مهارت های اجتماعی مثل دوست یابی را نمی‌آموزد. در ادامه به طور مفصل در مورد مزایا و معایب این اقدام توضیح خواهیم داد. اما بهتر است والدین قبل از انجام اینکار از راحتی کودک و حتی والدین خود اطمینان حاصل کرده و جنبه های مختلف آن را در نظر داشته باشند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گذاشتن کودک پیش مادربزرگ می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

گذاشتن کودک پیش مادربزرگ

امروزه به دلیل مشغله های زیادی که والدین دارند؛ احتمالا نمی‌توانند زمان کافی را برای نگهداری از فرزند خود اختصاص دهند. به همین دلیل از والدین خود در این زمینه کمک می‌گیرند. بیشتر افراد معتقد هستند که مادربزرگ و پدربزرگ ها، حوصله و انرژی بیشتری برای مراقبت از کودکان دارند.

همچنین آنان به دلیل علاقه زیادی که به نوه های خود دارند؛ از این موضوع استقبال هم می‌کنند. گذاشتن کودک پیش مادربزرگ، معمولا هم برای فرزندان و هم برای خود مادر بزرگ، بسیار لذت بخش و خوشایند است. اما گاهی با سختی ها ئو مشکلاتی نیز همراه می‌شود. برای اطلاع از روش های اصول تربیت کودک کلیک کنید.

علت گذاشتن کودک پیش مادربزرگ

همانطور که گفته شد؛ والدین به دلایل مختلفی گذاشتن کودک پیش مادر بزرگ را انتخاب می‌کنند. البته در برخی موارد، مادر به طور کامل وقت و انرژی لازم را دارد؛ اما از این مسئولیت سرباز زده و از مادر خود کمک می‌گیرد. فراموش نکنید که نگهداری از فرزندان، دارای اصولی است که حتی می‌توان از والدین خود و یا متخصصین در این حوزه آموخت.

والدین شاغل

یکی از اصلی ترین دلایل گذاشتن کودک پیش مادربزرگ، والدین شاغل است. در برخی از خانواده ها هر دو والد شاغل بوده و مدت زمان زیادی را در خانه نیستند. و به دلیل اینکه کودک نباید برای مدت زمان طولانی تنها بماند؛ والدین از روش های مختلفی استفاده می‌کنند. برخی از آنها کودکان خود را در مهدکودک گذاشته و یا برای او پرستار می‌گیرند. اما برخی دیگر به هیچ یک از این روش ها اطمینان نکرده و از مادربزرگ کودک، کمک می‌گیرند.

بی حوصلی و عدم مهارت فرزندپروری والدین

در برخی موارد، والدین کاملا قادر به نگهداری از فرزند خود هستند؛ اما به دلیل مهارت های کافی در زمینه فرزندپروری و همچنین بی علاقگی و بی حوصلگی نسبت به فرزند خود؛ او را پیش مادربزرگ می‌گذارند. مادربزرگ در مورد اصول بچه داری و فرزندپروری، می‌تواند به والدین کمک کند. اما نباید همه مسئولیت ها را به او سپرد. برخی از مادران از تنها ماندن با فرزند خود می‌ترستند به همین دلیل گذاشتن کودک پیش مادربزرگ را انتخاب می‌کنند.

مزایای گذاشتن کودک پیش مادربزرگ

مزایای گذاشتن کودک پیش مادربزرگ

مادربزرگ ها علاوه بر اینکه بسیار مهربان و صبور هستند؛ همچنین بدون هزینه از کودکان مراقبت کرده و از طرفی خیال والدین نیز آسوده است. به طور کلی گذاشتن کودک پیش مادربزرگ، مزایای زیادی داشته، و والدین را وسوسه می‌کند تا به طور مداوم از این روش استفاده کنند.

امنیت کودک

در واقع در بیشتر موارد، والدین به دلیل امنیت کودک، او را به مادربزرگ می‌سپارند. امروزه به دلیل مشکلاتی که در مهدکودک ها و همچنین باحضور پرستارها می‌افتد؛ والدین دیگر نمی‌توانند به این روش ها اطمینان کرده و از والدین خود کمک می‌گیرند. طبیعی است که مادربزرگ ها نه تنها آسیبی به نوه های خود نمی‌زنند؛ بلکه به آنها آزادی عمل زیادی نیز می‌دهند.

اطمینان والدین

گذاشتن کودک پیش مادربزرگ، سبب آسوده خاطری والدین شده و آنها می‌توانند به کارهای دیگر خود برسند. البته بهتر است در این شرایط هم باز والدین پیگیر حال کودک خود شوند و اهمیت این موضوع را هم به مادربزرگ و هم به فرزند خود نشان دهند. گاهی در چنین شرایطی کودک تصور می‌کند که هیچ اهمیتی برای والدین خود ندارد. اما والدین می‌توانند به او نشان دهند که اینکار به معنی بی علاقگی نیست.

علاقه و حمایت مادربزرگ

وقتی کودک پیش مادربزرگ خود می‌ماند؛ می‌تواند از علاقه و محبت او دریافت کرده و حمایت او را داشته باشد. وقتی کودک به دست پرستار یا مربیان مهدکودک سپرده می‌شود؛ با اینکه احتمالا تفریحات دیگری را تجربه می‌کند؛ اما احتمالا به اندازه مادربزرگ خود از آنها عشق و احساس امنیت نمی‌گیرد. حتی در مواردی شاهد رفتارهای اشتباه و نامناسب با کودکان هستیم.

معایب گذاشتن کودک پیش مادربزرگ

با این حال حتی گذاشتن کودک پیش مادربزرگ نیز با معایبی همراه است. با اینکه مادربزرگ ها علاقه زیادی به نوه های خود دارند؛ اما گاهی با رفتارهایی به آنها آسیب زده و گزینه مناسبی برای نگهداری از آنها نیستند.

تربیت دوگانه

گذاشتن کودک پیش مادربزرگ، در برخی موارد، باعث دوگانگی تربیت، می‌گردد. به این معنا که مادر در تلاش است تا مفاهیمی را به کودک بیاموزد و مادر بزرگ مفاهیمی دیگر. و یا روش های آنها متفاوت است. به همین دلیل کودک سردرگم شده و نمی‌داند روش درست کدام است. در بیشتر موارد والدین مایل هستند که برای فرزند خود چهارچوب و قوانینی وضع کنند؛ اما هنگامی که کودک پیش مادربزرگ است؛ می‌تواند هر رفتاری از خود نشان داده و تنبیه هم نمی‌شود.

اختلاف سنی زیاد

طبیعی است که مادربزرگ با نوه های خود اختلاف سنی زیادی دارند و همین مورد گاهی باعث بروز مشکلاتی می‌گردد. برای مثال مادربزرگ و پدربزرگ ها اطلاعات زیادی در مورد فضای مجازی و حتی تکنولوژی های مختلف ندارند و از طرفی کودکان بسیار کنجکاو بوده و حتی از این موارد استفاده می‌کنند. یا حتی گاهی مادربزرگ ها نمی‌توانند به درستی احساسات مختلف بچه ها را درک کرده و یا آنها را راهنمایی نمایند. آنها باید این نکته را در نظر بگیرند که مسائل نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده اند و دیگر نمی‌توان با همان روش های سنتی با بچه ها برخورد کرد.

ارتباط نداشتن با گروه همسالان

گذاشتن کودک پیش مادربزرگ، باعث دوری کودک از گروه همسالان و دوستانش می‌شود. حضور در مهد کودک و مراکز تفریحی، باعث دوست یابی و ارتباط گرفتن کودک با دیگران می‌گردد. اما گاهی کودکان وقتی تنها با پدربزرگ و مادربزرگ خود ارتباط دارند؛ از تعاملات اجتماعی محروم شده و منزوی می‌شوند.

حوصله نداشتن مادربزرگ

وقتی سن افراد بالاتر می‌رود؛ حوصله آنها نیز کمتر شده و دیگر نمی‌توانند برای مدت زمان طولانی در جمع ها حضور پیدا کنند. و یا تحمل تجربه هیجان را برای مدت زمان طولانی ندارند. کودکان انرژی زیادی داشته و نیاز دارند تا فردی به صورت مداوم با آنها همراهی کند. به همین دلیل گاهی نمی‌توانند برای کودک وقت و انرژی کافی اختصاص دهند.

جلوگیری از بروز مشکلات گذاشتن کودک پیش مادربزرگ

مشکلات گذاشتن کودک پیش مادربزرگ

برای جلوگیری از بروز مشکلاتی که ناشی از معایب گذاشتن کودک پیش مادربزرگ است؛ بهتر است افراد شیوه تربیتی خود را با مادربزرگ و پدربزرگ هماهنگ کرده و همچنین زمان و انرژی بیشتری برای فرزندان خود اختصاص دهند. یا تمام مدت کودک را پیش مادربزرگ نگذاشته و تنها روزهای مشخصی را به اینکار اختصاص دهند. در این صورت کودک نیز برنامه ریزی دقیق تری داشته و نظم ذهنی او به هم نمی‌ریزد.

سخن پایانی

گذاشتن کودک پیش مادربزرگ، تاثیرات زیادی بر روان فرزندان دارد.  به همین دلیل بهتر است در این مورد سنجیده عمل کرده و با برنامه ریزی داشته باشید. همچنین گاهی فرزند مایل به ماندن پیش پدربزرگ و مادربزرگ نیست. در این حالت نباید فرزند را مجبور به اینکار کنید. از طرفی مادربزرگ می‌تواند مفاهیم زیادی را به کودک آموخته و همچنین امنیت او را نیز تضمین کند. بهتر است والدین در مورد مراقبین کودک خود بسیار دقت کرده و در این زمینه با یک روانشناس مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه گذاشتن کودک پیش مادربزرگ می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره