اختلالات روانیاضطراب و استرس

کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن (به من تجاوز شده)

کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن قطعا شرایط سختی را در دوره های مختلف زندگی خود خواهند گذراند. تفاوتی ندارد که چند سال از این موضوع می‌گذرد و یا اینکه شما از آن گذر کرده‌اید یا خیر! تجاوز از هر نوع آن یک نوع تروما محسوب می‌شود که مانند زخم کهنه ای است که هرلحظه ممکن است دوباره سر باز کند. به همین دلیل باید احساسات این افراد را به رسمیت شناخت و از طرفی به آن‌ها کمک کرد. بسیاری از افراد نحوه واکنش صحیح را نمی‌دانند به همین دلیل به جای کمک کردن، زخم دیگری به فرد قربانی زده و منجر به ناراحتی او می‌گردند. از این رو بهتر است در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده، حتی از مشاور نیز کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تجاوز می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن

در بیشتر موارد، شما متوجه این موضوع خواهید شد که یکی از اطرافیان تان مورد تجاوز قرار گرفته است. در واقع یا او این موضوع را به صورت مستقیم با شما در میان گذاشته و یا نشانه های واضحی از خود نشان می‌دهند. اما در هر صورت بهتر است بعد از مطلع شدن از این موضوع تلاش کنید تا به آنها به شکل درستی کمک نمایید. البته که کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن ، باید خودشان طالب کمک گرفتن از شما باشند. از این رو قصد داریم تا بیشتر در مورد روش های صحیح کمک کردن به این افراد، به شما کمک نماییم. برای آشنایی بیشتر با شرایط خشونت خانگی کلیک نمایید.

انواع تجاوز

وقتی صحبت از تجاوز می‌شود؛ همه افراد در مرحله اول، تجاوز جنسی را به یاد می‌آورند. همین موضوع باعث می‌شود تا اطرافیان انواع دیگر تجاوز را به رسمیت نشناخته در مورد آنها کاری کنند. اما سایر انواع تجاوز نیز می‌توانند دقیقا همین تاثیر را بر روان قربانیان بگذارند. تجاوز می‌تواند کلامی یا ذهنی باشد و یا حتی در مورد حقوق افراد صورت گیرد. شناسایی انواع تجاوز می‌تواند در کیفیت کمک رسانی به کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن ، موثر باشد.

با کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتند چطور برخورد کنیم؟

برخورد با کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن

اما چطور باید با کسانی که به تازگی مورد تجاوز قرار گرفتن ، برخورد کنیم؟ این یکی از موضوعات حساس و مهم است که بیشتر افراد عادی در آن شکست می‌خورند. در این قسمت به توضیح راهکارهایی خواهیم پرداخت که برای فرد قربانی بسیار موثر و کمک کننده خواهند بود.

به حرف های آنان به خوبی گوش دهید

در قدم اول در برخورد با کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن ، باید شنونده خوبی باشید. سعی کنید با دقت به حرف های آنان گوش داده و قضاوت کنید. گاهی آنها تنها به فردی نیاز دارند که به حرف های آنان گوش دهد.

به فرد کمک کنید تا گزینه هایی که دارد را بررسی کند | کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن

باید در مواجه با کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن ، به آنها یادآوری کنید که حقوقی دارند که باید از آنها استفاده کنند. در واقع گزینه ها را به آنها نشان داده و به آنها کمک کنید تا از آنها استفاده کنند. با اینکار آنها احساس آزادی عمل بیشتری کرده و دوباره می‌توانند اعتماد به نفس خود را بازیابند.

او را مقصر ندانید

فراموی نکنید که اصلا نباید کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن را مقصر بدانید. تجاوز توجیه ناپذیر بوده و اصلا در هیچ شرایطی قابل قبول نیست. حتی اگر از فرد قربانی خطایی سر زده باشد.

قبل از لمس فیزیکی از او کمک بگیرید | کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن

از آنجایی که کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن بسیار حساس و تحریک پذیر می‌شوند؛ بهتر است قبل از لمس فیزیکی و یا حتی نزدیک شدن بیش از حد به آنها، در ابتدا اجازه بگیرید. چرا که ممکن است حتی با یک لمس ساده نیز دوباره خاطرات آزاردهنده افراد بازگردند.

احساسات و هیجانات آنها را باور کنید

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ باید سعی کنید تا احساسات و هیجانات کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن را به رسمیت شناخته و باور کنید که تمام رفتارها و واکنش های آنان واقعی است. آنان واقعا در حال تجربه کردن یک بحران هستند.

کمک برای تشخیص نوع تجاوز | کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن

از آنجایی که نوع تجاوز در روند درمان و بهبودی نقش داشته و گاها ذهن فرد قربانی در این شرایط دچار خطا می‌شود؛ بهتر است به او کمک کنید تا به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کند.

مسائلی که کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتند ؛ تجربه می‌کنند

مشکلات کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن

باید بدانید که منظور از بحرانی که افراد قربانی از تجاوز تجربه می‌کنند؛ دقیقا چیست! برخی از موضوعاتی که افراد را در این شرایط درگیر می‌کند؛ شامل موارد زیر هستند.

  • خود را مقصر می‌دانند
  • از حضور در اجتماع می‌ترسند
  • تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند
  • دچار افسردگی یا اختلالات اضطرابی می‌شوند
  • بروز مشکلات جسمانی مثل کبودی ها و زخم های مختلف روی بدن، بارداری ناخواسته، ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی و…
  • سایر پیامدها شامل اختلال در خواب، تغییر در وزن و اشتها، اختلال در عملکرد تحصیلی و کاری، بروز تنش هایی در روابط خانوادگی

به من تجاوز شده چیکار کنم؟

بسیاری از کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتند ، اصلا در مورد صحبت کردن در این مورد با دیگران مطمئن نیستند. در واقع نمی‌دانند که مطرح کردن این موضوع کار درستی است یا نه! این موضوع به ترس از قضاوت شدن و فشارهای اجتماعی برمی‌گردد. اما برخی از اقداماتی که انجام آنها در این زمان بسیار تاثیرگذار است؛ شاما موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از راه های درمان ابیوز کلیک نمایید.

📌حتما راجع به این موضوع با فردی معتمد صحبت کرده با به مراجع قضایی مراجعه کنید

📌با احساس گناه و شرم کنار بیایید

📌خود را برای مرور کردن خاطرات آزاردهنده آماده کنید

📌سعی کنید با دیگران در ارتباط بمانید

📌نباید خشم خود را سرکوب کنید

📌از روانشناس و روانپزشک به طور همزمان کمک بگیرید.

سخن پایانی

شما احتمالا هیچگاه متوجه نخواهید شد که کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتن چه احساسی دارند. اما زمانی که آنها به شما رجوع می‌کنند؛ باید بدانید که چطور برخورد کرده و موثر باشید. این افراد بسیار حساس بوده و باید با دقت زیادی با آنها رفتار کرد. از این رو اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده و آنها را تشویق به مراجعه به روانشناس کنید. حتی خودتان نیز می‌توانید برای بهتر کمک کردن، با یک متخصص مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تجاوز می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره