انتخاب مهد و مدرسهکودک

چگونه بچه کلاس اول را آماده کنیم؟

آماده کردن بچه کلاس اول و شروع کردن سال تحصیلی برای آنها با کمی چالش همراه است. چرا که آنان هیچ ایده ای در مورد فضای مدرسه و اینکه چه اتفاقی قرار است برایشان بیوفتد؛ ندارند. از این رو بهتر است از پیش برای این موضوع آنها آماده کرده و کمک کنید تا راحت تر با شرایط جدید خود کنار بیایند. البته که بعد از مدتی به مدرسه علاقه مند شده و خودشان تمایل دارند تا در این محیط باشند. اما در ابتدا ممکن است شاهد بی قراری کردن و یا مضطرب شدن آنها باشیم. از این رو بهتر است علاوه بر آنها خودمان را نیز برای شرایط احتمالی آماده نماییم. و.الدین می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آماده کردن بچه کلاس اول می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

آماده کردن بچه کلاس اول چگونه است؟

چگونگی آماده کردن بچه کلاس اول

کودکانی که قرار است برای اولین بار به مدرسه بروند؛ احتمالا دو واکنش از خود نشان می‌دهند. آنها یا برای آن هیجان داشته و با والدین خود همکاری می‌کنند یا از اینکار امتناع کرده و واکنش های عجیب از خود نشان می‌دهند. این واکنش ها کاملا بستگی به روش آمادگی دادن والدین به آنها در مورد مدرسه دارد. اگر والدین به درستی در این مورد به فرزندان خود توضیح داده و آنها را از لحاظ ذهنی آماده کنند؛ کودکان نیز برای رفتن به کلاس اول مشکلی نخواهند داشت. اما اگر آنها را از مدرسه ترسانده و یا به طور کلی در این مورد با آنها حرف نزنند؛ آنان هم احتمالا در روزهای اول مدرسه دچار دشواری هایی خواهند شد.

در نهایت توصیه می‌شود که والدین در این مورد بی تفاوت نبوده و حتما اقدامات لازم را انجام دهند. برخی از راهکارهایی که والدین می‌توانند از آنها برای آماده کردن کودک خود استفاده نمایند؛ شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از اقدامات روز اول مدرسه کلیک نمایید.

ایجاد کردن حس مثبت در کودک

یکی از اولین اقداماتی که والدین باید در مورد به مدرسه رفتن کودک انجام دهند؛ این است که در آنها احساسات مثبتی ایجاد نمایند. منظور از احساسات مثبت؛ ایجاد شور و شوق برای حضور در مکانی جدید و حتی دوست پیدا کردن است. شاید فکر کردن به این موضوع تا حدی کودکان را دچار اضطراب نماید؛ اما زمانی که والدین به طور مکرر در این مورد با شور و اشتیاق صحبت کنند؛ این مشکل برطرف می‌شود.

عادت دادن کودک به قوانین و زمانبندی |آماده کردن بچه کلاس اول

از آنجایی که در محیط مدرسه کودکان موظف به رعایت کردن قوانین مختلف و زمانبندی خاصی هستند؛ بهتر است پیش از حضور آنها در این مکان آنها را برای این موضوعات آماده کنید. برای مثال صبح ها اجازه ندهید تا بیش از حد بخوابند و یا برای خوراکی و غذا خوردن آنها زمان مشخصی را در نظر بگیرید. آموزش نظم به انضباط به آنها در خانه می‌تواند در مورد احترام گذاشتن به قوانین مدرسه نیز کمک کننده باشد.

تقویت کردن مهارت های مختلف در او

برخی از مهارت هایی که احتمالا در مدرسه بسیار به کار خواهند آمد؛ شامل مهارت گوش کردن، دست ورزی، صحبت کردن و… است. از این برای آماده کردن بچه کلاس اول، پیش از ورود او به مدرسه، برایش کتاب خوانده، در مورد مسائل مختلف با او صحبت کرده و اجازه مشارکت دهید و دایره لغات او را افزایش دهید.

منظور از مهارت دست ورزی تقویت عضلات دست و انگشتان در کودکان است. چرا که آنان باید در این دوران مشق نوشتن را آغاز کرده و همچنین قادر به ساختن و بازی کردن باشند. استفاده از خمیر یا گل بازی و انجام برخی از حرکات می‌تواند در این مورد موثر باشد.

تمرکز بیشتر روی درس ریاضی | آماده کردن بچه کلاس اول

اگر کودک پیش از رفتن به مدرسه، به پیش دبستانی رفته باشد؛ احتمالا با مفاهیم پایه ای ریاضی آشنایی دارد. با ورود به کلاس اول این موضوعات جدی تر شده و کودک باید برای آنها خود را آماده کند. چرا که معمولا کودکان علاقه ای به درس ریاضی نداشته و در آن ضعف دارند. از این رو بهتر است تمرکز بیشتری روی این درس نسبت به دروس دیگر داشته باشید و در این زمینه به آنها کمک کنید.

معمولا والدین همراهی کردن با کودک در درس ریاضی را با فشار آوردن به او آغاز می‌کنند و به همین دلیل است کودکان از همان ابتدای کار از این درس زده می‌شوند. اما بهتر است قدم به قدم با او پیش رفته و او را برای این درس مشتاق کنید.

شروع کتاب خواندن برای آنها

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ کتاب خواندن برای کودکان پیش از ورود آنها به مدرسه می‌تواند در مهارت گوش کردن و حتی صحبت کردن آنها بسیار موثر بوده و تاثیرات زیادی در میزان هوش آنها داشته باشد. با شروع سال تحصیلی برای او کتاب هایی متناسب با سنش خریده و بخوانید تا او نیز برای اینکار مشتاق تر شود. در واقع با اینکار کتاب خواندن برای او تبدیل به یک عادت مفید روزانه شده و بعد از مدتی خودش تلاش می‌کند تا کتاب هایش را بخواند. برای اطلاع از راه های آموزش الفبا قبل از مدرسه کلیک نمایید.

برای یادگیری بهتر از مهارت های دیداری کودک کمک بگیرید | آماده کردن بچه کلاس اول

یکی دیگر اقدامات لازم برای آماده کردن بچه کلاس اول ، تقویت مهارت های دیداری کودک است. از آنجایی که آنان در این سنین هنوز نمی‌توانند به خوبی بخوانند و بنویسند؛ به مهارت های دیداری بیش از هرچیز نیاز دارند. از طرفی آنان باید از این سنین یاد بگیرند تا به جزئیات نیز دقت کرده و هوش تصویری خود را تقویت نمایند. برای اینکار می‌توانید روی کارت های رنگی نام وسایل خانه را نوشته و روی آنها بچسبانید. حتی گاهی آنها را جابجا کنید تا متوجه شوید که کودکان متوجه این موضوع می‌شوند یا خیر.

آموزش خواندن ساعت به آنها

برای آماده کردن بچه کلاس اول آموزش خواندن ساعت نیز می‌تواند بسیار کارآمد باشد. چرا که برای حضور در مدرسه، زمان اهمیت زیادی داشته و کودکان باید اهمیت زمان و ساعت را از همین دوران یاد بگیرند. می‌توانید با استفاده از مقوا، چسب و وسایل ابتدایی یک ساعت درست کرده و به وسیله آن مفهوم ثانیه، دقیقه و ساعت را برالکی کودک توضیح دهید. اینکار نباید بیش از حد سخت و یا کسل کننده باشد. بلکه بهتر است آن را با بازی و خوشگذرانی همراه کنید.

نکته هایی برای شب قبل از باز شدن مدرسه

نکات آماده کردن بچه کلاس اول

بعد از انجام این اقدامات در دراز مدت، شب قبل از شروع مدرسه ها نیز بهتر است نکاتی را رعایت کنید. در چنین شبی احتمالا کودکان مضطرب شده و شاید حتی به دنبال بهانه باشند تا به مدرسه نروند. اما با رعایت کردن این نکات می‌توانید از این موضوع جلوگیری نمایید. برای جلوگیری از بروز مدرسه نرفتن بچه ها کلیک نمایید.

✨بهتر است در این زمان به کودک شام سبک داده و او را زود بخوابانید.

✨حتما برای زنگ تفریح های او خوراکی و میان وعده گذاشته و مطمئن شوید که او گرسنه نمی‌ماند.

✨به کودک در مورد اتفاقاتی که قرار است فردا در مدرسه برایش بیوفتد توضیح داده و حتی زمان شروع و پایان کلاس ها را نیز بگویید تا احساس سردرگمی نکند.

✨اسم و یک شماره تلفن را همراه او قرار داده و به طور کلی با کادر مدرسه در ارتباط باشید.

✨به او اطمینان دهید که هر زمان که بخواهد شما در دسترس خواهید بود پس نیازی به نگرانی وجود ندارد.

سخن پایانی

در مورد آماده کردن بچه کلاس اول ، به طور کلی همه تلاش خود را بکنید که خاطره خوبی از مدرسه در ذهن او بماند. چرا که این اولین مواجه او با چنین فضایی است و در صورتی که به خوبی پیش نرود؛ می‌تواند استرس و اضطراب زیادی را حتی در مقاطع بعدی برای او ایجاد نماید. پس از اقداماتی که در بالا به آنها اشاره شد، استفاده کرده و حتما از یک روانشناس نیز در این زمینه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آماده کردن بچه کلاس اول می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره